بازدید 8428
گزارش هفتگی بازار ارز؛

گرانی ادامه دار دلار در روزهای پاییزی/ دلار در انتظار بازگشایی بازارهای چین

در پایان شهریورماه بیشترین بازدهی ماهانه در ۹ ماه گذشته را تجربه کرده بود، هرچند میزان بازدهی نیمه اول سال ۹۶ تغییری با سال ۹۵ نداشت. به گفته افزایشی‌های بازار ارز، هر چقدر در فصل پاییز به سوی جلو حرکت کنیم، میزان تقاضا در بازار افزایش بیشتری پیدا می‌کند و این موضوع می‌تواند تحرک معامله‌گران برای افزایش قیمت را بالاتر ببرد. در کنار این، از هفته آینده با باز شدن بازارهای چین، انتظار می‌رود تقاضای شرکت‌های تجاری داخلی نیز بالاتر برود.
کد خبر: ۷۳۶۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۲ 06 October 2017
گزارش هفتگی بازار ارز؛دلار آمریکا در حالی پای در فصل پاییز گذاشت که در پایان شهریورماه بیشترین بازدهی ماهانه در ۹ ماه گذشته را تجربه کرده بود، هرچند میزان بازدهی نیمه اول سال ۹۶ تغییری با سال ۹۵ نداشت. با ثبت رقم ۳ هزار و ۸۹۸ تومان، میزان بازدهی دلار در شهریور ۹۶ به ۸/ ۱درصد رسید که بیشترین میزان از انتهای پاییز سال گذشته بود. دلار در همین بازه زمانی در سال ۹۵ رشد کمتر ۹ دهم درصدی را به ثبت رسانده بود. رشد نزدیک به ۲درصد دلار در انتهای شهریورماه ۹۶ که رکوردی ۹ ماهه محسوب می‌شود، نشان‌دهنده افزایش تحرکات معامله‌گران افزایشی و بالارفتن انتظار رشد دلار در این ماه بود. بخشی از فعالان، افزایش تقاضای مسافرتی و زیارتی در کنار تقویت انتظارات معامله‌گران فنی بازار را از جمله عواملی دانستند که به رکورد شکنی این ارز در ششمین ماه سال کمک کرد. 

به گزارش تابناک اقتصادی، بر خلاف روند پایانی تابستان، دلار پاییز را کاهشی آغاز کرد و بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه نظارت ارز، از چهارم مهرماه روند صعودی دلار بیشتر خودنمایی کرد. در این رابطه برخی فعالان بازار ارز معتقدند، قیمت دلار در نیم سال دوم سال به‌طور مستمر افزایش پیدا خواهد کرد. با این وجود این گروه معتقدند که قیمت این ارز به آرامی بالا خواهد رفت و میزان دامنه نوسانات تغییر زیادی نخواهد کرد. آنها باور دارند که قیمت دلار ظرفیت رشد بیشتر را دارد، ولی قدرت بازارساز و بهبود روابط بانکی موجب خواهد شد که نوسانات قیمت تغییر خاصی نکند. به‌طور خلاصه می‌توان گفت که این عده انتظار دارند روند افزایشی نیم سال اول با همان سرعت در نیم سال دوم نیز تکرار شود. هرچند برخی دیگر بیشتر باور دارند که قیمت دلار در پاییز تحت‌تاثیر افزایش تقاضای فصلی بالا خواهد رفت، ولی پس از آن در زمستان با کاهش قیمت مواجه خواهد شد.

گزارش هفتگی بازار ارز؛


بر اساس این گزارش، هفته ابتدایی مهرماه دلار آمریکا از روز دوشنبه در مسیر افزایشی قرار گرفت که تا انتهای هفته ادامه پیدا کرد. این رشد قیمت باعث شد بسیاری از فعالان بازار به روند صعودی در دومین هفته مهرماه، امیدوار شوند. هر چند دومین هفته پاییز، پس از دو روز تعطیلی آغاز شد، ولی روند بازار نشان دهنده تحقق پیش بینی از روند صعودی دلار داشت. 

ادامه رشد دلار آمریکا پس از سه روز وقفه

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 17 ریال نسبت به پایان هفته گشته به طور میانگین به قیمت 39 هزار و 145 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 32 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 325 ریال رسید. هرچند با افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و تقویت احتیاط میان معامله‌گران، دلار نتوانست بیش از این رشد کند. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 738 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به پنج شنبه گذشته، 16 ریال گران تر فروخته شد. این در حالی است که در آخرین روز کاری هفته گذشته، پیش از تعطیلات دو روزه در هفته جاری، شاهد رشد دلار آمریکا در بازار آزاد ارز بودیم. به طوریکه در پایان معاملات بازار آزاد روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 54 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 39 هزار و 128 ریال فروخته شده بود. به نقل از دنیای اقتصاد، روز دوشنبه در شرایطی قیمت دلار نوسان چندانی را تجربه نکرد که پیش از آن برخی از نوسان‌گیران باور داشتند با عبور این ارز از محدوده ۳ هزار و ۹۲۰ تومان، دامنه تغییرات قیمت بالا خواهد رفت. به گفته فعالان، وجود حجم ارز نسبتا کافی در بازار، مهم‌ترین عاملی بود که منجر به محدود ماندن دامنه نوسان شد. میان فعالان دو تلقی درباره منشا ارز موجود در بازار وجود داشت. اولین نگاه معامله‌گران ارزی به سوی بانک مرکزی بود. به گفته فعالان، بیشتر معامله‌گران معتقد بودند که میزان عرضه ارز از سوی بازارساز در روز دوشنبه مناسب بوده است. با این حال سناریوی دیگری نیز در مورد عرضه ارز وجود داشت و آن این بود که از درون بازار فروش دلار صورت گرفته است.

چهارمین روز هفته؛ دلار آمریکا و درهم گرانتر شدند؛ یورو ارزانتر

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 50 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 39 هزار و 195 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 95 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 230 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 743 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 5 ریال گران تر فروخته شد. به نقل از دنیای اقتصاد، با وجود افزایش روز چهارم هفته، تعداد زیادی از معامله‌گران بازار اعتقاد داشتند، تعطیلات رسمی چین موجب شده دامنه نوسانات دلار در بازار داخلی پایین‌تر بیاید. به گفته آنها این تعطیلات موجب شده است که تقاضای ارزی برخی شرکت‌های تجاری و افرادی که با این کشور مبادله ارزی دارند، پایین بیاید. افزایشی‌های بازار اعتقاد دارند، اگر تعطیلات هفته جاری بازارهای چین نبود، قیمت دلار رشد بیشتری را تجربه می‌کرد. به گفته بازیگران بازار، بازارهای چین از تاریخ یک تا ۸ اکتبر به‌دلیل روز ملی این کشور تعطیل هستند. چین یکی از شرکای اصلی تجاری ایران است و مبادلات زیادی میان این دو وجود دارد.


نرخ دلار را در روز چهارشنبه به بالاترین سطح از ۲۶ دی سال گذشته رساند

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 124 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 39 هزار و 319 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش قیمت 198 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 428 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد دوازدهم مهرماه، 10 هزار و 770 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 27 ریال گران تر فروخته شد. رشد نرخ درهم، رشد تقاضای آربیتراژی از سوی مناطق مرزی عراق و افغانستان در کنار رشد تقاضای محافظه‌کارانه با احتمال خروج آمریکا از برجام از دلار حمایت کرد. علاوه بر این چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری با بازگشایی بازارهای چین در هفته آینده و با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال میلادی معاملات فردایی را بالاتر از معاملات نقدی قرار داد. برآیند این عوامل با تشدید روند صعودی دلار، نرخ دلار را در روز چهارشنبه به بالاترین سطح از ۲۶ دی سال گذشته رساند.

گرانی سه گانه ارز در پایان هفته بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 61 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 39 هزار و 380 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 111 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 46 هزار و 539 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد پایان هفته، 10 هزار و 807 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 37 ریال گران تر فروخته شد.


سبک رشد دلار تغییر می‌کند؟

به گفته افزایشی‌های بازار ارز، هر چقدر در فصل پاییز به سوی جلو حرکت کنیم، میزان تقاضا در بازار افزایش بیشتری پیدا می‌کند و این موضوع می‌تواند تحرک معامله‌گران برای افزایش قیمت را بالاتر ببرد. در کنار این، از هفته آینده با باز شدن بازارهای چین، انتظار می‌رود تقاضای شرکت‌های تجاری داخلی نیز بالاتر برود. به نقل از دنیای اقتصاد، یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در رشد دلار، بالا رفتن نرخ حواله درهم بود. نرخ حواله درهم و دلار با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به‌طور سنتی افزایش یکی منجر به رشد دیگری می‌شود. دیگر عامل مهمی که توانست قیمت دلار را دچار افزایش کند، تحرکات معامله‌گران آتی بود. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، فردایی‌ها فعالیت خود را پس از تعطیلی صرافی‌های بانک‌ها در انتهای روز سه‌شنبه شدت دادند. این موضوع موجب شد که دلار در ابتدای روز چهارشنبه معاملات خود را در سطح جدیدی نسبت به روز سه‌شنبه آغاز کند. 


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی