بازدید 2400

جولان گازی ترکمنستان به پایان رسید

امروز با بهره ‌برداری از خط انتقال گازی دامغان- کیاسر-ساری؛ جولان گازی ترکمنستان برای همیشه به پایان می رسد.
کد خبر: ۷۱۷۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸ 01 August 2017
امروز با بهره ‌برداری از خط انتقال گازی دامغان- کیاسر-ساری؛ جولان گازی ترکمنستان برای همیشه به پایان می رسد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، امروز با بهره برداری و افتتاح از خط انتقال42 اینچی دامغان-کیاسر- ساری با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت ، دفتر وابستگی به واردات روزانه حدود 10 میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان برای همیشه بسته می شود.

 این پروژه ملی با سرمایه گذاری یک هزار میلیارد تومانی ، زمستان های سرد و سخت هموطنان استانهای شمالی را گرما بخشیده و به خسارتهای زیست محیطی ناشی از اثرات حمل و نقل و برداشت چوب از جنگل‌های بکر هیرکانی هم  پایان خواهد بخشید.

 پایان وابستگی گازی به ترکمنستان

 حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی در این باره می گوید:با بهره برداری از خط انتقال گاز دامغان-کیاسر-ساری وابستگی کشور به واردات گاز کاهش یافته  و بعد از این رابطه ما با کشورهای همسایه به یک رابطه تجاری واردات- صادرات بدون هر گونه نیازی تبدیل خواهد شد.

ترکمنستان تحت فشار آمریکا به بهانه‌های واهی شیر گاز را به طرف ایران می‌بست

ابوالفضل حسن بیگی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژیدر این باره می گوید: رینگ گازی تهران به مشهد و دامغان به نکا از دو جنبه حائز اهمیت است، نکته اول تامین نیاز مردم بوده و نکته دوم هم جزو قواعد بین‌المللی محسوب می شود، چرا که باید همیشه ابزاری در دست داشته، یا به تعبیری اسبمان در همه حال زین کرده باشد تا اگر کسی بخواهد زورگویی کند و یا مردممان تحت فشار قرار دهد سریعا پاسخگو باشیم.

 وی با بیان اینکه افتتاح خط  لوله انتقال گاز دامغان – کیاسر- ساری اقدام بسیار مناسبی است که همواره ضرورت  انجامش بر همگان روشن بوده است، افزود:فردا این مهم عملیاتی می شود.

 نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه هر زمانی که آمریکا،اسرائیل و عربستان به تر‌کمنستان فشار می آوردند، این کشور به بهانه های و‌اهی تلاش می کرد که ایران را تحت فشار قرار دهد، به طوریکه تر‌کمنستان بدون در نظر گرفتن قواعد بین‌المللی شیر گاز را به طرف ایران می‌بست.

 حسن‌بیگی با اشاره به شرایط شمال و شمال شرق کشور مبنی بر افت فشار گاز در زمستان و تعهد ایران در خصوص تامین گاز ترکیه افزود:در‌این معادله ایران مسئله گاز وار‌داتی از تر‌کمنستان را به عنوان منبع  و مخزن در نظر گرفته بود، اما این کشور گوش به فرمان آمریکا داده و دستور عربستان سعودی را اجرا می‌کرد.

 وی ادامه داد: تر‌کمنستان روی قیمت، مباحث مضحک و بهانه تراشی‌های گوناگون ،مردم عزیز شمال کشورمان را زیر شدید‌ترین فشارها در سرمای زمستان قرار می‌داد.

 نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: این رینگ گازی ، کمک رسان گاز شمال کشور از جنوب بوده و به کشور ترکمنستان اعلام می‌کند که امروز دست ما زیر ساطور آنها قرار ندارد و اگر بخواهند بدعهدی کنند یا بازی در بیاورند ما از این طریق نیازمندی‌های شهرهای شمالی کشورمان را تامین و دیگر نگران نخواهیم بود.

 حسن‌بیگی در پایان گفت: ما باید نقاط ضعف کشور خود را در تمامی زمینه‌ها برطرف کنیم تا به طور مستقل و قدرتمندانه در برابر سیاسی کاری‌ها و برخوردهای خصمانه دشمن اصلی‌مان یعنی آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و  غلام حلقه به گوش آنها یعنی ترکمنستان قرار نگیریم.

 تامین پایدار گاز در استانهای شمالی کشور

 مسعود جباری کارشناس ارشد حوزه نفت و گاز نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی در این باره می‌گوید : راه‌اندازی خط انتقال گاز دامغان به ساری فرآیند پایداری گاز و تاب آوری شبکه گازی استانهای شمالی کشور ما را به ارمغان خواهد آورد.

 وی ادامه داد: از آنجایی که تولید گاز در کشور بیش از نیاز مصرفی آن است و تنها بر روی مسئله انتقال با موانعی مواجه هستیم این خط لوله مشکل اتصال شبکه جنوب به شمال را برطرف می‌کند.

 این کارشناس حوزه نفت  و گاز بیان داشت: قبلا رینک شرقی –غربی را در خط شمال یعنی مازندران به گیلان و رینک حاشیه کویر را داشتیم، اکنون با اتصال این دو رینک بالا و پایین امیدواریم شبکه و شرایط پایداری را برای تامین گاز به شهرهای شمالی شاهد باشیم.

 جباری با اشاره به مشکل کمبود تامین گاز مازندران افزود: این نیاز، به نحوی به وسیله واردات از سوی کشور همسایه یعنی ترکمنستان محقق شد ولی اکنون با رفع این نیاز ما می‌توانیم از موضع برتری با این کشور وارد بحث شویم و قراردادهای منطقی‌تر و اقتصادی‌تر منعقد کنیم.

 وی در پایان گفت: البته این رفع نیاز به معنی صرفه‌جویی نکردن نیست بلکه هموطنان ما باید مصرف خود را به بهترین شکل مدیریت کنند چرا که ارزش گاز بیشتر از مصرف شدن برای سوخت، تامین گرمایش و انرژی در بخش خانگی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار