بازدید 4879

تولید مسکن با فرمول احیای بافت های فرسوده

چند سالی است که بخش مسکن با رکود مواجه شده است. هر چند که درگزارش اخیر مرکز آمار ایران پیرامون رشد بخش های مختلف، رشد بخش مسکن بعد از 4 سال و نیم مثبت گزارش شد اما تا خروج کامل از رکود فاصله بسیاری باقی است. کارشناسان معتقدند یکی از راه های تولید مسکن و تکان دادن بازار، احیای بافت های فرسوده است. اما با توجه به امتیازاتی که در زمینه احیای بافت های فرسوده به مردم داده شده این حوزه با عدم استقبال مواجه است.
کد خبر: ۷۲۴۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 24 August 2017
چند سالی است که بخش مسکن با رکود مواجه شده است. هر چند که درگزارش اخیر مرکز آمار ایران پیرامون رشد بخش های مختلف، رشد بخش مسکن بعد از 4 سال و نیم مثبت گزارش شد اما تا خروج کامل از رکود فاصله بسیاری باقی است. کارشناسان معتقدند یکی از راه های تولید مسکن و تکان دادن بازار، احیای بافت های فرسوده است. اما با توجه به امتیازاتی که در زمینه احیای بافت های فرسوده به مردم داده شده این حوزه با عدم استقبال مواجه است.

به گزارش تابناک اقتصادی، چند سالی است که چشم همه به وضعیت بخش مسکن دوخته شده است و این امر به این خاطر است که بخش مسکن با بخش های پسین و پیشین بسیاری در ارتباط می باشد و هر تکانه مثبت در آن می تواند منجر به بهبود و رونق در سایر بخش ها شود. گزارش اخیر مرکز آمار ایران نشان داد که بعد از 4.5 سال رشد بخش مسکن وارد فاز مثبت شده است اما تا ورود به رونق فاصله بسیاری است. 

کارشناسان معتقدند که یکی از راه های تولید مسکن و تکان دادن بازار احیای بافت های فرسوده است. در همین زمینه بیت الله ستاریان کارشناس اقتصاد مسکن در مصاحبه اخیر خود با رادیو اقتصاد عنوان نمود: احیای بافت های فرسوده شهری یک موضوع مهم اقتصادی و اجتماعی است و هدف از احیای این بافت ها بهبود کالبدی، ارتقای سطح زندگی مردم و کاهش آسیب های اجتماعی است. این کارشناس حوزه مسکن گفت: نوسازی بافت های فرسوده از جمله مهمترین راهکارها برای تامین نیاز متقاضیان به مسکن و همینطور بهسازی نقاط شهری در معرض خطر است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ساماندهی و احیای بافت های فرسوده در رونق بخشی به بازار مسکن موثر است، افزود: احیای بافت های فرسوده را نمی توان عاملی برای رونق بخش مسکن قلمداد کرد چرا که رونق این بخش ارتباط مستقیمی با اقتصاد کلان مملکت دارد.

وی گفت: این بافت‌ ها ازیک طرف به لحاظ ساختمانی کیفیت مناسبی ندارند و هر سانحه ‌ای که در شهر اتفاق بیفتد در ابتدا گریبان‌گیر این محدوده ها می شود و از طرف دیگر به لحاظ ساختار شهری و خدمات رسانی پرهزینه و با پیشرفت سازگاری ندارند و به تبع هزینه خدمات در چنین مناطقی برای مدیریت شهری به شدت گران تمام می ‌شود در نتیجه افراد در چنین مناطقی زندگی نامطلوبی دارند.

این کارشناس اقتصاد مسکن ضمن اشاره به این جمله که تولید مسکن به روش احیا و نوسازی بافت‌ های فرسوده بهتر از تولید شهرک های اقماری و شهرهای نوبنیاد در مملکت است، افزود: تجربه تولید شهرک های اقماری در تمام کشورهای جهان شکست ‌خورده و در ایران نیز عوارض ایجاد این شهرک ‌ها از سوی دولت دامنه جامعه را گرفته است.

به هر صورت با توجه به اینکه بافت های فرسوده دارای معضلات بسیاری است و احیای آن ها می تواند در تولید مسکن کمک کند اما خبرها حکایت از آن دارد که مردم استقبال مناسبی از تسهیلات نوسازی بافت های فرسوده  نداشته اند. به گفته هوشنگ عشایری عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران: از اجرایی شدن پرداخت  تسهیلات بافت فرسوده  چهار سال می ‌گذرد با این حال در دو سال ابتدایی آن هیچ استقبالی از سوی مردم برای استفاده از تسهیلات نوسازی نشد، اما تا حدودی از سال دوم به بعد نگاه مردم در این بخش تغییر پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه مصوبات سال گذشته دولت در این بخش به تصویب رسیده، افزود: دولت هم، نرخ سود بانکی این تسهیلات را از ۱۸ به ۱۲ و در نهایت به ۱۱ درصد رساند که در وام یکم برای بافت مورد نظر به ۹ درصد رسید. حتی در برخی شهرها، شوراهای اسلامی شهر مصوبات خوبی را در این زمینه گذاشته اند. به عنوان مثال مصوبات در شهرستان ها به این صورت است که سود بانکی تسهیلات نوسازی بافت فرسوده تا 4 درصد تخفیف داده می شود. 

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران یادآور شد: تنها دلیل کاهش ورود به حوزه نوسازی مسکونی و تولید و عرضه عدم استقبال مردم است.

با تمام مزایایی که احیای بافت های فرسوده دارد و با همه این اقدامات صورت گرفته از سوی دولت و شوراهای شهر جهت نوسازی این بافت ها، شاید یک دلیل در زمینه عدم استقبال مردم از نوسازی مسکونی، عدم آگاهی آن ها از شرایط تسهیلات باشد که باید در این زمینه اطلاع رسانی های مناسبی از سوی رسانه ها صورت بگیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست