بازدید 8277

آمریکا قفل انبار نفت استراتژیکش را شکست!

روز پنجشنبه، قیمت هر دو شاخص نفتی کاهش یافت. دلیل نفت قیمت نفت طوفان شدید هاروی میباشد که جان بیش از ۴۰ نفر را گرفته است و موجب تعطیلی بیش از یک چهارم پالایشگاه های آمریکا در قلب صنعت نفت این کشور شده است.
کد خبر: ۷۲۶۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۸ 01 September 2017
روز  پنجشنبه، قیمت هر دو شاخص نفتی کاهش یافت. دلیل نفت قیمت نفت طوفان شدید هاروی میباشد که جان بیش از ۴۰ نفر را گرفته است و موجب تعطیلی بیش از یک چهارم پالایشگاه های آمریکا در قلب صنعت نفت این کشور شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۴۰ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۲.۴۶ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۰ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۶.۸۳ دلار صورت گرفت.

آمریکا قفل انبار نفت استراتژیکش را شکست!

این در حالی ست که قیمت آتی بنزین آمریکا در روز پنجشنبه به بالاترین نرخ خود در دوسال گذشته رسید و هر گالون بنزین این کشور در بازار آتی بیش از ۲ دلار معامله شد. با این وجود در روز جمعه قیمت آتی بنزین اندکی کاهش یافت. دیروز قرارداد های بنزین برای تحویل در ماه سپتامبر با ۲۵.۵۲ سنت، برابر با ۱۳.۵ درصد افزایش، بر روی گالونی ۲.۱۳۹۹ دلار و برای تحویل در ماه اکتبر بر روی گالونی ۱.۷۷۴۴ دلار بسته شد.  از ابتدای طوفان هاروی تا کنون حدود ۲۰ درصد قیمت بنزین افزایش یافته. در ابتدای طوفان و با تعطیلی بسیاری از پالایشگاه های خلیج مکزیک در روز دوشنبه، شاخص بنزین آمریکا در بازار آسیا ۶.۸ درصد رشد پیدا کرده و گالنی ۱.۷۷۹۹ دلار معامله شده بود.

طوفان هاروی موجب تعطیلی دست کم ۴.۴ میلیون بشکه از ظرفیت پالایشگاه های آمریکا شده است و این امر موجب گردیده تا تقاضا برای نفت کاهش، و بیم کمبود بنزین افزایش یابد. روز پنجشنبه اداره انرژی آمریکا گفته بود که این امکان وجود دارد که ۵۰۰ هزار بشکه از ذخیره نفت استراتژیک این کشور به پالایشگاه ها تخصیص داده شود، تا شاید با این کار بتوان کمبود بنزین را جبران نمود. اما در آخر روز، دولت آمریکا برای اولین بار در پنج سال گذشته درب موجودی نفت استراتژیک را گشود و یک میلیون بشکه نفت را برای عملیات پالایش، به پالایشگاه لیوزیونا اختصاص داد.

طوفان هاروی از شدیدترین طوفان هایی ست که در ۵۰ سال گذشته ایالت تگزاس به خود دیده و این طوفان موجب تعطیلی چندین پالایشگاه و توقف برخی از فعالیت ها در جهت تولید نفت خام شده است. 

در هفته گذشته، طبق آمار رسمی سازمان اطلاعات انرژی آمریکا که در اواخر چهارشنبه منتشر شد، موجودی نفت آمریکا ۵.۳۹ میلیون بشکه کاهش یافته است و به ۴۵۷.۷۷ میلیون بشکه رسیده است. این در حالی ست که در روز سه شنبه سازمان نفت آمریکا گزارش داده بود که در هفته گذشته موجودی نفت این کشور ۵.۷۸ میلیون بشکه کاهش یافته است.

ارزیابی خسارات ناشی از این طوفان می تواند منجر به نوسانات بیشتر در قیمت بنزین و نفت شود. بعضی از پالایشگاهها در حال آماده شدن برای از سرگیری فعالیت های خود هستند، اما پیش بینی می شود که باران های شدید تا انتهای روز چهارشنبه ادامه یابد و به خسارات ناشی از سیل فاجعه بار هوستون افزوده شود.

این ها در حالی ست که کاهش تقاضای نفت بر روی میزان تولید اوپک نیز تاثیر داشته است و در ماه آگوست تولید این سازمان ۱۷۰ هزار بشکه نسبت به اوج تولید سال ۲۰۱۷ کاهش یافته است.

اولیویر جکوب، مدیر عامل شرکت تحلیل نفت PetroMatrix، گفته است: "پالایشگاه های آسیایی باید به شدت فعالیت های خود بیافزایند تا برای پشتیبانی از قیمت برنت، بتوانند کسری براآمده از تعطیل شدن پالایشگاه های آمریکا را جبران کنند."

جکوب اشاره کرده است که هنوز میزان خسارات وارد شده به صنعت نفت ایالات متحده به طور دقیق مشخص نشده است و آسیب های گسترده ای در میدان های نفتی یا خطوط لوله می تواند موجب افزایش قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت شود.

منطقه ی طوفان زده، جایی است که پالایشگاه های آن ظرفیت پالایش روزانه ۲.۲ میلیون بشکه نفت را داراست و همچنین یکی از مهمترین مراکز برای واردات و صادرات نفت خام می باشد.

انتظار می رود که تولید آمریکا در این هفته کاهش چشمگیری پیدا کند و موجودی این کشور به کمترین حد  خود در سال های اخیر برسد. این امر قطعا برای اوپکی ها نتیجه خوبی خواهد داشت چرا که مدت هاست آن ها در تلاش برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا هستند، اما تا کنون نتوانسته اند آن طور که باید به هدفشان برسند.

در تاریخ ۲۵ می  سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) و ۱۱ کشور دیگر توافق کردند تا قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸، تولید جهانی نفت را روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت کاهش دهند. اعضای اوضک امیدوارند که با کاهش تولید بتوانند قیمت نفت را افزایش دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار