بازدید 10282
روزنامه «حریت» ترکیه عنوان کرد؛

چرا ایران و ترکیه نباید عملیات مشترک در عراق راه اندازی کنند؟

این روزنامه ترکیه ای مدعی است، ایجاد رابطه و عملیات مشترک با ایران علیه رفراندوم بارزانی می تواند آسیب جبران ناپذیری به سیاست های منطقه ای ترکیه وارد کند. از سوی دیگر، برخی ناظران نیز معتقدند که ایجاد عملیات مشترک میان ایران و ترکیه در عراق بیش از آنکه به ضرر ترکیه باشد، منافع ایران را تهدید خواهد کرد، چون در صورت اقدام علیه کردها در عراق، گروه هایی مانند پژاک که در یک آتش بس ضمنی با ایران برای عدم منازعه به سر می برند، ممکن است تهدیداتی را علیه ایران در مرزهای غربی اش ایجاد کنند.
کد خبر: ۷۲۴۹۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷ 26 August 2017
هفته گذشته، سرلشکر باقری، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران، سفری به ترکیه داشت که اولین دیدار نظامی در چنین سطح عالی در تاریخ مناسبات ترکیه و جمهوری اسلامی ایران بود؛ سفری که تحلیل های زیادی پیرامون خود به همراه داشت.

به گزارش «تابناک»، یکی از مهم ترین موضوعات مطروحه در جریان این سفر، اعلام عملیات مشترک احتمالی ایران و ترکیه علیه پ.ک.ک بوده است.

در همین زمینه، هفته گذشته، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام نمود که با رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران، موضوع عملیات مشترک علیه اعضای«حزب کارگر کردستان» (پ.ک.ک) ممنوعه در ترکیه را بررسی کرد.

اردوغان در کنفرانس کوتاه مطبوعاتی خود گفت: «انجام عملیات مشترک از نقطه نظر دیپلماتیک با رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران بررسی شد. تلاش ها در این خصوص ادامه خواهد یافت، زیرا تروریست های «حزب کارگر کردستان» شعبه ای در ایران دارند. این نوع سازمان ها هم برای ایران و هم برای ترکیه ضرر به بار می آورند».

چرا ایران و ترکیه نباید عملیات مشترک در عراق راه اندازی کنند؟

از سوی دیگر، آنکارا تلاش کرده تا مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان را متقاعد کند تا رفراندوم استقلال را اجرا نکند؛ رفراندومی که مورد حساسیت هر دو کشور بوده است.

در همین زمینه، روزنامه «حریت» ترکیه در مطلبی با نام «عملیات مشترک با ایران امکان پذیر است؟» به این مسأله پرداخته است.

حریت به نقل از یک دیپلمات ایرانی نوشت که ایران و ترکیه نباید اجازه دهند، رفراندوم استقلال اقلیم کردستان که باعث آسیب شدید به منافع دو کشور می شود، اجرا شود.

آیا دشمن دشمن من همیشه دوست من است؟

سخنگوی نیروهای مسلح ایران گفته که رفراندوم استقلال بارزانی، بخشی از سیاست ایالات متحده است.

وی گفت: «ما فکر می کنیم این مسأله، بخشی از سیاست ایالات متحده برای تقسیم کشورهای منطقه است و ما لذا ما با این طرح مقابله خواهیم کرد».

حریت در ادامه نوشت: هنگامی که شما با این عینک نگاه می کنید، ممکن است فکر کنید که سیاست های ترکیه و ایران در مورد عراق 100 درصدی با یکدیگر هماهنگ هستند. با این حال، روی دیگر سکه را نیز باید دید. دو روز پیش، آنکارا نماینده حزب اتحاد میهنی کردستان را از ترکیه اخراج کر؛ حزبی که روابط نزدیکی با ایران ‌دارد.

از سوی دیگر، حریت مدعی شده که دولت مرکزی در بغداد که قوی ترین مخالف رفراندوم است، به شدت تحت کنترل ایران است. بغداد پنهان نمی کند که توسط تهران تشویق و حمایت شده است تا یک واکنش شدید علیه پایگاه نظامی ارتش ترکیه در بعشیقه در شمال عراق داشته باشد.

علاوه بر این، کل جهان می داند که عنصر ضروری در عملیات دولت بغداد برای نجات تلعفر- یک شهر ترکمن نشین- حشد الشعبی مورد حمایت ایران است. با این حال، تنها خط قرمز ترکیه در مورد عملیات تلعفر، اجتناب از استفاده از حشد الشعبی بوده است.

حریت در ادامه به نقل از یک دیپلمات اسرائیلی نوشت: تنها جایی که در آن اصطلاح «دشمن دشمن من دوست من است» معتبر نیست، خاورمیانه است؛ مسأله ای که در مورد ایران و ترکیه در عراق نیز صدق می کند.

در نهایت این روزنامه ترکیه ای مدعی است که ایجاد رابطه و عملیات مشترک با ایران علیه رفراندوم بارزانی می تواند آسیب جبران ناپذیری به سیاست های منطقه ای ترکیه وارد کند.

از سوی دیگر، برخی ناظران نیز معتقدند که ایجاد عملیات مشترک میان ایران و ترکیه در عراق بیش از آنکه به ضرر ترکیه باشد، منافع ایران را تهدید خواهد کرد، چون در صورت اقدام علیه کردها در عراق، گروه هایی مانند پژاک که در یک آتش بس ضمنی با ایران برای عدم منازعه به سر می برند، ممکن است تهدیداتی را علیه ایران در مرزهای غربی اش ایجاد کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۱۳
باید هوشیار بود کردستان عراق نباید به پایگاهی بر علیه ایران تبدیل شود و کردستان عراق این قابلیت رو برای تبدیل شدن به یک تهدید داراست چه در حال چه در اینده ی که یک کشور باشد باید با زیرکی به مقابله با این حرکت پرداخت و رفتار اشتباه میتونه از کردستان برادر. یک کردستان دشمن بسازه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
همین الان هم کردستان عراق کاملا در ارتباط دوستانه ای با ماست و فکر نمی کنم کشور شدن این منطقه به ضرر ما باشه به ویژه اینکه کاملا هم ریشه هستیم و اشتراکات فرهنگی بالایی داریم.
ب نظرم هرچی باشن از صدام که بدتر نمیشن. نبایستی با مخالفت الکی دشمن تراشی کنیم بلکه بایستی از فرصت استفاده کرد.
همین الانم خیلی های دیگه بازار کردستان عراق و اقتصادش رو دارن میگیرن، اما ما کم کاریم. بدون شک اگر ی کشور بشن کاملا به ما هم وابسته میشن و این فرصت خوبی، اگر زاویه دید بهتری داشته باشیم
اگر به فکر ملت خودمان باشیم احدی فکر تجاوز در خاک ایران را ندارد براستی که جوانان ما ......
خیلی ساده‌ است. بعضی از واقعیات را باید قبول كرد. كردستان عراق تنها بصورت رسمی یك كشور نیست و گرنه در عمل 3 دهه همچون یك كشور اداره می شود. حكومت محلی و روابط دیپلماتیك با تقریبأ تمام كشورهای صاحب نفوذ جهان و نیروی مستقل نظامی از مشخصه های حكومت اقلیم كردستان عراق می باشند. بنابراین ایران نباید سرنیزه مخالفان استقلال كردستان عراق باشد، بلكه از همین حالا برای بعد از استقلال برنامه ریزی نموده و مشكل را احتوا كند.
کردهاس عراق حود را بیشتر ایرانی میدانند تا عرب یا ترک پس بایذ کردستان عراق را جذب کرد نه دفع
هیچ کشوری حق مداخله در کشور دیگری را ندارد ضمن انکه به اردوغان هم هیچ اعتمادی نیست او به ملت خودش رحم نمی کند البته این خصلت عموم دیکتاتورهاست
سرنوشت و آینده هر ملتی ، فقط خود مردم تصمیم میگیرند، یادمان باشه ، یکی از راههای ارتباطی ورود داعش جنایتکار ، به سوریه و کشتار ملت مظلوم سوریه ، همین کشور ترکیه بوده و هست ، حالا اردوغان دم از همکاری میزنه
اینجوری هم نیست می تونیم ما هم به عنوان یک کشور در کنار کردستان عراق روابط دوستانه داشته باشیم وهیچ تهدیدی برای ایران نداشته باشه البته اگه خودمون دنبال دشمن تراشی وبهانه دادن به دست دشمنان نباشیم
کردها هم حق دارند کشور خودشون رو داشته باشند
استعمار با کردها در پی ایجاد اسراییل دیگریست که باید به شدت با همکاری ترکیه و عراق با این غده سرطانی مقابله نمود
خیلی ها فکر میکنن که کردها خود روایرانی میدونن درحالی که کردها خودشون کرد میدونن نه ایرانی
با سلام
بارزانی اصالتی یهودی داشته و در واقع مزدور اسرائیل و ایالات متحده است. ایران و ترکیه در هر زمینه ای که با هم تفاهم نداشته باشند باید حداقل در این زمینه به توافق برسند تا این استقلال شکل نگیرد. در ضمن امکان اتکا به ترکیه ممکن است ولی به کُردها آن هم کردهایی که روابطی صمیمی با اسرائیل و امریکا دارد اصلاً و ابداً.
کشوری که مورد حمایت اسرائیل و آمریکاست هیچ وقت دوست ایران نخواهد شد پس بهتره از الان با شدت مقابلش بایستند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست