بازدید 4827

کاهش قیمت نفت به دلیل طمع سفته‌بازان

روز سه شنبه قیمت نفت کاهش یافت. دلیل کاهش قیمت نفت فرصت طلبی و انتظار سفته باز ها برای به دست آوردن سود بیشتر از وضعیت خوب نفت در هفته گذشته بوده است که بیشترین رشد در سه ماهه سوم را داشته. این در حالی ست که پیش رفتن بازار نفت به سوی کاهش مازاد عرضه جهانی موجب شده است که قیمت ها کاهش چندانی پیدا نکنند.
کد خبر: ۷۳۵۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۲ 03 October 2017
روز سه شنبه قیمت نفت کاهش یافت. دلیل کاهش قیمت نفت فرصت طلبی و انتظار سفته باز ها برای به دست آوردن سود بیشتر از وضعیت خوب نفت در هفته گذشته بوده است که بیشترین رشد در سه ماهه سوم را داشته. این در حالی ست که پیش رفتن بازار نفت به سوی کاهش مازاد عرضه جهانی موجب شده است که قیمت ها کاهش چندانی پیدا نکنند. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۴ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۵.۹۰ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۳ سنت کاهش، بشکه‌ای ۵۰.۳۴ دلار صورت گرفت.

این در حالی ست که به دلیل قرارداد کاهش تولید اوپک، در سه ماهه سوم امسال، قیمت نفت برنت نزدیک ۲۰ درصد رشد داشته است، که این بیشترین رشد در بازه ماه جولای تا سپتامبر از سال ۲۰۰۴ می باشد. در هفته گذشته قیمت نفت برنت حتی توانست به بشکه ای ۶۰ دلار نیز نزدیک شود و به بشکه ای ۵۹.۴۹ دلار برسد.

این افزایش قیمت نفت در هفته گذشته، موجب شد که بسیاری از سفته بازان بر روی بازار آتی سرمایه گذاری داشته باشند. اما وقتی که  موقیعیت ها انقدر بلند مدت می شود، این امکان وجود دارد که قیمت کاهش یابد.

اولیور جاکوب، استراتژیست پتروماتریکس گفته است: "همیشه افزایش سفته بازی طولانی مدت می تواند مشکل ساز باشد."

این در حالی ست که برای ساعاتی در روز سه شنبه، قیمت نفت از اعلام نظر دبیر کل اوپک، محمد بارکیندو، مبنی بر پایبندی به قرارداد کاهش تولید، افزایش یافت. وی گفته است که میزان پایبندی تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک به قرارداد کاهش تولید بسیار بالا است. وی افزوده است که اتحادیه نفت جهانی به دنبال تقویت همکاری خود با روسیه است.

در تاریخ ۲۵ می  سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) و ۱۱ کشور دیگر توافق کردند تا قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸، تولید جهانی نفت را روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت کاهش دهند.


هفته گذشه با اوج گرفتن تنش ها بر سر موضوع استقلال کردستان عراق، قیمت نفت  افزایش چشمگیری یافت. دوشنبه هفته گذشته، کردهای عراق با نسبت ۹ به یک، رای به جدایی کردستان از عراق دادند. این امر موجب خشم ترکیه، دولت مرکزی در بغداد و قدرت های دیگر شذه است، چراکه به نظر آن ها رأی به جدایی می تواند منجر به نزاع دوباره در منطقه غنی از نفت شود.

رئیس جمهور ترکیه، طیب اردوغان، گفته است که می تواند از نیروی نظامی برای جلوگیری از تشکیل یک دولت کردی مستقل استفاده کند و ممکن است شیر نفت را ببندد.

طیب اردوغان، در روز همه پرسی  گفته بود که می تواند خط لوله انتقال نفت از از شمال عراق به بازار جهانی را مسدود کند، تا با این عمل  بر منطقه خودمختار به خاطر رفراندوم استقلال فشار بیشتری وارد کند. اگر این تحریم به واقعیت بپیوندد ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز، کمتر به بازار خواهد رسید.

دولت عراق رفراندوم را به رسمیت نمی شناسد و از کشورهای خارجی خواسته است واردات نفت خرد از کردستان را متوقف کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار