بازدید 2294

اوت؛ ماه همیشه خطرناک کاخ سفید و خطرناک‌تر برای ترامپ

صبح دوشنبه شروع اولین هفته کامل تعطیلات دونالد ترامپ پس از نخستین شش ماه پر چالش ریاست جمهوری بود. ماه اوت همواره برای روسای جمهور آمریکا دردسر ساز بوده؛ زمانی مناسب برای گروه‌بندی‌های مجدد، ماه آرام تعطیلات و خطرناک برای ساکنان کاخ سفید.
کد خبر: ۷۱۹۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۷ 08 August 2017
صبح دوشنبه شروع اولین هفته کامل تعطیلات دونالد ترامپ پس از نخستین شش ماه پر چالش ریاست جمهوری بود. ماه اوت همواره برای روسای جمهور آمریکا دردسر ساز بوده؛ زمانی مناسب برای گروه‌بندی‌های مجدد، ماه آرام تعطیلات و خطرناک برای ساکنان کاخ سفید.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی می‌نویسد: شاید هم اینطور نباشد. مقام‌های کارکشته کاخ سفید در دوران جورج بوش و باراک اوباما می‌گویند اوت خطرناک‌ترین ماه است. برای کاخ سفیدی که دست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکاست و از همه طرف هدف هجمه قرار دارد، اوت می‌تواند ضربه نهایی را به او وارد آورد.

دو اشتباه ویرانگر ریاست جمهوری بوش در ماه اوت رخ داد. بوش در روز ۶ اوت ۲۰۰۱ در اطلاعات روزانه خود هشدار معروف "بن لادن مصمم به حمله به آمریکاست" را دریافت کرد اما عدم واکنش به موقع او به این هشدار که مصادف با "ماه تعطیلات" شد، انتقادهایی را از عملکرد او در رابطه با حملات ۱۱ سپتامبر ایجاد کرد که تا پایان ریاست جمهوری او ادامه داشت. چهار سال بعد، در اواخر اوت ۲۰۰۵، توفان کاترینا هم نیواورلئان را ویران کرد و دومین دوره ریاست جمهوری بوش را به ورطه نابودی کشاند.

اگر درباره ماه اوت از کارکنان کاخ سفید در دوران اوباما سوال کنید، شوکه می‌شوید. اوت ۲۰۰۹ بود که مخالفت حزب چای با اصلاحات بهداشتی علنی شد و "قانون مراقبت مقرون به صرفه" به نقطه ضعف سیاسی تبدیل شد. اوت ۲۰۱۱ بودجه و مذاکرات مالی شکست خورد و "سال تلف شده" دوران ریاست جمهوری اوباما شد. در ماه اوت ۲۰۱۴، مایکل براون در فرگوسن کشته شد و داعش در اربیل و موصل شاهد پیشرفت‌های چشمگیری شد. در آخرین ماه اوت اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا به دلیل اینکه تعطیلاتش را نیمه کاره رها نکرد تا از منطقه سیل‌زده لوئیزیانا بازدید کند، هدف انتقادات بسیاری قرار گرفت.

اوت ۲۰۱۷ هم خطرناک است، خصوصا برای ترامپ
سناتورهای جمهوری‌خواه و اعضای مجلس نمایندگان آمریکا پس از یک‌ماه به خانه بر می‌گردند. مطمئنا ترامپ می‌تواند به نوشتن توئیت‌هایش ادامه داده و بگوید که تراز بازار سهام بالاست و نرخ بیکاری کم است اما زمانی که تقریبا ۸۰ درصد سهام فقط دست هشت درصد است و اشتغال‌زایی در پنج ماه اول دوران ترامپ، از پنج ماه آخر اوباما عقب‌تر است، این توئیت‌های ریاست جمهوری به سختی می‌تواند مانع نمایندگان از به راه‌انداختن جنجالی داغ در ماه اوت شود.

متحدان ترامپ در کنگره در ماه اوت بدون رسیدگی به اصلاحات مراقبت بهداشتی به خانه می‌روند و بدتر از آن، مجبور به دفاع از رای مثبت به لایحه‌ای شکست خورده و غیر قابل قبول هستند. ترامپ حتی طرح‌های جدی در مورد اصلاحات مالیاتی، زیرساخت‌ها، مراقبت از کودکان، برون سپاری ارائه نکرده است؛ همه وعده‌هایی که برای "۱۰۰ روز اول" بوده اما تاکنون محقق نشده‌ است. رای‌دهندگان از انفجار رسوایی‌های روز افزون ترامپ خشمگین هستند. جمهوری‌خواهان کنگره در ماه اوت قصد دارند حوزه‌های انتخابیه خشمگین و رهبران محلی را شناسایی کنند. ذخیره سرسام‌آور ترامپ در کنگره بیش از پیش غرق خواهد شد.

علاوه بر جریان غم‌انگیز ناآرامی‌ها، خطر بروز یک توفان واقعی هم وجود دارد. تا به امروز بحران‌های دائمی مرتبط با کاخ سفید خود تحمیلی بوده است؛ ما شاهد آن نبودیم که تیم ترامپ چگونه چالش خارجی را مدیریت خواهد کرد. این خطر که اولین چالش یک توفان در ماه اوت است، چندان دور از انتظار نیست.

آیا دولت ترامپ می‌تواند واکنش موثری نشان دهد؟
رئیس‌جمهوری آمریکا وزارت امنیت داخلی را از حضور رهبرش خالی کرده و همین صدای اعتراض رئیس در حال کناره‌گیری پیش‌بینی توفان را درآورده است که چگونه کاهش بودجه او می‌تواند روی این کار تاثیر بگذارد.

و همانطور که دولت با تعدادی از خطرات اوت از جمله چالش‌های جهانی، سیاسی و طبیعی مواجه است، باید آن را با کمترین امکانات انسانی انجام دهد. حتی در ماه اوت مدیرانی کارآمد با تعداد نیروی کافی به مشکل بر می‌خورند چرا که بازیکنان کلیدی به تعطیلات می‌روند و زمانی که اوضاع بحرانی می‌شود پدیده "کسی خانه نیست" ایجاد می‌شود. برای ترامپ که در کاخ سفیدش نیروی کافی ندارد و به شدت برای پر کردن پست‌های کلیدی در سازمان‌های فدرال مشکل دارد، این خطر تشدید می‌شود. تقریبا نیمی از کابینه هیچ مقام تصویب شده‌ای از جانب سنا ندارند که در صورت غیبت وزیر مسوولیت‌ها را عهده‌دار شود.

نشانه‌های این چالش اکنون مشهود است. لایحه مراقبت‌های درمانی ترامپ اولین بار زمانی در مجلس نمایندگان آمریکا از دست رفت که خانواده کوشنر (داماد ترامپ) در ماه مارس برای تعطیلات بهاره به اسکی رفته بودند؛ بار بعد هم این لایحه زمانی به شدت آسیب دید که جارد کوشنر و ایوانکا در جریان رسیدگی سنا به آن راهی تفرجگاه سان ولی در ایالت آیداهو شدند. چه اتفاقاتی قرار است در ماه اوت که شاهد بزرگتری خلاء نیروهای عالی‌رتبه است، رخ دهد؟ آن هم در شرایطی که مشکلاتی در کره‌شمالی و خاورمیانه ظهور کرده و حتی ممکن است مشکلاتی در جبهه داخلی به وجود آید.  

یکبار تی‌اس الیوت گفته بود: "آوریل ممکن است بی‌رحم‌ترین ماه باشد." اما برای تیم ترامپ که آمادگی، نیرو و دستاوردی ندارد، اوت خطرناک‌ترین ماه است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار