بازدید 13128
نشست سفرای اروپایی در آمریکا در شورای آتلانتیک در مورد برجام؛

سفیر اتحادیه اروپا: مرگ برجام ضرری بزرگ خواهد بود/ سفیر فرانسه؛ آماده همکاری برای برخورد با سیاست های منطقه ای ایران هستیم/سفیر آلمان؛ مذاکره مجدد بر سر برجام امکان پذیر نیست/ سفیر انگلیس؛ در نتیجه برجام امن تر هستیم

اندیشکده «شورای آتلانتیک» به عنوان یکی از تاثیرگذارترین اتاق های فکر در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا بخش مجزایی از تحقیقات خود را به تحلیل ها و انتشار گزارش های راهبردی درباره مسائل گوناگون مربوط به ایران- چه تحولات داخلی کشور و چه امور منطقه ای و بین المللی- اختصاص داده است. در همین زمینه، سفرای اتحادیه اروپا، فرانسه، انگلیس و آلمان در آمریکا امشب در شورای آتلانتیک در خصوص «نوع نگاه اروپا و همسایگان ایران به برجام و فرجام این توافق» سخن گفتند.
کد خبر: ۷۳۳۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰ 25 September 2017
اندیشکده «شورای آتلانتیک» به عنوان یکی از تاثیرگذارترین اتاق های فکر در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا بخش مجزایی از تحقیقات خود را به تحلیل ها و انتشار گزارش های راهبردی درباره مسائل گوناگون مربوط به ایران- چه تحولات داخلی کشور و چه امور منطقه ای و بین المللی- اختصاص دارد. 
 
به گزارش تابناک، سفرای اتحادیه اروپا، فرانسه، انگلیس و آلمان در آمریکا امشب در شورای آتلانتیک در خصوص «نوع نگاه اروپا و همسایگان ایران به برجام و فرجام این توافق» سخن گفتند.
 
 سفیر اتحادیه اروپا: مرگ برجام ضرری بزرگ خواهد بود/  سفیر فرانسه؛ آماده همکاری برای برخورد با سیاست های منطقه ای ایران هستیم/سفیر آلمان؛ مذاکره مجدد بر سر برجام امکان پذیر نیست
 
 دیوید سالیوان؛ نماینده اتحادیه اروپا در واشنگتن

ابتدا «دیوید سولیوان» سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا سخن گفت. مجری از سولیوان پرسید که در صورت خروج آمریکا از برجام، اتحادیه چه می‌کند؟

سفیر اتحادیه اروپا پاسخ داد: «به سوالات فرضی پاسخ نمی‌دهم ولی ما تا وقتی که این توافق پابرجا و اجرایی بماند، به آن پایبند خواهیم ماند. اعتقاد داریم که مرگ برجام، ضرری بزرگ خواهد بود.»

سولیوان در مقام ارائه شواهد بیشتر برای لزوم حفظ برجام گفت: «ما مشکلات متعددی با ایران داریم ولی در صورت دستیابی ایران به سلاح اتمی، حل هیچ یک از این مشکلات، آسان‌تر نمی‌شود.»
 
 نماینده اتحادیه اروپا در ادامه گفت؛ ایران سومین کشوری است که علیه آن بیشترین تحریم اعمال شده است. تا زمانی که توافق هسته‌ای ایران کارساز باشد، نیازی برای اصلاح یا تغییر آن و یا مذاکره مجدد بر سر آن وجود ندارد. درباره مسائل دیگر (غیرهسته‌ای) آماده گفت‌وگو با طرف آمریکایی برای مقابله با رفتارهای ایران هستیم. ایران کشوری است که ما هنوز علیه آن تحریم داریم.
 
 سولیوان اضافه کرد؛ راهبرد چندلایه‌ای، متشکل از تحریم و دیپلماسی  برای مقابله با رفتارهای ایران در منطقه داریم. معتقدیم که بایستی به این رفتارها پرداخت اما خارج از برجام.
 
 جرارد آرود؛ سفیر فرانسه در واشنگتن

در ادامه «ژرارد آرود» سفیر فرانسه سخن گفت. وی به پیشنهاد «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور کشورش در خصوص لزوم مذاکره با ایران برای سال‌های پس از انقضای برجام پرداخت.

آرود گفت: «توافق هسته‌ای به مسئله‌ای بسیار فنی می‌پرداخت و لذا در آن به دیگر مسائل پرداخته نشد. با این حال، هیچ یک از بندهای توافق، ما را از مواجهه با با چالش‌هایی که ایران در برابر ما می‌گذارد، منع نمی‌کند.»

سفیر فرانسه به نقل قول از ماکرون هم روی آورد و گفت: «رئیس‌جمهور ماکرون هم گفته که ما آماده همکاری با شرکای منطقه‌ای خود برای برخورد با حمایت ایران از تروریسم و برنامه موشکی این کشور هستیم.»

وی سپس به بند مشهور به غروب آفتاب یعنی همان بند انقضای برجام در سال 2025 پرداخت و گفت: «ایران حتی پس از سال 2025 هم عضو ان‌پی‌تی خواهد بود و پرتکول الحاقی را اجرا خواهد کرد و حق ساخت سلاح هسته‌ای نخواهد داشت. اگر به سمت ساخت سلاح هسته‌ای برود ما حق بازگرداندن تحریم‌ها را خواهیم داشت.»
 
 سفیر فرانسه در ادامه گفت؛ بعد از انقضای محدودیت‌های برجام برای ایران، ایران هنوز عضو ان‌پی‌تی خواهد بود و پروتکل الحاقی را اجرا خواهد کرد. هیچ‌چیز در توافق نوشته نشده که ما را از برخورد با دیگر چالش‌هایی که ایران ایجاد می‌کند، منع کند.  آماده‌ایم با همکاری متحدانمان در منطقه، با حمایت ایران از تروریسم و برنامه موشکی این کشور مقابله کنیم.
 
وی افزود؛ یکبار دیگر می‌خواهم این را اعلام کنم که پایبندی یا عدم پایبندی ایران، یک موضوع داخلی آمریکا است. ما از رئیس‌جمهور آمریکا بابت اعلام پایبندی یا عدم پایبندی (ایران) انتقاد نخواهیم کرد. این مشکل شما است!
 
 سفیر فرانسه اضافه کرد؛ هنگامی که تحریم‌ها علیه ایران را آغاز کردیم، آمریکا تجارتی با ایران نداشت. این به معنی آن است که بار تحریم‌ها بر دوش اروپا بوده است.
 
در ادامه آرود گفت؛ بسیار شرم‌آور خواهد بود که ایران اجرای برجام را به دلیل نقض آن توسط آمریکا متوقف کند.
 
 سفیر فرانسه همچنین این سوال را مطرح کرد که اگر تعهداتمان با ایران را رعایت نکنیم، چطور می‌خواهیم به کره شمالی به توافق برسیم؟
 
 «پیتر ویتیگ»؛ سفیر آلمان در واشنگتن

«پیتر ویتیگ» سفیر آلمان در آمریکا هم در این نشست سخن گفت. وی گفت: «ما علاقه‌مند به ادامه موفقیت‌آمیز اجرای برجام هستیم. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون تأیید کرده که ایران در نتیجه جامع‌ترین و سرزده‌ترین راستی‌آزمایی تاریخ، به عنوان کشور پایبند به این توافق شناخته شده است.»

یتیگ سپس به علاقه دولت جدید آمریکا به خروج از برجام اشاره کرد و گفت: «آنهایی که از خروج از برجام حمایت می‌کنند باید به خطری به راه افتادن مسابقه تسلیحاتی اتمی در صورت ازسرگیری غنی‌سازی توسط ایران و بی اعتماد شدن کشورهای مثل کره شمالی به دیپلماسی توجه کنند.»

سفیر آلمان در آمریکا افزود: «طرفداران خروج از برجام باید گزینه‌ای دیگر برای پیشگیری صلح‌آمیز از شروع مجدد حرکت ایران به سمت بعد نظامی برنامه هسته‌ای ارائه دهند.»

ویتینگ به علاقه ترامپ به بازمذاکره در خصوص برخی بندهای برجام هم اشاره کرد و گفت: «آنهایی که از بازمذاکره صحبت می‌کنند باید توجه کنند که آیا اصلاً این کار ممکن است و نتیجه بهتری به بار می‌آورد.  فکر نمی‌کنیم که مذاکره مجدد بر سر برجام امکان‌پذیر باشد. اگر آمریکا از برجام خارج شود، ابزارهای نظارت و بازرسی از برنامه هسته‌ای ایران را از دست خواهد داد. »
 
 وی در ادامه گفت؛ ما امیدواریم و معتقدیم که برجام در نهایت ما را به سمت رابطه بهتر با ایران به پیش خواهد برد. ایران جامعه‌ای بسیار پویا و جوان است. ما می‌خواهیم که این ایران به تدریج به سمت ارزش‌ها و جهان‌بینی ما حرکت کند. تجارت، یکی از ابرازهای آن است. شرکت‌های آلمانی میلیاردها دلار از تحریم‌های ایران متضرر شدند. حالا ما شرایط را عادی کرده‌ایم. معامله با ایران، هدف مطلوب و مشروع برجام است.
 
 ویتینگ همچنین در مورد سوریه گفت؛ درباره موضوعات منطقه‌ای، بشار اسد، هنوز در سازمان ملل نماینده دارد، این واقعیت است. هنگامی که تظاهرات علیه اسد به سمت  جنگ بی‌رحمانه داخلی و قومی سوق پیدا کرد، ما امیدوار بودیم که  احتمالاً روزهای بشار اسد به شماره افتاده‌اند. اوضاع اینطور پیش نرفت و خونریزی در سوریه همچنان ادامه دارد و واقعیت آن است که بشار اسد در حال حکومت بر آن است و در سازمان ملل نماینده دارد. این شایسته سرزنش است، اما ما علی‌رغم همه تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی نتوانستیم  بازی را تغییر بدهیم. این احتمالاً یکی از غم‌انگیزترین شکست ائتلاف کشورهایی بود که در تاریخ اخیر دخیل بودند.  این را با نوعی حس تأسف می‌گویم، اما واقعیتی است که باید با آن کنار بیاییم.
 
 کیم داروش؛ سفیر انگلیس در واشنگتن
 
 کیم داروش، سفیر انگلیس در واشنگتن نیز گفت؛  ما فکر می‌کنیم در نتیجه این توافق (برجام) ایمن‌تر هستیم. حمایت از آن را ادامه می‌دهیم.
 
 وی افزود؛ توافق برجام، تهدید هسته‌ای ایران را برای یک دهه به نحو دیپلماتیک حل می‌کند.  حفظ توافق هسته‌ای به ما فرصت می‌دهد همزمان با مهار تهدید هسته‌ای، با نقش منطقه‌ای ایران مقابله کنیم. ما دلایل خود درباره اینکه چرا فکر می‌کنیم برجام توافق خوبی است را برای کنگره آمریکا توضیح داده‌ایم.  فکر می‌کنیم که انگلیس به دلیل توافق ایران امن‌تر شده است. تا زمانی که ایران آن را اجرا کنید، در آن خواهیم ماند.
 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر