بازدید 4163

هند در پرتاب هشتمین ماهواره رهیاب شکست خورد

کد خبر: ۷۲۶۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲ 01 September 2017
عملیات پرتاب هشتمین ماهواره رهیاب هند (IRNSS-1H ) با موشک پی اس ال وی - سی 39 با شکست مواجه شد.

به گزارش ایرنا، این ماهواره 1.4 تنی رهیاب که توسط یک شرکت خصوصی هندی تولید شده ،شب گذشته از پایگاه سازمان تحقیقات هوا و فضای هند در جزیره سریهاریکوتا در نزدیکی خلیج بنگال به فضا پرتاب شد.
 
'ای اس کران کومار' رئیس سازمان تحقیقات هوا فضای هند (ایسرو) روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران با تائید شکست پرتاب این ماهواره اظهار کرد جدا نشدن سپر گرمایی در اطراف ماهواره پس از قرار گرفتن در مدار زمین یکی از علل شکست پرتاب این ماهواره است.
 
 
 
وی اظهار کرد تحقیقات برای مشخص شدن علت این خطا در پرتاب ماهواره آغاز شده است .
این نخستین شکست سازمان تحقیقات هوا و فضای هند در پرتاب ماهواره در 24 سال گذشته است.
 
آخرین بار، هند در سال 1993 نیز در پرتاب موشک با شکست مواجه شده بود.
 
سازمان تحقیقات هوا و فضای هند تاکنون 40 عملیات موفق در پرتاب موشک های مختلف پی اس ال وی به فضا داشته است.
 
این سازمان دو ماه پیش 31 ماهواره کوچک را در یک موشک به فضا پرتاب کرد.
 
سازمان ایسرو همچنین سنگین ترین موشک (جی اس ال وی نسل 3) ساخت خود را برای اولین بار با موفقیت به فضا پرتاب کرد.
 
پیش از این هند برای پرتاب ماهواره های خود با وزن بیش از 2 تن به کشور های خارجی وابسته بود.
 
سازمان تحقیقات هوا و فضای هند(ایسرو) در سالجاری با ثبت رکود بی سابقه پرتاب 104 ماهواره با یک موشک به فضا از جزیره کوچک 'سریهاریکوتا' در جنوب هند با پشت سرگذاشتن رقبای بزرگی همچون روسیه و آمریکا،تاریخ ساز شد.
 
جزیره کوچک 'سریهاریکوتا' درصنعت فضایی هند ،حکم دماغه 'کاناورال' در ایالت فلوریدای امریکا را دارد که تاکنون موشک های فضایی وماهواره های بسیاری از این جزیره به فضا پرتاب شده است.
سکوی پرتاب موشک جزیره 'سریهاریکوتا' تاکنون با پرتاب بیش از 200 ماهواره از کشورهای مختلف ،میزبان برنامه های جاه طلبانه فضایی هند است.
 
هزینه های پرتاب از این سکو به حدی پایین است که حتی رقیبان قدر هند هم قادر به رقابت با این هزینه ها نیستند؛ برای مثال این کشور قادر است کاوشگر مریخ خود را با هزینه ای به مراتب پایین تر از بودجه ای که هالیوود به ساخت فیلم های فضایی تخصیص می دهد، به سیاره سرخ ارسال کند.
 
در بیشتر سفرهای فضایی و پرتاب فضاپیماها از مبدا هند از راکت خوش سابقه پی اس ال وی ( Polar Satellite Launch Vehicle) استفاده می شود.
 
یکی از مهمترین دستاوردهای فضایی هند در سال 2013 میلادی پرتاب کاوشگر مدارگرد به مریخ با موشک 'پی اس.ال.وی' ازسکوی پرتاب 'سریهاریکوتا' با نام 'مانگالیان'که به زبان سانسکریت به معنای 'مسافر مریخ ' بود . به این ترتیب این کشور در ردیف چهارمین کشوری که توانست به منظومه شمسی راه یابد ، قرار گرفت.
 
ماموریت ماهواره مانگالیان شامل اکتشاف گاز متان و دی اکسید کربن در جو مریخ می شد تا وجود حیات در سیاره همسایه زمین بررسی شود.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان