بازدید 15484
حاشیه‌ای بر تعرفه‌های متغیر و نجومی آزمون‌های استخدامی؛

یک بام و چندهوای مسئولان در تعیین تعرفه آزمون‌های بی شمار استخدامی

نظر به جمعیت بی شمار دانش آموختگان جویای کار، آنچه مسئولان نهادهای دولتی و خصوصی کشور را ترغیب می‌کند تا مستمر آزمون استخدامی برگزار کنند و ضمن لحاظ کردن حق ثبت نامی غیر کارشناسی و نجومی، از میان خیل شرکت کنندگان تعداد محدودی را بپذیرند، نه دغدغه اشتغال جوانان بلکه دلیل روشن و بارز دیگری است که از اشاره به آن صرف نظر می‌شود.
کد خبر: ۷۴۰۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲ 23 October 2017
یک بام و چندهوای مسئولان در تعیین تعرفه آزمون های بيشمار استخدامی
بازار آزمون های استخدامی کشور گرم است و به طور متوسط هر ماه یک آزمون استخدامی برگزار می شود؛ آزمون هایی که در بیشتر اوقات چند صد هزار در آنها شرکت می کنند ولی  کمتر از 5 درصدشان آن هم در فرایندهای سخت و پیچیده پذیرفته می شوند. در این بین مقایسه تعرفه نام نویسی این آزمون های استخدامی ـ که عمدتاً نیز با مدیریت سازمان سنجش برگزار می شود ـ نتایج قابل تأملی را نشان می دهد که احتمال کاسبانه بودن آنها را تقویت می کند.

به گزارش «تابناک»؛ در روزهای گذشته، سازمان سنجش آموزش کشور، دفترچه آزمون های استخدامی کارکنان اداری قوه قضائیه، تصدی منصب قضا و دریانوردی شرکت کشتیرانی دریای طلایی کیش را منتشر کرد؛ آزمون هایی که برای استخدام تعداد محدودی نیرو برگزار خواهد و مطابق با آزمون های سابق پیش بینی می شود هزاران تن در آنها شرکت کنند.

در این میان آنچه مورد سؤال و انتقاد جدی است، تعرفه نام نویسی در این آزمون های استخدامی و آزمون های برگزار شده پیشین است که نه تنها تعرفه آنها نجومی و زیاد به نظر می رسد، بلکه هیچ سنخیتی با دیگر آزمون ها ندارد و به نظر تعیین نرخ آزمون بین دستگاه های مختلف کاملاً سلیقه ای است.

موضوع مهمی که سازمان سنجش به عنوان مجری بسیاری از این آزمون ها صرفاً به عنوان مجری برگزاری به آن اعتراضی ندارد و به رغم تشابه حداکثری فرایند طراحی سؤال، برگزاری آزمون، اعلام نتایج و برگزاری مصاحبه های تخصصی، نوسان قیمت در آنها به شدت بالاست.

هرچند برای اثبات این مدعا اشاره تنها به دو آزمون در حال اجرا یعنی آزمون استخدامی کارکنان اداری قوه قضائیه با تعرفه ثبت نامی 100 هزار تومان و آزمون شرکت کشتیرانی دریای طلایی کیش با تعرفه ثبت نامی 128 هزار تومان، کافی به نظر می رسد، موارد فراوانی از این بی سنخیتی ها وجود دارد که اشاره به آنها خالی از لطف نیست.
 
 
 
وزارت نیرو در اواخر سال 95 دفترچه راهنمای ثبت نام در آزمون استخدامی خود را در سایت سازمان سنجش قرار داد و برای شرکت کنندگان در آن تعرفه 45 هزار تومانی مشخص کرد؛ آزمونی که گفته می شود بیش از 50 هزار تن شرکت کننده داشت.
 
یک بام و چندهوای مسئولان در تعیین تعرفه آزمون های بيشمار استخدامی 

در همین دوران، سازمان تأمین اجتماعی نیز با انتشار دفترچه آزمون استخدامی خود در پایگاه اینترنتی سازمان سنجش مبلغ 50 هزار تومان را برای شرکت کنندگان آزمونش مقرر کرد؛ آزمونی که رصد اخبار و حواشی موجود، حکایت از استقبال حداکثری از آن داشت.
 
یک بام و چندهوای مسئولان در تعیین تعرفه آزمون های بيشمار استخدامی 
 
خرداد ماه سال جاری سازمان سنجش، دفترچه چهارمین دوره آزمون های استخدامی دستگاه های اجرایی را منتشر کرد که برای ثبت نام کنندگان آن 33 هزار تومان حق ثبت نام مشخص شد؛ عنوانی که چیزی حدود 3 هزار تن پذیرفته نهایی داشت، اما چیزی حدود 500 هزار تن در آن شرکت کردند.
 
                                   یک بام و چندهوای مسئولان در تعیین تعرفه آزمون های بيشمار استخدامی 
 
در همین دوران دانشگاه علمی و کاربردی نیز با انتشار دفترچه ی آزمون استخدامی خود که سازمان سنجش مجری آن بود، برای جذب مدرس در این دانشگاه مبلغ 70 هزار تومان حق ثبت نامی لحاظ کرد؛ آزمونی که دقیقا هزار تن در آن پذیرفته خواهند شد، اما بیش از 20 هزار تن در آن شرکت کردند.
یک بام و چندهوای مسئولان در تعیین تعرفه آزمون های بيشمار استخدامی 

آزمون هایی که به آنها اشاره شد و مبلغ ثبت نامی آنها از 28 هزار تومان تا 100 هزار تومان متغیر بود، آزمون هایی هستند که مجری آنها سازمان سنجش است و پذیرفته نیست که از یک منبع چندین تعرفه متفاوت اعلام و اخذ می شود.

در حال حاضر، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در حال برگزاری یک آزمون استخدامی است که برای ثبت نام کنندگان در آن مبلغ 40 هزار تومان مشخص شده است؛ مبلغی که باز هم ثابت می کند در کشور ایران بر برگزاری آزمون های استخدامی نه نظارت کافی و دقیقی هست و نه مشخص است که این تعرفه ها بر اساس کدام متر و کدام سنجنده تعیین می شود.
 
یک بام و چندهوای مسئولان در تعیین تعرفه آزمون های بيشمار استخدامی
 

با توجه به آنچه آمد و نظر به جمعیت بی شمار دانش آموختگان جویای کار، آنچه مسئولان نهادهای دولتی و خصوصی کشور را ترغیب می کند تا به صورت مستمر آزمون استخدامی برگزار کنند و ضمن لحاظ کردن حق ثبت نامی غیر کارشناسی و نجومی، از میان خیل شرکت کنندگان تعداد محدودی را بپذیرند، نه دغدغه اشتغال جوانان بلکه دلیل روشن و بارز دیگری است که از اشاره به آن صرف نظر می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۳۷
بیشتر نقش درآمد زایی هست.حداقل نیمی از این مبلغ به جیب خود سازمان مربوطه میره.خود ما هم میدونیم اما چاره ای نداریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
اگه همین الان که وزیر علوم داره میره مجلس برای رای اعتماد نمایندگان ازش بخوان که رابطه مالی قبل آزمون حذف بشه و بعد آزمون هم سازمان سنجش مثل خیلی استانداردهای دیگه اش خودش تعیین کنه و از قبول شدگان بگیره این موضوع حل میشه
این آزمونها ، محل درآمدی برای سازمانها شده ، بطوری که در برخی موارد ار همین محل درآمدی چند صد میلیونی عاید سازمان میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
بین کارکنان توزیع میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
چند ده ميليارد
به کارکنان عادي که نمي رسه
با سلام
با تشکر از توجه شما به مشکلات جوانان لطفا این مطلب را نیز بررسی نمائید که برخی از دستگاه ها مانند وزارت خارجه بر خلاف آنچه در اطلاعیه اولیه نوشته اند مبادرت به برگزاری آزمون زبان در سطح آیلتس برای دواطلبان که حائز نمره کتبی و معرفی شده سه برابر سازمان سنجش هستند می نمایند که این امر مشکلاتی رابرای این داوطلبان بوجود اورده است
نکته قابل توجه این است که فردی در آزمون استخدامی شرکت می نماید تلقی بیکار و بدون درآمد می گردد و اخذ وجه به این ترتیب از آنها توسط دولت که وظیفه داشته برای آنها شغل ایجاد کند ظلم مرکب به آنهاست
من که مدتهاست خسته شدم و از کشور ناامیدم
این تعرفه ها در حالی به جوانان بیکار و خانواده آنها تحمیل می شود که شرکت در آزمون سرابی بیش نیست و افراد نورچشمی که باید استخدام شوند از قبل بصورت قراردادی یا شرکتی در ادارات مربوطه مشغول بکار شده اند و این آزمون فرمالیته است، خدا نگذرد از ظالمین
لطفا این آزمون ها را وقتی بگذارید که حداقل یارانه را ریخته باشند تا بتوانیم هزینه آن را پرداخت کنیم.
آخه وقتی من بیکارم از کجا بیارم هزینه ثبت نام را بدهم.
آن هم هزینه ای که برگشتی ندارد.
یا بهتر است این هزینه بعد از استخدام از فرد قبول شده دریافت کنند.
آش نخورده و دهن سوخته
به نظر من این ازمون ها همش برای دراوردن پول از بیکارها است. وگرنه فکر نمی کنم اصلا کسی را جذب کنند.
در این ازمونهای استخدامی چیزی که جالب این منابع ازمون عمومی هست: ادبیات-معارف-اطلاعات اجتماعی- و.......
اخه کسی که مثلا تخصص ش مکانیک هست این درسها به چه دردش می خوره؟
در طی دوران تحصیل تو دبیرستان-ازمون کنکور . ........ خونده شده رفته اخه چه خبره این همه سوال راجع به این دروس. دیگه شورش را دراورند به خدا.
سوالات تخصصی رشته ما را بدید.......
از بیکار دارند پول در میاورند....
با پرداخت ده فقره از این تعرفه ها نه تنها شغلی پیدا نکرده ام بلکه پول جیبی خود وسرمایه پدرم را نیز به نوعی هدر داده ام. مسئولین محترم مملکت یک فکر اساسی به وضعیت بحران زده این جوانان بیکار بکنند.
چه مملکتی داریم ما! همه چشم دوختند به جیب بیکارای جویای کار حتی دولت!!!! ادعا هم داریم که باید دنیا را هدایت کنیم!!!!!!!!!!
تو ایران بیکاری یه غنیمت هست برای این سازمانهای برگزار کننده ازمون. متاسفانه اکثر این سازمانها نیروهاشون را از قبل گرفتند ازمون یه منبع درامده برای دستگاه برگزار کننده جهت اموزش و اماده سازی اون نیروهای تازه جذب شده از طریق آشنابازی و معرف.................
من به این ازمونها اعتماد ندارم.. اصلا به صورت شفاف اعلام نتیجه نمیشه...به جای این کارها..بیاید فارغ التحصیلهای ممتاز دانشگاهای برتر رو تو اولویت جذب بزارید.. نه این گه این بدبختها رو هم با ازمونهای کذاییتون با فارغ التحصیلهای بی سواد دانشگاهاای ازا.د و ... یک کاسه کنید.... خجالت بکشید...
فرزندبنده چندبانک امتحان داد ولی باانکه پولی هم ودیعه گرفتند ازازمون استخدامی درچند بانک خبری نشد که نشداین ازاین - یک فرزند دیگربنده با آنکه بنده ایثارگرهم میباشم ازاین مورد هیچ استفاده ای ننمودیم ، درشرکت انفورماتیک دریک بانک صادرات قراردادی کارنمود باسابقه 2سال وفعالیت بیش ازحد حتی پنجشنبه هاراهم کارمینمود که اضافه کاریا افزایشی به انها نمیدادند هیچ بعد2سال سابقه این شرکت وبانک ترویجگرهای خودرا که حدود 550نفربودن اخراج نمود درسالی که مقام معظم رهبری سال اشتغال نامیدند حال که استخدام جدیدنمینمایند شایسته است مسئولان نیروهای مشغول بکاررالااقل اخراج ننمایندو گوش به امرفرمان معظم له نمایند بایک تصمیم مسئولی که مدیربانک صادرات است وقراراست برود چرایکمرتبه بایک تصمیم نابجا بانان مردم وخانواده ها بازی میشود انشاله که پیگیری شود وراهکاری مسئولان بدین موضوع پیدانمایند یاحق
دوستان دچار یه سر درگمی هم در جذب نیرو و هم در نظام پرداخت ها شده اند. البته برای بعضی هااااا
جانا سخن از زبان ما میگویی!
استفاده کردن از فقر و بیکاری جوانان و مردم بینوا، که باعث و بانی آن هم خودتان هستید
این آزمون ها صرفا منبع درآمدی است برای دولت، سازمان سنجش و دستگاهی که ادعای جذب نیرو می کند
افرین، چقدر موضوع خوبی رو بهش پرداختین.
حالا پول بگیرن، ولی نه اینقدر!!!
مشابهش برای مصاحبه دکتری هست.
یکبار سر آزمون کنکور از داوطلبین سازمان سنجش پول میگیره.
یکبار هم دانشگاه مربوطه فقط برای اینکه از دانشجو مصاحبه بگیره!!!
خیلی زشت هست اینطور کمبود بودجه رو تامین کردن!
یکی از پردآمدترین کارها همین برگزاری آزمون است. جوانان علاقمند به کار می توانند خودشون هر ساله اقدام به برگزاری آزمون بکنند و درآمد هنگفتی به جیب بزنند. نتیجه اش هم با اونی که الان دولت برگزار میکنه فرقی نمیکنه. چون در هر حال تعداد زیادی نمیخواد استخدام بشه.
حتی به اینها هم رحم نکردن . پول توجیبی که از باباشون گرفتن هم غارت کردن . بعد متوجه میشن که قبلا نور چشمیه ها بخش خصوص سرکار اومدن استخدام شدن وسرشون کلاه رفته !!!!!!!
حکایت حکایت تلخیست. حکایت ملانصرالدین و الاغ مرده. کسی که دانشگاه درس خونده یک بار آزمون کنکور داده. یه جای کار ایراد داره. یا دانشگاه دانشگاه نیست یا شرایط کار آماده نیست یا هردو.
بسمه تعالی
با توجه به سیل عظیم نیروهای بیکار و برگزاری امتحانات گزینشی متعدد ، میتوان به این یقین رسید که این آزمونها بیشتر از بابت تلکه پول است.
این آزمونها سرکاریست
بابت این مطالبه گری که انجام دادید سپاسگزام، واقعا آزمون ها تبدیل به محل درآمدزایی شده است .
جوانا بیکار، نخبگان خانه نشین و فراری چه اوضاعی شده کشور
مردم بيچاره
ای کاش فقط همینا بودن
کاریابی هایی که کارای درپیتی رو با مبلغ گزاف معرفی میکنن
یا شرکتهایی که مستقلا ازمون میگیرن هم کم نیستن
خواستید نام هم میبرم
چرا نظر منو سانسور کردید؟
مایه بسی شرمساری است که برای استخدام از جوانان پول دریافت می شود.
یک کم به حرف مردم توج بفرمایید ..اگر هنوز رگی در گردنتان است
خداییش بدبخت تر از بیکار تحصیل کرده داریم؟ بجای اینکه بیاییم از آنها حمایت کنیم بایستی از آنها 100 تومن و یاذا بیشتر از بابت ثبت پول بگیریم. بردار من بخاطر همین هزینه ها دیگر ثبت نام نمی کنه و ان هم در شرایطی که برای پذیرش استثنائاتی قایل می شوند . آخه مگر آزمون چقدر هزینه داره
مدارس رایگان
مراقبان رایگان
آخه من نمی دانم محل آزمون هتل 5 ستاره هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فرد بیکار پول تو جیبیشو از پدرش میگره و حکم صدقه داره اونوقت شما از این ها گدایی می کنید
لطف برید پول بیت المال را از اختلاسگران و حقوق های نجومی بگیرید
شوهر بدبخت من 6 بار ازمون شرکت کرد چهار بار رد شد دوبار هم تو مصاحبه گفتن تو فاقد صلاحیت علمی هستی ارشد ازاد داره مدرس حق تدریسه واقعا جای تاسفه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل