بازدید 1870

انتقاد حکمتیار از عملی نشدن توافقنامه صلح با دولت افغانستان

رهبر حزب اسلامی افغانستان گفت، شماری از اعضای این حزب برخلاف پیمان صلح با دولت افغانستان، از سوی دولت بازداشت شده‌اند و این در حالی است که کابل بر پایبندی به عملی شدن این پیمان تأکید دارد.
کد خبر: ۷۱۸۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۵ 06 August 2017
رهبر حزب اسلامی افغانستان گفت، شماری از اعضای این حزب برخلاف پیمان صلح با دولت افغانستان، از سوی دولت بازداشت شده‌اند و این در حالی است که کابل بر پایبندی به عملی شدن این پیمان تأکید دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری بی. بی. سی، پس از گذشت بیش از ده ماه از امضای موافقتنامه صلح میان حزب اسلامی و حکومت افغانستان، گلبدین حکمتیار رهبر این حزب، دولت افغانستان را به پیمان شکنی متهم کرد.

حکمتیار در یک نشست خبری در منزلش در کابل که تنها خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی در آن دعوت شده بودند، اظهار کرد که حکومت افغانستان برخی اعضای این حزب را به تازگی بازداشت و زندانی کرده است.

حکمتیار همچنین گفت که برخی جناح‌های داخلی و خارجی نمی‌خواهند که موافقتنامه حزب اسلامی و دولت افغانستان اجرا شود.

توافقنامه صلح میان حزب اسلامی حکمتیار و دولت افغانستان در مهر سال گذشته به امضا رسید و بر مبنای آن حکمتیار به حامیانش دستور داد به شورش علیه دولت افغانستان پایان دهند. بدین ترتیب، نام از او فهرست تحریم‌های سازمان ملل حذف شد و دولت افغانستان متعهد شد که زندانیان سیاسی این حزب را آزاد کند.

حکمتیار گفت: تا به حال ۵۰ نفر از زندانیان ما آزاد شده‌اند؛ در حالی که متأسفانه ۱۵۰ تن به تازگی دستگیر شده‌اند. این در حالی است که رئیس جمهور قاطعانه فرمان داده بود که هیچ عضو این حزب به اتهام عضویت در حزب اسلامی یا فعالیت سیاسی دستگیر نمی‌شوند و دستگیری آنها جرم و خلاف قانون خوانده شده بود.

رهبر حزب اسلامی بار دیگر از رئیس‌جمهوری افغانستان انتقاد شدید کرد و صلاحیت‌ او را زیر سوال برد. او گفت، غنی حتی صلاحیت عزل والی یک ولایت را ندارد اما در عین حال خاطرنشان کرد، به خاطر نبود بدیل برای نظام موجود، حزب اسلامی در برابر هر تلاشی که هدفش براندازی این نظام از راه‌های غیرقانونی باشد، ایستادگی خواهد کرد.

حکمتیار یک بار دیگر تاکید کرد که افزایش نیروهای بین‌المللی در افغانستان راه حل تامین امنیت نیست و ناتو نیز تجربه ناکام شوروی سابق را در این کشور تکرار می‌کند.

رهبر حزب اسلامی افغانستان تصریح کرد: طالبان اکنون دو دسته شده؛ یک دسته مجبور به جنگ شده و دسته دیگر به نفع بیگانگان می‌جنگد.

وی افزود: صلح با گروه طالبان ممکن است اما دولت افغانستان چندان علاقمند به صلح نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی