بازدید 2829

اجرای طرح ریجستری مانعی برای رونق قاچاق تلفن همراه

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه در صنایع الکترونیک در کشور هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم، گفت: طرح رجستری گوشی‌های تلفن همراه کمک شایانی در کاهش قاچاق گوشی‌های موبایل می‌کند.
کد خبر: ۷۱۸۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱ 05 August 2017
سیده حمیده زرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص میزان حجم بالایی از واردات گوشی‌های تلفن همراه قاچاق به کشور، اظهار داشت: سال‌ها است که تلفن های همراه با برندهای مختلف به‌عنوان یکی از کالاهای وارداتی پرسود با استقبال واردکنندگان چه در مسیر قانونی و چه به صورت قاچاق کالا قرار گرفته و به واسطه پیشرفت تکنولوژی و تغییراتی که با سرعت بالا در این حوزه صورت می گیرد، شاهد آن هستیم که بازار تلفن های همراه در بیشتر فصول داغ و پر رونق است.

نماینده مردم قزوین، ابیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حجم و وزن کم این تلفن‌های همراه و از سوی دیگر کارآیی و تکنولوژی بروز این محصولات زمینه برای پرسود بودن این تجارت را فراهم آورده است، گفت: گاهی خریداران تلفن‌های هوشمند همزمان با عرضه محصولات تازه که از کیفیت بالاتر و خدمات بهتری برخوردار می باشد، اقدام به خرید محصولات جدید می کنند، سرعت بالای فناوری و تکنولوژی در دنیای امروز و وابستگی مردم به تکنولوژی منجر شده که  تقاضا از عرضه در این حوزه  تجارت گوشی های هوشمند بیشتر باشد و این امر موجب سودهی بالا و زیان دهی کم در این تجارت شده است.

وی ادامه داد: از این رو در بازار این محصولات همواره تقاضای بالای پیرامون بهره مندی از محصولاتی نوین با قیمت مناسب وجود دارد، بنابراین میان واردکنندگان گوشی رقابت شدیدی برسر ورود گوشی های جدید به بازار با قیمت کمتر شکل می گیرد که سود بازار را در تب و تاب فروش محصولات تازه عرضه شده از آن خود کنند.

این نماینده مردم در مجلس، اضافه کرد: با توجه به مواردی چون بالا بودن تقاضا در بازار، سودهی بسیار و عدم اغنای بازار با محصولات داخلی منجر به این می شود که افرادی با  قاچاق این کالا و دور زدن تعرفه گمرک و مالیات بر ارزش افزوده  از راه قاچاق این گوشی ها را وارد بازار کنند.

وی متذکر شد: بسیار روشن است که هیچ تعهدی نیز نسبت به گارانتی و یا خدمات پس از فروش  محصولات نداشته و تنها دغدغه آنان سود بردن از فروش گوشی های وارد شده به بازار می باشد.

زرآبادی با بیان اینکه برخی از فروشندگان گوشی‌های هوشمند را با قیمت پایین والبته فاقد گارانتی و یا با گارانتی های جعلی به مشتریان تحویل می‌دهند، تصریح کرد: برای سرپوش گذاشتن بر این مورد اقلامی کوچک و کم اهمیت را نیز به صورت رایگان بر روی پکیچ  تلفن‌های هوشمند قرار می دهند تا اینکه خریدار را قانع کرده و کسب و کار پر سودی را دایر کرده اند.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از این اتفاق باید خود را به جای خریدار قرار دهیم وبررسی کنیم چرا خریدار جذب کالاهای قاچاق می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر زمانی که فردی تصمیم به خرید گوشی هوشمند گرفته و از طریق سایت و درگاه‌های مطمئن قیمت اصلی گوشی را مشاهده می کند و با همین ذهنیت وارد بازار می‌شود، اما گوشی‌های وارداتی در فرآیند قانونی به دلیل تعرفه گمرک و مالیات بر ارزش افزوده گران‌تر در بازار فروخته و لذا با دیدی که قبلا پیدا کرده به سمت گوشی قاچاق که قیمتی پایین تر دارد جذب می‌شود.

 این نماینده مردم در مجلس، ادامه داد: همین امر یکی از دلایل اصلی رونق بازار گوشی های قاچاق می‌باشد و از دلایل دیگر  در خصوص می توان به مدت زمان طولانی ترخیص و عبور از گمرک باشد.

زرآبادی با تاکید بر اینکه بدیهی است که خرید گوشی از وارد کنندگان اصلی و قانونی خیال خریدار را بابت کیفیت محصول و خدمات پس از فروش راحت می کند، بیان کرد: برای تحقق این امر و موارد مشابه در بخش قاچاق کالا علاوه بر کارآمد شدن فضای نظارتی باید در عرصه قانونگذاری نیز توجه داشت.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس با بیان اینکه طرح رجستری گوشی‌های تلفن همراه کمک شایانی در کاهش قاچاق گوشی‌های موبایل می‌کند، اظهارداشت: اما باید به این نکته نیز توجه داشت که  این طرح مانع گسترش و پیشرفت خدمات و ارائه خدمات و محصولات در کشور نگردد و اجرای رجیستری نیز موجب طولانی‌تر شدن زمان عرضه محصول و همچنین افزایش قیمت کالا نشود.

وی با اشاره به اینکه باید این موضوع را بپذیریم که متاسفانه در صنایع الکترونیک در کشور هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم، اضافه کرد: هنوز راه بسیاری پیش رو داریم و نیاز به عزمی راسخ و مدیریتی همراه با تعهد و تخصص در این حوزه داریم، امروز کشورهای در حال توسعه سرمایه گذاری بسیاری در صنایع الکترونیکی انجام داده‌اند و این مهم اهمیت سرمایه گذاری در این حوزه را بیش از پیش نمایان می کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن با تاکید بر اینکه در خصوص گوشی‌های تلفن همراه باید گفت که در حال حاضر از نظر کیفیت، خدمات پس از فروش و در نهایت  قیمت تمام شده و به صورت کلان‌تر با توجه به داشته های بالفعل این صنعت در کشور به میزانی نرسیده‌ایم که بتوانیم در میدان رقابت با تولید کنندگان جهانی حضور موفقیت آمیز داشته باشیم، خاطرنشان کرد: از این رو در مرحله نخست باید بستر مناسب به صورت شرکت‌های دانش بنیان فراهم شود تا قدم به قدم با بالابردن ظرفیت‌ها،  ارتقا دانش فنی، آگاهی و خلاقیت در کنار حمایت از پتانسل‌های موجود در کشور و نگاه با تولیدات ملی به بازار پر رونق این محصولات  وارد شویم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل