گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی؛
در برنامههای آخوندی راه و شهرسازی همسان دیده نشده است/ وضعیت مسکن مهر نامناسب و مسکن اجتماعی هم اجرایی نشد/ وزارت راه ۲۰ درصد در تولید ساختمان نقش دارد/ آغاز چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرا با 82 صندلی خالی
مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی، دادگستری بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را آغاز کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت سیدعلیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری را آغاز کردند.به
گزارش «تابناک»؛ مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی
آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و
دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد
کشاورزی، دادگستری بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را آغاز
کردند.
عباس آخوندی در سال ۱۳۷۲ در دولت دوم هاشمی رفسنجانی موفق به کسب رأی اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد و به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی منصوب شد.
آخوندی از سوی روحانی در سال 92 بار دیگر برای وزارت راه و شهرسازی انتخاب شد و با کسب رأی اعتماد از مجلس نهم به هیأت دولت راه پیدا کرد.
اما در سه شنبه چهاردهم مهر ۱۳۹۴، جلسه استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نهایتاً استیضاح وزیر راه و شهرسازی با ۷۲ رأی موافق، ۱۷۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ رأی مأخوذه، رأی نیاورده و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ابقا شد.
وی بار دیگر در یکم اسفند ۱۳۹۵ و یک سال پس از روی کار آمدن مجلس دهم دوباره استیضاح و به مجلس فراخوانده شد، اما مجدداً استیضاح با ۷۴ رأی موافق، ۱۷۶ رأی مخالف و ۵ ممتنع استیضاح از مجموع ۲۵۷ نماینده حاضر در مجلس رأی نیاورده و آخوندی در وزارت راه و شهرسازی ماندنی شد.
گزارش مذاکرات مجلس در خصوص تعیین صلاحیت وزیر راه و شهرسازی در روز شنبه-28 مرداد
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۱۰:۰۰
مسکن دستکاری شده ترین بخش در اقتصاد کشور/ وجود بیش از ۲.۵ میلیون خانه خالی در کشور
آخوندی ادامه داد: همچنان که نمایندگان در تذکرات و مطالب خود بیان فرمودند برنامه عمل وزرا همان برنامه 5 ساله ششم است که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و باید وزرا تدابیر روشنی برای اجرای آنها داشته باشند.
وی یادآور شد: آقای محبی نیا در تذکر خود مطرح کردند که در این فرصت کوتاه شما چند محور اساسی که می خواهید در چهارساله آینده آنها را پیگیری کنید بیان کنید؛ البته این به معنای بی توجهی به سایر موارد نیست و دیگر موارد مطابق برنامه عمل خواهد شد بنابراین در این جلسه به دو بخش مسکن و انتقاد از خودرو محوری و ریل پایه شدن حمل ونقل کشور اشاره خواهم کرد.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: با توجه به مطالبی که پیرامون بخش مسکن مطرح شد در رابطه با این بخش سخن خود را شروع می کنم؛ بخش مسکن دستکاری شده ترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است.
آخوندی تعداد خانوار موجود در کشور را 24 میلیون و 190 هزار خانوار دانست و گفت: تعداد خانه در کشور 25 میلیون و چهارصدهزار است پس به ظاهر بیشتر از خانوار، خانه در کشور وجود داشته یعنی باید اوضاع بسیار مناسب باشد اما آیا وضعیت مسکن مناسب است؟ به طور قطع مناسب نیست.
وی با یادآوری اینکه آمار سال 95 بیانگر وجود 2 میلیون و 587 هزار خانه خالی در کشور است، تصریح کرد: این تعداد در سال 90، ششصد و سی هزار بوده یعنی ظرف 5 سال حدود دو میلیون خانه خالی به کشور افزوده شده است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان وجود 2 میلیون و یکصد هزار خانه دوم در کشور، افزود: اگر هر خانه را صدهزار دلار در نظر بگیریم جمع آن می شود 470 میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانه های خالی و خانه های دوم انباشته شده است؛ یعنی بیش از 4 برابر کل ارزش بازار بورس ایران و این وضعیت دستکاری شده مسکن در کشور است.
آخوندی با بیان اینکه در سال 92 نسبت به سال 84 قیمت زمین در تهران 9 برابر افزایش یافت، گفت: قیمت آپارتمان 6 برابر افزایش یافت این در حالی بوده که شعار دولت سابق حذف قیمت زمین از ساختمان بود.
تنها در منطقه یک تهران 31 هزار خانه خالی وجود دارد
وی با بیان اینکه تنها در منطقه یک تهران 31 هزار خانه خالی وجود دارد، افزود: این به معنای اتلاف منابع مالی است و این وضع قطبی شدن شهر در شمال شهر نسبت به جنوب شهر قیمت مسکن بیش از 12 برابر است؛ این وضعیت عدالت اجتماعی است؟ آیا این همان عدالت اجتماعی است که جمهوری اسلامی در پی آن است؟
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یادآور شد: فقط بانک مرکزی تا این تاریخ برای یارانههای مسکن بیش از 22هزار میلیارد تومان ادعای مطالبه از دولت کرده است آیا این روند قابل ادامه است که مطالبات بانک ها مرتب از دولت فزاینده باشد؛ تصور می کنید این اتفاق تصادفی رخ داده است یا نتیجه سوداگری و فساد در بازار ساختمان در ایران است؟
آخوندی خطاب به صادقی نماینده تهران، گفت: ایشان یادآور شدند که شما چه اقدامی برای جلوگیری از برج سازی ها انجام دادید؛ اگر شما می خواهید بدانید در پی اقدامات انجام شده جلوی شهرفروشی در کشور را گرفتیم.
وزارت راه و شهرسازی به تنهایی جلوی شهرفروشی ایستاد
وی یادآور شد: همچنین از مجوز و تراکم فروشی جلوگیری کردیم؛ حتی از تورم مسکن و تورم میانگین عمومی کشور در شرایطی که بزرگترین افتخار رییس جمهور کاهش تورم است، تورم مسکن از میزان تورم هم پایین تر است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: این به معنای این است که جلوی فساد را گرفتیم و وزارت راه و شهرسازی به تنهایی جلوی شهرفروشی ایستاد؛ این وضعیتی که ادامه داشت در بخش مسکن قابل ادامه نبود؛ شما فکر می کنید قابل ادامه بود که نرخ تورم بیش از 50 درصد در قیمت مسکن داشته باشیم، شهر فروشی ادامه داشته و خانه های خالی ادامه باید.
عباس آخوندی در تشریح برنامه های وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم،گفت: از دقت نظر رییس، هیات رییسه و نمایندگان مجلس در رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی سپاسگزارم به طور قطع این دقت نظر و پخش مستقیم این جلسات سرمایه اجتماعی بزرگی برای دولت و مجلس در ادامه مسیر خواهد بود.
آخوندی ادامه داد: همچنان که نمایندگان در تذکرات و مطالب خود بیان فرمودند برنامه عمل وزرا همان برنامه 5 ساله ششم است که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و باید وزرا تدابیر روشنی برای اجرای آنها داشته باشند.
وی یادآور شد: آقای محبی نیا در تذکر خود مطرح کردند که در این فرصت کوتاه شما چند محور اساسی که می خواهید در چهارساله آینده آنها را پیگیری کنید بیان کنید؛ البته این به معنای بی توجهی به سایر موارد نیست و دیگر موارد مطابق برنامه عمل خواهد شد بنابراین در این جلسه به دو بخش مسکن و انتقاد از خودرو محوری و ریل پایه شدن حمل ونقل کشور اشاره خواهم کرد.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: با توجه به مطالبی که پیرامون بخش مسکن مطرح شد در رابطه با این بخش سخن خود را شروع می کنم؛ بخش مسکن دستکاری شده ترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است.
آخوندی تعداد خانوار موجود در کشور را 24 میلیون و 190 هزار خانوار دانست و گفت: تعداد خانه در کشور 25 میلیون و چهارصدهزار است پس به ظاهر بیشتر از خانوار، خانه در کشور وجود داشته یعنی باید اوضاع بسیار مناسب باشد اما آیا وضعیت مسکن مناسب است؟ به طور قطع مناسب نیست.
وی با یادآوری اینکه آمار سال 95 بیانگر وجود 2 میلیون و 587 هزار خانه خالی در کشور است، تصریح کرد: این تعداد در سال 90، ششصد و سی هزار بوده یعنی ظرف 5 سال حدود دو میلیون خانه خالی به کشور افزوده شده است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان وجود 2 میلیون و یکصد هزار خانه دوم در کشور، افزود: اگر هر خانه را صدهزار دلار در نظر بگیریم جمع آن می شود 470 میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانه های خالی و خانه های دوم انباشته شده است؛ یعنی بیش از 4 برابر کل ارزش بازار بورس ایران و این وضعیت دستکاری شده مسکن در کشور است.
آخوندی با بیان اینکه در سال 92 نسبت به سال 84 قیمت زمین در تهران 9 برابر افزایش یافت، گفت: قیمت آپارتمان 6 برابر افزایش یافت این در حالی بوده که شعار دولت سابق حذف قیمت زمین از ساختمان بود.
تنها در منطقه یک تهران 31 هزار خانه خالی وجود دارد
وی با بیان اینکه تنها در منطقه یک تهران 31 هزار خانه خالی وجود دارد، افزود: این به معنای اتلاف منابع مالی است و این وضع قطبی شدن شهر در شمال شهر نسبت به جنوب شهر قیمت مسکن بیش از 12 برابر است؛ این وضعیت عدالت اجتماعی است؟ آیا این همان عدالت اجتماعی است که جمهوری اسلامی در پی آن است؟
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یادآور شد: فقط بانک مرکزی تا این تاریخ برای یارانههای مسکن بیش از 22هزار میلیارد تومان ادعای مطالبه از دولت کرده است آیا این روند قابل ادامه است که مطالبات بانک ها مرتب از دولت فزاینده باشد؛ تصور می کنید این اتفاق تصادفی رخ داده است یا نتیجه سوداگری و فساد در بازار ساختمان در ایران است؟
آخوندی خطاب به صادقی نماینده تهران، گفت: ایشان یادآور شدند که شما چه اقدامی برای جلوگیری از برج سازی ها انجام دادید؛ اگر شما می خواهید بدانید در پی اقدامات انجام شده جلوی شهرفروشی در کشور را گرفتیم.
وزارت راه و شهرسازی به تنهایی جلوی شهرفروشی ایستاد
وی یادآور شد: همچنین از مجوز و تراکم فروشی جلوگیری کردیم؛ حتی از تورم مسکن و تورم میانگین عمومی کشور در شرایطی که بزرگترین افتخار رییس جمهور کاهش تورم است، تورم مسکن از میزان تورم هم پایین تر است.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: این به معنای این است که جلوی فساد را گرفتیم و وزارت راه و شهرسازی به تنهایی جلوی شهرفروشی ایستاد؛ این وضعیتی که ادامه داشت در بخش مسکن قابل ادامه نبود؛ شما فکر می کنید قابل ادامه بود که نرخ تورم بیش از 50 درصد در قیمت مسکن داشته باشیم، شهر فروشی ادامه داشته و خانه های خالی ادامه باید.
محبی نیا در موافقت با وزیرپیشنهادی راه وشهرسازی:
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۹:۵۰
شکستن حبس شبکه ریلی از کارهای استراتژیک آخوندی است
جهانبخش محبینیا درموافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: موافقان ومخالفان مسئولیت سنگینی برعهده دارند ودر واقع میخواهند یک ریسکی را مدیریت کنند چه در حوزه موافقت، چه در حوزه مخالفت واگر نفسها نیز برای حضرت باریتعالی تپیده نشود کارسخت میشود زیرا سگ شکاری شیطان، پارس نمیکند و با مهارت انسان را شکار میکند.
نماینده مردم شاهین دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیدواریم شیپور ما به خاطر خدا نواخته شود، تصریح کرد: برادران و خواهران عزیز در حال حاضر اداره امور عمومی کشور از3 عارضه کلان رنج میبرد و ما تا به این مسائل نپردازیم اوضاع مان بهتر ازاین نخواهد شد.
وی ادامه داد: یکی از پیامدهای این عوارض این است که منابع ملی تخصیص بهینهای پیدا نمیکند وحلقههای معیوب به وجود می آید و وصلههای ناجور به نظام ،دولتها و پارلمانها چسبیده میشود و یک بحثی وجود دارد ما در کشور هنوز سیاستگذاری برای بخشهای کلان نداریم.
محبی نیا افزود: نگاه ما راهبردی نیست هر چقدر هم مدل و کارگزاران قوی می آوریم در بسیاری از زمینهها موفقیت حاصل نمیشود و لذا ما به وزرا و مدیرانی نیاز داریم که مبانی فکری آنها استراتژیک باشد و در واقع مدیریت دانش را در بخشها بتوانند پیاده کند.
نماینده مردم شاهین دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عارضه منفی دوم این است که ما مملکت را بخشی و جزیرهای اداره میکنیم و بسیاری از ما در دولت و مجلس دنبال توسعه طلبی هستیم بدین معنا که بسیاری از ما هم اکنون اگر فرصت پیدا شود میگوییم تمامی ردیفهای بودجه را اختصاص به حوزه انتخابیه دهیم.
وی تصریح کرد: متأسفانه در دولت هم همین مسئله وجود دارد، مسئول بخش کشاورزی میگوید تمامی منابع را به من بدهید و رفاه میگوید برای من، صنعت می گوید برای من و اقتصاد می گوید برای من و در نهایت ما باید تمام نیازهای کشور را مطابق با پیشرفتی که جهان دارد، توسط مراکز تحقیقی جمعبندی کنیم و در انتها در هیأت دولت بهترین تصمیم را برای کشور ارائه دهیم.
محبینیا افزود: امروز اگر گسترش حمل و نقل ریلی اولویت ما است همه وزرا و نمایندگان و استانداران و سفرا به دنبال انجام این هدف مهم باشند، آیا این کار را میکنیم، نمی کنیم و مسئله توسعه هم همین است؛ ما میآییم فرودگاه را به دولت تحمیل میکنیم و تمام نشده تعطیل میشود.
نماینده مردم شاهین دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما می آییم یک ساختمانی را بدون حساب و کتاب میسازیم و در مقیاس همین ساختمان سه ماه نگذشته آوارش بر سرمان خراب میشود و آن فرودگاه توسعه طلبانه به اجرا درآمده اما منطق توسعه را ندارد و به همین خاطر است که حلقههای معیوب به وجود میآید و ما وزیری را میخواهیم که شجاعت داشته باشد.
وی افزود: برادران و خواهران گرامی از انتخاب وزرایی که شجاع باشند و حرفهایشان را بزنند نهراسید؛ بنده به آقای زنگنه عرض کردم، آقای زنگنه تجربیاتی که در این سالها به دست آوردهاید و آن اصول موضوعه توسعه را پس از 40 سال با خودتان نبرید و این در حالی است که آقای شریعتمداری صنعت ما مرده است، شما بیا خودت را فدا کن، صنعت را احیاء کن.
محبی نیا تصریح کرد: سومین عارضه که ما داریم سطح تصمیمگیری ما هنوز در هیجان و احساس متوقف است، باید همیشه بیدار باشیم تا کلاه سرمان نرود, سومین عارضه منفی ما این است که ما تصمیماتمان را در سطح احساس و هیجان متوقف است و بعضی از مواقع شیپورها به خاطر خدا نواخته نمیشود.
وی ادامه داد: اگر رئیس جمهور 18 نفر را در سطح چمران معرفی کردند باید همه افراد را رد کنیم و یا خدایی ناکرده 18 نفر در حد مثلا باباشاهی معرفی کردند باید به همه افراد رأی دهیم و این در حالی است که اگر آقای آخوندی را در حد اجرای برنامههای حمل و نقل و مسکن بررسی کنیم، واجب است و اگر امید و اصلاح طلب است به ایشان رأی بدهیم، شیپور به خاطر خدا نواخته نشده است.
نماینده مردم شاهین دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در فراکسیون ولایی اگر چارچوب مورد نیاز یک وزیر را بررسی کردیم و دیدیم این وزیر به درد جمهوری اسلامی و انقلاب میخورد و اگر رأی ندهید جواب خدا را نمیتوانید بدهید و باید این قفس را شکست و من فکر میکنم آقای آخوندی وزیری است که شجاعت لازم را برای اداره این وزارتخانه دارا است و میتواند شجاعانه ادامه دهنده طرح ها و برنامههایی باشد که در 4 سال آتی شروع کرده است.
وی با بیان اینکه خواهر خوبم الماسی و آقای صادقی ایراداتی داشتند که میتوانیم آن ایرادات را پاسخ بگوییم، افزود: آقای رئیس جمهور نیز اشاره کردند عباس آخوندی جدای از حمل و نقل و مسکن برای تصمیمات درسطح هیأت دولت از خودشان کارایی نشان دادهاند، چرا یکی از کارهای اساسی و استراتژیک ایشان شکستن حبس شبکه ریلی است و مقام معظم رهبری نیز فرمودهاند ودر برنامه ششم نیز آمده است و ما نمیخواهیم تنها در داخل مرزهای ایران محفوظ شویم والان توجهی که به سمت عراق، پاکستان، آذربایجان، افغانستان و ترکمنستان پیدا کردهاند و فراتر از سرزمین در واقع به سمتی می رویم که سایه جهان بر سرمان نباشد و سایه ایران بالای سر جهان باشد.
محبینیا تصریح کرد: من خدمت شما عرض میکنم که راه آهن چابهار، زاهدان، مشهد، اصفهان، اهواز و در حوزه شیفت ریلمحور حمل و نقل خانم الماسی فرمودند چه کاری کردید؟ خانم الماسی در این کشور در سال 84 تلفات جادهای 27 هزار بوده است و هم اکنون در سال95 به چند رسیده است؟ به 15 هزار و 900 نفر رسیده است و مشخص است در این حوزه مدیریت حیات دارد ،نفس میکشد و ایجاد مدیریت یکپارچه حمل و نقل مشاهده میشود.
نماینده مردم شاهین دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شما به سیاستهای مربوط به مترو، قطار، تاکسی بار و تاکسی تلفنی نگاه کنید این در حالی است که سیاست شما یکپارچه نیست و ما قانون وزارت راه و شهرسازی را ننوشتیم و توسعه یکپارچه شبکه حمل و نقل در قالب کریدور و یکی از آنها کریدور زاگرس است که 10 استان را در بر می گیرد واز بندر امام شروع میشود و به ایلام، خوزستان، لرستان، همدان، آذربایجان غربی متصل میکند و این طرح ها در توسعه مملکت نقش بسزایی دارد.
وی یادآورشد: بحث بعدی ما وضعیت کنونی اقتصادی است، در این وضعیت اقتصادی ما 23 میلیون نفر بدمسکن داریم و 7 الی 8میلیون نفر بیکار داریم و اقتصاد خود به خود درست نمیشود اما باید اقتصاد خودش را در بنگاه ،خانوار و بخشهای کلان نشان دهد.
جهانبخش محبینیا درموافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: موافقان ومخالفان مسئولیت سنگینی برعهده دارند ودر واقع میخواهند یک ریسکی را مدیریت کنند چه در حوزه موافقت، چه در حوزه مخالفت واگر نفسها نیز برای حضرت باریتعالی تپیده نشود کارسخت میشود زیرا سگ شکاری شیطان، پارس نمیکند و با مهارت انسان را شکار میکند.
نماینده مردم شاهین دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیدواریم شیپور ما به خاطر خدا نواخته شود، تصریح کرد: برادران و خواهران عزیز در حال حاضر اداره امور عمومی کشور از3 عارضه کلان رنج میبرد و ما تا به این مسائل نپردازیم اوضاع مان بهتر ازاین نخواهد شد.
وی ادامه داد: یکی از پیامدهای این عوارض این است که منابع ملی تخصیص بهینهای پیدا نمیکند وحلقههای معیوب به وجود می آید و وصلههای ناجور به نظام ،دولتها و پارلمانها چسبیده میشود و یک بحثی وجود دارد ما در کشور هنوز سیاستگذاری برای بخشهای کلان نداریم.
محبی نیا افزود: نگاه ما راهبردی نیست هر چقدر هم مدل و کارگزاران قوی می آوریم در بسیاری از زمینهها موفقیت حاصل نمیشود و لذا ما به وزرا و مدیرانی نیاز داریم که مبانی فکری آنها استراتژیک باشد و در واقع مدیریت دانش را در بخشها بتوانند پیاده کند.
نماینده مردم شاهین دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عارضه منفی دوم این است که ما مملکت را بخشی و جزیرهای اداره میکنیم و بسیاری از ما در دولت و مجلس دنبال توسعه طلبی هستیم بدین معنا که بسیاری از ما هم اکنون اگر فرصت پیدا شود میگوییم تمامی ردیفهای بودجه را اختصاص به حوزه انتخابیه دهیم.
وی تصریح کرد: متأسفانه در دولت هم همین مسئله وجود دارد، مسئول بخش کشاورزی میگوید تمامی منابع را به من بدهید و رفاه میگوید برای من، صنعت می گوید برای من و اقتصاد می گوید برای من و در نهایت ما باید تمام نیازهای کشور را مطابق با پیشرفتی که جهان دارد، توسط مراکز تحقیقی جمعبندی کنیم و در انتها در هیأت دولت بهترین تصمیم را برای کشور ارائه دهیم.
محبینیا افزود: امروز اگر گسترش حمل و نقل ریلی اولویت ما است همه وزرا و نمایندگان و استانداران و سفرا به دنبال انجام این هدف مهم باشند، آیا این کار را میکنیم، نمی کنیم و مسئله توسعه هم همین است؛ ما میآییم فرودگاه را به دولت تحمیل میکنیم و تمام نشده تعطیل میشود.
نماینده مردم شاهین دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما می آییم یک ساختمانی را بدون حساب و کتاب میسازیم و در مقیاس همین ساختمان سه ماه نگذشته آوارش بر سرمان خراب میشود و آن فرودگاه توسعه طلبانه به اجرا درآمده اما منطق توسعه را ندارد و به همین خاطر است که حلقههای معیوب به وجود میآید و ما وزیری را میخواهیم که شجاعت داشته باشد.
وی افزود: برادران و خواهران گرامی از انتخاب وزرایی که شجاع باشند و حرفهایشان را بزنند نهراسید؛ بنده به آقای زنگنه عرض کردم، آقای زنگنه تجربیاتی که در این سالها به دست آوردهاید و آن اصول موضوعه توسعه را پس از 40 سال با خودتان نبرید و این در حالی است که آقای شریعتمداری صنعت ما مرده است، شما بیا خودت را فدا کن، صنعت را احیاء کن.
محبی نیا تصریح کرد: سومین عارضه که ما داریم سطح تصمیمگیری ما هنوز در هیجان و احساس متوقف است، باید همیشه بیدار باشیم تا کلاه سرمان نرود, سومین عارضه منفی ما این است که ما تصمیماتمان را در سطح احساس و هیجان متوقف است و بعضی از مواقع شیپورها به خاطر خدا نواخته نمیشود.
وی ادامه داد: اگر رئیس جمهور 18 نفر را در سطح چمران معرفی کردند باید همه افراد را رد کنیم و یا خدایی ناکرده 18 نفر در حد مثلا باباشاهی معرفی کردند باید به همه افراد رأی دهیم و این در حالی است که اگر آقای آخوندی را در حد اجرای برنامههای حمل و نقل و مسکن بررسی کنیم، واجب است و اگر امید و اصلاح طلب است به ایشان رأی بدهیم، شیپور به خاطر خدا نواخته نشده است.
نماینده مردم شاهین دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در فراکسیون ولایی اگر چارچوب مورد نیاز یک وزیر را بررسی کردیم و دیدیم این وزیر به درد جمهوری اسلامی و انقلاب میخورد و اگر رأی ندهید جواب خدا را نمیتوانید بدهید و باید این قفس را شکست و من فکر میکنم آقای آخوندی وزیری است که شجاعت لازم را برای اداره این وزارتخانه دارا است و میتواند شجاعانه ادامه دهنده طرح ها و برنامههایی باشد که در 4 سال آتی شروع کرده است.
وی با بیان اینکه خواهر خوبم الماسی و آقای صادقی ایراداتی داشتند که میتوانیم آن ایرادات را پاسخ بگوییم، افزود: آقای رئیس جمهور نیز اشاره کردند عباس آخوندی جدای از حمل و نقل و مسکن برای تصمیمات درسطح هیأت دولت از خودشان کارایی نشان دادهاند، چرا یکی از کارهای اساسی و استراتژیک ایشان شکستن حبس شبکه ریلی است و مقام معظم رهبری نیز فرمودهاند ودر برنامه ششم نیز آمده است و ما نمیخواهیم تنها در داخل مرزهای ایران محفوظ شویم والان توجهی که به سمت عراق، پاکستان، آذربایجان، افغانستان و ترکمنستان پیدا کردهاند و فراتر از سرزمین در واقع به سمتی می رویم که سایه جهان بر سرمان نباشد و سایه ایران بالای سر جهان باشد.
محبینیا تصریح کرد: من خدمت شما عرض میکنم که راه آهن چابهار، زاهدان، مشهد، اصفهان، اهواز و در حوزه شیفت ریلمحور حمل و نقل خانم الماسی فرمودند چه کاری کردید؟ خانم الماسی در این کشور در سال 84 تلفات جادهای 27 هزار بوده است و هم اکنون در سال95 به چند رسیده است؟ به 15 هزار و 900 نفر رسیده است و مشخص است در این حوزه مدیریت حیات دارد ،نفس میکشد و ایجاد مدیریت یکپارچه حمل و نقل مشاهده میشود.
نماینده مردم شاهین دژ، تکاب و میاندوآب در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شما به سیاستهای مربوط به مترو، قطار، تاکسی بار و تاکسی تلفنی نگاه کنید این در حالی است که سیاست شما یکپارچه نیست و ما قانون وزارت راه و شهرسازی را ننوشتیم و توسعه یکپارچه شبکه حمل و نقل در قالب کریدور و یکی از آنها کریدور زاگرس است که 10 استان را در بر می گیرد واز بندر امام شروع میشود و به ایلام، خوزستان، لرستان، همدان، آذربایجان غربی متصل میکند و این طرح ها در توسعه مملکت نقش بسزایی دارد.
وی یادآورشد: بحث بعدی ما وضعیت کنونی اقتصادی است، در این وضعیت اقتصادی ما 23 میلیون نفر بدمسکن داریم و 7 الی 8میلیون نفر بیکار داریم و اقتصاد خود به خود درست نمیشود اما باید اقتصاد خودش را در بنگاه ،خانوار و بخشهای کلان نشان دهد.
الماسی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۸:۴۶
سیاست گذاریهای دولت یازدهم گره رکود صنعت راه را باز نکرد
نماینده مردم دیر، کنگان، جم گفت: سیاست گذاری های دولت یازدهم گره رکود در صنعت راه را نگشوده است.سیاست گذاریهای دولت یازدهم گره رکود صنعت راه را باز نکردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سکینه الماسی نماینده مردم دیر، کنگان، جم در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار داشت: مخالفت بنده با وزیر پیشنهادی به معنای نادیده گرفتن تلاشهای وی و همکاران در وزارت راه و شهرسازی نیست.
وی با تأکید بر اینکه الگوی حمل و نقل در کشور نیازمند اصلاح است، تصریح کرد: آیا بهتر نیست با توسعه شبکه ریلی، ایمنی، جابهجایی مسافر و بار را بالا برد.
الماسی گفت: بسیاری از سرمایه های کشور در جاده ها کشته می شوند و خسارت مادی و معنوی به کشور وارد می شو.
نماینده مردم دیر، کنگان، جم افزود: آیا نقشه ای از پراکندگی جاده ای و حوادث و سوانح جاده ها در وزارت راه وجود دارد؟ آیا در کاهش سهم جاده در وقوع حوادث نقشی داشته ایم؟
وی بیان داشت: سیاست گذاری های دولت یازدهم گره رکود در صنعت راه را نگشوده است.
الماسی اذعان داشت: دغدغه جدی مردم در تهیه مسکن جوانان به خوبی ادا نشده است.
آغاز چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرا با 82 صندلی خالی
۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۸:۳۰
چهارمین روز بررسی صلاحیت و برنامههای وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی از دقایقی قبل به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلامالله مجید آغاز شد.
قرجه تبار در موافقت با وزیر پیشنهادی راه:
۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۱۳:۳۰
خدمات آخوندی در تاریخ ۳۸ ساله انقلاب بینظیر است
قرجه تبار در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار کرد: آقای آخوندی از خدمتگزارانی است که طی ۳۸ سال گذشته همواره در پستهای ملی منشا اثر بوده و خدمات بسیاری ارائه کرده است. ایشان جزو سابقون نظام بوده و سابقه هشت ساله عالیترین مقام وزرات راه و شهرسازی را در کارنامه خود دارد.
وی با اشاره به تجربه عملی، سوابق اجرایی و تجربیات آکادمیک آخوندی، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در طول چهار سال اخیر به ویژه پس از توافق برجام خدمات بزرگی به کشور، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ارائه کرده که برخی از این خدمات همچون بازسازی ناوگان هوایی و کشاندن شرکتهای بزرگ پای میز مذاکره در تاریخ ۳۸ ساله انقلاب بینظیر است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که توفیقات دولت یازدهم در امور زیربنایی و زیرساختی با همت و بینش و چشم انداز آخوندی میسر شده، اظهار کرد: رشد سه برابری ترانزیت ریلی، رشد ۲.۵ برابری ترانزیت کالای نفتی از بنادر تجاری، بهسازی و بازسازی ۱۴۰۰ کیلومتر خطوط ریلی، تکمیل ۱۶ هزار کیلومتر راه روستایی و اقدامات قابل قبول در حوزه مسکن، تامین مسکن اقشار آسیب پذیر، ساخت سالن ۱۰۰ هزار واحد مسکن در قالب طرحهای اجتماعی و حمایتی و توجه به مسکن روستایی مهم ترین عملکرد ایشان است.
قرجه تیار یکی از شاخص ترین برنامههای آخوندی در وزارت راه دولت دوازدهم را گسترش نفوذ حمل و نقل جمهوری اسلامی در منطقه و تقویت جایگاه ایران در جاده ابریشم عنوان و خاطر نشان کرد: بسیاری از فعالان حوزه راه و شهرسازی به مدیریت و درایت آقای آخوندی اذعان دارند و در صورت رای اعتماد نمایندگان، مردم و به ویژه روستاییان از برنامهها و خدمات آقای آخوندی در وزارت راه و شهرسازی بهره مند خواهند شد.
قرجه تبار در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار کرد: آقای آخوندی از خدمتگزارانی است که طی ۳۸ سال گذشته همواره در پستهای ملی منشا اثر بوده و خدمات بسیاری ارائه کرده است. ایشان جزو سابقون نظام بوده و سابقه هشت ساله عالیترین مقام وزرات راه و شهرسازی را در کارنامه خود دارد.
وی با اشاره به تجربه عملی، سوابق اجرایی و تجربیات آکادمیک آخوندی، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در طول چهار سال اخیر به ویژه پس از توافق برجام خدمات بزرگی به کشور، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ارائه کرده که برخی از این خدمات همچون بازسازی ناوگان هوایی و کشاندن شرکتهای بزرگ پای میز مذاکره در تاریخ ۳۸ ساله انقلاب بینظیر است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که توفیقات دولت یازدهم در امور زیربنایی و زیرساختی با همت و بینش و چشم انداز آخوندی میسر شده، اظهار کرد: رشد سه برابری ترانزیت ریلی، رشد ۲.۵ برابری ترانزیت کالای نفتی از بنادر تجاری، بهسازی و بازسازی ۱۴۰۰ کیلومتر خطوط ریلی، تکمیل ۱۶ هزار کیلومتر راه روستایی و اقدامات قابل قبول در حوزه مسکن، تامین مسکن اقشار آسیب پذیر، ساخت سالن ۱۰۰ هزار واحد مسکن در قالب طرحهای اجتماعی و حمایتی و توجه به مسکن روستایی مهم ترین عملکرد ایشان است.
قرجه تیار یکی از شاخص ترین برنامههای آخوندی در وزارت راه دولت دوازدهم را گسترش نفوذ حمل و نقل جمهوری اسلامی در منطقه و تقویت جایگاه ایران در جاده ابریشم عنوان و خاطر نشان کرد: بسیاری از فعالان حوزه راه و شهرسازی به مدیریت و درایت آقای آخوندی اذعان دارند و در صورت رای اعتماد نمایندگان، مردم و به ویژه روستاییان از برنامهها و خدمات آقای آخوندی در وزارت راه و شهرسازی بهره مند خواهند شد.
رحیم زارع در موافقت وزیر پیشنهادی راه:
۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۱۳:۲۰
وزارت راه ۲۰ درصد در تولید ساختمان نقش دارد
رحیم زارع در موافقت وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی گفت: موافقت من به معنی این نیست که در اقیانوس وزارت راه مشکلاتی وجود نداشته باشد. بلکه وزارت راه اگر در سیاستگذاری توطئه و تولید مسکن ۶۰ درصد تصمیم گیر است در اجرا ۵ درصد نقش دارد و مجموعه ای از عوامل باید دست به دست هم دهد که تولید مسکن رونق یابد.
وی افزود: ما نباید نگاه سیستمی داشته باشیم و همه چیز را گردن راه و شهرسازی بیندازیم. مسکن مهر در شش سال قبل از آقای آخوندی ۴۸ هزار میلیارد تتومان منابع بانکی در اختیاز داشته که برای ساخت مسکن پیش بینی شده بود و در دوره ایشان تنها ۷۵۰۰ میلیارد تومان به این منظور اختصاص پیدا کرد.
زارع با بیان اینکه وزارت راه ۲۰ درصد در تولید ساختمان نقش دارد ادامه د اد: آقای ْآخوندی طی چهار سال دولت یازدهم ۳۰ هزار میلیارد تومان برای کارهای زیربنایی راهداری و راهسازی اختصاص داد و ۱۰ هزار میلیارد تومان کار شد که مطالبات آن به گردن وزارت راه است. همچنین ۱۶۳ هزار میلیارد تومان برای پروژه ها مورد نیاز است که در سال ۹۵ هشت هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد و اینها باید در بررسی عملکرد مورد توجه قرار گیرد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ورود ۲۰۰ هواپیما به کشور در کلاس جهانی اظهار کرد: ارزش ۱۰۰ ایرباس، ۸۰ بوئینگ و ۲۰ ای تی آر وارد شده ۳۳ میلیارد دلار است که کمک بزرگی به نوسازی ناوگان هوایی کشور کرده است.
رحیم زارع در موافقت وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی گفت: موافقت من به معنی این نیست که در اقیانوس وزارت راه مشکلاتی وجود نداشته باشد. بلکه وزارت راه اگر در سیاستگذاری توطئه و تولید مسکن ۶۰ درصد تصمیم گیر است در اجرا ۵ درصد نقش دارد و مجموعه ای از عوامل باید دست به دست هم دهد که تولید مسکن رونق یابد.وی افزود: ما نباید نگاه سیستمی داشته باشیم و همه چیز را گردن راه و شهرسازی بیندازیم. مسکن مهر در شش سال قبل از آقای آخوندی ۴۸ هزار میلیارد تتومان منابع بانکی در اختیاز داشته که برای ساخت مسکن پیش بینی شده بود و در دوره ایشان تنها ۷۵۰۰ میلیارد تومان به این منظور اختصاص پیدا کرد.
زارع با بیان اینکه وزارت راه ۲۰ درصد در تولید ساختمان نقش دارد ادامه د اد: آقای ْآخوندی طی چهار سال دولت یازدهم ۳۰ هزار میلیارد تومان برای کارهای زیربنایی راهداری و راهسازی اختصاص داد و ۱۰ هزار میلیارد تومان کار شد که مطالبات آن به گردن وزارت راه است. همچنین ۱۶۳ هزار میلیارد تومان برای پروژه ها مورد نیاز است که در سال ۹۵ هشت هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد و اینها باید در بررسی عملکرد مورد توجه قرار گیرد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ورود ۲۰۰ هواپیما به کشور در کلاس جهانی اظهار کرد: ارزش ۱۰۰ ایرباس، ۸۰ بوئینگ و ۲۰ ای تی آر وارد شده ۳۳ میلیارد دلار است که کمک بزرگی به نوسازی ناوگان هوایی کشور کرده است.
علی بختیار در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه:
۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۱۳:۱۰
وضعیت مسکن مهر نامناسب و مسکن اجتماعی هم اجرایی نشد
علی بختیار در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: با توجه به رانت و موضوعات مختلفی که وجود دارد طبق اصل ۳۶ قانون اساسی حکم مجازات و اجرا باید از طریق دادگاه صالحه انجام شود.
وی با انتقاد از آییننامه جدید کنترل ساخت در نظام مهندسی، اظهار داشت: کاهش حجم سرمایه گذاری، تزریق رکود بیشتر و ساخت و سازهای بدون توجه به آییننامه منجر میشود که اجرای آن خلاف قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی باشد.
وی سوانح جادهای را از دیگر نقطه ضعفهای وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: اخیرا شاهد سوانح ریلی هم در این دوره بودهایم به ویژه سانحه ریلی قطار مشهد - تبریز که انتظار میرفت وزیر با شرایطی که پیش آمده، خود استعفا میکرد و در کشورهای پیشرفته چنین اقداماتی مرسوم است.
بختیار در پایان با انتقاد از این که منابع داخلی در حوزه ریلی کافی نیست و نیاز به سرمایه گذاری داریم، گفت: در مورد وضعیت مسکن نیز متاسفانه مسکن مهر وضعیت نامناسبی دارد و حتی مسکن اجتماعی هم که وزیر قول داده بود، اجرایی نشده است.
علی بختیار در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: با توجه به رانت و موضوعات مختلفی که وجود دارد طبق اصل ۳۶ قانون اساسی حکم مجازات و اجرا باید از طریق دادگاه صالحه انجام شود.
وی با انتقاد از آییننامه جدید کنترل ساخت در نظام مهندسی، اظهار داشت: کاهش حجم سرمایه گذاری، تزریق رکود بیشتر و ساخت و سازهای بدون توجه به آییننامه منجر میشود که اجرای آن خلاف قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی باشد.
وی سوانح جادهای را از دیگر نقطه ضعفهای وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: اخیرا شاهد سوانح ریلی هم در این دوره بودهایم به ویژه سانحه ریلی قطار مشهد - تبریز که انتظار میرفت وزیر با شرایطی که پیش آمده، خود استعفا میکرد و در کشورهای پیشرفته چنین اقداماتی مرسوم است.
بختیار در پایان با انتقاد از این که منابع داخلی در حوزه ریلی کافی نیست و نیاز به سرمایه گذاری داریم، گفت: در مورد وضعیت مسکن نیز متاسفانه مسکن مهر وضعیت نامناسبی دارد و حتی مسکن اجتماعی هم که وزیر قول داده بود، اجرایی نشده است.
محمود صادقی در مخالفت وزیر پیشنهادی وزیر راه
۱۳۹۶/۰۵/۲۶ - ۱۳:۰۰
صادقی: در برنامههای آخوندی راه و شهرسازی همسان دیده نشده است
محمود
صادقی در سخنانی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی گفت: در
ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم که ما هم به عنوان فراکسیون امید هم
به عنوان اصلاحطلبان حامی دولت تدبیر و امید بوده و خواهیم بود، اما این
حمایت به صورت همکاری و تعامل فعال است و هرجا انتقادی باشد با صراحت مطرح
میکنیم و هیچ منافاتی با همکاری و حمایت ندارد.
وی دربارهی مخالفت خود با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار کرد: بنده بر مبنای تحلیل برنامه پیشنهادی وی و همچنین عملکرد چهار سال گذشته انتقاد دارم و به این جمع بندی رسیدم که به عنوان مخالف صحبت کنم. در برنامهای که وزیر در ۱۷ صفحه به مجلس ارائه داده توازن بین دو حوزه ماموریتی این وزارتخانه یعنی راه و شهرسازی وجود ندارد. در واقع به طور کلی سهم راه بسیار قابل توجه دیده شده، در حالی که به بخش شهرسازی و مسکن به طور همسان توجه نشده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: طبق لایحه دولت که قرار بود وزارت راه و شهرسازی از یکدیگر تفکیک شوند اگر قرار بود وزیر پیشنهادی با عنوان وزیر مسکن معرفی شود آیا به همین میزان برنامه در حوزه مسکن ارائه میداد؟
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: در برنامه آقای آخوندی موضوع راه تا آنجا مورد توجه قرار گرفته که به جزییات پرداخته شده و عدد و ارقام مربوط به روکش آسفالت معابر هم دیده شده است، اما در حوزه مسکن فقط به کلیات توجه شده است.
این نماینده اصلاحطلب مجلس همچنین اظهار کرد: در گزارش عملکرد وزارتخانه طرحهای مربوط به راه و حمل و نقل چشمگیر است، اما در بخش مسکن اقداماتی انجام شده مانند سروسامان دادن به مسکن مهر که از دولت گذشته به ارث رسیده بود و تسهیلاتی هم در حوزه مسکن در نظر گرفته شده، اما توفیقات قابل توجهی را در مسکن نمیبینیم.
صادقی در ادامه بیان کرد: بحث مسکن اجتماعی هم که ابتدای دولت به عنوان آلترناتیو برای مسکن مهر مطرح شد اثری ندیدیم غیر از این که در گزارش عملکرد آمده برنامه مسکن اجتماعی تدوین و به تصویب هیات وزیران برسد.
رییس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی انضباط مالی و اقتصاد در مجلس با اشاره به طرح ساماندهی و توانمندی سکونتگاههای غیررسمی یعنی حاشیه نشینی، اظهار کرد: برای ۹۱ شهر این طرح تهیه شده اما از اجرا خبری نیست. البته در مورد طرحهای مسکن روستایی در برنامه پیشنهادی ۹۰۰۰ واحد از طریق بنیاد مسکن پیش بینی شده اما اشارهای نشده که چگونه اجرایی خواهد شد. امیدواریم دولت و به ویژه این وزارتخانه به بخش مسکن و شهرسازی به طور متوازن نگاه کنند.
وی ادامه داد: در مورد شهرسازی و معماری هم با توجه به وظایف و اختیاراتی که شورای عالی شهرسازی دارد این اختیار را به وزارت مسکن میدهد که از گسترش بیرویه شهرها و ساماندهی آنها و همچنین بحثهای مربوط به برج سازیها و تغییر کاربریها جلوگیری کند، اما در شهر تهران شاهد افزایش بی رویه شهر و تغییر کاربری آن هستیم که تنفس را مشکل کرده است. اگرچه اقداماتی انجام شده اما در عمل ثمرهای نداشته است.
صادقی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل نیز ادامه داد: خرید هواپیمای جدید از آثار مثبت برجام است، اما ما نقصهایی در حوزه ناوبری داریم. به عنوان نمونه در شرکت فرودگاهها از جهت مدیریتی اختلالهای زیادی دیده میشود و نظام مدیریتی آن بسیار اشکال دارد، حتی نظام حقوق و مزایا هم با اختلال مواجه است به گونهای که باعث اتلاف منابع به ویژه منابع انسانی میشود.
این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: ناآگاهی و عدم احاطه مدیران ارشد به مسالهی هوانوردی و انتخاب نامناسب مدیران میانی و سیستم پاداش و ارتقاء موجب گسترش نارضایتی شده و تداوم این وضعیت با حساسیتی که در این حوزه وجود دارد برای صنعت هوانوردی مشکل آفرین است. البته ایران برای اجرای مصوبات ایکائو تعهد دارد.
صادقی در پایان در مورد انضباط اداری و مالی وزارت راه و شهرسازی گفت: براساس گزارش تفریق بودجه سال ۱۳۹۴ تعداد واخواهیها در مسکن و راه ۶۳۷ مورد و در رتبه دوم قرار دارد.
محمود
صادقی در سخنانی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی گفت: در
ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم که ما هم به عنوان فراکسیون امید هم
به عنوان اصلاحطلبان حامی دولت تدبیر و امید بوده و خواهیم بود، اما این
حمایت به صورت همکاری و تعامل فعال است و هرجا انتقادی باشد با صراحت مطرح
میکنیم و هیچ منافاتی با همکاری و حمایت ندارد.وی دربارهی مخالفت خود با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار کرد: بنده بر مبنای تحلیل برنامه پیشنهادی وی و همچنین عملکرد چهار سال گذشته انتقاد دارم و به این جمع بندی رسیدم که به عنوان مخالف صحبت کنم. در برنامهای که وزیر در ۱۷ صفحه به مجلس ارائه داده توازن بین دو حوزه ماموریتی این وزارتخانه یعنی راه و شهرسازی وجود ندارد. در واقع به طور کلی سهم راه بسیار قابل توجه دیده شده، در حالی که به بخش شهرسازی و مسکن به طور همسان توجه نشده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: طبق لایحه دولت که قرار بود وزارت راه و شهرسازی از یکدیگر تفکیک شوند اگر قرار بود وزیر پیشنهادی با عنوان وزیر مسکن معرفی شود آیا به همین میزان برنامه در حوزه مسکن ارائه میداد؟
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت: در برنامه آقای آخوندی موضوع راه تا آنجا مورد توجه قرار گرفته که به جزییات پرداخته شده و عدد و ارقام مربوط به روکش آسفالت معابر هم دیده شده است، اما در حوزه مسکن فقط به کلیات توجه شده است.
این نماینده اصلاحطلب مجلس همچنین اظهار کرد: در گزارش عملکرد وزارتخانه طرحهای مربوط به راه و حمل و نقل چشمگیر است، اما در بخش مسکن اقداماتی انجام شده مانند سروسامان دادن به مسکن مهر که از دولت گذشته به ارث رسیده بود و تسهیلاتی هم در حوزه مسکن در نظر گرفته شده، اما توفیقات قابل توجهی را در مسکن نمیبینیم.
صادقی در ادامه بیان کرد: بحث مسکن اجتماعی هم که ابتدای دولت به عنوان آلترناتیو برای مسکن مهر مطرح شد اثری ندیدیم غیر از این که در گزارش عملکرد آمده برنامه مسکن اجتماعی تدوین و به تصویب هیات وزیران برسد.
رییس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی انضباط مالی و اقتصاد در مجلس با اشاره به طرح ساماندهی و توانمندی سکونتگاههای غیررسمی یعنی حاشیه نشینی، اظهار کرد: برای ۹۱ شهر این طرح تهیه شده اما از اجرا خبری نیست. البته در مورد طرحهای مسکن روستایی در برنامه پیشنهادی ۹۰۰۰ واحد از طریق بنیاد مسکن پیش بینی شده اما اشارهای نشده که چگونه اجرایی خواهد شد. امیدواریم دولت و به ویژه این وزارتخانه به بخش مسکن و شهرسازی به طور متوازن نگاه کنند.
وی ادامه داد: در مورد شهرسازی و معماری هم با توجه به وظایف و اختیاراتی که شورای عالی شهرسازی دارد این اختیار را به وزارت مسکن میدهد که از گسترش بیرویه شهرها و ساماندهی آنها و همچنین بحثهای مربوط به برج سازیها و تغییر کاربریها جلوگیری کند، اما در شهر تهران شاهد افزایش بی رویه شهر و تغییر کاربری آن هستیم که تنفس را مشکل کرده است. اگرچه اقداماتی انجام شده اما در عمل ثمرهای نداشته است.
صادقی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل نیز ادامه داد: خرید هواپیمای جدید از آثار مثبت برجام است، اما ما نقصهایی در حوزه ناوبری داریم. به عنوان نمونه در شرکت فرودگاهها از جهت مدیریتی اختلالهای زیادی دیده میشود و نظام مدیریتی آن بسیار اشکال دارد، حتی نظام حقوق و مزایا هم با اختلال مواجه است به گونهای که باعث اتلاف منابع به ویژه منابع انسانی میشود.
این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: ناآگاهی و عدم احاطه مدیران ارشد به مسالهی هوانوردی و انتخاب نامناسب مدیران میانی و سیستم پاداش و ارتقاء موجب گسترش نارضایتی شده و تداوم این وضعیت با حساسیتی که در این حوزه وجود دارد برای صنعت هوانوردی مشکل آفرین است. البته ایران برای اجرای مصوبات ایکائو تعهد دارد.
صادقی در پایان در مورد انضباط اداری و مالی وزارت راه و شهرسازی گفت: براساس گزارش تفریق بودجه سال ۱۳۹۴ تعداد واخواهیها در مسکن و راه ۶۳۷ مورد و در رتبه دوم قرار دارد.
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۵
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟





