بازدید 4236
اقتصاد در گذر زمان

از نامه سرگشاده ۱۱ نفر از کارشناسان وزارت مالیه به وزیر تا خرید ۳۶ میلیارد دلار اسلحه از غرب طی بیست سال

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هفتمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۳۱۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 18 September 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هفتمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

27 شهریور 1305، 11 نفر از كارشناسان وزارت ماليه در نامه سرگشاده‌ اي به وزير ماليه‌، رئيس امريكايي امور مالي كشور ـ ميلسپو ـ را نالايق خوانده و خواستار نجات اقتصاد كشور از وجود اينگونه بيگانگان شدند.

همچنین در این روز، حسن مستوفی وزیران خود را به این شرح به مجلس معرفی کرد: حسن وثوق، ‌وزیرعدلیه- محمد علی فروغی، وزیر جنگ- محمود علامیر(احتشام‌ السلطنه)، وزیر داخله- حسن اسفندیاری، وزیر مالیه- مهدی قلی هدایت- وزیر فوائد عامه و تجارت- احمد بدر (نصیرالدوله)، وزیر معارف- علیقلی انصاری، وزیر خارجه- احمد اتابکی، وزیر پست و تلگراف.

در خبر دیگری در این روز آمده است، محمدولي خان تنكابني ـ سپهدار اعظم ـ، رئيس الوزراي پيشين به دليل بدهي سنگين به بانك هاي خارجي خودكشي كرد و در امامزاده صالح تهران به خاك سپرده شد.

27 شهریور 1322، لايحه استخدام افسران مستشار امريكايي براي اصلاح امور ارتش ايران تقديم مجلس شوراي ملي شد.

27 شهریور 1326، گوشه‌ هایی از روند پیشرفت پروژه بانک رهنی در محل سابق ساختمان اپرای تهران در خیابان فردوسی در روزنامه اطلاعات منتشر و در آن گفته شد: ساختمان جدید بانک رهنی از طریق مناقصه در مرداد 35 برای مدت 2 سال و نیم به شرکت «بزورکیه و شرکا» با مبلغ 80 میلیون ریال واگذار شد (8 میلیون تومان) و شرکت مزبور ساختمان بانک را به سرپرستی آقای مهندس «لئون تیف» و دو نفر آرشیتکت به نام مهندس ظفر و مهندس فروغی شروع کردند. در این گزارش همچنین گفته شده بود «این ساختمان در آینده یکی از مدرن‌ ترین بناهای تهران خواهد بود که دارای آسانسور و شوفاژ سانترال خواهد بود و یک گاراژ بزرگ برای پارکینگ اتومبیل‌ های بانک و یک بیمارستان برای کارمندان بانک خواهد داشت. در حال حاضر روزانه به ‌طور متوسط 180 نفر کارگر و متخصص در این بنا مشغول به‌کار هستند که پرداخت ماهانه حقوق آنها بابت اجرت بالغ بر 360 هزار ریال است.

27 شهریور 1329، کمیسیون نفت مجلس شورای ملی ده روز به دولت فرصت داد تا عقیده خود را نسبت به لایحه(گس- گلشاییان) ابراز دارد و در صورت عدم ابراز عقیده طی این مدت، ‌دولت استیضاح خواهد شد.

27 شهریور 1336، خبرگزاری رویترز خبر داد که قرارداد لوله ‌کشی خط انتقال نفت قم به اسکندرون میان ایران و ترکیه امضا می‌ شود. در خبر خبرگزاری رویترز همچنین تصریح شده بود دو نفر از مدیران کمپانی عظیم فولادسازی آمریکایی به نام «ویلیام برادر» برای فروش لوله به تهران آمده‌ اند.

27 شهریور 1346، شاه از خرید اسلحه از شوروی پرده برداشت و اظهار کرد که باز هم خرید خواهیم کرد.

27 شهریور 1357، مجله آمريكايي تايم نوشت ايران طي 20 سال يعني از 1337 تا 1357 بالغ بر 36 ميليارد دلار اسلحه از غرب خريداري كرده و به بزرگترين بازار اسلحه جهان و كانون فعاليت و رقابت دلالان بين المللي اسلحه بدل گرديده است.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر