بازدید 5421
۲

بارزانی: هویت کرکوک کردستانی است

کد خبر: ۷۳۵۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴ 03 October 2017
مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق که ریاستش بر اقلیم کردستان عراق دو سال پیش پایان یافته است، امروز دوشنبه پس از دیدار با مقام های استان کرکوک ، باردیگر بر کردستانی بودن هویت کرکوک اصرار ورزید و از برگزاری همه پرسی استقلال در شمال عراق دفاع کرد.

به گزارش ایرنا، وی که با هدف کسب حمایت سایر گروه های کرد عراقی برای تثبیت نجم الدین کریم استاندار برکنار شده کرکوک و نیز دیدار با نیروهای پیشمرگه در استان کرکوک، به این شهر سفر کرده بود، ادعای خود را که مبنی بر این که 'هویت کرکوک کردستانی است'، باردیگر تکرار کرد.
 
وی همچنین همه پرسی برگزار شده در 25 سپتامبر گذشته (سوم مهر96) را ابزاری برای کسب مشروعیت تصمیم مردم کردستان عراق در تعیین سرنوشت خود عنوان کرد.
بارزانی پس از جلسه با مقام های استان کرکوک ادعا کرد که همه پرسی برگزار شده مخالف قانون اساسی و اسناد و معاهدات بین المللی نیست.
 
به دنبال برگزاری همه پرسی، به اصرار مسعود بارزانی، روابط بغداد - اربیل به شدت تیره شد، بطوری که پارلمان عراق از دولت مرکزی این کشور خواستار اقداماتی جهت بازگرداندن اقتدار حاکمیتی به استان های شمالی شد.
 
از جمله تدابیر بکار بسته شده اولیه، در خواست بغداد از کشورهای همسایه برای بستن مرزهای زمینی به اقلیم کردستان عراق و ممنوعیت پروازهای بین المللی به فرودگاه های کردستان عراق است.
 
از روز جمعه با پایان مهلت سه روزه بغداد برای تسلیم مرزهای زمینی و فرودگاه ها به دولت مرکزی ، ممنوعیت پرواز بر آسمان کردستان عراق به اجرا گذاشته شده است.
 
درهمین حال سعد الحدیثی سخنگوی حیدرالعبادی نخست وزیر عراق نیز امروز گفت: اقلیم ابتدا باید نتائج همه پرسی مغایر با قانون اساسی را لغو کند و سپس وارد گفتگوی جدی برای تقویت یکپارچگی عراق شود.
 
وی با صدور بیانیه ای از رهبران اقلیم خواست از هر گونه فعالیت تحریک آمیز و تشدید کننده اوضاع در مناطق (مورد اختلاف) تحت تعدی خود پرهیز کند.
 
وی گفت: بار دیگر رهبران اقلیم را به پایبندی به قانون اساسی و احکام دادگاه فدرال فرا می خوانیم.
 
این چندمین بار است که مقامات بغداد در پاسخ به اعلام آمادگی رهبران اقلیم برای گفتگو با بغداد، پیش شرط لغو نتائج همه پرسی استقلال را مطرح می کنند.
 
از نظر بغداد همه پرسی انجام شده در 25 سپتامبر (سوم مهر) در اقلیم کردستان و برخی مناطق مورد اختلاف میان اربیل و بغداد، مغایر با قانون اساسی است و باید نتائج آن لغو شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۲
بارزانی گویا حالش خوب نیست؟ شما خوبی جناب بارزانی؟ از کی مشورت میگیری اینا رو میگی؟
هویت شما و کرکوک هم ایرانی است

تمام سرزمینهای کردنشین عراق و ترکیه و سوریه متعلق به ایران است و در اینده به خاک ایران ملحق خواهد شد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی