بازدید 3900
بررسی بازار نفت در هفته‌ای که گذشت؛

از افزایش اولیه قیمت نفت تا کاهش ۳ درصدی در آخرین روز هفته

هفته گذشته بازار نفت با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود. از یک طرف، افزایش تولید لیبی و نزدیک شدن طوفان ایرما به فلوریدای آمریکا و از طرف دیگر کاهش موجودی و تولید نفت آمریکا، کاهش ارزش دلار، کاهش عرضه نفت عربستان و از سرگیری فعالیت پالایشگاه های آمریکا پس از طوفان هاروی از مهمترین مسائلی بود که این هفته بر روی بازار نفت تاثیر داشت. در این هفته قیمت نفت ابتدا رشد نسبتا خوبی داشت، اما طوفان ایرما شرایط را تغییر داد و موجب کاهش قیمت نفت در آخر هفته گردید.
کد خبر: ۷۲۸۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵ 09 September 2017
هفته گذشته بازار نفت با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود. از یک طرف، افزایش تولید لیبی و نزدیک شدن طوفان ایرما به فلوریدای آمریکا و از طرف دیگر کاهش موجودی و تولید نفت آمریکا، کاهش ارزش دلار، کاهش عرضه نفت عربستان و از سرگیری فعالیت پالایشگاه های آمریکا پس از طوفان هاروی از مهمترین مسائلی بود که این هفته بر روی بازار نفت تاثیر داشت. در این هفته قیمت نفت ابتدا رشد نسبتا خوبی داشت، اما طوفان ایرما شرایط را تغییر داد و موجب کاهش قیمت نفت در آخر هفته گردید.

به گزارش تابناک اقتصادی، روز گذشته در حالی بازار نفت به فعالیت های خود در هفته پایان بخشید که قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، ۶۷ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۳.۸۲ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱.۵۳ دلار کاهش، بشکه‌ای ۴۷.۵۶ دلار صورت گرفت.

بررسی بازار نفت در هفته‌ای که گذشت

این در حالی ست که در هفته گذشته که بازار بسته شد، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، ۳۷ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۲.۴۱ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۴ سنت افزایش، بشکه‌ای ۵۷.۸۷ دلار صورت گرفت.

قیمت نفت برنت در روز جمعه ۱.۲ درصد و قیمت نفت آمریکا ۳.۱۲ درصد کاهش داشته که به خاطر طوفان ایرما بوده است.

ایرما دومین طوفان وحشتناکی ست که در دو هفته اخیر به آمریکا نزدیک شده است و تا کنون جان ۱۴ نفر از سکنه این کشور را گرفته است. طوفان هاروی نیز پیش از این به آمریکا آمده بود باعث تعطیلی یک چهارم از پالایشگاه های این کشور و کاهش ۸ درصدی تولید نفت خام آمریکا شده بود.

ایوگن وینبرگ، مسئول بخش تحقیقات کالای کامرزبانک در فرانکفورت گفته است: "طوفان ها می توانند بر روی تقاضای پالایشگاهی و صنعتی تاثیر بگذارند. اما با این حال نباید درمورد تاثیر نیروهای طبیعی بر روی تولید نفت آمریکا بزرگنمایی شود و نباید تاثیر طوفان ها را بر روی تقاضا نادیده گرفت."

اکنون توجه ها روی طوفان دسته ۵ ایرما متمرکز شده است. این طوفان در آبراه های مهم کشتیرانی در دریای کارائیب و فلوریدا رخ داده است. بیم آن میرود که مجددا این طوفان موجب تعطیلی برخی از پالایشگاه ها و کمبود بنزین شود.

طوفان های اخیر موجب شده است که تولید نفت آمریکا تقریبا ۸ درصد کاهش یابد و از ۹.۵ میلیون بشکه به ۸.۸ میلیون بشکه در روز برسد.

مطابق آمارهای تامسون رویترز، حدود ۲۵۰ هزار بشکه از ظرفیت روزانه پالایشگاه های نفت جمهوری دومنیکن و کوبا در مسیر طوفان ایرما قرار دارد. این در حالی ست که در روز چهارشنبه قیمت نفت، به دلیل از سر گیری فعالیت پالایشگاهی در آمریکا پس از طوفان هاروی، افزایش نسبتا خوبی یافته بود.

از سوی دیگر، عاملی که موجب تقویت برنت در روز جمعه گشته، کاهش روزانه ۳۵۰ هزار بشکه از میزان عرضه نفت عربستان سعودی در ماه اکتبر به سراسر جهان می باشد.

همچنین در روز چهارشنبه تولید نفت در میدان نفتی شارارای لیبی که بزرگترین میدان نفتی این کشور است، ادامه پیدا کرده است. منابع صنعت نفت لیبی می گویند که خط لوله ای که در دو هفته گذشته به دلیل شورش مخالفان بسته شده بود، دوباره با تلاش دولت باز شده است.

اولیویر جاکوب از مشاوران Petromatrix گفته است: "طوفان هاروی برای نفت خام مصیبت بزرگی بود و چشم انداز نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا را تیره و تار کرده بود، اما اکنون شرایط دارد به حالت پیش از هاروی بازمیگردد. حاشیه سود قوی موجب شده است تا نفت خام تقویت شود ... قیمت گازوئیل نیز در بالاترین سطح خود در سال جاری قرار دارد."

بسیاری از پالایشگاه ها، خطوط لوله و بنادر که به خاطر طوفان هاروی، ۱۰ روز پیش تعطیل شدند، دوباره فعالیتشان را از سر گرفته اند. تا روز سه شنبه، حدود ۳.۸ میلیون بشکه در روز، برابر با ۲۰ درصد ظرفیت پالایشگاه های آمریکا متوقف بود. این در حالی ست که در اوج طوفان سطح توقف فعالیت پالایشگاه ها به ۴.۲ میلیون بشکه در روز می رسید.

گزارش ها حاکی از آن است که میزان لطماتی که به پالایشگاه ها در پی طوفان هاروی وارد شده است، کم تر از آن چیزی ست که پیشتر بیم آن می رفت.

روز دوشنبه برخی از پالایشگاه های اصلی ای که نفت خام را به بنزین یا سوخت مورد استفاده در جت تبدیل می کرند، فعالیت های خود را از سر گرفتند. 

طوفان هاروی از شدیدترین طوفان هایی بود که در ۵۰ سال گذشته ایالت تگزاس به خود دیده و این طوفان موجب تعطیلی چندین پالایشگاه و توقف برخی از فعالیت ها در جهت تولید نفت خام شده بود. منطقه ی طوفان زده، جایی بود که پالایشگاه های آن ظرفیت پالایش روزانه ۲.۲ میلیون بشکه نفت را داراست و همچنین یکی از مهمترین مراکز برای واردات و صادرات نفت خام می باشد.

انتظار می رود که با وقوع طوفان هاروی موجودی نفت آمریکا به شدت کاهش یافته باشد و این امر قطعا برای اوپکی ها نتیجه خوبی خواهد داشت چرا که مدت هاست آن ها در تلاش برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا هستند، اما تا کنون نتوانسته اند آن طور که باید به هدفشان برسند.

از سوی دیگر وزیر انرژی روسیه، الکساندر نواک، در روز چهارشنبه گفته است که انتظار دارد قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۸ چیزی بین بشکه ای ۴۵ تا ۵۵ دلار باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر