بازدید 4265

توتال در «پارس جنوبی» مرعوب فشارها نمی‌شود

کد خبر: ۷۳۵۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵ 04 October 2017
صنعت نفت ایران برای شرکت‌های بزرگ اروپایی و آسیایی شبیه یک جام عسل است که سرمایه‌گذاران نمی‌توانند از آن دل بکنند و تا وقتی شرایط حضورشان در ایران فراهم باشد، سرسختانه به همکاری با ایران ادامه می‌دهند.
 
به گزارش روزنامه ایران، این موضوع را می‌توان از زبان بسیاری از شرکت‌های اروپایی که پس از اجرای برجام برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت به ایران آمدند، شنید. آنها حتی از کارشکنی‌های دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید امریکا و احتمال خروج امریکا از برجام هم نمی‌ترسند. چراکه اتحادیه اروپا از حضور آنها در ایران حمایت می‌کند. البته ایران نیز برای حداکثر کردن منافع ملی از حضور آنها استقبال می‌کند.
 
ایران دریافته که تقویت روابط  با اروپا و خط زدن امریکا از دادو ستدهای اقتصادی می‌تواند بسیاری از نیازهای کشور به سرمایه و تکنولوژی را رفع کند. علاقه‌مندی و صرافت شرکت‌های اروپایی برای حضور در صنعت نفت ایران را می‌توان از قرارداد توتال فرانسه با شرکت ملی نفت برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی دریافت. قراردادی که پیشرفت خوبی داشته و مدیرعامل شرکت توتال آینده آن را روشن ترسیم می‌کند. ظاهراً به رغم افزایش نگرانی‌ها از احتمال اقدام ترامپ برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران از طریق خارج شدن از توافق هسته‌ای، شرکت فرانسوی توتال قصد دارد توسعه میدان گازی پارس جنوبی در این کشور را ادامه دهد.
 
رویترز در این باره به نقل از پاتریک پویان، مدیر شرکت توتال نوشت: «ما زمانی که این قرارداد را امضا کردیم می‌دانستیم که جاده آسانی پیش رو نداریم... اما من ترجیح می‌دهم مشکلی برای حل کردن و فرصتی در اختیار داشته باشم به جای اینکه هیچ فرصتی را امضا نکنم.»
پویان در سخنرانی خود در واشنگتن اعلام کرد که «ما متعهد به توافق منعقده هستیم» و به موجب آن باید بخشی از میدان پارس جنوبی را توسعه دهیم.
 
او همچنین اضافه کرده که توتال در خصوص همکاری تجاری‌اش با ایران هیچگونه فشاری را از دولت امریکا نپذیرفته و اینکه وی با هیچ سناتور امریکایی در خصوص موضوع توافق هسته‌ای صحبت نکرده است. «من هیچ دستوری از دولت فرانسه نمی‌گیرم. من هیچ دستوری از دولت امریکا دریافت نمی‌کنم... من به این واقعیت احترام می‌گذارم که هر کشوری می‌تواند سیاست خارجی خودش را داشته باشد و طبیعتاً... ما این سیاست‌ها را مد نظر قرار می‌دهیم.»  پویان می‌گوید که«من نمی‌دانم ترامپ چه تصمیمی خواهد گرفت و نمی‌دانم کنگره به صورت گام به گام چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد.»
 
این سخنان در حالی ایراد می‌شود که ترامپ در حال سبک سنگین کردن تأیید مجدد این موضوع در 15 اکتبر است که آیا ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است یا نه. اگر رئیس جمهوری امریکا پایبندی ایران را مجدداً تأیید نکند، کنگره 60 روز فرصت خواهد داشت تا در خصوص وضع مجدد تحریم‌ها علیه تهران تصمیم‌گیری کند.
 
توتال مصر به انجام تعهدش است
 
توتال به همراه شرکت ملی نفت چین و شرکت پتروپارس ایران قرار است  نزدیک به 5 میلیارد دلار در فاز 11 پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کنند که رهبری کنسرسیوم و مدیریت پروژه نیز با این شرکت فرانسوی است. مجری فاز 11 پارس جنوبی که نماینده شرکت نفت و گاز پارس در این طرح است و از تمام جزئیات خبر دارد می‌گوید که «توتال مصر به انجام تعهدش است و با امضای قرارداد توسعه این فاز تمام ریسک‌های همکاری با ایران را می‌داند و همه را قبول کرده است.»
رسول فلاح‌نژاد گواه این ادعا را فعالیت‌های توتال در این فاز می‌داند و می‌گوید: «توتال مطابق با زمان‌بندی قرارداد در حال فعالیت است. به طوری که مطالعه و بررسی فاز را تمام کرده و اکنون در جریان برگزاری مناقصه‌های خرید کالا و تجهیزات است.»
 
او با اشاره به اینکه خرید تمام تجهیزات و کالاهای این فاز با مناقصه انجام خواهد شد، ادامه داد: «تعدادی از مناقصه‌ها برگزار و اسناد تهیه و توزیع شده است.  نتایج بزودی اعلام می‌شود.»
فلاح‌نژاد با امتناع از بیان جزئیات این مناقصات برای جلوگیری از رانت‌های احتمالی تأکید کرد: «این مناقصات در تمام حوزه‌های مورد نیاز برگزار شده است. فعلاً نمی‌توانم جزئیات آنها را تا وقتی فرآیند مناقصه نهایی نشده اعلام کنم. اما برگزاری این مناقصه‌ها بیانگر اهتمام توتال برای اجرای طرح توسعه فاز 11 و انجام کارها بدون رانت است.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر