بازدید 17302
گفتگو با پروفسور کاظم فتحی

نظر رئیس آکادمی جراحان مغز و اعصاب آمریکا پیرامون سرمایه گذاری در ایران

کد خبر: ۷۳۲۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴ 24 September 2017
پروفسور کاظم فتحی در سال1307 در تهران به دنیا آمد و پس از اخذ مدرک دکترای پزشکی برای ادامه تحصیل به ایالات متحده رفت.

او اكنون رئیس آکادمی جراحان مغز و  اعصاب  آمریکا- که در سال2001 به عنوان رئیس انجمن بین‌المللی جراحان در آمریکا انتخاب شده، در حال حاضر استاد دانشگاه «نوادا» و رئیس بخش جراحی اعصاب چند بیمارستان شهر «لاس‌وگاس» و همچنین سردبیر ژورنال بین‌المللی جراحی عمومی و مجله آکادمی جراحان اعصاب و استخوان آمریکا و چهار نشریه فارسی- انگلیسی است.

پروفسور فتحی علاوه بر انتشار بالغ بر 800 مقاله علمی در زمینه جراحی، به دلیل اختراع نخستین «شنت» مورد استفاده در درمان سکته‌های مغزی که به نام ایشان نامگذاری شده (Fathie’s Carotid Artery Shunt/Bypass) و همچنین داروی معروف «اسکلکسین»(Skelaxin) که برای نرم‌کردن عضلات و درمان بیماری‌های نظیر MS کاربرد دارد، از شهرت و اعتبار ویژه‌ای در جامعه پزشکی جهان برخوردار است. این جراح برجسته ایرانی همچنین برای نخستین بار چهار عارضه مغز و اعصاب از جمله سالکومای مهره اول گردن و غده ایدز در مغز را گزارش کرده است. او همچنين جز ده ثروتمند بزرگ ايرانى خارج از كشور و نخستين كسي است كه قران را بزبان فارسي در امريكا ترجمه كرد، برخى از كتب او جز منابع تدريس پزشكي در جهان است انچه در ذيل مي ايد نوشته ايشان در باره مصاحبه سايت تابناک پیرامون انتظار ایرانیان خارج از کشور از مسئولین برای سرمایه گذاری در ایران  می باشد: 

سرمایه گذاری یکی از مؤلفه های تعیین کننده در شکوفایی اقتصاد هر  کشور به شمار رفته و همچون خونى است كه در رگ هاى حيات جريان دارد امری که علی‌رغم اهمیت نافذ و تعیین کننده آن به دلیل برخی موانع و چالش ها، در ايران زمين امکان جذب سرمایه گذاری و تزریق آن از سوی سرمایه گذاران به سختی میسر و محقق شده است . انچه در مصاحبه اظهار شده هر خردمند دردمندى را به  تفكر و تامل واميدارد ، جوانى كه ما شاهد تلاش بى أمان او براى نشان دادن مظلوميت مردم ايران در صحنه جهانى با ساختن فيلم هايش بوده ايم  او چند سال عمر خود را صرف كرد تا اعتماد سرمايه گذاران ايرانى خارج كشور را به سرمايه گذارى در كشور جلب كند و خود پيشگام اين حركت ارزشمند شد اما اكنون گريان و نالان است كه خود او كه مشوق ايرانيان خارج به سرمايه گذاري بود اكنون نادم و پشيمان است، او ميگويد مسئولين محلى نه تنها حمايتى از او نكرده اند كه در عوض انچه ديده مانع تراشي و مزاحمت بوده است، روزي او در منزل ما ماوقع را شرح داد من بياد اين جمله افتادم كه جهان سوم جايي است كه افراد براى ابادانى حبيب خود كشورشان را ويران ميكنند ، براستي چرا شهردار محل و ساير ادارات بجاى حمايت از كار اين جوان بايد براى او مانع تراشي كنند !!!؟؟؟؟

در واقع موانع پیش روی سرمایه گذارن همانند ايشان و تجربه تلخ انان كه اين راه را رفته اند باعث کندیِ روند حصول و تحقق این امر خطیر در كشور  شده است.
به نظر ميرسد رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور اعم از محدودیت های موجود در حوزه تولید، اشتغال، رفاه و پایین بودن ضریب صادرات محصولات غیر نفتی (در مقایسه با نفت و  گاز) با ارتقای سطح سرمایه گذاری ها  و رضايت سرمايه گذاران از حمايت همه جانبه تسهیل خواهد شد.

به واقع در شرایطی که سرمایه گذاری کند و محدود است و به بن بست ميرسد متعاقبا شاهد رشد اقتصادی مطلوب و کافی نخواهیم بود.

اهمیت سرمایه گذاری در ارتقای سطح رشد اقتصادی و حتى فرهنگى به میزانی است که برخی از کارشناسان حوزه اقتصادی به دلیل عدم وجود سرمایه گذاری کافی و مطلوب در طول سالیان اخیر در كشور ،شبهاتی جدی را به آمار مرتبط با رشد اقتصادی مطرح می کنند. و اين روند در نهايت موجب ركود، تورم و فقر و بيكارى بيشتر خواهد شد.

متاسفانه وقتی سخن از سرمایه گذاری به میان می آید، ذهن برخی از مردم و مسولين ما به سمت و سوی سرمایه های خارجی سوق پیدا می کند و عمدتاً این اندیشه به اذهان متبادر می شود که لزوماً باید سرمایه گذاران غربی یا خارجی در این عرصه نقش آفرینی کنند.

در حاليكه سرمايه ايرانيان خارج از كشور بالغ بر دو هزار و پانصد ميليارد دلار است می توان بستری را فراهم کرد که امکان سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور فراهم شود که در صورت حصول شایسته این امر، بسیاری از مشکلات مرتبط با عرصه اقتصادی جامعه حل و فصل خواهد شد. و به نظر ميرسد ريشه تمام مشكلات كشو همانند فقر ، بيكارى ، فساد ، جرم و جنايت و ..... ريشه در موضوع اقتصاد دارد و بدرستي رهبر نظام در نامگذاريهاى سالهاي اخير به اين مهم توجه دارند و مشكل اقتصاد جز با سرمايه گذاري حل نخواهد شد و راحت ترين و اسان ترين سرمايه گذاري سرمايه گذاري ايرانيان خارج است.

مسلما در شرایط عادی و معمولی، سرمایه گذاریِ ایرانیان مقیم خارج از کشور به مراتب مفیدتر از سرمایه گذاری غیر ایرانیان خواهد بود. هيچ كسي مانند يك ايرانى، دلسوز كشور خود نيست.

و کم نیستند سرمایه گذاران ایرانی که به‌واسطه سال‌ها فعالیت اقتصادی در جوامع و کشورهای توسعه یافته، با اصول این امر به خوبی آشنا و حتی قادر هستند تکنولوژی پیشرفته را نیز به موازات سرمایه های خود به ایران منتقل کنند.


در پايان از  سايت محترم تابناک كه به اين امر مهم پرداخته است تشكر و قدردانى مي نماييم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس