بازدید 37218

سربازانی که تاوان شرایط بد اقتصادی و سختگیری مسئولان را می دهند

سربازان جوان کشورمان در حال پرداخت تاوان شرایط بد اقتصادی و سختگیری های مسئولان هستند؛ شرایطی که با موضوعات مهمی مثل عدالت اجتماعی و حرکت در مسیر توسعه اجتماعی و اقتصادی همخوانی ندارد. اجتناب ناپذیر بودن اوضاع کنونی و استمرار فراخوان و به کارگیری پسران جوان آن هم کاملاً سنتی را می توان از سخنان سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برداشت و با این تفاسیر، امیدواری برای تغییر در ساز و کار فعلی جذب سرباز را فراموش کرد.
کد خبر: ۷۲۵۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶ 30 August 2017
سربازانی که تاوان شرایط بد اقتصادی و سخت گیری مسئولان را می دهندسال های سال است، در کشور ایران خدمت سربازی کاملاً سنتی جریان دارد و اجبار پسران جوان به حضور دو ساله در پادگان ها به باور بسیاری از کارشناسان امر درستی نیست؛ هرچند کارشناسان برای رفع این مشکل، طرحی به نام سربازی حرفه ای و یا هدفمند کردن سربازی را مطرح می کنند، از آن سو مقامات ارشد نظامی کشور این موضوع را نه به دلیل ماهیت، بلکه به دلیل مشکلات مالی غیر ممکن می دانند.

به گزارش «تابناک»؛ موضوع تغییر ساز و کار سربازی اجباری پسران و هدفمند کردن آن به گونه ای که بتواند پاسخگوی نیازهای روز جامعه و آینده سربازان باشد، همواره یکی از دغدغه های مهم مسئولان ارشد نظامی و سیاسی کشور بوده است؛ دغدغه ای که گویا تحت تأثیر مشکلات مالی و برخی سختگیری ها، قابلیت تحقق ندارد و به این ترتیب، تکرار شرایط فعلی در آینده نیز اجتناب ناپذیر است.

اجتناب ناپذیر بودن شرایط فعلی و استمرار فراخوان و به کارگیری پسران جوان ـ آن هم کاملاً سنتی ـ را می توان از سخنان سرلشکر محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برداشت و با این تفاسیر امیدواری برای تغییر در ساز و کار فعلی جذب سرباز را فراموش کرد.

سردار باقری در نخستین جلسه شورای عالی سیاستگذاری مهارت آموزی کارکنان وظیفه ـ که در هفته جاری برگزار شد ـ با اشاره به ضرورت تغییر شرایط کنونی سربازی در جمع برخی فرماندهان نظامی و مسئولان ارشد سیاسی کشور گفت: رویکرد نیروهای مسلح به سربازی، علاوه بر نقش آفرینی در دفاع و امنیت، باید به سمت و سوی تربیت و پرورش جوانانی عاشق کار و تلاش، ماهر و حرفه‌ای سوق پیدا کند.

سرلشکر باقری ادامه داد: دوران مقدس سربازی فرصت بی‌نظیری است که جوانان عزیز با کسب مهارت ها و افزایش توانمندی‌های خود، آمادگی مسئولیت پذیری اجتماعی و ورود به عرصه تولید اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی در جامعه را کسب کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش نیز افزود: بدیهی است، در صورتی که جوانان دوره سربازی را فرصتی برای رشد و بالندگی و کسب مهارت و توانمندی برای ادامه زندگی عزتمندانه خود بدانند، جوان پرنشاط و با انگیزه ـ همان گونه که در صف کنکور و دانشگاه می‌ایستد ـ مشتاقانه در صف خدمت سربازی نیز قرار می گیرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به رغم اشاره به این دغدغه های مهم و صحیح در ادامه گفت: هزینه هر نفر کادر حقوق بگیر برای نیروی مسلح معادل پنج سرباز است. ما موافق سرباز حرفه ای هستیم؛ اما کشور توان این مهم را ندارد. نمی توانیم در شرایط کنونی، حقوقی را که مجلس شورای اسلامی برای سربازان تأیید کرده است، بدهیم و از 100 درصد تنها 13 درصد پرداخت می کنیم. این باعث می شود، سربازانی که از خانواده های فقیر هستند و در مناطق مرزی و دور افتاده خدمت می کنند حتی برای تأمین هزینه های رفت و برگشت به محل زندگی را هم با سختی از پدر و مادرشان بگیرند.

حقایقی که سرلشکر باقری در مورد شرایط کنونی سربازی در کشور بر زبان آورد، حاوی دو مفهوم مهم است که اولی اشاره به نامطلوب بودن شرایط کنونی و دومی اشاره به عدم امکان تغییر وضع موجود دارد.

بر اساس گفته ای، این مقام ارشد نظامی سخن گفتن از موضوعی تحت عنوان سربازی حرفه ای یا هدفمند کردن سربازی صرفاً پرداختن به موضوعاتی آرمان گرایانه است که نه در توان کشور است و نه می توان آنها را در بسترهای قانونی فعلی اجرایی کرد.

در حالت فعلی، سربازانی که عمدتاً هم از قشر ضعیف جامعه هستند، باید رایگان پاسدار امنیت و آرامش مرزهای کشور باشند؛ جوانانی که حقوق دریافتی آنها از خدمت سربازی حتی امکان تأمین هزینه رفت و برگشتشان به محل زندگی را هم ندارد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با طرح موضوعی تحت عنوان مشکل مالی برای تغییر شرایط کنونی سربازی به رغم آنکه این وضع را قبول ندارد، این تغییر را مستلزم به توجه ویژه مجلس و دولت می داند و منتظر است تا این نهادهای مهم کشوری در این زمینه نقش آفرینی کنند.

با این حال از این موضوع نباید غافل شد که تغییر روند کنونی سربازی اجباری به سربازی حرفه ای خود می تواند فضای سربازی را به سمت درآمدزایی ببرد و بخش عمده ای از مشکلاتی که مطرح می شود، در فرایند اجرای این طرح قابل تأمین است؛ موضوعی که حتی اگر ممکن نباشد با فرض اینکه جوانان و سربازان کشور را برای ورود توانمند به جامعه کمک می کند، تا حدودی قابل چشم پوشی است.

با تفاسیر موجود، به نظر می رسد سربازان جوان کشورمان در حال پرداخت تاوان شرایط بد اقتصادی و سخت گیری های مسئولان هستند؛ شرایطی که با موضوعات مهمی مثل عدالت اجتماعی و حرکت در مسیر توسعه اجتماعی و اقتصادی همخوانی ندارد. پادگان های کشور به جای اینکه نیروهای جوانشان را به افرادی توانمند و امیدوار به آینده تبدیل کنند، با اتلاف دو سال از بهترین دوران عمرشان ـ آن هم در فضایی کاملاً ناعادلانه ـ آنها را به جوانانی نا امید تبدیل می کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۳
انتشار یافته: ۳۷
بهترین راه کار اموز کارافرینی حین خدمت هستش که کاش نیروهای نظامی طی این سالها قسمتی از بودجه خودشون رو صرف ایجاد یک سری مراکز اقتصادی متناسب با نیاز مردم میکردن و افراد که تحت عنوان یربازی میرفتن برای سال دوم خدمت اونجا مشغول به کار میشدن و یک حرفه و تخصص رو یاد بگیرن و یا بعد یک سال خدمت تخصصی به یکی از مراکز اقتصادی هر چند خصوصی معرفی بشن و اونجا برای یک سال یک کار رو به صورت عملی یاد بگیرن نه اینکه دوسال از عمر یک جوان رو در پادگان تلف کنن تا تفکرات نظامی گری سنتی حاکم بر نیروهای مسلح هست وضع همین گونه است
جا های واجب تر هست . داریم پول هارو اونجا خرج می کنیم !! متأسفم از ته دل .
حالا اينش مهم نيست از اون بدتر اينه كه سربازي بري بعد بخواي به عنوان سنوات كاريت لحاظش كني بايد چند ميليون هم پول بدي. يكي نيست بگه اين پول براي چيه مگه ما واسه غريبه رفتيم سربازي. اصلا چرا بايد دنبالش بريم خود دولت بايد اينو در سنوات افراد لحاظ كنه
ای کاش سیستم حداقل به این بلوغ میرسید تا کارایی همین سربازان فعلی را می‌توانست اندازه گیری کند.
معمولا سرباز هیچ خروجی ندارد و فقط منتظر اتمام سربازی است و حتی با توجه به برخورد بد مسئولین در پادگان‌ها و روحیه خراب سربازان شاید نگه داشتن چنین سربازانی در کل ضرر هم داشته باشد!
با مدرک فوق لیسانس دو سال خدمت را تنها با رژه و به چپ چپ تلف کردم .....و تنها روش های دودره بازی و انداختن کار به دوش دیگران و.... را یاد گرفتم
تابناک چی شده حالا به فکر سربازان و مشمولان افتادی؟!!!!! شک ندارم بچه های خودتون به سن سربازی رسیدن! تو اینکه سربازی اجباری باید برای همیشه ریشه کن بشه شکی نیست اما این یک بوم و دو هوای شما به کتم نمیره هیچ جوره!
چه عجب ...
تو خبر ها نوشتن که خانم زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران بچه شو فرستاده کانادا درس بخونه چند سال دیگه هم یه قانون میزان کسانی که چند سال خارج موندن میتونن با وام سربازی رو بخرن (منتظر باشین و ببینین دیگه)
مشکل سربازی هیچ وقت حل نمیشه چون انگیزه ای برای حل وجود نداره الان این همه معافیت های پزشکی رو حذف کردن و گذاشتن معاف از رزم و متاسفانه از درک اینکه اینا با چه زحمتی دارن خدمت می کنن عاجز هستن
من 7 سال پیش سربازی رفتم. سربازان در دوره خدمت دو چیز رو خوب یاد میگیرن: چاپلوسی، از زیر کار در رفتن !
متاسفانه اقشار نظامی اعم از سرباز و کادر در حال حاظر جزء پایینترین اقشار جامعه از نظر اقتصادی محسوب میشن
من خودم خدمت رفتهام. اما ۳ ماه جز رژه چیزی نبود و بعدش هم میبینی بخشی از بچه ها میروند اداره راهنمایی سر چهار راه می ایستند و دیگری فقط وقت میگذارنند تا دوسال به پایان برسد.
نه سازندگی و نه دفاعی و نه کارآموزی و نه آموزش حرفخ ای و یا اجتماعی و. . . .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
تو شعار همه چیز خوب است ولی عملا اموزشی نیت نیازمند مسعول شجاعی هستیم که قوانین مفیدی وضع کند و قوانین بیفایده مثل ننشستن در هنگام شیفت دادن را حذف کند
سربازی به این صورت فعلی، مصداق بارز ضایع کردن زمان، سوء استفاده از قانون و بهره وری پایین است. چون مفت است، هر میزان از بهره وری قابل قبول آقایان است
اگر کسی برود خدمت سربازی و دچار اعتیاد به سیگار و مواد مخدر صنعتی و سنتی نشود با به او جایزه داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
افسردگی حاد رو فراموش کردی دوست عزیز، فقط امید به آینده رو از بچه های مردم میگیرن
همیشه حرف حرف شعار
لطفا عدم اجرای قانون کسری خدمت ایثارگران را علی‌رغم تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان پیگیری کنید.
