بازدید 14648

اینجا مدارس با هیزم گرم می‌شوند

اینجا مدارس با سوزاندن هیزم گرم می‌شود و معلمان با روشن کردن آتش در کلاس‌های درس با سرما مبارزه می‌کنند؛ کاری که به خطرات آن آگاهند اما چاره‌ای جز این برای فرار از سرما ندارند.
کد خبر: ۷۳۶۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳ 08 October 2017
22 بهمن سال گذشته سرودی از سوی بچه‌های مدرسه روستای تاچل علیشیر (از توابع منطقه شاهزاده عبدالله شهر اندیکای شهرستان مسجد سلیمان) در وصف رهبر معظم انقلاب اجرا و فیلم این سرود در فضای مجازی دست به دست شد تا اینکه اعضای گروه مدیحه‌سرایی و جمع‌خوانی قرآن محمد رسول‌الله(ص) بسیج تهران بزرگ با دیدن این فیلم به فکر اجرای مشترک با این بچه‌ها افتادند.

چند روز بعد کاروانی با عنوان «اردوی جهادی محمد رسول‌الله(ص)» راهی منطقه شدند تا ضمن اجرای کار مشترک با بچه‌های روستای تاچل علیشیر خدمات و هدایایی هم به این دانش‌آموزان تقدیم کنند.

 
 
اما با حضور گروه در منطقه و مشاهده فقر و محرومیت مردم، اعضای گروه به فکر راه چاره برای آنها افتادند و مذاکره با نهاد‌های مختلف برای خدمت‌رسانی به مردم را آغاز کردند اما مذاکرات چندان جواب نداد و نهایتاً مقرر شد از سوی بسیج، مدرسه روستا که با سنگ و گل ساخته شده و شرایط خوبی نداشت باز‌سازی شود تا شاید آغازی باشد برای ارائه خدمات بیشتر در منطقه.

 

آغاز کار بازسازی مدرسه روستا هم آغاز‌گر ماجرای جدیدی بود زیرا در ابتدای راه جهاد‌گران متوجه شدند که دیگر مدارس روستا‌های منطقه شاهزاده عبدالله وضعیتی به مراتب بدتر و اسفناک‌تر مدرسه روستای تاچل دارند و در برخی مناطق حتی سقفی برای بچه‌ها وجود ندارد و این کودکان باید در سرمای شدید رشته‌کوه زاگرس و منطقه بختیاری در فضای باز درس بخوانند که حتی تصور آن هم دردناک است.

 
یکی از اهالی درباره شرایط مدارس منطقه می‌گفت: 20 مدرسه در منطقه وجود دارد که از این تعداد تنها 5 مدرسه دارای بنا هستند، آن هم بنایی که با سنگ خالی ساخته شده و هر آن امکان دارد برسر دانش‌آموزان خراب شود، البته دیگر مدارس منطقه همان بنای مخروبه را هم ندارند و برخی در کپر، برخی در چادر و برخی هم در فضای باز درس می‌خوانند! تازه اینجا بود که فهمیدیم مدرسه روستای تاچل بهترین مدرسه این منطقه است.

 

سرما مشکل بزرگی است که مردم منطقه به دلیل نداشتن نفت و گاز با آن مواجه هستند و با سوزاندن هیزم، خانه‌های خود را گرم و نیاز‌هایی چون پخت و پز را با آن رفع می‌کنند. این مشکل گریبان مدارس را هم گرفته و معلمان با روشن کردن آتش در کلاس‌های درس با سرما مبارزه می‌کنند. کاری که به خطرات آن آگاهند اما چاره‌ای جز این برای فرار از سرما ندارند.

 

مشکل بچه‌ها فقط به مدرسه ختم نمی‌شود؛ فقر خانواده‌ها تا جایی است که توان خرید لباس و کفش برای کودکان خود را ندارند بسیاری از بچه‌ها با پای برهنه راه می‌روند و لباس مناسبی برای محفوظ ماندن از سرما ندارند. حتی بسیاری از این کودکان توان تهیه کردن کتاب و دفتر و نوشت‌افزار را ندارند و با چنین شرایط باور‌نکردنی مشغول تحصیلند.

 
 
چه تحصیلی؟ تحصیلی که فقط تا پایه ششم ابتدایی است و بچه‌ها باید برای ادامه تحصیل در مقاطع بعد به شهر بروند که این امر برای اغلب خانواده‌ها میسر نیست و سال ششم ابتدایی پایانی است بر تحصیلات بسیاری از فرزندان این مرز بوم و چه بسا استعداد‌های درخشانی که به‌خاطر فقر و محرومیت ناچار به ترک تحصیل شده و سرنوشتی دیگر بر آنها رقم بخورد.

 

به هرحال بچه‌های منطقه شاهزاده عبدالله در آستانه فصل سرما چشم‌به‌راه کمک‌های مسئولان و خیرانی هستند که همواره در باز‌سازی مدارس و کمک به محرومان کوشا بوده تا فرزندان ایران اسلامی با تکیه بر سنگر علم و دانش ایرانی سربلند و آباد بسازند.
 
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۲۳
قربونشون برم الهی . طفلک ها تو چه شرایطی باید درس بخونن . اگر مطمئن هستید کمک مردمی دست مسئول مدرسه می رسه شماره حساب لطف کنید .
اگر از یک بچه 10 ساله تو این مملکت بپرسی که چه خرج های الکی را نباید انجام داد تا بشه با پولش به داد بدبختی های این مردم رسید . بخداوندی خدا بلده براتون بگه .....
شهرستان مسجد سلیمان؟؟؟؟؟ کجا هست؟؟؟؟؟ فقط موقع رای گیری و دفاع از مرز و .... اسم عشایر و استانهای مرزی شنیده میشود
پاسخ ها
arya
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
نفت خيز ترين نقطه ايران مسجد سليمان هست
اولین چاه نفت ایران در این منطقه زده شده است. معلوم است در صد سال گذشته در برهمان پاشنه می چرخد. اگر درصدی ازمواد خام کشف شده به بومیان در واقع صاحبان اصلی آن داده شود شاید کمی عدالت اجراء شود.
یعنی اگر سرود نمی خوانندن به حال خود رها شده بودن چه قصه تلخی و چه کابوسی کشوری با این همه ثروت را فرا گرفته
برسد به دست نجومی بگیران
مايه شرم مسئولين .مردمي كه روي درياي نفت خوابيده اند از حداقل امكانات بي بهره اند.
آموزش و پرورش بنیان اصلی توسعه هر کشور است .اونهایی که از بودجه امکانات مدارس می زنند و خرج موارد غیر ضروری تر می کنند خیانت بزرگی به کشور می کنند . هزینه ش رو هم آیندگان با انواع مشکلات فرهنگی و اجتماعی پرداخت حواهند کرد.
تو خبرا شنیدم نمایندگان مجلس60 میلیون ماموریت گرفتن رفتن فرانسه
پاسخ ها
arya
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
اربعين سال گذشته داشتم ميرفتم كربلا ديدم يكي ازنمايندگان مجلس به اتفاق خانواده با هزينه مجلس باپرواز رفت و برگشت داشت ميرفت كربلا (خانواده يعني عروس و داماد و فرزندان)
خوش به حال آوارگان میانمار
درد و بلای این طفلای معصوم بخوره تو سر من و بقیه نامردای حق خور این کشور!
پیشنهاد میکنم که تابناک بانی بشه و یه گروه خیر مدرسه ساز رو معرفی کنه تا هموطنانی که قصد کمک دارند به این گروه کمک کرده تا به کمک هم یه اتفاق خوب رو برای این بچه ها و خانواده هاشون رقم بزنیم.
حداقل یک شماره کارت بانکی اعلام میکردید که مردم به این گروه کمک مالی کنند
خان تابی، چرا نظر مردم رو منعکس نمی کنی؟
چی بگم وقتی توی مملکت کسی امروز وزیر نیروست ولی فردا میشه رئیس کمیته امداد و پس فردا ....
ای کاش پرچم ایران را نمی زدند مایه شرمساری ایران با فرهنگ چند هزار ساله است.
ای کاش در میان اینها هم یک نفر باژن خوب پیدا میشد تا کار اینها به هیزم سوزیدر مدارس نرسد
بدون تردید نماینده مردم ومسئولین منطقه خود را بخواب زده اند... واقعا که خسته نباشند....
براي ساخت مدارس دويا سه كلاسه براي اين بينوايان چقدر هزينه دارد؟. در ساخت مدارس خانواده هاي اين عزيزان هم كمك ميكنند . دولت و مسولان كجا هستند .
اين بجه ها چگونه ميتوانند براي راهيابي به دانشگاه با دانش آموزان شهرهاي بزرگ رقابت كنند.
معاون بیمه....... که قبلا معاون استاندار بغل گوش تهران هم بود فقط ده تا واحد مسکونی لوکس پارسال یکجا در یک مجتمع کلید نخورده خرید امسال داره تک تک اونهارو میفروشه که ردی ازش باقی نمونه. یکی بهش بگه پول یک خونه رو بده در راه خدا این روستازادگان سرپناه تحصیل پیدا کنند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی