بازدید 5395

درخواست اتحادیه باغداران از تعزیرات

کد خبر: ۷۴۰۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۱ 23 October 2017
نائب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران رنگ آوری پرتقال را خسارت به مصرف کننده و نیز خسارت اقتصادی برای تولید کننده دانست و تاکید کرد: باغدار باید با طبیعت همراهی داشته باشد تا میوه برسد و رنگ و طعم پیدا کند و در صورت برداشت زودتر از موعد میوه ماندگاری نیز نخواهد داشت.

به گزارش جام جم، مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران درباره برداشت زودتر از موعد و رنگ آوری غیر طبیعی پرتقال گفت: در طبیعت شرایط و اتفاقهای غیر مترقبه همیشه بوده است و موضوع برداشت زودتر از موعد و رنگ آوری غیر طبیعی پرتقال است که متاسفانه در چند سال گذشته تا کنون این روند ادامه داشته است و برخوردی جدی نیز با این موضوع نشده اما مصرف کننده میتواند بهترین برخورد را با این قضیه داشته باشند و نیز خبررسانی در این موارد از طریق رسانه ها انجام شده است.

وی گفت: در شرایط عادی از خانواده مرکبات در ماه مهر، تنها نوعی از نارنگی به ثمر رسیده و برداشت میشود و نارنگی بذر ژاپنی نام دارد، در آبان ماه تا اواسط آذرماه به ترتیب نارنگی اونشو ساری و یافا برداشت می شود؛ فصل برداشت پرتقال از اواسط آبانماه است و نوبرانه آن در این زمان به بازار عرضه می شود؛ در اوایل برداشت رنگ کامل ندارد و دورنگ است. عمده پرتقال عرضه شده به بازار در فصل برداشت آن، پرتقال تامسون می باشد که برداشت آن از اواسط آذر ماه شروع می شود و اوج برداشت آن در دی ماه است.

شادلو با اشاره به حوادث غیرمترقبه ای چون سرمازدگی محصولات ادامه داد: با احتمال سرمازدگی نباید محصول را زودتر از موعد برداشت کرد و باغدار باید با طیعت همراهی داشته باشد تا میوه برسد و رنگ و طعم پیدا کند؛ در صورت برداشت زودتر از موعد میوه ماندگاری نیز نخواهد داشت.

نایب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران تاکید کرد: کشاورزی شغل اولیا و انبیا بوده است و باید حلالیت در محور کار کشاورزان باشد در سال گذشته بیشتر میوه ها بر روی درختان بود که سرمازدگی اتفاق افتاد.

وی با تاکید بر نظارت کار باغداران توسط بخش نظارتی گفت: اتحادیه نقش هدایت و حمایت را دارد و نظارت بر کار باغداران توسط تعزیرات و بخش نظارتی بازار انجام و رصد میشود؛ ضمن اینکه رنگ آوری مرکبات کاری غیر علمی است که باعث خسارت سنگین به مصرف کننده میشود و نیز خسارت اقتصادی را برای تولید کننده وارد میکند زیراکه میوه نارس آب کافی را ندارد و وزن کمتری گرفته است.

شادلو در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت تولید مرکبات در سال جاری اظهارداشت: سرمازدگی ۲۸ آبان ماه در سال گذشته موجب شد خسارت سنگینی به تولید و باغات وارد شود؛ امسال مرکبات در نوار شمالی و جنوبی وضعیت خوبی را تا کنون داشته است و امیدواریم تا زمان برداشت نیز ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به عرضه میوه های قاچاق در بازار گفت: عرضه میوه های قاچاق در بازار کاهش داشته است و امیدرواریم با فراوانی تولید داخلی و نیز نظارت و رهگیری مسئولین ورود غیر قانونی میوه را نداشته باشیم. با واردات میوه به کشور، سلامت مصرف کننده نگران کننده است زیراکه مراحل قرنطینه و نظارت صورت نمیگیرد و میوه های قاچاق ممکن است حامل بیماری آتیشک میوه ها، سفیدک و سیتوسپرا باشند و نیز آفاتی نظیر شپشک قرمز اروپایی، جاروک لیمو ترش و یا سوسک های مدیترانه ای که سلامت میوه ها را تهدید می کند.

شادلو ادامه داد: در محصولات باغی به ظرفیت قابل توجه و نیز خودکفایی رسیده ایم به خصوص در تولید مرکبات وضعیت بسیار خوبی را داریم و در برخی مواقع برای تعادل در بازار نیاز به صادرات خواهد بود.

نائب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران در پایان درباره گرانی لیمو ترش و انار در بازار و در روزهای اخیر گفت: لیموترشی که برای آبگیری و لیمو امانی بیشتر استفاده میشود، مراحل اواخر برداشت را طی میکند و در ادامه لیمو ترشهای درشت تر به زودی به ثمر خواهد نشست و از اواسط پاییز به بعد برداشت می‌شوند و کمبود بازار جبران خواهد شد، وقفه این بین گاهی باعث تنش قیمت در بازار میشود. انار نیز تولید خوبی داشته است و با برداشت های جدید بازار متعادل خواهد شد و جای نگرانی نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها