بازدید 13478

آیا دلار در کانال ۴ هزار تومان باقی خواهد ماند؟

حدود ساعت 11 دیروز، مورخه 17 مهر 1396 قیمت دلار مرز 4 هزار تومانی را درنوردید و به بالای 4 هزار تومان تغییر مکان داد. البته دلار بالای 4 هزار تومان در سال های قبل نیز رویت شده بود اما تحلیل ها در مورد این نرخ جدید بسیار متفاوت است. پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا نرخ دلار در بالای 4 هزار تومان خواهد ماند، یا روند نزولی به خود خواهد گرفت و کاهش خواهد یافت؟
کد خبر: ۷۳۷۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲ 10 October 2017
حدود ساعت 11 دیروز، مورخه 17 مهر 1396 قیمت دلار مرز 4 هزار تومانی را درنوردید و به بالای 4 هزار تومان تغییر مکان داد. البته دلار بالای 4 هزار تومان در سال های قبل نیز رویت شده بود اما تحلیل ها در مورد این نرخ جدید بسیار متفاوت است. پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا نرخ دلار در بالای 4 هزار تومان خواهد ماند، یا روند نزولی به خود خواهد گرفت و کاهش خواهد یافت؟

به گزارش تابناک اقتصادی، ساعت 11 دیروز مورخه 17 مهر 1396 بود که نرخ دلار به بالای 4 هزار تومان رسید. البته با توجه به روند رو به رشدی که نرخ دلار در دو ماه اخیر داشت، پیش بینی می شد، به مانند سال گذشته این نرخ به بالای 4 هزار تومان برسد؛ اما این بار چند ماهی زودتر این اتفاق رخ داد. سال گذشته، نوسان قیمت دلار از آبان ماه آغاز شد. در آن زمان قیمت دلار در کانال 3500 تومان قرار داشت و بعد از آبان ماه نرخ دلار شروع به رشد کرد و به قیمت های 3600، 3700 و 3800 تومان رسید و در نهایت در دهه اول دی ماه سال گذشته بود که رکورد 4 هزار تومان شکسته شد؛ قیمتی که حدوداً از اوایل دهه 1390 در بازار ارز دیده نشده بود.

در سال جاری نیز روند رو به رشد دلار تقریباً از اواخر مرداد ماه بود که آغاز شد. در آن زمان، بهای دلار در کانال 3700 تومان قرار داشت. در هفته های اخیر نرخ دلار به کانال 3800 و 3900 تومان وارد شد و نهایتاً دیروز به بالای 4 هزار تومان رسید. پرسشی که در اینجا مطرح می شود، این است که آیا نرخ دلار در بالای 4 هزار تومان خواهد ماند یا روند نزولی به خود خواهد گرفت و کاهش خواهد یافت؟

برای پاسخ به این پرسش، باید گفت، همان گونه که ملاحظه شد، این روند افزایش نرخ ارز از حدود سه ماه قبل آغاز شده و به تدریج افزایش یافته است؛ بنابراین، دلیل اصلی آن نمی تواند عواملی مقطعی چون افزایش تقاضا برای ارز زائران اربعین، نزدیک شدن به پایان سال میلادی (چند ماهی هنوز باقی مانده است) و یا کاهش عرضه ارز توسط پتروشیمی ها باشد؛ هر چند این موارد نیز به نوبه خود می تواند در افزایش نرخ دلار موثر باشد، همان گونه که گفته شد دلیل اصلی نیست.

از جمله دلایل اصلی این افزایش نرخ دلار می توان به موارد زیر اشاره نمود؛

در این سال ها نرخ دلار در راستای تقویت پول ملی توسط دولت، مصنوعی پایین نگه داشته شده است. چند ماهی است که مسئولین به این فکر افتاده اند که نرخ ارز را ـ دست کم به میزان تورم داخلی و خارجی ـ تعدیل کنند. به همین منظور روند رو به رشد قیمت دلار آغاز شده است. از طرفی در کشور همه به دنبال آن هستند که به نوعی تولید داخلی را تقویت نمایند. به همین منظور یکی از راهکارها جهت تقویت تولید داخلی، افزایش نرخ دلار در راستای کاهش میزان واردات و تشویق صادرات غیر نفتی است؛ هر چند افزایش قیمت دلار می تواند در کوتاه مدت قدرت خرید مردم را کاهش دهد، در بلندمدت همه از منافع آن بهره مند خواهند شد.

دلیل دیگر افزایش میزان نرخ دلار در ماه های اخیر به رشد شاخص جهانی این ارز و حتی تقویت آن در مقابل یورو بازمی گردد.

شایان ذکر است که بانک مرکزی نیز کاملاً حواسش به این تحولات بازار دلار است و قطعاً اجازه نخواهد داد که روند افزایش نرخ دلار از حالت ملایم خود خارج شود و به نوعی به شوک ارزی تبدیل شود. از انگیزه های بانک مرکزی برای این کار این است که این بانک نمی خواهد سود بقیه بازارها بیشتر از نرخ مصوب سود بانکی شود و همین موضوع عاملی برای انتقال سپرده ها به این بازار شود.

به هر صورت نتیجه آن که با توجه به دلایل عنوان شده، احتمالاً نرخ دلار در همان کانال 4 هزار تومان خواهد ماند و در ماه های بعد نیز به روند افزایشی ملایم خود ادامه خواهد داد تا به قیمت واقعی برسد. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۳۵
فعلا که دلار شده جن و ما بسم الله
پس بیاین حقوق رو هم به دلار بدین
در بازار جهاني، نشاني از افزايش قيمت دلار نسبت به ارزهاي ديگر وجود نداره واين نشون ميده كه اين افزايش قيمت منشا داخلي داره.
تزلزل برجام هم یک دلیل دیگر رشد دلار است
چرا این را نگفتی عمو جان؟
پاسخ ها
امینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
خیر عزیزم
نرخ سود کاهش پیدا پول رفته تو بازار دلار
جالب است که کاهش ارزش پول ملی دریت در وقتی اتفاق افتاده که رهبر انقلاب در جدیدترین دیدار اعضای کابینه و رئیس جمهور بر ضرورت حفط ارزش پول ملی تأکید کردند!
نسبت دلار به همه ارزهای دنیا کاهش پیدا کرده اما نسبت به ریال افزایش پیدا کرده!
پس مشکل از همینجاست.
نزدیک شدن ایام سفر به کربلا و سه ماهه پایان سال میلادی و تهدیدات مقامات ....و خروج آمریکا از برجام بزودی اثرات خود را نشان خواهد داد.
پایین آمدن نرخ بهره و از اینرو جذب سرمایه کمتر، رشد اقتصادی (جی دی پی، نرخ بیکاری و عدم توازن تعادل تجاری) و ریسک بالای سرمایه گذاری در ایران (ریسکهای ژئوپلیتیکی) از عوامل اصلی کم شدن ارزش دلار هستن!
"هر چند که افزایش قیمت دلار می تواند در کوتاه مدت قدرت خرید مردم را کاهش دهد اما در بلندمدت همه از منافع آن بهره مند خواهند شد."
الان چند بیش از 10 سال هست که این اتفاق میفته و ما که چیزی از منافعش ندیدم الا بدبختی.میشه بگین این منافع چی چی هسن؟ دقیقا چه زمانی حاصل میشه؟ این منافع نصیب چه کسانی میشه؟
این نوشتن و تحلیل و توجیه های آبکی رو همه بلد هستن.بهتره از صحبت های آدم های باسواد و دارای حداقل لازم ضریب هوشی استفاده کنید.
نمیدونم این مسولین عزیز چرا قبل از انتخابات ریاست جمهوری نخواستند نرخ ارز رو واقعی کنند؟؟؟!!!!!!!
تو تمام دنیا مردم برای مراسماشون منتطرند طلا ی جهانی پائین بیاد و قدرت مردم برای خرید بیشتر بشه اما اینجا طلا با دلار سنجیده میشه و فورا با پائین اومدن نرخ جهانی طلا دلار افزایش پیدا میکنه و ازکاهش قیمت طلا خبری نیست .
"هر چند که افزایش قیمت دلار می تواند در کوتاه مدت قدرت خرید مردم را کاهش دهد اما در بلندمدت همه از منافع آن بهره مند خواهند شد."
منافعش پولدارتر شدن پولدارهای صادراتیه که لابی فراوانی در همه ی دولت ها دارند
انصافا "قیمت واقعی" رو خوب اومدی؟
نه با این روند فزاینده تا عید 5000را هم رد خواهد کرد .چون دولت توان پاسخ به تقاضا را ندارد تولید متوقف دلالی رایج وافت ارزش ریا وچاپ پول بدون پشتوانه کماکان ادامه دارد افزایش بی حدوحصر خرکی نقدینگی با تولید شبه پول و......
نرخ واقعی دلار در ایران مرزی حدود هشت هزار تومان داره و اون وفته که واردات رو کم و صادرات و گردشگری رو رونق میده
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
??و گردشگری رو رونق میده..
این دولت تا این ملت و به خاک سیاه ننشاند ول کن نیست
به نظر من افزایش قیمت دلار وسیله ای برای جبران کسری بودجه ای دولتها در تمامی ادوار بوده و تنها چیزی که عاید مردم میشود گرانی قیمت کالاها و خدمات است ولاغیر..واقعا اگر هدف از این کار به نوعی کاهش ارزش پول ملی است پس چرا مبادلات در داخل کشور به صورت دلاری انجام نمی شود تا مردم روز به روز پولشون بی ارزش تر نشه...
با سلام علت این است که سود سپرده را پایین آورده اند و عده ای پول خود را از بانک برداشته و دلار خریذه اند و نزد خود نگه می دارند و ضرر هم نمی کنند چون ما سال هاست که با دلار زندگی می کنیم و فقط در آمد ما به ریال است و برای همین هرروز زندگی گران تر و سخت تر می شود و فقط کار و بار گروهی خاص با حقوق ها و دستمزدهای دلاری سکه است خدا به داد ما برسد .
شرم آوره ما دم از تورم تک رقمی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کشور کاملا"صنعتی داریم که مواد اولیه را در داخل تولید کنیم ؟ کدوم تکنولوژی صد در صد که پیشکش ده درصد داخلیه ؟ کدوم نابغه ای به این نتیجه رسیده که به نفع تولید کننده است اون هم با این وضعیت چند سال اخیر؟
این تحلیل های آبکی رو هر سال دارید می گید، کدوم منافع؟ وقتی دلار بالا می ره قیمت همه اجناس بالا می ره. ما که تولید کننده همه چیز نیستیم. اگه واقعا دولت می خواد قیمت دلار واقعی شه باید حقوق ها رو هم واقعی کنه. اصلا دلار بشه 10 هزار تومن تا همش به مزیت، ولی حقوق ها رو هم به همون نسبت اضافه کنه، چه برای بخش خصوصی وچه برای بخش دولتی
چرا با آمدن ترامپ ، اين صعود قيمت دلار رشد سريعتري پيدا كرد و اين روزها هم كه ترامپ بحث خروج از برجام را مطرح كرد سرعت صعود نرخ دلار تصاعدي شد...
يعني اصلا اين مسئله تاثير گذار نبوده و نيست و همه چيز در كنترل بانك مركزي است!
یه چیزی هست هر کی میتونه میره اونور اب کار میکنه .
تابناک تیتر رو عوض کنید
بنویسید
دلار چقدر بالاتر از 4000 خواهد رفت
خندمون گرفت از این تحلیل
اگر احمدی نژاد بود الان پدرش که سهله جد و آبادش را هم به باد فحش و ناسزا گرفته بودین!!!!!!!!!
روحانی کجا رفت اون وعده ها
واقعا نويسنده در كجا سير ميكنند در كدام دوره گران شدن دلار به نفع مردم تموم شده بجز مافيايي كه پشت گران كردن دلار قرار داره
ای کاش این بحث تک نرخی قبل از انتخابات انجام می شد
براى افزايش نرخ دلار ميتوان دوحالت را متصور شد يااگاهانه است وحساب شده ويا از روى اجبار احتمال اينكه دولت اگاهانه اين كارمثبت را كرده باشد بعيد است
تورم بهترین دوست دولتهاست
بی ارزش ترین پول دنیا پول ماست
بخدا قسم خجالت می کشم از اینکه در دیگر کشورها واحد پولمان را بگویم
آیا در دنیا واحد پولی ارزشمند تر از پول ما هست
دلار به مرز 5هزار تومان خواهد رسید دیر یا زود . شکی نیست بحران های پیش آمده ، رکود اقتصادی ، تحریم های جدید پیش رو در بحث برجام و خالی بود دست بانک مرکزی در بحث تزریق دلار برای متعادل نمودن بازار و چندین عامل ریز و درشت دیگر ، دلار در سال 97 به مرز 5 هزار تومان خواهد رسید.
همه ملت عزيز سري كاريم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست