بازدید 2979

جایگزین هند در میدان گازی فرزاد B مشخص شد

باگذشت فرصت سوزی ۱۰ ساله ایران بر سرفرزاد B، رایزنی بی نتیجه ۵ ساله وزارت نفت با هندی‌ها تمام و مذاکره و با روسیه و چندکشور دیگر آغاز شده است.
کد خبر: ۷۱۷۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱ 31 July 2017
باگذشت فرصت سوزی ۱۰ ساله ایران بر سرفرزاد B، رایزنی بی نتیجه ۵ ساله وزارت نفت با هندی‌ها تمام و مذاکره و با روسیه و چندکشور دیگر آغاز شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  میدان گازی فرزاد A و B در زمره بزرگترین میادین گازی مشترک کشور پس از پارس جنوبی هستند که از اطراف جزیره فارسی و در محل مرز دریایی ایران و عربستان سعودی واقع شده اند. اکتشاف میدان فرزاد B در قالب بلوک اکتشافی فارسی توسط شرکت هندی ONGC انجام و پس از حفر یک حلقه اکتشافی و انجام مطالعات مهندسی، جلسات متعدد فنی بین کارشناسان و مدیران شرکت نفت و فلات قاره به نمایندگی از شرکت نفت و شرکت ONGC برگزار و ایرادات فنی مطالعات و طرح توسعه انجام شده و به طرف هندی منعکس شد. 

در آستانه عقد قرارداد توسعه میدان فرزاد B در سال 1391 شرکت هندی به بهانه افزایش شدید تحریم ها ، حاضر به امضای قرارداد نشد و به یکباره مذاکرات را ترک کرد. اما از زمان آغاز مذاکرات باگروه 5+1 ابراز تمایل مجدد شرکت هندی برای حضور از سر گرفته و در آستانه تصویب برجام و رفع تحریم ها صنعت نفت کشورمان، مذاکرات شرکت هندی به شکل جدی تری برای توسعه این میدان آغاز شد.

اکنون با گذشت 5 سال از رایزنی بی نتیجه وزارت نفت بر سر چگونگی توسعه فرزاد B، سالهاست عربستان تولید گاز خود را از این مخزن مشترک شروع کرده و قصد دارد بر این امر نیز سرعت بیشتری ببخشد. اما در این شرایط وزارت نفت به مذاکرات بی پایان و بی نتیجه با هندی ها با وجود عملی کردن تهدیدشان در خصوص کاهش خرید 33 درصدی از نفت ایران خاتمه داده و مذاکره باکشورهای دیگر را آغاز کرده است.

 درجا زدن و فرصت سوزی 10 ساله ایران

هدایت اله خادمی نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی در خصوص توسعه میدان گازی فرزاد B اظهار داشت: ده سالی است که عربستان بطور تمام و کمال به حفاری و برداشت از فرزاد B پرداخته، اما متأسفانه ایران تنها به حفر چاه نصفه بسنده و آن را رها کرده است، عربستان در حال افزایش برداشت بوده و کشور ما همچنان درگیر دعوا با هندی ها شده است.

وی با بیان اینکه هندی ها مطالعاتی را بر روی میدان فرزاد B انجام داده اند، افزود: وزارت نفت باید هرچه سریعتر مذاکرات خود را با هندی ها پایان داده و میدان فوق را تعیین و تکلیف کند و باید بدون فوت وقت بیش از این ادامه یابد.

 خادمی  گفت: می توانیم مذاکرات خود را برای توسعه این میدان با شرکت های دیگر چون توتال، اِنی ایتالیا، پتر و براس برزیل، پتر و ناس مالزی و .... شروع کنیم.

 در برابر گرو کشی هند کوتاه نیاییم

احمد نصیری کارشناس اقتصادی و انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گفت:  ایران در رابطه با فرزاد B فرصت های بسیار عالی را از دست داده ، بطوریکه در سال 86 با آغاز توسعه این میدان مشترک از جانب عربستان،  می توانستیم در سایه روابط مساعدمان با این کشور ، این کار را در طرف خودمان نیز انجام دهیم.

وی درباره مذاکره طولانی مدت ایران با هند بیان داشت: هندی ها می خواهند با اعمال حداکثر فشار، قیمت قرارداد توسعه این میدان را به حداقل‌ترین میزان برسانند، اما ما باید در قبال حرف آنها بایستیم.

این کارشناس ارشد اقتصاد و انرژی با بیان اینکه توسعه فرزاد B به‌علت داشتن گاز ترش، کار بسیار پیچیده ای است، افزود: باید به گروکشی هندی ها خاتمه دهیم و نباید بیش از این فرصت سوزی کنیم.

نصیری ادامه داد: برای توسعه هرچه زودتر این میدان باید در عرصه بین المللی مشوق هایی قرار دهیم ، هر روز تأخیر به معنای باخت ما ، در قبال عربستان محسوب می‌شود.

 وی تأکید کرد: بنابراین باید مذاکرات بیهوده را خاتمه داده و به فکر منافع ملی باشیم.

 وزارت نفت جایگزین هند را پیدا کرده است

اسداله قره خانی سخنگوی  کمیسیون انرژی مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی اظهار داشت: با اینکه مطالعات میدان فرزاد B از سوی هندی ها انجام شده بود، اما لزوماً مقرر نشده بود که برای فعالیت بهره برداری همین شرکت انتخاب شود.

وی با تأکید بر اینکه میدان باید هرچه سریعتر تعیین و تکلیف شود، افزود: وزارت نفت برای واگذاری میدان فرزاد B فراخوان داد و کشورهای مختلفی از جمله روسیه برای فعالیت های اکتشافی و بهره برداری از آن اعلام آمادگی کرده اند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره تهدید نفتی هند مبنی بر کاهش 33 درصدی خرید نفت از ایران در صورت عدم واگذاری میدان فرزاد B، بیان داشت: وزارت نفت بر اساس دیپلماسی میزان نفتی که این کشور خریداری می کرده را به دیگری خواهد فروخت.

 روسیه در اولویت انعقاد قراردادهای نفتی و گازی

فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اولویت داشتن روسیه در انعقاد قراردادهای نفتی و گاز با ایران و تشکیل اوپک گازی، گفت: مجلس شورای اسلامی مصوباتی در زمینه ساخت نیروگاه ها و بروز هایی در بخش انرژی داشته که زمینه مناسبی برای همکاری دو کشور ایران و روسیه است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر