بازدید 27136
پوشش تحولات عراق؛

بسیج مردمی عراق خانقین و سنجار را ترک کرد؛ تمرکز نیروهای نظامی عراق بر کرکوک / بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در حمایت از تمامیت ارضی عراق

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که با توجه به حضور برخی طرفداران بارزانی در خیابان، نیروهای نظامی عراق، برای جلوگیری از درگیری که منجر به کشته شدن غیرنظامیان می‌شد، خانقین را ترک کرده‌اند. در ادامه نیروهای نظامی عراق، سنجار را نیر ترک کر‌دند و از تمرکز تمامی نیروهای موجود در خانقین و سنجار در اطراف کرکوک خبر داده‌اند.
کد خبر: ۷۳۹۸۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۳ 19 October 2017
پس از واگذاری کنترل کرکوک و سنجار بدون درگیری جدی به ارتش عراق توسط نیروهای پیشمرگه‌ها و در راستای متشنج کردن شرایط کردستان عراق، برخی عناصر مسلح وابسته به بارزانی به سربازان ارتش عراق که در کرکوک مستقرند، حمله کرده‌اند.
 
به گزارش «تابناک»؛ واگذاری کنترل کرکوک و سنجار به ارتش عراق و برافراشته شدن دوباره پرچم عراق در این مناطق بدون درگیری جدی، این نگرانی را برای مسعود بارزانی و برخی عناصر فعال در اربیل به وجود آورد که حاکمیت عراق به سرعت در سایر نقاط و تا مرز پرویزخان برقرار شود و دولت عراق بدون هزینه نظامی بتواند در این بخش از کشور اعمال حاکمیت کند.
 
با توجه به اینکه برخی این تصور را برای برخی رهبران کردها در اربیل به وجود آوردند که اعمال مجدد حاکمیت عراق در این مناطق به منزله مرگ سیاسی این جریان‌ها خواهد بود، از ظهر امروز تلاش شده تا ابتدا در برخی شهرهای کردنشین درگیری میان نیروهای ارتش و برخی شبه نظامیان وابسته به بارزانی و جریان‌های همسو با او آغاز شود؛ اما با توجه به دستور مؤکد نخست وزیر عراق، نیروهای نظامی و پلیس حاضر به درگیری نشدند و از محل ایجاد درگیری دور شدند.
 
در ادامه در برخی نقاط پرچم عراق پایین کشیده و پرچم تجزیه کردستان عراق برافراشته شد و از عصر امروز، تحرکاتی برای مجبور کردن ارتش عراق به ترک کرکوک آغاز شده و گروه‌هایی از پیشمرگه‌های وابسته به بارزانی، تجهیزات سنگین نظامی را به سمت کرکوک حرکت داده‌ و تصاویری از انتقال این تجهیزات را منتشر کرده‌اند.
 
از ساعتی پیش، تصاویری از درگیری در کرکوک و خانقین منتشر شده و برخی منابع خبری حمله برخی عناصر مسلح کرد به ارتش عراق به قصد ایجاد یک درگیری خونین را تأیید کرده‌اند. گزارش‌ها حکایت از آن دارد که با توجه به حضور برخی طرفداران بارزانی در خیابان، نیروهای نظامی عراق برای جلوگیری از درگیری که منجر به کشته شدن غیرنظامیان می‌شد، خانقین را ترک کرده‌اند. در ادامه نیروهای نظامی عراق، سنجار را نیر ترک کر‌دند و از تمرکز تمامی نیروهای موجود در خانقین و سنجار در اطراف کرکوک خبر داده‌اند.
 
همزمان با اینکه گزار‌ش‌های تأیید نشده‌ای از درگیری پراکنده در اطراف کرکوک حکایت داشت، برخی اهالی کرکوک با انتشار ویدیوهایی از سکوت در کرکوک خبر دادند، منابع خبری نزدیک به بارزانی، شایعاتی درباره تخلیه کرکوک توسط نیروهای نظامی عراق منتشر کردند؛ اما از سوی دیگر، بسیج مردمی با انتشار تصویری از استقرار خودروهای زرهی بسیج مردمی عراق در شهر کرکوک، توصیه کرد به شایعات توجه نکنند.
 
تنش آفرینی شبانه در خانقین، سنجار و کرکوک
 
5:40- وهاب الطایی، مشاور رسانه‌ای وزارت کشور عراق در پیامی تأکید کرد: «نیروهای امنیتی ما (عراق)، در مواضع خود مستقر هستند. رئیس پلیس کرکوک در تماس تلفنی تأکید کرد، وضعیت کرکوک طبیعی است؛ هرچند اکنون با رفتار مغرضانه و بحران آفرینی برخی رسانه‌‌ها مواجه هستیم. نیروهای عراقی برای حفظ امنیت مردم عراق ـ بدون استثنا ـ مأموریت دارند.»
 
6:00- فرانسوا دلاتر، رئیس فرانسوی شورای امنیت بیانیه ای از طرف اعضای شورا درباره کرکوک منتشر کرد. در این بیانیه آمده است، اعضای شورای امنیت سازمان ملل از گزارش های اخیر درباره بروز خشونت در نزدیکی شهر کرکوک ابراز نگرانی کرده اند. اعضای شورای امنیت از طرفین خواسته اند از تهدید و ارعاب و استفاده از نیرو خودداری کرده و وارد گفت وگوی سازنده به عنوان راهی برای کاهش تنش ها و ابزاری برای حفظ وحدت عراق با در نظر گرفتن مواد قانون اساسی این کشور شوند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل بر احترام به حاکمیت، یکپارچگی قلمرو و وحدت این کشور و اهمیت تمرکز بر تلاش ها برای شکست داعش تأکید کرده اند. اعضای شورای امنیت سازمان ملل همچنین حمایت کامل خود را از تلاش های سازمان ملل برای تسهیل گفت وگو میان طرف های عراقی ابراز می کند.

8:40- با وجود آنکه از بامداد امروز، تلویزیون وابسته به مسعود بارزانی از اشغال دوباره کرکوک و خروج نیروهای ارتش و بسیج مردمی از کرکوک خبر می‌داد، اکنون مشخص شده، این اخبار درست نبوده و همچنان کنترل کرکوک در اختیار ارتش عراق است و این شهر در امنیت کامل به سر می‌برد. در عین حال، تحرکاتی از اطراف کرکوک برای حمله به نیروهای ارتش که در اطراف کرکوک مستقر هستند و از این شهر حفاظت می‌کنند، مشاهده می‌شود.
 
9:10- آرامش در کرکوک برقرار است و درگیری در جریان نیست. به نظر نمی‌رسد، نیروهای نظامی عراق کرکوک و مناطق استراتژیک اطراف این شهر به ویژه تأسیسات نفتی را ترک کنند و بر خلاف خانقین و سنجار، این شهر دارای اهمیت حیاتی است.
 
9:54- با وجود تحرکات شب گذشته، مسئول روابط خارجی دولت اقلیم کردستان عراق مدعی شد: ما آمادگی‌مان را برای گفت‌وگوهای مسالمت‌آمیز و جدی با بغداد درباره آینده روابط و مرزهای اقلیم اعلام کردیم.

او در ادامه این ادعا افزود: بر این باورم که ما هرگز درصدد ورود به جنگ علیه ارتش عراق نیستیم... ما دوشادوش هم علیه گروه داعش می‌‌جنگیم... باید با یکدیگر گفت‌وگو کنیم تا به تفاهمی مشترک برسیم. موضوع در ارتباط با چاه‌های نفت و پرچم نیست، بلکه درباره آینده دو ملت است، از این ‌رو به گفت‌وگو نیاز داریم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان