بازدید 9245
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش؛

هیچ تخلفی از بطحایی در صندوق ذخیره فرهنگیان نیست/در چهار سال آینده، چهارصد هزار معلم بازنشسته می‌شوند/طرح تحول در وزارت آموزش و پرورش اجرا شود/مدیران مدارس برای پرداخت فیش آب و برق بدهکارند

مجلس پس از بررسی کلیات کابینه، وارد بررسی صلاحیت وزیران شد و در ابتدا صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را بررسی کرد. در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی، دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف هر یک پانزده دقیقه به ایراد سخن می پردازند و خود وزیر نیز به مدت نیم ساعت از خودش دفاع می کند.
کد خبر: ۷۲۱۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۳ 15 August 2017
مجلس در ابتدای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پرداخت.

به گزارش «تابناک»، مجلس پس از بررسی کلیات کابینه وارد بررسی صلاحیت وزیران شد و در ابتدا صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را بررسی کرد.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی، دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف هر یک پانزده دقیقه به ایراد سخن می پردازند و خود وزیر نیز به مدت نیم ساعت از خودش دفاع می کند.

بررسی صلاحیت سید محمد بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش؛
 
بطحائی در دفاع از برنامه‌های خود مطرح کرد
۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۱۸:۰۴
  از زوایای پیداوپنهان آموزش‌وپرورش شناخت کافی و لازم دارمهیچ تخلفی از بطحایی در صندوق ذخیره فرهنگیان نیست/فانی و دانش آشتیانی ذهن نمایندگان را آزرد
 
سیدمحمد بطحائی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عصر امروز در نشست علنی مجلس شورای اسلامی که به منظور بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: بنده در برنامه خود ارتقای نقش مدرسه در جامعه را به عنوان بستر رویش و خاستگاه ایجاد تحول در نظر گرفتم.

وی افزود: در این مسیر پشتوانه مهمی چون حمایت و تأکیدات رهبر معظم انقلاب، پشتیبانی بی‌دریغ ریاست جمهوری و اعضای هیأت دولت، توجهات مستمر نمایندگان و به ویژه برنامه ششم توسعه ظرفیت سرشاری را برای تحقق این برنامه‌ها حاصل خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش همچنین تصریح کرد: در برنامه پیش رو 11 هدف محوری را مبنای اصلی برنامه آموزش و پرورش در دولت دوازدهم قرار داده‌ام که به تدریج برخی از اهداف و برنامه‌های آن را مرور می‌کنم.

بطحائی مهمترین برنامه پیش‌روی خود را حاکم ساختن گفتمان سند تحول بنیادین و فراهم آوردن استلزامات اجرایی برای آن خواند و یادآور شد: در ذیل این هدف برنامه‌های مختلفی پیشنهاد شده اما مهمترین آن تشکیل شورای ملی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تهیه و تدوین کلیه زیرنظام‌های سند تحول، پایش و ارزیابی مستمر اجرایی گام‌های سند تحول است.

وی بر همین اساس اضافه کرد: توجه به منابع انسانی در دو بخش توانمندسازی و ارتقای معیشت، توسعه فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی و تربیت بدنی نیز از مهمترین موارد برنامه‌های پیش‌روی بنده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بازطراحی فعالیت‌های تربیتی و فوق برنامه بر اساس الگوی تربیت متوازن و تأکید بر تربیت اسلامی دانش‌آموزان، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، طراحی نظام مدیریت استعدادهای ورزشی برای تقویت ورزش باشگاهی و ملی کشور، استقرار نظام فراگیر مشاوره و راهنمایی در سطوح مختلف تحصیلی را از برنامه‌های اصلی و محوری پیش‌روی وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم برشمرد.

بطحایی تصریح کرد:‌ مهم‌ترین هدف‌هایی که در برنامه پیشنهادی مورد تأکید قرار گرفته توسعه عدالت اجتماعی و تربیتی است؛ طراحی و استقرار نظام سنجش و تضمین کیفیت، تدوین استاندارد کیفی مدارس، طراحی برنامه حمایتی برای توانمندسازی معلمان مناطق محروم، مناطق مرزی و عشایری، انسداد مبادی بی‌سوادی از طریق کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل در میان کودکان و نوجوانان و بالاخره توسعه برنامه‌های سوادآموزی بزرگسالان و رفع موانع موجود در دستور کار در ذیل این هدف قرار داشته است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش همچنین گفت: توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش که هم در رویکردهایی که در آغاز صحبتم ارائه کردم و هم در سیاست‌های دولت دوازدهم مورد تأکید قرار گرفته و از سوی نمایندگان به عنوان نیاز منطقه‌ای و محلی به آموزش و پرورش منتقل می‌شود از دیگر هدف‌هایی است  که در برنامه پیشنهادی تقدیم شده است.

وی تأکید کرد‌: موضوع اقتصاد آموزش و پرورش که تحت عنوان افزایش بهره‌وری و تقویت اقتصاد آموزش و پرورش در برنامه تقدیمی به آن اشاره کرده‌ام. در ذیل این هدف راهکارها و برنامه‌هایی که در سخنان آقای بیگلری از بنده خواست که برنامه‌هایم را ارائه کنم برخی از آنها در ذیل اقتصاد آموزش و پرورش مورد اشاره قرار گرفته است.

بطحایی تصریح کرد: بهبود کیفیت فضای تجهیزات و توسعه و تقویت دانش‌آموزان دارای استعدادها و نیازهای ویژه، بحث مشارکت‌های عمومی و بهره‌مندی هوشمندانه از فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی از هدف‌هایی است که در برنامه تقدیمی به تفصیل راجع‌به آن صحبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: از نمایندگانی که در موافقت با بنده یا مخالفت با برنامه‌هایم صحبت کردند تشکر می‌کنم. در بیاناتی که نمایندگان مخالف داشتند مسائل و مشکلاتی از آموزش و پرورش را برشمردند که برای برخی از آن مسائل و مشکلات در چارچوب سند تحول بنیادین برنامه‌هایی پیش‌بینی شده بود و برای برخی دیگر که شاید از حیث سنخیت با برنامه‌های تقدیمی تفاوت‌هایی را داشت حتماً باید برنامه‌های اجرایی را وزارت آموزش و پرورش دولت دوازدهم پیش‌بینی و به اجرا درآورد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: بنده به عنوان کسی که قریب به 35 سال در حوزه آموزش و پرورش کار کرده‌ام یقیناً باور و اعتقاد دارم آموزش و پرورش بر روی خط اعتدال باید از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کند، پرهیز از سیاست‌زدگی، سهم‌خواهی و مقوله‌های اینچینی که هر از گاهی آموزش و پرورش را گرفتار حاشیه می‌کند و از مأموریت اصلی باز می‌دارد باید کنار برود؛ تمرکز بر مأموریت محض آموزش و پرورش که رسالت اصلی آموزش و پرورش مورد توجه وزیر آموزش و پرورش و همه مدیران در آموزش و پرورش باید در اولویت قرار گیرد.

بطحایی افزود: هر آنچه موجب ایجاد حاشیه برای آموزش و پرورش شود قطعاً به ضد آموزش و پرورش تبدیل خواهد شد. تعامل، هماهنگی،‌ همراهی با نمایندگان محترم شرایط را برای پیشبرد مناسب‌تر فعالیت‌ها و برنامه‌ها در آموزش و پرورش فراهم خواهد ساخت و ایمان دارم بدون همراهی و همکاری و تعامل با نمایندگان امکان تحقق اهداف آموزشی و پرورشی فراهم نخواهد شد. وزیر آموزش و پرورش نماینده یک میلیون و 700 هزار معلم شاغل و بازنشسته در دولت دوازدهم خواهد بود.

وی ادامه داد: با صراحت و افتخار اعلام می‌‌کنم یک فرهنگی هستم که از 19 سالگی تاکنون در تمامی رده‌های آموزشی، تربیتی و اداری در سطوح صف و ستاد خدمت کرده‌‌ام. از تمامی مشکلات و چالش‌های پیش‌روی آموزش و پرورش اطلاع دارم و با تجربه‌ای که در سازمان برنامه و بودجه به دست آورده‌ام و راهنمایی و مساعدت همکاران در آن سازمان تمام تلاش خود را برای ارتقای منزلت و جایگاه معلمان که به عنوان اصلی‌ترین عامل در تحول نظام آموزش و پرورش هستند به کار خواهم گرفت.

وی افزود: من قبل از پذیرش کاندیداتوری برای وزارت آموزش و پرورش چون معاون دکتر نوبخت بودم از شخص وی قول تمام و کمال گرفتم و وی چون خودشان آموزش و پرورشی هستند قول مساعد داد که همکاری تمام با آموزش و پرورش برای اجرای این برنامه‌ها داشته باشد و این جمله را به نقل از آقای نوبخت یادداشت کردم که در صحن علنی عرض کنم که به لطف خدای متعال این دوره از حیث اعتبارات و برنامه‌ها بهترین دوره آموزش و پرورش خواهد بود.

بطحایی تأکید کرد: امیدوارم شایستگی بنده برای قبول مسئولیت آموزش و پرورش مورد تأیید شما نمایندگان قرار گیرد و با رأی بالا شایستگی برای موقعیت و مقبولیت وزارت آموزش و پرورش را در دولت و همه دستگاه‌های کشور مورد حمایت قرار دهیم اما آنچه شما تشخیص دهید حتماً‌ مناسب‌ترین و بهترین تشخیص است.
 

جاسمی: بطحایی از ظرفیت و پتانسیل آموزش و پرورش استفاده کند

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش از تاثیرگذارترین وزارتخانه‌های کشور است، به چالش‌های این وزارتخانه اشاره و بیان کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صورت رای اعتماد از مجلس باید از ظرفیت و پتانسیل آموزش و پرورش استفاده کند.

سیدقاسم جاسمی اظهار کرد: واقعیت این است که در رابطه با رفع مشکلات منطقه‌ای و ملی با تعداد زیادی از وزرای پیشنهادی صحبت کرده و حتی در موافقت با وزرای پیشنهادی کشور، اقتصاد، اطلاعات و دفاع نیز ثبت‌نام کرده‌ام اما در این زمان در جایگاه مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش لازم می‌دانم که نکات مهمی را مطرح کنم.

وی تصریح کرد: یکی از معضلاتی که در کشور ما در طول چند سال گذشته و در زمان وزارت آقایان فانی و دانش آشتیانی اتفاق افتاد ذهن اکثر نمایندگان و مدیران آزرده خاطر شده است البته وزارت آموزش و پرورش یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین وزارتخانه‌های کشور از نظر کمی و کیفی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از شتابزدگی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: این سند به عنوان سند مادر برای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش است که به تایید رهبری هم رسیده است اما اجرای آن نیازمند فراهم آوردن زیرساخت‌هایی است که متاسفانه بدون توجه به آنها آغاز شده و آسیب‌های جدی را به آموزش و پرورش وارد کرده است.

نماینده مردم کرمانشاه افزود: یکی دیگر از مشکلات اجرای سند تحول بنیادین، عدم گفتمان‌سازی برای آن بوده که این مساله نیازمند همراهی و همفکری همه دستگاه‌هاست که حتی می‌توان از ظرفیت رسانه ملی هم حداکثر استفاده را برد ولی متاسفانه این گفتمان‌سازی انجام نشده است و مردم اطلاع دقیقی ندارند.

جاسمی با بیان اینکه امروز فارغ‌التحصیلان قدرت خلاقیت و کارآفرینی در جهت توسعه اشتغال و کسب و کار را ندارند، گفت: امیدواریم در وزارت آموزش و پرورش تحولات اساسی هر چه سریعتر انجام شود و اگر مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هم رای داد ایشان از ظرفیت و پتانسیل این وزارتخانه استفاده کند و توقع می‌رود که بستری را فراهم نماید تا معلمان و دانش‌آموزان با آرامش به جایگاه واقعی خود برسند.

تجری: تجربه موفق بطحایی کمکی برای حل مشکلات آموزش و پرورش است

نماینده قصر شیرین به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ایجاد امکانات رفاهی و اجرای نظام رتبه بندی معلمان را از جمله کارنامه مثبت وزیر پیشنهادی علوم در زمان معاونتش در این وزارتخانه در دولت یازدهم عنوان کرد.

فرهاد تجری گفت: آموزش و پرورش دارای مشکلاتی همچون وضعیت معیشتی معلمان، کمبود توسعه فضای آموزشی، کمبود اعتبارات، نبود مهندسی نیروی انسانی، عدم نقشه راه برای استفاده از نیروهای متخصص و ضعف در ساختار پذیرش نیروی انسانی است که این مشکلات در کنار نداشتن آمار واقعی از نیازهای آموزشی کشور نیاز به عزم جدی و ملی برای حل آن دارد.

به گفته وی، برای حل مشکلات حوزه آموزش و پرورش باید دولت، مجلس و سایر نهادها و ارگان‌ها عزم جدی داشته باشند و تخصیص اعتبارات و توجه خاص به فرهنگیان مشکلات پیشروی آموزش و پرورش را حل کنند.

این عضو فراکسیون مستقلین ولایی ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن بطحایی مشکلات مالی و اداری این وزارت خانه با توجه به تجربه و اشراف او به این حوزه حل شود چون که حضور او فرصتی برای تقویت این بخش است.

تجری ایجاد مراکز رفاه برای فرهنگیان و اماکن تفریحی و رفاهی و اجرای مرحله اول نظام رتبه بندی معلمان به نحو درست را از جمله اقدامات بطحایی در دوران معاونتش در وزارت آموزش و پرورش دانست و گفت که قطعا مرحله دوم نظام رتبه بندی معلمان با حضور بطحایی به بهترین نحو اجرایی می‌شود.

بیرانوندی: بطحایی وزیری از جنس فرهنگیان است

رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه بطحایی با اشراف کامل به وضعیت فرهنگیان بهترین گزینه برای رفع مشکلات آن‌ها است گفت که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش فردی از جنس معلمان و فرهنگیان است.

محمد بیرانوندی گفت: مردم با آگاهی از همه کم‌کاری‌ها و کاستی‌های مدیران در دستگاه‌های مختلف دولت یازدهم باز هم با تکیه بر سخنان امید بخش رئیس‌جمهور و بسیاری از نخبگان، صاحب نظران و گروه های سیاسی به صحنه آمدند،‌ دست از گلایه برداشتند و مجددا به آقای روحانی رای دادند.

وی افزود:‌ مردم به خصوص همه دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت بر این باورند که تحول در آموزش و پرورش به عزم ملی نیاز دارد یعنی مجلس، رئیس‌جمهور ، سازمان برنامه و بودجه و همه ارگان‌ها باید همتی برای حل مشکلات و تحول در این حوزه داشته باشند.

بیرانوندی به اشاره به ویژگی‌های مثبت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورزش گفت: بطحایی کسی است که با طی کردن سلسله مراتب در آموزش و پرورش اکنون به عنوان وزیر معرفی شده است. او از جنس فرهنگیان است و به خوبی با مشکلات آن‌ها آشناست.

بیگلری: طرح تحول در وزارت آموزش و پرورش اجرا شود

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی خواستار اجرای طرح تحول در وزارت آموزش و پرورش شد.

محسن بیگلری در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، اظهار داشت: آموزش و پرورش وضعیت بحرانی دارد و ما معتقدیم که دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم به عنوان وزارتخانه‌های بنیادین به ابرمرد و ژنرال نیاز دارند. آیا آقای بطحایی ژنرال است؟ آیا برنامه‌های ایشان پاسخگوی وضعیت بحرانی آموزش و پرورش است و چه برنامه‌ای برای این شرایط بحرانی پیش‌بینی شده است.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با شخص بطحایی مخالفتی ندارد، گفت: انتظار نداشته باشید یک نفر به عنوان وزیر آموزش و پرورش مشکلات این دستگاه عریض و طویل را حل کند. لازم است همه اعضای کابینه دوازدهم به آموزش و پرورش کمک کنند. می‌طلبد که در آموزش و پرورش طرح تحولی مشابه آنچه در وزارت بهداشت اجرا شد اجرا شود و حقوق و معیشت فرهنگیان ارتقا یابد.

بیگلری ادامه داد: مدیران مدارس برای پرداخت فیش آب و برق بدهکار هستند و برای کارهای خدماتی مدارس هم مشکل دارند. اکنون ۸۰ درصد نیروی خدماتی در مدارس با کمبود مواجه است.

این نماینده اهل سنت مجلس با انتقاد از عدم حضور اهل تسنن و کردها به عنوان مدیرکل در وزارت آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: آقای وزیر باید بگوید که برای ارتقای سطح علمی و جلوگیری از افت تحصیلی دانش‌آموزان و درخشیدن دانش‌آموزان در المپیادهای علمی چه برنامه‌ای دارند.

کوچکی‌نژاد: هیچ تخلفی از بطحایی و خانواده‌اش در تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان نیست

رییس هیات تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان با اعلام آماده بودن گزارش نهایی هیات تحقیق و تفحص، گفت: کل گزارش آماده است و بعد از رای اعتماد به کمیسیون تحویل می‌دهیم. در این گزارش هیچ اثری از تخلف از سوی آقای بطحایی و خانواده ایشان وجود ندارد حتی دیوان محاسبات کشور نیز آن را تایید کرده است.

جبار کوچکی نژاد در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: به سخنان مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دقت کردم، دیدم درست در جهت دفاع از برنامه‌های آقای بطحایی سخن گفتند و مطمئنم سایر مخالفان نیز از شخصیت ایشان، دفاع خواهند کرد.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: از شتاب‌زدگی سخن گفته شد، وزیری معرفی شده است که معلم، مدیر، کارشناس و عضو شورای عالی آموزش و پرورش بوده است و امروز برنامه‌های متنوعی را برای بهبود وضعیت این وزارتخانه پیشنهاد داده است. مجلس کمیته تخصصی شکل داده مرکب از کمیسیون‌های برنامه و بودجه، آموزش و تحقیقات و اجتماعی. این کمیته با همکاری بطحایی می‌تواند معضلات فرهنگیان را شناسایی و رفع کند.

کوچکی‌نژاد از تدوین برنامه‌های آموزشی بسیار خوبی توسط وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داد و افزود: کتب، برنامه‌ها و مواد درسی خوبی را نوشته است. روش آموزشی و فنی و حرفه‌ای باید طراحی و پیاده شود که در برنامه ایشان آمده است.

داداشی: متولی فرهنگ‌سازی در تمام حوزه‌ها، وزارت آموزش و پرورش است

دبیر کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت، ارتقاء منزلت اجتماعی معلمان، بهبود ساختارها و روش‌ها، توسعه فناوری‌ها در مدارس، اقتصاد و معیشت، نظام جامع پرداخت، بیمه تکمیلی فرهنگیان، خدمات رفاهی و اقامتی و افزایش تسهیلات فرهنگیان را از برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعلام کرد.

ولی داداشی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: متولی تعلیم و تربیت و فرهنگ‌سازی در تمام حوزه‌ها، وزارت آموزش و پرورش است.

نماینده مردم آستارا در مجلس افزود: تعهد و تخصص دو ویژگی وزارت است که آقای بطحایی هر دو ویژگی را دارد. ایشان کارنامه موفقی در وزارت‌خانه داشته است. ایشان قول تحولات این وزارتخانه را داده است. از مجلس می‌خواهم نیم نگاهی به برنامه‌های ایشان داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اجرای متوازن سند توسعه آموزش و پرورش نیاز ضروری آموزش و پرورش است، ارتقاء جایگاه این وزارتخانه مشارکت هر سه قوه را طلب می‌کند. ارتقاء معیشت معلمان از برنامه‌های مدون آقای بطحایی است.

دادادشی گفت: طی ۴ سال آینده ۴۰۰ هزار معلم بازنشسته می‌شود و ایشان برنامه خوبی برای این کار دارند.

دبیر کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی تصریح کرد: آموزش و پرورش، کیفیت‌محور نیست. ایشان قول داده‌اند که کیفیت آموزش و پرورش را ارتقاء دهد. اگر نتوانست از ایشان سوال می‌کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار