بازدید 7394

وضعیت مس در بازارهای بین المللی

نگاهی به روند قیمتی مس در بازارهای جهانی نشان می دهد این فلز در هشت ماهه نخست سال ۲۰۱۷ (علی الخصوص شش ماهه نسبت به سال ۱۳۹۶) روزهای رویایی و طلایی را پشت سر گذاشت.
کد خبر: ۷۳۵۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۰ 04 October 2017
نگاهی به روند قیمتی مس در بازارهای جهانی نشان می دهد این فلز در هشت ماهه نخست سال ۲۰۱۷ (علی الخصوص شش ماهه نسبت به سال ۱۳۹۶) روزهای رویایی و طلایی را پشت سر گذاشت.

به گزارش بورس کالای ایران، هر چند شروع رشد قیمتی این فلز (و بسیاری از فلزات پایه) پس از اعلام نتایج انتخاب امریکا و با اعلام برنامه های زیر بنایی رئیس جمهور این کشور (بودجه بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلاری) آغاز گردید، اما تقاضای خرید این محصول به تدریج افزایش یافت به طوریکه رفته رفته از مقدار عرضه ها پیشی گرفت. با این حال این میزان رشد قیمتی در هیچ یک از پیش بینی ها تصور نمی شد و خوش بین ترین تحلیل گران رسیدن قیمت ها به سطح ۵۸۰۰ دلاری را انتظار داشتند. 

با این حال عوامل متعددی موجب رشد فرآیند قیمت ها گردید که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره می شود.

تحرکات سفته بازان

بررسی ها نشان می دهند تحرکات بالای سفته بازان چینی ها مهم ترین عامل رشد قیمتی مس در بازار های جهانی بود. این امر در حالی اتفاق افتاده که هیچ یک از پارامترها دیگر موثر بر قیمت مس، همپا با این عامل تاثیر گذار نبودند. به طور مثال رشد اقتصادی چین و نیاز به مس، تغییر معناداری نیافت.

کاهش تولید

به نقل از روابط عمومی سازمان تولید و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) و به نقل از وب سایت ماینینگ، تولید کنندگان بزرگ مس در دنیا در ۸ ماهه نخست سال ۲۰۱۷ تولیدات خود را به مقدار یک میلیون و هشتصد و پنجاه هزار تن کاهش دادند. عوامل متعددی در این کاهش تولید نقش داشتند که ۲ عامل اعتصابات کارگری و سخت گیری دولت ها در تولید مس، مهمترین عامل در این زمینه بودند. بررسی ها نشان می دهند اعتصابات کارگری بی سابقه در معادن شیلی( علی الخصوص معدن اسکوندیدا)، معدن گراسبرگ اندونزی و... منجر به کاهش۵۲۰ هزار تنی تولید این محصول  شدند. از طرف دیگی سخت گیری دولت چین در مورد مسائل زیست محیطی، منجر به کاهش تولید مس در واحد های تولیدی آلاینده این کشور گردید. البته بارش های سیل آسا و وقوع سیل در معادن غنی جهان (علی الخصوص شیلی) نیز از عوامل کاهش تولید مس در بازار های جهانی بودند.

افت شاخص دلار (شاخص مذکور نسبت دلار به شش ارز معتبر، یورو، ین ژاپن، فرانک سوئیس، دلار کانادا، کرون سوئد، و پوند استرلینگ است):

آمارها نشان می دهند در این بازه زمانی شاخص مذکور به طور مداوم روند نزولی به خود گرفت که این امر موجب تقویت قدرت خرید کشورهای نوظهور اقتصادی و در نتیجه بالا رفتن قیمت فلزات اساسی از جمله مس گردید. با توجه به سیاست های اقتصادی کشور امریکا، به نظر می رسد این روند کاهش شاخص دلار ادامه دار باشد و یا حداقل صعود چندانی برای این شاخص انتظار نرود.

 معاملات مس در بورس کالای ایران

وضعیت عرضه ها

در شش ماهه نخست سال جاری ۴۷۷,۱۲۰ تن انواع مس در بورس کالا عرضه شد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (که ۵۴۳،۵۴۵ تن عرضه شده بود) ۱۲.۲ درصد از خود کاهش نشان داد. نگاهی دقیق تر بیانگر آن است متوسط عرضه مفتول مس در این دوره ۶۶.۴ درصد و متوسط عرضه مس کاتد ۲۳.۵ درصد کاهش، نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشتند.

همچنین بیشترین رشد عرضه مس در شهریور ماه اتفاق افتاد. در شهریور ماه قیمت مس پس از رسیدن به سطح ۶۹۰۰ دلار، نتوانست از این سد مقاومتی عبور کرده و به تدریج نزول قیمت ها اتفاق افتاد که به نظر می رسد رشد عرضه ها به دلیل پیش بینی تولید کنندگان به کاهش قیمت ها بوده باشد.

وضعیت مس در بازارهای بین المللی

وضعیت تقاضا

در این بازه زمانی ۱۵۷,۶۰۵ تن تقاضای خرید انواع مس در بورس کالا به ثبت رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (که ۱۲۰,۹۳۵ تن تقاضای خرید وجود داشت) معادل ۳۰.۳ درصد رشد از خودش نشان داد. بیشترین رشد تقاضا نیز مربوط به شهریور ماه (ماهی که قیمت مس به بالاترین حد خود در ۴ سال اخیر رسید ) بود که بیانگر آن است خریداران از بیم رشد بیشتر قیمت ها، مبادرت به افزایش خرید و بالابردن موجودی انبارهای خود نمودند. در این دوره زمانی تقاضا برای خرید مفتول مس ۴۴.۹ درصد و مس کاتد ۳۱.۴ درصد رشد داشتند. در یک نگاه کلی می توان رشد تقاضا را به رشد قیمتی مداوم نسبت داد که در این دوره خریداران به خرید محصولات ترغیب شدند.

وضعیت مس در بازارهای بین المللی

حجم و ارزش معاملات

هر چند حجم معاملات ۴.۳ درصد نسبت دوره مشابه سال گذشته رشد داشت (۱۱۶,۱۰۰ تن انواع مس معامله گردید) اما

به واسطه رشد مناسب قیمتی در این دوره، ارزش معاملات بیش از ۲۵ درصد رشد یافت به طوریکه ارزش معاملات مس کاتد و مس مفتول به ترتیب ۳۰.۴ و ۱۴.۷ درصد رشد کردند.

وضعیت مس در بازارهای بین المللی

نگاهی به روند قیمتی مس کاتد و مفتول در بورس کالای ایران (بر اساس محصولات عرضه شده شرکت ملی مس) هر چند نمودار قیمتی مس مفتول از نوسان بیشتری نسبت به نمودار مس کاتد برخوردار بود، اما هر دو نمودار قیمتی تقریباً از یک الگو (الگو روند قیمتی مس جهانی) تبعیت می کردند. از ابتدای سال تا اواسط خرداد ماه شاهد یک روند با ثبات ملایم بودیم، اما پس از آن قیمت ها تا اواسط مرداد ماه با یک شیب نسبتا زیاد روند رو به رشدی به خود گرفت. از این تاریخ تا اواسط شهریور ماه شاهد رشد اندک قیمتی بودیم که از ابتدای شهریور تا اواسط شهریور ماه قیمت ها افزایش بیشتری داشتند.

وضعیت مس در بازارهای بین المللی

نتیجه گیری

معاملات مس در شش ماهه نخست امسال و تحولات جهانی بازار این محصول، امیدها به بازگشت رونق به بازار مس را زنده کرد. در این میان با توجه به موارد مطرح شده و با عنایت بر اینکه روند بهبود صنایع تفاوت قابل توجهی نداشته است، به نظر می رسد مهم ترین عامل رونق نسبی معاملات در این دوره افزایش قیمت مس بوده باشد. در این راستا پیش بینی می شود با توجه به رسیدن قیمت مس به بالاترین قیمت چهار سال گذشته (۶۹۰۰ دلار) و عدم توفیق عبور از این سطح مقاومتی، در چند ماه پایانی سال ۲۰۱۷ شاهد ورود به فاز اصلاح قیمتی (سپس رشد اندک قیمتی) و عدم رشد چندان قیمت ها در بازارهای جهانی باشیم.

اما از طرف دیگر پیش بینی می گردد قیمت دلار در بازار آزاد رشد اندکی کند که در این صورت قیمت مس در بازارهای داخلی در نیمه دوم تقریباً معادل قیمت ها در نیمه ابتدایی سال باشد. به این ترتیب پیش بینی می شود روند معاملاتی در بورس کالا طی شش ماهه دوم سال ۹۷ هم با همان ریتم معاملات در نیمه نخست سال پیگیری شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر