بازدید 6311
۳

داعش پس از عراق و سوریه به کجا می‌رود؟

کد خبر: ۷۴۰۵۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹ 22 October 2017
در پی فروپاشی سریع داعش در عراق و سوریه، آمریکا فرماندهان اصلی این گروه را به محلی نامعلوم انتقال داد اما با ازسرگیری عملیات خونین این گروه محل حضور آنان مشخص خواهد شد.

 به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری «العهد» در پی فروپاشی سریع داعش در عراق و سوریه آمریکا چاره‌ای جز حمایت از فرماندهان اصلی این گروه و انتقال آنان به محلی نامعلوم نیافت محلی که در آینده با از سرگیری عملیات خونین این گروه تکفیری مشخص خواهد شد.

هفته‌های پایانی داعش در عراق و سوریه


در این میان پرواضح است که داعش هفته‌های پایانی خود را در عراق و سوریه سپری می کند، زیرا این گروه از فروپاشی های پی در پی رنج می برد که سه ماه پیش، پس از آزادسازی موصل سرعت گرفته است و این روند با هلاکت فرماندهان میدانی و امنیتی داعش بیش از پیش سرعت یافت زیرا این فرماندهان هسته‌ای اصلی این گروه تکفیری به شمار می آمدند و در و اقع از بین رفتن آنان موجب شد داعش بدون فرماندهان مرکزی و قدرتمند اکنون با نوعی خلأ روبه رو شود حال آنکه فرماندهان درجه دو نیز اختیارات و ویژگی های آن را ندارند.

هلاکت معاون البغدادی در صحرای سوریه


داعش در طول یک سال تعدادی از رهبران شرعی خود از جمله  ابوعبدالبر الکویتی، ابوعبدالله القحطانی و ترکی البنعلی را از دست داد و در همان سال ابو محمد العدنانی معاون البغدادی و محرک اصلی عملیات داعش در صحرای سوریه را از دست داد و به این ترتیب در این منطقه بدون هیچ پشتیبانی باقی ماند؛ منطقه‌ای که به مثابه آکادمی نظامی و انسانی و نیز فرهنگی داعش به شمار می آمد.

محو شدن ائتلاف برخی عشایر سوریه با داعش در پی هلاکت العدنانی


با هلاکت العدنانی توافق عشایر همپیمان با داعش نیز از بین رفت، زیرا او زبان بادیه نشینان را می دانست و با لهجه آنان آشنا بود و توانست دوستی آنان را جلب کند و با برخی از عشایر بادیه نشین سوریه و عراق ائتلاف تشکیل دهد اما همه این ائتلاف ها با هلاکت العدنانی از بین رفت.

جدا شدن سریع از عضویت داعش


تمام این تحولات و فروپاشی ها موجب شد، اعضای خارجی داعش از سوریه خارج شوند و به این ترتیب این گروه بسیاری از اعضای مبارز خود را که بیش از دیگران به ادبیات تکفیری و سربریدن اعتقاد داشتند، از دست داد و فقط اعضای آسیب پذیر و سست آن باقی ماندند که در بیعت کردن چندان پابرجا نیستند و حضور خانواده آنان در مناطق ناآرام و جنگی نقطه ضعف آنان به شمار می آمد در نتیجه به همان سرعتی که به داعش جذب شده بودند از آن جدا شدند.

بر باد رفتن رویای تشکیل خلافت


اطلاعات موجود از وضعیت کنونی داعش حاکی از این است که بیشتر اعضای خارجی آن سوریه و عراق را ترک کرده و تعدادی از آنان پیش از نبرد موصل راهی کشورهای آسیای میانه و شرق آسیا شدند و به موازات آن تعدادی نیز به کشورهای اروپایی رفتند و همین افراد سناریوی بعدی داعش در خارج از عراق و سوریه را رقم زده و سیاست کشتار بی هدف و انتقام جویانه را ترسیم خواهند کرد، آن هم در شرایطی که رویای تشکیل خلافت بر باد رفته است.

به هر حال گروه آهنی که در طول یک سال حدود ۲۰۰ کیلومتر مربع از خاک عراق و سوریه را به اشغال خود در آورد، اکنون به همان سرعت در حال فروپاشی است تا جایی که این سرعت موجب شده است آمریکا از ارتباط با این گروه پرده برداشته و آشکارا در صدد حمایت از فرماندهان اصلی آن برآید در نتیجه با استفاده از بالگرد و تحت پشتیبانی نظامی آنان را از مناطق متشنج به نقاط نامعلوم منتقل می کند؛ مکانی که در آینده و با آغاز مجدد عملیات خونین و پراکنده دیگر نامعلوم نخواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳
به افغانستان ، زیر گوش خودمون
پیشنهاد می دهم به وطنشان امریکا و انگلستان و اسرائیل برگردند
افغانستان در خطر است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار