بازدید 13510
۶
به بیراهه رفتن برنامه‌های اساسی در زمانی کوتاه؛

شماره تلفن‌های اضطراری وزارت بهداشت برای جواب ندادن!

آموزشی که قرار بود بخشی از نیازهای مردم به آن با مراجعه ایشان به مرکز تلفنی مشاوره دارویی پاسخ گفته شود، اما به قول معروف، «غوره نشده در حال مویز شدن» است؛ اتفاقی که در وزارت خانه ای رخ می‌دهد که به باور بسیاری، بیشترین هزینه ها در دولت قبل در بطن آن صورت گرفته و اتکای دولتمردان به کارنامه آن در تبلیغات مختلف بوده است.
کد خبر: ۷۲۸۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷ 09 September 2017
از دکتر بر می‌گردید و بعد از خوردن دارو، معده درد سراغتان می‌آید یا احساس سرگیجه می‌کنید؛ وضعیتی که برای خلاصی از آن به فکر تماس با شماره تلفنی ویژه می‌افتید و این تازه آغاز داستان است!
 
به گزارش «تابناک»؛ از پاییز سال 94 که نخستین مرکز مشاوره دارویی تلفنی کشور در معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت آغاز به کار کرد تا کنون، کمتر از دو سال می‌گذرد؛ اما همین زمان کوتاه برای بسط یافتن یک طرح در سراسر کشور و بروز اشکالات ساختاری و بنیادی در بطن آن در کشورمان کافی است.

این را می‌شود از تأمل در وضعیت مراکز مشاوره دارویی تلفنی در سراسر کشور دریافت که به رغم ناآشنایی بسیاری از مردم با آن و تبلیغات جزئی در خصوص آن، توان پاسخگویی به مراجعان فعلی را هم ندارد و به جز در چند شهر و در چند ساعت خاص در شبانه روز، اغلب پراشکال و ناکارآمد است.

سامانه‌ای که هرچند دیگر متکی به شماره تلفن 1490 نیست و سامانه سه رقمی 190 هم در اختیارش قرار گرفته تا در زمره شماره های اضطراری قرار گیرد، کمترین شباهتی به شماره تلفن های اضطراری ندارد و شدت نارضایتی ها از آن بسیار بالاست.

کافی است چند نوبت در ساعات مختلف شبانه روز تلاش کنید به این سامانه مرتبط شده و مشاوره دارویی دریافت نمایید تا اوضاع دستتان بیاید؛ انتظاری طولانی که گاه با گذشت یک ساعت نیز منجر به نتیجه نمی‌شود تا دریابید مراجعه به داروخانه یا دل سپردن به اطلاعات اندک دارویی اطرافیان، راه بهتری در خصوص پرسش های دارویی است؛ پرسش هایی که گاه در زمان بروز درد و تشدید نشانه های بیماری، بسیار مهم و حیاتی جلوه می‌کنند و مرکز مشاور تلفنی دارویی برای پاسخ به این نیاز دایر شده اما وزارت بهداشت و مرکزی که دایر کرده در بسیاری از ساعات شبانه روز منبع قابل دسترسی برای پاسخ به آنها نیست.

مرکزی که برای دایر کردن آن هزینه فراوانی شده و از جمله نقاط مثبت کارنامه وزارت بهداشت دولت یازدهم محسوب شده ولی ظاهرا خیلی زودتر از دیگر زیرساخت های دایر شده در کشورمان به حاشیه رانده شده است؛ حاشیه هایی که کارایی را از این نهاد تازه راه اندازی شده گرفته و معلوم نیست چه زمانی به برچیدن بساط آن منجر شود.

همه اینها در حالی است که به باور بسیاری از کارشناسان و تأکید مقامات و مسئولان وزارت بهداشت، مصرف بالای دارو در کشورمان و عوارض نامطلوب و تداخل داروهای مختلف، از جمله مشکلات بزرگی است که باید برای مقابله با آن چاره جویی کرد و علاوه بر آن، نقش آموزشی وزارت بهداشت نیز مدت های طولانی است، فراموش شده است.

آموزشی که قرار بود بخشی از نیازهای مردم به آن با مراجعه ایشان به مرکز تلفنی مشاوره دارویی پاسخ گفته شود، ولی به قول معروف، «غوره نشده در حال مویز شدن» است؛ اتفاقی که در وزارت خانه ای رخ می‌دهد که به باور بسیاری، بیشترین هزینه ها در دولت قبل در درون آن صورت گرفته و اتکای دولتمردان به کارنامه آن در تبلیغات مختلف بوده است؛ وزارت خانه ای که ترکیب مدیرانش در دولت جدید نیز بی تغییر مانده و از این روی به نظر می‌رسید، آثار فروپاشی اقداماتش به این زودی ها بروز نکند، ولی دست کم حال و روز مرکز مشاوره دارویی چیز دیگری نشان می‌دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۶
برای من پیش آمده بود اشتباهی شربت اکالیپتوس خورده بودم با این سامانه تماس گرفتم.گفت شیربخور.درصورتیکه دراینترنت خواندم شیر باعث افزایش جذب این می شود. اولا باید اینها از روی کتابچه راهنما مردم را راهنمایی کنند یا یک داروساز بکارگیرند. دسترسی به اینترنت نداشتم ممکن بود به توصیه اشتباه اینها عمل کنم.
مصرف دارو تو ایران زیاده چون پزشک ها درصد میگیرن از شزکت های دارویی به ازای تجویز دارو
باید یک حسابرسی اساسی بشه درمان کشور
یک دکتر عمومی دانشگاه ازاد سه برابر استاد تمام دانشگاه شریف که از امریکا برگشته داره حقوق میگیره واقعا جوک و خنده داره
این پولای بی زبون که وزارت بهداشت به دوش دولت و مردم انداخته فقط خرج کارانه و اضافه کاری بی حساب کتاب کارمندای بهداشت شده
خیلی ممنون تابناک.
مگر اینکه شما از پس این مافیای پزشکی بر بیایید.
من خود يك برستارم بيست وسه سال سابقه كار درمان مردم خصوصا در شهرستانها داره به بيراهه ميره مثال جراحي مياد بيمارستان هموشبري نداره سونو نداره ولي اين جراح هرماه بيست ميليون ميگيره بدون حتي يك عمل كو دادرس مردم بيچاره از بيمارستان به ان بيمارستان برستار به علت شيفت زيادي حوصله كار نداره دادرس كجاست
کلا تماس ضروری ، انتقاد و شکایت به وزرات بهداشت به دلیل قداست اعضای بزرگوار آن حرام است !
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل