بازدید 5213

نجفی در یک قدمی بهشت

کد خبر: ۷۱۷۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸ 31 July 2017
در حال حاضر اعضای منتخب شورای شهر تهران در حال تصمیم‌گیری برای انتخاب شهردار جدید تهران هستند. یکی از گزینه‌های اصلی شهرداری تهران محمدعلی نجفی است که روز گذشته حسین مرعشی اعلام کرد که وی نامزدی این سمت را پذیرفته است و حالا در حال تنظیم برنامه خود برای ارائه هستند.
 
به گزارش ابتکار، نکته جالب توجه این است که مرعشی در این باره گفت اگر آقای نجفی شهردار شود من اتاق فکر ایشان می شوم و اگرمن شهردار شوم او اتاق فکر من می‌شود. سید حسین مرعشی در حاشیه مراسم درگذشت مادر علی اکبر محتشمی پور در جمع خبرنگاران درباره قائم مقامی‌اش برای محمدعلی نجفی در شهرداری گفت: آقای نجفی برای قائم مقامی، گزینه‌های قوی‌تر از من لازم دارد.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا ائتلافی بین شما و محمد علی نجفی وجود دارد اظهار کرد: من و آقای نجفی از هم جدا نیستیم که بخواهیم ائتلاف کنیم، ائتلاف جایی معنی می‌دهد که جدایی باشد اما ما یک سیبی هستیم که از وسط دو نصف شده ایم. سخنگوی حزب کارگزاران خاطر نشان کرد: اگر آقای نجفی شهردار شود من اتاق فکر ایشان می شوم و اگرمن شهردار شوم او اتاق فکر من می شود اما این نخستین سمت در سطح کلان نیست که نجفی برای آن انتخاب می‌شود. او پیش‌تر سابقه مدیریتی در سطح کلان نیز داشته است و همین امر امتیازی ویژه‌ای برای سپردن تصدی شهرداری تهران و اعتماد شورای شورای شهر جدید به او شده است. به طوری که طی رای گیری نهایی تمامی اعضای این شورا با حضور وی به عنوان شهردر در بهشت موافق کردند. اما نکته مبهم شاید به اینجا برگردد که نجفی در مسئولیت‌هایی که بر عهده داشته، دو بار به دلیل ناراحتی قلبی مسئولیت را وانهاده است و حالا بعد از مدتی تصمیم گرفته به عرصه مدیریتی و آن هم در شهرداری پایتخت بازگردد و این قطعا می تواند شرایط را برای او بسیار دشوار کند. زیرا شهرداری تهران به واسطه توان اجرایی و رسانه‌ای همیشه مورد توجه نهادهای مختلف بوده است و قطعا شهرداری آینده نیز باید با تمامی این مسائل دست و پنجه نرم کنند و در برابر فشارهای بسیاری ایستادگی کند. اما آیا نجفی آمادگی این را دارد؟
 
در همین خصوص غلامرضا ظریفیان کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید: آقای نجفی فردی است که گرایش سیاسی دارد و همواره یک پیوندی بین جریان اعتدالگرا و جریان اصلاحات داشته است. اما علی رغم همه این ویژگی‌هایی که ایشان دارد، این است که به اعتراف بسیاری از سیاسیون وی یک نیروی ملی هست و هر جا که رفته توجه جدی به منافع کلان ملی داشته است. نجفی بدون شک یک فرد بسیار باهوش و توانمندی است که می‌تواند از تمام ظرفیت‌های مدیریتی خود استفاده کند. همین مسئله موجب شده همواره وی را به عنوان مدیری بشناسند که ظرفیت‌های خوب علمی، تخصصی و تجربی دارد.
 
وی با اشاره به سابقه کاری محمد علی نجفی گفت: از روزهایی که او در آموزش و پرورش بوده به عنوان دوره‌ای طلایی از آن یاد می‌کنند. در این دوره اتفاق خوبی برای معلمان و کلیت بدنه آموزش و پرورش رخ داد و زمانی هم که در سازمان برنامه و بودجه بود همین نگاه هم در موردش صدق می‌کرد. بنابراین آقای نجفی با وجود اینکه دیدگاه‌های سیاسی روشنی دارد و مشخص است که به کدام جریان سیاسی تعلق دارد اما نمی‌توان عنصر ملی‌گرایی وی تحت سیطره جریانی که به آن تعلق دارد، در نظر نگرفت. در واقع هر جا که بوده و هر مسئولیتی که پذیرفته با نگاهی ملی کار خود را پیش برده است.
 
وی در مورد نحوه انتخاب نجفی بیان کرد: رای 21 نفره‌ای که آقای نجفی در شورای شهر آورد نشان می‌دهد که اولویت شورا هم ایشان بوده است و حالا که خود نجفی این مسئولیت را پذیرفته، بهترین گزینه برای تصدی شهرداری تهران است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد انتخاب نجفی افزود: اعضای شورای شهر تهران به اتفاق آرا فردی را برای شهرداری انتخاب کرده‌اند که نشان از احترام به رای مردم دارد. با توجه به اینکه یکی از عمده‌ترین مسائل شهر تهران مباحث مالی و کیفیت مدیریت دخل و خرج و تامین بدهی‌های کلان آن است، فردی چون نجفی که برنامه توسعه سوم کشور، حاصل تلاش اوست و چندین سال مدیریت برنامه و بودجه کل کشور را بر عهده داشته، شایسته این پست است.
 
ظریفیان با اشاره به توانمندی‌هایی که نجفی برای پست شهرداری تهران دارد گفت: عضویت در شورای شهر تهران و به ‌تبع آن آشنایی کامل با جزئیات مسائل آن دلیل عمده دیگری است که نجفی را بین سایر کاندیداها از ویژگی منحصربه‌فردی برخوردار می‌‌کند. تهران با توجه به اینکه یکی از گسترده‌ترین شهرهای جهان است، تنوع مسئولیت‌های پیشین نجفی از وزارت فرهنگ و آموزش عالی تا وزارت آموزش و پرورش، مدیریت برنامه و بودجه، ریاست میراث فرهنگی مشاورت عالی ریاست‌جمهوری و عضویت در شوراهای گوناگون، گستره وسیعی از آشنایی‌ها و تجربیات مدیریت و همکاری با اقشار گوناگون اجتماعی را سبب شده است که او را در بین سایر کاندیداها متمایز باشد.
 
وی با اشاره به گونه‌های مختلف مدیرتی در شهرداری تهران گفت: یکی از مباحث اصلی شهر تهران حفظ هویت فرهنگی- تاریخی شهر است. نجفی با ریاست قبلی در سازمان میراث فرهنگی و عضویت فعلی در شورای عالی آن، این امید را تقویت می‌کند که این عملکرد را به نحو بهتری به فرجام برساند. این استاد دانشگاه به درایت شورای شهر تهران با درک این نکته که جانشینی مدیریت کلان‌شهری چون تهران آن هم در شرایطی که مدیریت قبلی آن با اتکا و برخوردار از تجربه‌ای ١٢ساله بوده است، گفت: همه بر این امر واقفند که مدیریت شهر تهران امری خطیر و چالشی بزرگ است، لذا شهر نیازمند فردی با هوش سرشار است تا بتواند مدیریت خوب خود در آنجا به کارگیرد.
 
وی با اشاره به اینکه مدیریت‌های چند وجهی نجفی می‌تواند ضامن مدیریت خوب شهر تهران باشد بیان کرد: شهر تهران نیازمند مدیری است که به جنبه‌های فرهنگی و نرم‌افزاری شهر نیز توجه کافی داشته باشد. شهر تهران بیش از هر چیز نیازمند ارتقای سطح کیفی زندگی است. سوابق طولانی و درخشان نجفی در مدیریت کلان فرهنگی و آموزشی کشور از او فردی بی‌بدیل برای درک مباحث فرهنگی جامعه شهری و برنامه‌ریزی جهت ارتقای جنبه‌های آموزشی شهروندان اعم از کودکان، جوانان و بزرگسالان و افزایش ظرفیت‌های مدنی شهر می‌سازد. ظریفیان با اشاره به وجه مثبت مدیریتی نجفی در سطح کلان گفت: حضور نجفی در کنار بالاترین مسئول اجرائی کشور(رئیس جمهوری) سبب آشنایی نزدیک ایشان با مدیران طراز اول کشور و کیفیت جریان امور در دستگاه دولت شده است و این ویژگی راه تعامل مثبت بین شهرداری و دولت را گشوده و به حل مسائل موجود شهر کمک خواهد کرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل