بازدید 13994

راه‌حل‌های استارت‌آپی برای چالش‌های ایران

کد خبر: ۷۳۶۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶ 07 October 2017
اینکه می‌گوییم استارت‌آپ‌های ایرانی توانسته‌اند اتفاقات خوبی رقم بزنند، بیشتر به دلیل حل تعدادی از مهم‌ترین چالش‌های ایران است.

به گزارش نوپانا، این روزها استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های استارت‌آپی به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، به مهم‌ترین عوامل رشد اقتصادی در کشورهای مختلف جهان تبدیل شده‌‌اند و سایر بخش‌های صنعتی و تولیدی را تحت تاثیر قرار داده‌اند. خوشبختانه این نوع خاص از کسب‌و‌کارها در ایران نیز مدتی است مورد توجه قرار گرفته است و اكنون نمونه‌های بومی موفق وجود دارد كه توانسته‌اند خوش بدرخشند و اتفاقات خوبی را رقم بزنند.
 
از مهمترین اتفاقات خوب در این زمینه می‌توان به حل مشکلات بزرگ اشاره کرد. به همین بهانه در این مطلب به ۱۰ راه‌حل قابل توجه درباره استارت‌آپ‌های ایرانی، در زمينه بعضی از چالش‌های بزرگ کشور، اشاره شده است که در ادامه می‌خوانیم:

۱. مبارزه با قاچاق کالا و خروج ارز

به گزارش نوپانا، در سال‌های اخیر با گسترش زیرساخت‌های فناوری در کشور و افزایش اعتماد مردم به خرید از اینترنت، فرصتی برای کسب‌وکارهای نوپای ایرانی فراهم شده است تا در بازار آنلاین ایران حضور بیشتری داشته باشند. بازاری که در آن بسیاری از مسائل خیلی راحت‌تر کنترل و بررسی می‌شود. کافی است همین حوزه پوشاک یا لوازم الکترونیک را در نظر بگیریم؛  کالاهایی که در بازار سنتی به شکل قاچاق به فروش می‌رفتند. یا حتی آن‌هایی که در صفحات مجازی و اینترنتی شخصی یا غیرقانونی در اختیار مشتریان قرار می‌گرفتند. اما امروز به مدد نگاه استارت‌آپی با فروشگاه‌های آنلاینی روبه‌رو هستیم که در ساختاری شفاف و قانونمند به عرضه محصولاتی  می‌پردازند که یا در کشور تولید شده‌ است، یا اجناس وارداتی از نوع قانونی آن هستند.

۲. برطرف کردن مشکلات محیط زیستی و شهری

اگر از چالش‌های آلودگی هوا و ترافیک به‌عنوان مهم‌ترین مشکلات زیستی و شهری نام ببریم، خواهیم دید که استارت‌آپ‌ها به دلیل شیوه‌های ارائه محصولات و خدمات خود چقدر در کاهش هر ۲ معضل برای کشور موثر بوده‌اند.

امروزه اقتصاد و اشتغالی که با بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی همراه باشد، مردود است. با توجه به اینکه در حال حاضر کشور با بحران‌های شدید محیط زیستی مواجه است با استفاده از ظرفیت‌های استارت‌آپی می‌توان به توسعه اقتصادی و فناوری سبز یعنی رشد به دور از آلودگی و تخریب دست یافت. همچنین در موضوعاتی چون مدیریت پسماند، بازیافت، اصلاح الگوی آبیاری و ... که می‌توان با  فناوری سبز آن‌ها را مدیریت کرد.

۳. حمایت از حقوق تولید‌کننده

سال‌هاست در ایران مشکل کپی‌رایت به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های نویسندگان، آموزگاران و توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری تبدیل شده است. محیط مجازی را تصور کنید که پیش از ظهور استارت‌آپ‌ها در آن، محصولات مختلف بدون رعایت حق کپی‌رایت جابجا می‌شد یا حتی به‌فروش می‌رفت. اکنون با گسترش استارت‌آپ‌های آموزشی، فروش کتاب و نرم‌افزار و … دیگر این نگرانی وجود ندارد؛ چرا که استارت‌آپ‌ها در مقابل محتوایی که منتشر می‌کنند یا محصولی که ارائه می‌دهند مسئولیت دارند و طبق قوانین بالطبع از آن حفظ و حراست می‌کنند و رعایت حقوق تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگان برای آن‌ها در الویت قرار دهد.

۴. بهبود معضلات اجتماعی و روانی

بیکاری، احساس غیرمفیدبودن، نداشتن امید به آینده، مسئولیت‌های شخصی و اجتماعی و … می‌تواند منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و روانی باشد. در این میان ایجاد اشتغال و امید به آینده نقشی مهم در ترمیم اینگونه معضلات اجتماعی دارد. در همین راستا استارت‌آپ‌ها با ایجاد بستری مناسب برای کارآفرینی و اشتغال در جوانان ایجاد انگیزه می‌کنند. از سوی دیگر کسب‌وکارهای نوپا به واسطه فضای رقابتی خود سبب پویایی اقتصاد و جامعه شده و جوان‌ها به جای در خانه ماندن و ناامیدی ترغیب به انجام فعالیت‌های سودمند اقتصادی می‌شوند.

۵. مبارزه با معضل بزرگ اشتغال

اشتغال‌زایی موتور محرک پیشرفت و توسعه اقتصادی هر جامعه‌ است، اما نسل جوان در ایران این روزها با معضل بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اینجاست که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های استارت‌آپ‌ها خودنمایی می‌کند. در حقیقت کسب‌وکارهای نوپا به پویایی اقتصاد و به تبع آن اشتغال‌زایی کمک فراوانی می‌کنند. کارآفرینی، جوهره این نوع از کسب‌وکار است. استارت‌آپ‌ها با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید نیز سبب توزیع بهتر ثروت در جامعه می‌شوند. مضافا اینکه هدف استارت‌آپ‌ها صرفا ایجاد اشتغال در ابعاد کوچک نیست و با هدف ارتقای کیفیت آموزش نیروهای بومی کار در راستای رشد طولانی‌مدت و وسیع به کارآفرینی و ایجاد شغل در ایران می‌پردازند.

۶. توسعه زیرساخت‌های فناورانه کشور

در ایران به عنوان کشوری در حال توسعه، سرمایه‌های فکری، مغز‌افزارها و نرم‌افزارها عناصر تشکیل‌دهنده توسعه به شمار می‌روند. از سوی دیگر کسب‌وکارهای نوپا یا همان استارت‌آپ‌ها این عناصر را به خوبی تقویت کرده و دربرگیرنده این ویژگی‌ها هستند. کارآفرین فردی است که خلاقانه در پی ایجاد تغییر در محیط است، تغییری که می‌تواند نتایج خارق‌العاد‌ه‌ای در بر داشته‌ باشد. به همین خاطر استارت‌آپ‌ها با ویژگی‌های خود تغییرات ناگزیری را در جامعه و در راستای ایجاد زیرساخت‌های کشور رقم می‌زنند. زیرساخت‌هایی که مدت‌ها تغییرات آن‌چنانی نکرده و توسعه را لمس نمی‌کرد.

۷. جلوگیری از فرار مغزها

یکی از مهمترین چالش‌های کشور در چندسال اخیر، خروج بیش از اندازه نخبگان از کشور و فرار مغزها بوده است. مشکلی که آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی فراوانی را در پی داشته است. به اعتراف بررسی‌های کارشناسی دقیق استارت‌آپ‌ها توانسته‌اند خیلی خوب از پس حل بخشی از این چالش برآیند. حتی آمارهایی از بازگشت نخبگان تحصیل‌کرده یا دارای سابقه کاری و فنی در خارج کشور به ایران به بهانه راه‌اندازی استارت‌آپ یا همکاری در این نوع کسب‌وکارها وجود دارد. کسب‌وکار سالم و پر از هیجان استارت‌آپی اکنون مهمترین انگیزه برای ماندن نخبگان در کشور شده است.

۸. افزایش امنیت و کاهش جرائم

ارتقای امنیت و آرامش خاطر در کنار حفاظت از حریم خصوصی، از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه امروز ماست. این روزها به دلیل اهمیت مدیریت زمان، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند تا محصولات مورد نیاز خود را به صورت آنلاین تهیه کنند. این درحالی‌ست که در مواردی جرائم اینترنتی از اعتماد آن‌ها به خرید در فضای مجازی کاسته است. اما در این میان، استارت‌آپ‌ها با به‌کارگیری ساز‌وکارهایی، امنیت فضای مجازی را بالا برده و مردم می‌توانند با امنیت خاطر به صورت آنلاین از خدمات این کسب‌وکارها بهره ببرند. همینطور تاثیرات روانی استارت‌آپ‌ها به خودی خود در بخشی از جامعه امنیت را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است.

۹. رونق تولید ملی

مدت‌هاست تولیدات و خدمات داخلی کشور در مقابل تولیدات و خدمات خارجی با بی‌رحمی تمام مورد اجحاف قرار گرفته‌اند. با این حال ظهور استارت‌آپ‌های ایرانی اتفاق دیگری را رقم زده است. اکنون مردم می‌توانند خدمات و تولیدات داخلی را با قیمت مناسب و کیفیت بالا از طریق همین استارت‌آپ‌ها دریافت کنند و این یعنی توسعه اقتصادی درون‌زا؛ توسعه‌ای که سایر بخش‌های صنعتی و تولیدی کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده و اتفاقات مثبت بیشتری را هم رقم خواهد زد.   

۱۰. شفافیت در کسب‌وکار

شاید شما هم گاهی حس کرده باشید که شفافیت و صداقت در جامعه کسب‌وکاری امروزی کمتر مورد توجه است. همین خود یک چالش بزرگ برای کشور به حساب می‌آید. استارت‌آپ‌ها به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، به نسبت سایر کسب‌وکارها تحت نظارت وسیع‌تری از جانب مردم و دولت قرار داشته و به همین دلیل فعالیت آنها شفاف‌تر است. این شفافیت سبب می‌شود تا خدمات و تولیدات استارت‌آپ‌ها همواره سطح مشخصی از استانداردهای کیفی را داشته باشند و در برخورد با مشتریان و نهادهای قانونی نیز کاملا شفاف باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر