از این 7 شرکت خودرو نخرید تا قانون تکلیفشان را مشخص کند!
وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی پیشفروش خودرو از سوی شرکتهای «عظیم خودرو، مفتاح رهنورد، داتیس خودرو، طاها خودرو، شهر خودرو، آداک خودرو و پرشین پارس» را غیرقانونی اعلام کرده که برخی از این شرکت ها در گذشته و حال تبلیغات گسترده و وسیعی برای جذب مشتری داشته و دارند. حالا که این اطلاعیه صادر شده برخی از این شرکت ها به روش های دیگری برای جذب مشتری روی آورده اند.
به گزارش «تابناک»؛ چند روز پیش، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به عنوان بازوی اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنترل بازار کالا و خدمات، در اطلاعیهای رسمی نام هفت شرکتی که به صورت غیرقانونی خودرو پیشفروش میکنند را اعلام کرد. طبق اطلاعیه این سازمان شرکتهای «عظیم خودرو، مفتاح رهنورد، داتیس خودرو، طاها خودرو، شهر خودرو، آداک خودرو و پرشین پارس» فاقد هرگونه نمایندگی رسمی واردات یا مجوز پیشفروش خودرو هستند.
سازمان حمایت از مصرف کنندگان: از این 7 شرکت خرید نکنید
در اطلاعیه سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان آمده است:" براساس گزارشات مردمی که به سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات این سازمان واصل شده و رصد و پایش بازار، شرکتهای "عظیم خودرو"، "مفتاح رهنورد"، "داتیس خودرو"، "پرشین پارس"، "طاها خودرو"، "شهر خودرو" و " آداک خودرو" فاقد هرگونه نمایندگی رسمی واردات یا مجوز پیشفروش خودرو هستند؛ بنابراین اقدامات این شرکتها خلاف قانون بوده و موجب تضییع حقوق مصرفکنندگان خواهد شد.
این سازمان در اطلاعیه خود تأکید کرده است: «تبلیغات پیشفروش خودرو توسط شرکت های فاقد مجوز قانونی، مصداق تبلیغات خلاف واقع و اغواکننده بوده و مستند به ماده ۷ قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان که اعلام میشود تبلیغات خلاف واقع و ارائه اطلاعات نادرست که موجب فریب یا اشتباه مصرفکننده از جمله از طریق وسایل ارتباط جمعی، رسانههای گروهی و برگههای تبلیغاتی شود، ممنوع است و خلاف قانون تلقی میشود.»
بیانیهای که تأثیری در هفت شرکت ممنوعالفعالیت نداشت
اما پس از صدور این بیانیه، نه تنها اقدامی که منجر به قطع شدن پیش فروش خودرو و یا پایان یافتن تبلیغات از سوی شرکت های مذکور باشد، مشاهد نشده، بلکه برخی از این شرکت ها با نام های جدید تلاش کرده اند که ضمن بی اثر کردن اطلاعیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و ممنوع اعلام کردن مسأله پیش فروش، مردم و مشتریان خود را متقاعد کنند که کار آنها قانونی است و در راستای این کار قانونی، خدمات جدیدی هم ارائه خواهند کرد.
نکته جالب توجه و مهم در اطلاعیه سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان این است که برخی شرکت هایی که اقدام آنها در پیشفروش خودرو غیرقانونی عنوان شده، در گذشته و حال تبلیغات وسیعی در رسانهها برای پیشفروش خودرو و جذب مخاطب داشته و دارند.
به تازگی شرکت های عظیم خودرو و داتیس خودرو اعلام کرده اند که قصد تولید خودرو در داخل کشور را دارند و این اقدام خود را به فضای اقتصادی ایجاد شده پس از برجام ربط داده اند؛ در حالی که سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به عنوان بازوی اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخشی از دولت، اصل کار پیش فروش خودرو و تبلیغات این شرکت ها را غیر قانونی اعلام کرده است.
اثرات پسابرجامی یا تلاش برای سوءاستفاده از برجام؟
متأسفانه همراه کردن برخی شرکت های بی کیفیت چینی و هندی هم برای این شرکت ها دستمایه خوبی شده تا از این طریق بتوانند نسبت به رفع اثر اعلام محدودیت و ممنوعیت خود از سوی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اقدام کنند؛ موضوعی که انتظار می رود نهادهای متولی و مسئول هرچه زودتر مقابل آن ایستاده و برخوردهای قانونی لازم را در قبال آن انجام دهند.
چطور ممکن است یک شرکت بر اساس دستور سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت شامل ممنوعیت بشود، اما به راحتی باز اقدامات خود را دنبال کنند و برای آن موضوعی که هنوز معلوم نیست صحت دارد یا خیر تبلیغات وسیعی هم انجام دهند! خوب طبیعی است که برخی خریداران تحت تأثیر این سخنان و تبلیغات ممکن است به سمت این شرکت ها بروند و نیازهای خود را از این طریق تأمین کنند.
تکلیف شاکیان را مشخص کنید
در این شرایط مشخص نیست تکلیف شهروندانی که تبلیغات گسترده و بعضا اغواگر شرکت های یاد شده در پیشفروش خودرو را دیده و به واسطه همین تبلیغات جذب این شرکت ها برای پیشخرید خودرو میشوند چیست و ضرر و زیان احتمالی این شهروندان را چه نهادی جبران خواهد کرد؟
لازم است در وهله اول اگر تخلفی صورت گرفته و شهروندان شکایتی از رویه شرکت های مذکور یعنی عظیم خودرو، مفتاح رهنورد، داتیس خودرو، طاها خودرو، شهر خودرو، آداک خودرو و پرشین پارس» داشته اند، سازمان حمایت از مصرف کنندگان به واسطه مراجع ذیصلاح تکلیف شکایت های مردمی و تخلفات احتمالی را مشخص کند و تا آن زمان هم لازم است شرکت های مزبور صرفا پاسخگوی اقدامات خود در قبال مشتریان سابقشان باشند.
واقعا این مطلب جای تشکر دارد، به نکات کاملا درستی اشاره نموده اید، این شرکتها و مشخصا عظیم خودرو به روشهای مختلف سعی در متضرر کردن خریداران و مشتریان خود دارد . با وعده های خیالی مردم ساده و مشتاق به خرید خودرو را جذب کرده و با قراردادی یکطرفه دست خریدار را کاملا می بندد تا مدت زمانی که در قرارداد نوشته شده( مثلا 6 ماه) سپری شود(در حال که وعده داده بودند طی دو ماه تا سه ماه ماشین تحویل می شود و زمان قرارداد صوری است) پس از اتمام زمان قرارداد یا تفاهم نامه از خودرو خبری نیست و آنقدر با اعصاب خریدار بازی می کنند تا انصراف دهد جالب اینجاست که تبصره هایی در قرارداد است که انصراف و مسائل دیگر را مشخص کرده ولی تمامی آنها را به موافقت کارگزار منوط کرده است لذا خریدار هر پیشنهاد یا خواسته ای را مطرح می کند با استناد به آن بندها با مخالفت کارگزار مواجه می شود حالا اصل مسئله اینجاست که حاضر نیست حتی در زمان اعلامی خودش در قرارداد پول خریدار نگون بخت را پس دهد و با تاخیرهای طولانی و با منت پیش پرداخت را پس میدهد به شکلی که خریدار کلا از خرید هر نوع ماشین و سپرده گذاری پشیمان می شود. حتی خریدار به علت نگرانی از اینکه پولش را پس ندهند از شکایت منصرف می شود.
لازم است این شرکتها ابتدا تمامی خریداران را راضی کنند و سپس دنبال فعالیت جدید باشند. اقدام سازمان حمایت جای تشکر دارد.
لطفا این مطلب را منتشر کنید تا مردم آگاه شوند.
یعنی اونا مشتری مدار هستن و همه چی عالیه؟؟؟؟؟؟
مردم نباید از هیچ شرکتی خرید کنن تا قانون که نه خودشون وظایفشون رو درست انجام بدن وگرنه از قانون و مجریهای قانون بخاری در نمیاد
اين كارها مشكل كار شما رو بيشتر ميكنه كه تا حالا چرا پيگير نبودين
خوب در اینها رو هم تخته کنید دیگه.