ستاد کل این قانون رو اجرا نمی‌کند
پیشنهاد می شود سربازی به دو دوره شش ماهه اجباری و یک ساله قابل خرید تقسیم شود. در دوره شش ماهه همه بدون استثنا باید شرکت کنند، ولی دوره دوم یکساله قابل خرید باشد و با درآمد حاصل از آن اولا به کسانی که استطاعت مالی ندارند بخرند، حقوق و دستمزد بیشتری داده شود و با مابقی درآمد آن سرباز حرفه ای تمام وقت و رسمی استخدام کنند.
#سلام
لطف کسری خدمت فرزندان ایثار گر زیر ۲۵ درصد رو زودتر اجرایی کنید
دو سال اتلاف عمر واقعی
ایشان مجوز های قانونی که در برنامه ششم توسعه وهمچنین در قانون جامعه ایثارگران یرای معافیت فرزندان ایثارگران پیش بینی شده را هم دستور اقدام نمی ندهند چرا معلوم نیست؟
عوضش مدیران و بالادستی ها این شرایط بد اقتصادی رو به نحو احسن درک می کنند
شرایط خدمت سربازی واقعا در کشور ما ناعادلانه است .
لطفا قانونی را که مجلس در خصوص #کسری_خدمت_ایثارگران تصویب کردن و ستاد کل اجرایی نمیکند را پیگیری کنید.
زندگی متاهلی خیلی از جوانها وایسته به این قانون است
حل مشکل نیازمند افراد متخصص و با سواد هست‌. البته استفاده از مشورت سنتی ها هم خوبه ولی الان سنتی ها تصمیم گیری میکنند و متخصص ها در حاشیه هستند.
سربازی با شرایط و قوانین امروزی یعنی بردگی نوین
سردار باقری میگه دوران سربازی دوران کسب مهارت ها و یادگیریه اونوقت میخوام بدونم یکی که تیو جارو میزنه زمینو برا کادریاشونم چاییو صبونه میبره یا یه خط در میون بالا برجک تو گرماو سرما پست میده تو صنعتو کشاورزیو ... میخواد چه نقش مهمی داشته باشه؟ چه مهارتی میخواد از سربازی یاد بگیره؟ چاییو پررنگ یا کمرنگ بریزه براشون؟؟
بهترين راه حل فروش سربازي است نه فقط براي غايبين بلكه براي هر كس كه مايل است بخرد
از محل اين درامد ميشه حقوق كافي به افرادي كه علاقه مند به سرباز حرفه اي هستند پرداخت كرد
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
کاملا موافقم، فروش بدون پیش شرط برای همه. مطمئن باشین که بچه پولدارا قبل از سن سربازی از کشور خارج میشن و اصلا سربازی نمیرن، کسی که می خواد بخره ، صرفا بخاطر پولدار بودن نیست بلکه به لحاظ مشکلات زیادی که داره، فادر نیست سربازی بره، در مقابل هستند کسانیکه روحیه شون با نظانیگری سازگاره و بهتر می تونند مفید باشن.
ای کاش در دورهٔ خدمت نظام وظیفه ،به جوانان ،تکنیک رزم واقعی ،وچگونگی دفاع از میهن ،وحس القأ وطن پرستی ،وتعهد پذیری ،بیاموزند؟ اما متأسفانه ،کاری میکنند که جوانان رشید ،ودلاور کشور از همه چیز ،واز همهٔ مسولین نا امید بشوند ،در همهٔ ادارات الخصوص ،انتظامی ،دادگستری ،راهور ، ناجا ،وهمه ،وهمهٔ ارگانهای دولتی ،به سرباز به دید یک اسیر ،نگاه میکنند ،وپست ترین کارها را از ایشان میخواهند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
پسرم میگفت افسر مسعول گفته بود ما باید غرور سرباز رو خورد کنیم پسرم هم گفته بود شما باید غرور وطن پرستی رو در سرباز زنده کنین
فقط وقت تلف كردنه، اونايي كه سربازي رفتن اينو درك ميكنن اونيي هم كه از زيرش دررفتن بازم درك ميكنن
برادر شما میگی هزینه نیروی کادر ۵ برابر سرباز است اما نمی گویی نیروهای نظامی ما از حیث تعداد معادل ابرقدرتی مثل روسیه یا دوسوم ارتش امریکا هستند و ما نفهمیدیم این تعداد سیاهی لسگر را برای چه می خواهید؟ چرا تعداد را به یک پنجم کاهش نمی هید؟
ایا میتوان باور کرد در حالی که  زمین قسمت کوچکی  از پادگانهایی که در تهران وشهرستانها  میلیاردمیلیارد تومان می ارزدصحبت  از شرایط بد اقتصادی کرد ؟پادگانهایی که بعضی از انان سالیان سال خالی شده ودربهای ان بسته شده در حالی که بایک تصمیم خلاقانه میتوان از قسمتی از انها برای پارک سینما ملک تجاری  راه و .... در همه ابعاد فرهنگی واقتصادی با همراهی شهرداری وسایر قسمتها بهره برد
لطفا سازمان نظام وظیفه بفرماید توی دنیاچند تا کشور و چه کشورهایی مثل ایران خدمت سربازی دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
ما عقل کلیم ولی نمیدونم چرا این همه عقبیم
لطفا تابناک عزیز پیگیری بفرمایید که طرح خوبِ قانون اصلاح وظیفه ی عمومی که در کمیسیون امنیت ملی ساعتها بحث و تصویب شد چرا به صحن علنی راه پیدا نمیکنه؟؟!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر