بازدید 2647

نوبل اقتصادی ۲۰۱۷ به یک آمریکایی رسید

جایزه نوبل اقتصادی 2017 دقایقی پیش اعلام شد و به یک اقتصاددان آمریکایی رسید.
کد خبر: ۷۳۷۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵ 09 October 2017
جایزه نوبل اقتصادی 2017 دقایقی پیش اعلام شد و به یک اقتصاددان آمریکایی رسید.

به گزارش فارس، جایزه علوم اقتصادی نوبل دقایقی پیش به یک اقتصاددان آمریکایی به نام ریچارد اچ‌ تیلر از دانشگاه شیکاگو رسید.

وی که در اورنج شرقی در ایالت نیوجرسی آمریکا در 12 سپتامبر 1945 متولد شده است، این جایزه را برای تحقیق و فعالیت بر روی «رفتارشناسی اقتصادی» برنده شد.

تیلر دکترای خود را در سال 1974 از دانشگاه روچستر در نیویورک دریافت کرده است.

در دهه‌های اخیر، اقتصاد رفتاری جایگاه ویژه‌ای در تئوری‌های اقتصادی یافته است. بیش از هر دانشمند دیگری، این پیشرفت‌ها مدیون مطالعات تالر بوده است.

تیلر یکی از پیشگامان بررسی رفتارها در علم اقتصاد به شمار می‌رود.

تیلر در مطالعات خود نشان داده است که افراد مطابق با تئوری‌های اقتصادی رفتار نمی‌کنند. به ادعای او مردم پول نقد خود را در «حساب‌های روانی» مجزایی همچون پول رهن، پول تعطیلات و پول بازنشستگی می‌گذارند. سرمایه‌گذاران نیز به اخبار غیرقابل پیش‌بینی توجه بیش از اندازه می‌کنند. مردم بسیار به عدالت اهمیت می‌دهند و مشتاقند برای مجازات افرادی که رفتاری ناعادلانه داشته‌اند هزینه بپردازند.

در این رابطه دولتمردان در سراسر دنیا با استفاده از یافته‌های تالر به دنبال کاهش فقر، افزایش اشتغال و بهبود سلامت افراد جامعه هستند.

جایزه نوبل علوم اقتصادی از سال 1969 هرساله توسط بانک سوئد و آکادمی علمی رویال سوئد به یاد آلفرد نوبل اعطا می‌شود.

روند اعطای جایزه نوبل اقتصاد در هر سال به این ترتیب است که ابتدا متقاضیان جایزه نوبل در کمیته نوبل آکادمی علمی رویال سوئد ثبت نام می‌کنند و کمیته نوبل مسئول انتخاب کاندیداها از بین تمامی ثبت نام شوندگان است.

برنده یا برندگان نهایی جایزه نوبل اقتصاد با رای‌گیری اعضای کمیته نوبل انتخاب خواهند شد. تا سال 2016، به جز 7 درصد برندگان این جایزه، باقی از آمریکای شمالی یا اروپای غربی بوده‌اند و تا کنون یک زن برندهٔ این جایزه شده است.

کمیته نوبل اقتصاد از سوی بانک سوئد اولین بار در سال 1968 نهادینه شد و اولین جایزه نوبل اقتصاد در سال 1969 به «رنجر فریچ» و «جان تینبرگن» به خاطر توسعه و کاربردی کردن مدلهای پویا در تحلیلهای اقتصادی داده شد.

از سال 1969 تاکنون 49 جایزه نوبل علوم اقتصادی به 78فرد برگزیده اعطا شده است.

سال گذشته جایزه نوبل اقتصادی به طور مشترک به اولیور هارت از دانشگاه هاروارد و بینت هولمستروم از دانشگاه ام آی تی به خاطر تلاش‌هایشان برای تئوری قراردادها اعطا شد.

سال 2013 یکی از کاندیداهای دریافت این جایزه؛ محمد هاشم پسران اقتصاددان ایرانی مقیم آمریکا بود؛ وی برای تحقیقات در «معیارهای اقتصاد سنجی در سری زمانی» به عنوان یکی از نامزدهای دریافت این جایزه در سال جاری معرفی شده بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار