بازدید 5684

ایرانیان در معرض ابتلا به «سل» هستند

کد خبر: ۷۴۰۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹ 20 October 2017
قائم مقام رئیس بیمارستان مسیح دانشوری عنوان کرد: ایران به دلیل همجوار بودن با کشورهای پرخطر به لحاظ درگیری با بیماری سل همواره در معرض خطر قرار دارد.

دکتر حمیدرضا جماعتی، قائم مقام رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری آنا، در خصوص مهم‌ترین عامل بروز سل در کشور، عنوان کرد: ‌بروز سل در کشورهای همسایه از جمله آذربایجان، عراق، افغانستان و پاکستان بسیار زیاد است که وقتی شهروندان این کشورها به ایران سفر می‌کنند، احتمال انتقال این بیماری به کشور ما نیز افزایش می‌یابد.

وی افزود: مهاجرت این افراد به ایران منجر می‌شود تا ایرانیانی که دچار نقص یا ضعف سیستم ایمنی هستند سریع‌تر به سل مبتلا شوند. 80 درصد افرادی که در معرض میکروب سل قرار می‌گیرند، دچار بیماری سل نمی‌شوند در واقع ورود میکروب به سیستم ایمنی این افراد منجر به نقص سیستم ایمنی و بروز علائم نمی‌شود و صرفا منجر به آشنا شدن سیستم ایمنی با میکروب سل می‌شود، اما تنها 20 درصد افراد هستند که به دلیل نقص سیستم ایمنی زمانی که در معرض میکروب یا بیماران مبتلا به سل قرار می‌گیرند دچار این بیماری می‌شوند.

این متخصص ریه و آی سی یو در ادامه تصریح کرد: از این 20 درصد نیمی از افراد دچار بروز علائم می‌شوند و در نیمی دیگر میکروب به صورت نهفته باقی می‌ماند و در سال‌های بعد به دنبال نقص یا ضعف سیستم ایمنی علائم سل بروز می‌یابد.

جماعتی با بیان اینکه بیماران مبتلا به سل در صورت مراجعه به موقع قابل درمان هستند، یادآور شد: اما اگر فردی تحت هیچ گونه درمان‌های دارویی قرار نگیرد دچار مرگ خواهد شد.

وی در خصوص علائم بروز بیماری سل خاطر نشان کرد: علائم این بیماری معمولا به صورت سرفه، تب، خلط چرکی، خلط خونی، تعریق،‌ ضعف، بی‌حالی، بی‌اشتهایی، تنگی نفس، درد قفسه سینه و ... بروز پیدا می‌کند البته باید گفت تمام علائم در یک فرد به یک باره بروز پیدا نمی‌کند یعنی هر بیماری ممکن است یک یا چند علامت داشته باشد.

قائم مقام رئیس بیمارستان مسیح دانشوری گفت: اکثر این علائم در بیماری‌های ساده همانند سرماخوردگی نیز مشترک است اما به افراد توصیه می‌شود در صورت عدم بهبود علائم و طولانی بودن مدت درگیری وی با علامت فوق سریعا به پزشک مراجعه کنند.

به گفته وی اگر علائم فوق در فردی به مدت 3 هفته به طول بیانجامد فرد باید سریعا به پزشک مراجعه کند و مورد ارزیابی قرار گیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر