بازدید 2740
نوسان‌های اونس محدود شد

بورس‌های جهان بر اوج تاریخی

هفته جدید بازارهای جهانی با تمرکز بازارها بر تحولاتی متناقض آغاز شد. معامله‌گران از یکسو با ادامه تنش‌های سیاسی و ژئوپلیتیک در آمریکا و شبه‌جزیره کره روبه‌رو بودند و از سوی دیگر از ادامه اعلام درآمدهای خوب شرکت‌های بزرگ جهان تاثیر می‌گرفتند.
کد خبر: ۷۱۹۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶ 08 August 2017
هفته جدید بازارهای جهانی با تمرکز بازارها بر تحولاتی متناقض آغاز شد. معامله‌گران از یکسو با ادامه تنش‌های سیاسی و ژئوپلیتیک در آمریکا و شبه‌جزیره کره روبه‌رو بودند و از سوی دیگر از ادامه اعلام درآمدهای خوب شرکت‌های بزرگ جهان تاثیر می‌گرفتند. 

در نخستین ساعات کاری روز دوشنبه، شاخص دلار که جمعه تحت‌تاثیر داده‌های گزارش اشتغال‌زایی آمریکا جهش کرده بود، تعدیل شد. افت شاخص دلار اندکی در مقاطعی به طلا کمک کرد، اما فلز زرد تحت فشار رشد بورس‌ها بود تا نوسان‌های اونس محدود باشد. خوش‌بینی ایجاد شده نسبت به چشم‌انداز اقتصاد جهان که هفته‌های گذشته، شاخص‌های سهام را افزایشی نگه داشته بود، دوشنبه، شاخص‌ها را به اوج تاریخی تازه‌ای برد.

رویترز صبح دوشنبه نوشت: بورس‌های جهان با انتشار داده‌های بهتر از انتظار درآمد شرکت‌ها و بازار کار بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، کمتر به تنش‌های ژئوپلیتیک بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی توجه کردند. کسانی که در هفته‌های اخیر پیگیر میزان درآمدهای شرکت‌ها در فصل دوم بوده‌اند می‌دانند که شگفتی‌های زیادی مخابره شده است. از تقریبا 1000 شرکت شاخص جهانی «ام‌اس‌سی‌آی» 67 درصد بیش از انتظار درآمد داشته‌اند. با بهبود چشم‌انداز اقتصادهای عمده و شگفتی‌سازی غول‌های شرکتی، ریسک‌پذیری در بازارهای جهانی افزایش یافته و موجب خروج سرمایه از بازار فلزهای گرانبها به سوی بازارهای بورس شده است. این در حالی است که اخبار ژئوپلیتیک در مقاطعی از هفته‌های گذشته توانسته‌اند، این روند را معکوس کنند. شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌تازگی تحریم‌های کره شمالی را تشدید کرده و تحولات هفته‌ها و ماه‌های آینده نامشخص است.

صبح دوشنبه تمرکز بازارها بر داده‌های خوب به جای توجه به تنش‌های ژئوپلیتیک شبه‌جزیره کره و سیاست داخلی آمریکا موجب شد خرید طلا با کاهش روبه‌رو شود. با این همه، تعدیل شاخص دلار تا حدی به طلا کمک می‌کرد. شاخص دلار روز جمعه تحت حمایت داده‌های بازار کار آمریکا با جهش روبه‌رو شده بود. براساس گزارش دولت آمریکا که روز جمعه منتشر شد، ایالات‌متحده در ماه جولای، 209 هزار شغل ایجاد کرده است. نرخ مورد انتظار 182 هزار مورد بود. نرخ بیکاری هم به 3/ 4 درصد کاهش یافته است. شاخص دلار جمعه تا عدد 54/ 93 واحد جهش کرد، اما دوشنبه صبح به سوی ابتدای محدوده 93 واحد حرکت کرد. اونس طلا هم که جمعه روی بهای 1258 دلار ایستاده بود، دوشنبه را با همان بها آغاز کرد و بعد به نوسان‌های محدود پیرامون همان بها رو آورد. تا ساعت 8 عصر روز گذشته به وقت تهران، قیمت 1258 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز کاری هفته جدید رقم خورده باشد.اونس در حالی هفته جدید را تحت‌تاثیر عوامل متناقض با نوسان‌های محدود آغاز کرد که با وجود افت هفته گذشته، هنوز هم تعداد افزایشی‌ها در بازار بیشتر است. در آخرین نظرسنجی کیتکو از کارشناسان، 17 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 8 نفر معادل 47 درصد پاسخ‌دهندگان،‌ افزایش و 7 نفر معادل 41 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته جاری پیش‌بینی کرده‌اند. 2 نفر معادل 12 درصد هم نظری خنثی داشته‌اند. همزمان در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 714 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 342نفر معادل 48 درصد، افزایش و 272 نفر معادل 38 درصد، کاهش ارزش طلا را در هفته کاری جدید که از دیروز دوشنبه آغاز شده است، پیش‌بینی کرده‌اند. 100 نفر معادل 14درصد هم نظری خنثی داشته‌اند.

 
عامل سیاستگذار

اونس علاوه‌بر بازارهای سهام، تحت فشار احتمال تشدید انقباض پولی در آمریکا نیز قرار دارد. داده‌های خوب جمعه این احتمال را تقویت کرده گرچه داده‌های بد قبلی ممکن است افزایش نرخ‌های بهره را تا دسامبر 2017 به تعویق بیندازد؛ در‌حالی‌که فدرال رزرو آمریکا قصد دارد به‌زودی برنامه کاهش تراز مالی5/ 4 تریلیون دلاری را آغاز کند، به‌نظر می‌رسد بازارها و سرمایه‌گذاران کاملا خطرات ناشی از این اقدام را نادیده گرفته‌اند.به گزارش سایت طلا به نقل از کیتکو، اکسل مرک، تحلیلگر ارشد و رئیس موسسه سرمایه‌گذاری «مرک اینوستمنت» در سخنانی هشدار داد: بازارها و سرمایه‌گذاران بین‌المللی تاکنون خطرات احتمالی ناشی از برنامه کاهش تراز مالی فدرال رزرو آمریکا را نادیده گرفته‌اند. بی‌شک اجرای این برنامه از سوی فدرال رزرو بدون ریسک و خطر نخواهد بود. براساس این گزارش وی در ادامه تصریح کرد: همه در حال توجه به افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو هستند، ولی خطر بزرگتر یعنی تبعات برنامه کاهش تراز مالی فدرال رزرو را نادیده می‌گیرند. زمانی که فدرال رزرو اجرای این برنامه را آغاز کند، ریسک در بازارهای مالی مجددا افزایش خواهد یافت و سهام و اوراق قرضه با دردسرهای بزرگی روبه‌رو خواهند شد. در این صورت قیمت و تقاضای طلا بار دیگر با افزایش همراه خواهد شد. وی در ادامه افزود: یکی از دلایلی که بازارهای بین‌المللی برنامه کاهش تراز مالی فدرال رزرو را نادیده می‌گیرد، روند پیچیده آن است. فدرال رزرو آمریکا قصد دارد طی ماه‌های آینده براساس یک برنامه تدریجی و پلکانی میزان اوراق قرضه خود را کاهش دهد. به‌نظر می‌رسد کاری که فدرال رزرو انجام می‌دهد و کاری که بازارهای بین‌المللی انتظار آن را دارند، دو مساله کاملا متضاد است. وی اظهار کرد: زمانی که برنامه کاهش تراز مالی فدرال رزرو به اوج خود برسد، هر ماه 50 میلیارد دلار از تراز مالی کاهش خواهد یافت. بی‌شک اجرای این برنامه بر ارزش دارایی‌ها تاثیرگذار خواهد بود. احتمالا آغاز اجرای این برنامه چند ماه زودتر از پایان دوره ریاست جنت یلن بر فدرال رزرو خواهد بود. دوره ریاست یلن بر فدرال رزرو در ماه ژانویه پایان خواهد یافت. البته به‌نظر می‌رسد هر فرد دیگری که جایگزین یلن شود مجبور خواهد بود سیاست‌های فعلی فدرال رزرو را دنبال کند.


تردید دلاری

با آنکه روند شاخص دلار صبح دوشنبه تعدیل شد، تازه‌ترین تحلیل اقتصادی نشان می‌دهد که بازار طلا طی هفته جاری برای جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی با چالش تقویت ارزش دلار و افزایش بهره اوراق قرضه آمریکا روبه‌رو خواهد بود. تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که انتشار آمارهای اشتغال آمریکا در ماه جولای می‌تواند طی روزهای آینده تاثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار و بهره اوراق قرضه آمریکا داشته باشد و این مساله چالش بزرگی را برای بازار طلا به‌وجود خواهد آورد.البته برخی کارشناسان اقتصادی از جمله بیل باروش تحلیلگر ارشد موسسه «آی‌ای تریدر» بر این باورند که ارزش دلار طی روزهای آینده با افزایش محدودی روبه‌رو خواهد شد؛ چراکه گزارش اشتغال چشم‌انداز سیاست‌های پولی فدرال رزرو را تغییر نداده است. هر گونه افزایش چشمگیر ارزش دلار در روزهای آینده نیز کاملا موقتی خواهد بود. تازه‌ترین نظرسنجی موسسه «سی ام ئی» نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تا پایان امسال به 50 درصد رسیده است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اگر طلا بتواند طی روزهای آینده سطح حمایتی 1259 دلاری را حفظ کند، قیمت این فلز گرانبها تا بیش از 1270 دلار در هر اونس افزایش خواهد یافت، ولی اگر این سطح حمایتی شکسته شود قیمت طلا احتمالا تا 1250 دلار در هر اونس کاهش خواهد داشت. برخی تحلیلگران نیز بر این باورند که تنش‌های سیاسی کاخ سفید در کوتاه‌مدت تاثیر چندانی بر قیمت طلا نخواهد داشت و این آمارهای اشتغال است که در شرایط کنونی تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا و ارزش دلار خواهد داشت.

تحلیلگران اقتصادی موسسه «ای ان جی» بر این باورند که 4 عامل مهم و موثر می‌تواند در شرایط کنونی به ضرر قیمت طلا باشد. تحلیلگران اقتصادی موسسه سرمایه‌گذاری ای ان‌جی تاکید کردند: قیمت طلا در شرایط کنونی و پس از انتشار آمارهای اشتغال آمریکا تمایل زیادی به اصلاح روند گذشته داشته و احتمالا با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. براساس این گزارش تحلیلگران موسسه ای‌ان‌جی افزودند: شاخص ارزش دلار آمریکا، آمارهای تورم، بهره و درآمد اوراق قرضه و نرخ برابری دلار آمریکا در برابر ین ژاپن می‌تواند عواملی باشد که در نهایت به ضرر قیمت طلا تمام خواهد شد. طلا دنباله‌رو است نه یک رهبر در عرصه بازارهای بین‌المللی. طلا روندی را دنبال می‌کند که این 4 عامل مهم به آن دیکته می‌کنند.


منبع: دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان