بازدید 4989
۴

بیکاری زن و مرد نمی‌شناسد

امان‌الله قرایی مقدم *
کد خبر: ۷۱۷۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱ 01 August 2017
روزها روزهای کسب و کار برخی از دختران شهرستانی در تهران است، دخترانی که برای رسیدن به آینده بهتر چمدان می‌بندند و به تهران می‌آیند تا بلکه بتوانند خرج خود و خانواده هایشان را درآورند. این روزها در مترو و بازار و مراکز خرید می‌بینیم دخترانی با لهجه و گویش‌های مختلف کار می‌کنند و برای بدست آوردن پول بیشتر خیلی هاشان روزی 13 تا 14 ساعت کار بی‌وقفه انجام می‌دهند.
 
آمدن این دختران به تهران دلایل مختلفی دارد؛ یکی از مهمترین علتهایش این است که در شهرستان مردان هم بازار کاری ندارند چه برسد به دخترانی که می‌خواهند هم آبروی خانواده هایشان را نگه دارند و هم کاری باب‌ شأن خانوادگی پیدا کنند. یعنی در شهرستان کسی توجهی به نیروی کار زنانه ندارد، کار دختران در شهرستان چندان مقبول نیست به این دلیل که اعتقادات و باورهای خانواده به دختران اجازه نمی‌دهد که آنها در شهرستانشان دست به فروشندگی و دستفروشی بزنند. کسب و کار دختران در خیابان خط قرمز خانواده‌ها است چرا که می‌ترسند دخترشان شناسایی شود و دخترانشان نتوانند با این مدل از کسب و کار همسرانی باب‌ شأن خانواده پیدا کنند. برای همین خیلی از دختران برای اینکه در شهر خودشان برچسب نخورند چمدان می‌بندند و به تهران می‌آیند. کار پیدا کردن در تهران هم به همین سادگی‌ها نیست خیلی هاشان مجبورند مدتها از جیب بخورند و دنبال کار باشند و در آخر دست از پا درازتر به شهر خودشان برمی گردند. برخی دیگر اما می‌مانند، دستفروشی می‌کنند و چون حقوقی که دریافت می‌کنند خیلی زیاد نیست برای همین کارهای مختلف دیگر هم می‌کنند مثلاً در خانه مردم کار می‌کنند یا شغل دوم کاذب دیگری پیدا می‌کنند. کار در کلان شهر تهران آسیب‌های خاص خود را دارد؛ خیلی اوقات این دختران با باندهای خلاف آشنا می‌شوند و برخی هم به خاطر هزینه‌های بالای زندگی در تهران مجبور به تن فروشی و دزدی می‌شوند. برخی سرنوشت خوبی پیدا نمی‌کنند و هرگز نزد خانواده‌هایشان برنمی‌گردند.
 
آنها آنقدر غرق در باندهای خلاف می‌شوند که دیگر نمی‌توانند رابطه‌ای با خانواده داشته باشند. با این حال خیلی از دختران هستند که تهران را جایی برای رسیدن به آرزوهایشان می‌دانند. نبود کار در شهرهای دیگر به اضافه تمرکز توده شرکت‌ها و تولیدی‌ها و مشاغل مهم در تهران باعث شده این شهر به کعبه آمالی برای خیلی از بیکاران تبدیل شود. علاوه بر آن مهم‌ترین مراکز تحصیلی هم در تهران قرار دارند و این باعث می‌شود خود به خود جوانان به تهران علاقه بیشتری داشته باشند و بارها شده است، جوانی که مدتی در تهران به تحصیل مشغول بوده پس از بازگشت به شهر اصلی خود دیگر حاضر به ادامه زندگی در آن شهر نبوده و به اصطلاح آن شهر را نمی‌پسندد. تهران جای بسیار جذابی است، چه برای کار کردن و پول درآوردن، چه برای تفریح بیشترین مراکز خرید و بزرگ‌ترین بازار را در کشور دارد اما همین جذابیت آسیب‌های خاص خود را دارد.

* جامعه‌شناس
 
این گزارش نخستین بار در روزنامه ایران منتشر شده است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
خدمت جامعه شناس محترم سلام
زان محترم جامعه ما هیچوقت بیکار نیستند و کارهای اجتماعی و مشاغل و تهیه هزینه زندگی در جامعه ما از نظر شرع مقدس ، بعهده مردان است و بهترین و مناسبترین رسالت و وظیفه زنان ، خانه داری و خوب شوهرداری کردن است که به فرموده رسول خداوند ، جهاد زنان است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
به عنوان یک زن نیاز به شغل و استقلال مالی دارم .حالا شما از طرف من نظر می دهی؟
معصومه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴
شما راضی میشی مادرت خواهرت همسرت و یا دخترت لباس ... رو از فروشنده مرد بخرن؟
توسط پزشک مرد معاینه زنانه شوند؟
زمانیکه بیمار میشن یک مرد بهش آمپول بزنه؟
آرایشگر مرد موهاشو اصلاح کنه یا آرایشش کنه؟
برای خرید لباس و میوه سبزیجات و مایتاج خودش و خونه فقط با فروشنده های مرد روبرو بشه؟
بچه شما تا سن 10 سالگی توی مهد یا پیش دبستانی و دبستان نیاز به مربی و معلم خانم داره. و اگه دختر باشه تا دیپلم بگیره اگه معلمهاش خانوم باشن راحت تره.
آیا خوشحال نمیشید وقتی زنان خانواده شما نیاز به تاکسی دارند راننده خانوم باشه؟
آیا زنان خانواده شما نباید تحرک داشته باشند و ورزش کنند؟ باشگاههای ورزشی زنانه استخرهای زنانه و ... همگی نیاز به مربی ها و اپراتورهای زن دارن.
آیا همه خانمهای جامعه همسر مناسب و سرپرست مناسب دارند؟ بعضیهایشان بی سرپرستند. نمیتونن فقط بخاطر نیاز مبرم مالی تن به ازدواجهای نامطلوب و ناخواسته بدن. پس نیاز به کار و درآمد دارند. همسرشون فوت میکنه و بچه صغیر دارن که باید خرجشونو دربیارن. یا دختر خوبیه که همسر شایسته پیدا نمیکنه این دخترها نیاز به کار استقلال و درآمد دارند.
من خودم به شخصه از پس خیلی از مشاغل برنمیام بیشتر به لحاظ روحیه شخصی ولی خب خیلی خانمها مثل من نیستند. خوشحال میشم وارد جامعه بشم و فقط با مردها روبرو نشم. هرجا برم حضور خانمها رو هم ببینم.
به نظرم حضور خانمها در همه عرصه های جامعه اون عرصه رو کامل میکنه. تلطیف میکنه. تغییر میده رشد میده.
لطفا نگاه صفر و یکی نداشته باشین.
اگز زنان وظایف تعیین شده و طبیعی یعنی همسرداری و فرزندداری را به خوبی انجام دهند بخش وسیعی از ناهنجاری های اجتماعی را کاهش خواهند دارد این بزرگ ترین خدمت به خود و خلق است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی