بازدید 4322
تحلیلگر اقتصاد سیاسی:

فروش نفت ایران محدود نمی‌شود

زرگر گفت: صرف اینکه امریکا از پیمان بین المللی خارج شود توافق برجام بی اثر نمی شود و تحریم و قطعنامه ها علیه ایران باز نمیگردد.
کد خبر: ۷۳۴۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰ 01 October 2017
زرگر گفت: صرف اینکه امریکا از پیمان بین المللی خارج شود توافق برجام بی اثر نمی شود و تحریم و قطعنامه ها علیه ایران باز نمیگردد.

علی اصغر زرگر تحلیلگر اقتصاد سیاسی در گفت و گو با ایلنا درباره تاثیر تصمیم ۱۵ اکتبر ترامپ بر فروش و سرمایه گذاری در نفت ایران اظهار داشت: بر اساس قطعنامه های سازمان ملل متحد بنا بود که برای فشار بر ایران که نفت ایران تا حدی که نیاز داشتیم  به فروش برسد که بعد از برجام این موضوع لغو شد اما اکنون اگر کار به جایی برسد که امریکا بخواهد یکجانبه از این توافق خارج شود، به راحتی میسر نیست چون لغو محدودیت در فروش نفت ایران به تصویب شورای امنیت رسیده بنا بر این  مستند به آن قطعنامه ها نمی تواند بی اثر شود.

وی تاکید کرد:  صرف اینکه امریکا از این پیمان بین المللی خارج شود توافق را بی اثر نمی کند تحریم و قطعنامه ها علیه ایران بر نمی گردد و چنین چیزی امکانپذیر نیست،  مگر اینکه شورای امنیت، سازمان ملل و امریکا، ایران را به نقض توافق متهم کنند.

زرگر خاطرنشان کرد: در هر صورت شرط این است که ۱+۵ با هم بخواهد از برجام خارج شود، البته امریکا قبلا نیز در مورد سایر قطعنامه و کنواسیون های بین المللی این کار را کرده به طوری که بعد از جنگ جهانی دوم اگر چه موسس سازمان ملل بود خود عضو نشد و یا در کنوانسیون های آب و هوا و عدم انتشار گازهای گلخانه ای مشروط عضو شده و یا از آن خارج شدند.

وی با یادآوری اینکه خروج یکجانبه امریکا توافق برجام و در نتیجه فروش نفت ایران را بی اثر نمی کند، گفت: مگر اینکه امریکا دوباره روی تحریم ها تاکید کند تا سرمایه گذاری روی منابع انرژی ایران را محدود کند کما اینکه قبلا هم شرکت هایی را تحریم کرده بودند خصوصا شرکت هایی که می خواهند بیش از ۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری نفتی داشته باشند.

این تحلیلگر حوزه انرژی گفت:  در حال حاضر فرانسه در پارس جنوبی قرارداد امضا کرده و می خواهد در  فاز ۱۱ نزدیک ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری کند این گونه شرکت ها که بین المللی هستند سهامشان در بورس نیویورک معامله می شود، خروج یکجانبه امریکا را خنثی می کنند و یا در اروپا مخصوصا آلمان حتما نسبت به این قضیه مقاومت می شود و به نظر می رسد که بخواهند جلوی امریکا بایستند.

وی بیان کرد: تصور نمی کنم اروپا در حالت انفعال قرار بگیرد حتی اگر امریکا بخواهد از این پیمان خارج شود، البته اخباری وجود دارد که امریکا نیز از برجام خارج نمی شود  ولی روی سایر مسائل مثل نفوذ ایران در خاورمیانه  و یا بحث سهم خواهی ها در منطقه اعمال فشار می کند و یا امکان دارد در زمینه مسائل موشکی همان رفتار با عراق را تکرار کرده و بخواهند روی برد موشک ها نظارت داشته باشند.

زرگر ادامه داد: ممکن است امریکا بخواهد همان توافقاتی را که در زمان دولت خاتمی در مورد حقوق بشر با اروپا داشتیم زنده کند و به این ترتیب روی مسائلی غیر از هسته ای ایران را پای میز مذاکره بکشاند و اگر نشد با فشار اقتصادی قدم به قدم جلو برود و ایران را در مرزهای خود محصور کند تا در هر صورت ایران وادار به مذاکره مجدد روی سایر مسائل (غیرهسته ای) شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل