بازدید 6400

جزئیات بستن در به روی «ناظری‌ها»

هنرمندان ایرانی در هر گوشه از دنیا بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند اما متأسفانه در سرزمین خودمان در سالن‌های کنسرت به روی ما پلمب می‌شود. این اتفاقات برای موسیقی و هنر این مملکت تأسف آور است و تأسف برای مردمانی که تا پاسی ازشب منتظر اجرای این کنسرت بودند؛ علاقه‌مندانی که 90درصد آنها از شهر مشهد و از راه دور به تماشای این کنسرت آمده بودند و در آخر هم اعلام کردند کنسرت لغو شده است. ما هنرمندان به این مسائل و مشکلات عادت کرده‌ایم، همیشه در این میدان بوده‌ایم و می‌مانیم و کار خودمان را انجام می‌دهیم واگر مشکلی هم پیش بیاید راه برگشتی نداریم. ولی نگرانی ما برای مردم است که با چه علاقه‌ای ساعت‌ها در محیطی نامناسب ایستادند و منتظر ماندند.
کد خبر: ۷۱۶۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۹ 30 July 2017
آواز پارسی در زادگاهش خاموش شد؛ قرار این بود که شامگاه جمعه 6 مرداد ماه استاد شهرام ناظری به همراه فرزندش حافظ، طرح «آوازپارسی» را در شهرستان قوچان برگزار کنند، اما کنسرت به دستور دادستان این شهر لغو شد؛ آن هم تنها به این بهانه که اجرای کنسرت در سالن کارگران این شهر در‌ شأن هنرمندان و مردم نیست.
 
به گزارش روزنامه ایران، ممنوعیت و ممانعت از اجرای کنسرت در استان خراسان رضوی بویژه شهر مشهد که حالا برای بسیاری از مردم و هنرمندان به عادت تبدیل شده، یک اتفاق سیاسی است که هر روز با توجه به نگاه‌های سلیقه‌ای، به رنگی ظاهر می‌شود. حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری رئیس کل دادگستری خراسان رضوی پیشتراشاره کرده بود که: «دستگاه قضا با اصل برگزاری کنسرت‌ها مخالف نیست ولی شرط و دغدغه ما همواره این بوده که کنسرت‌ها سالم و بدون مسائل خلاف اخلاق و عفت عمومی برگزار شوند.»
 
حالا سؤال این است که پرداختن به موسیقی اصیل ایرانی به همراه اشعار شاعران بزرگ ایران چه تعارضی با صحبت‌های دادستان دارد که هر بار و به هر بهانه‌ای اجرای موسیقی سنتی در شهرهای خراسان رضوی ممنوع می‌شود! اتفاقی که سال گذشته نیز در نیشابور تکرار شد و مانع اجرای کنسرت کیهان کلهر و شهرام ناظری در این شهر شدند.
 
حافظ ناظری درباره ممنوعیت اجرای کنسرت از سوی دادستانی به «ایران» گفت: دو روز پیش از اجرای این کنسرت اعلام کردند سالن معلم برای این اجرا مناسب نیست و سالن کارگران را انتخاب کردند. البته پیش از آن حواشی لغو کنسرت در فضا مجازی و خبرگزاری‌ها به گوش ما رسیده بود اما بازهم تأکید داشتیم که به شایعات توجه نکنید و کنسرت برگزار خواهد شد. ناگفته نماند تا دو ساعت به برگزاری کنسرت نیز از سوی دادستانی نامه رسمی مبنی بر ممنوعیت کنسرت اعلام نشده بود حتی به مردمی که با عشق و علاقه در جلوی سالن به صف ایستاده بودند این نوید را دادند که ساعت اجرا به 22 موکول شده است.
 
وی افزود: من و استاد ناظری به همراه گروه از ساعت 15:50 دقیقه در ساختمان ارشاد حضور داشتیم تا این مسأله پیگیری شود اما هیچ اتفاقی نیفتاد تا آنکه ساعت 19 دادستان شهرستان قوچان با من تماس گرفتند و اظهار داشتند که این سالن مناسب اجرا نبوده و جان ما و اعضای گروه در خطر است و بعد گوشی را قطع کردند.
 
حافظ ناظری در ادامه گفت: فشار و استرس‌های این موضوع سبب شد حال استاد ناظری بد شود و متأسفانه به درمانگاه منتقل شدند. این در حالی است مسئولانی که مانع اجرای این کنسرت شدند ادعای نگرانی از جان استاد را داشتند.
 
این آهنگساز، علاقه و عشق مردم را به موسیقی اصیل ایرانی ستودنی دانست و گفت: در کنسرت جمعه شب علاقه‌مندان بسیاری از نقاط مختلف ایران در انتظار یک اجرای خوب موسیقی بودند و تا پاسی از شب نیز با ما ماندند و حتی نزدیک بود منجر به یک درگیری شود تا جایی که دادستانی با من تماس گرفتند و گفتند به سالن کنسرتی که از سوی  مردم پلمب آن شکسته شده بود بیایم تا کمی اوضاع آرامتر شود. این در حالی است که در خبرگزاری‌های استان اعلام شده بود کنسرت با موفقیت و با استقبال چشمگیر مردم در حال برگزاری است!
 
این نوازنده و آهنگساز با بیان اینکه نمی‌دانم چرا با موسیقی فاخر و موسیقی سنتی این‌طور رفتار می‌کنیم، گفت: این فرهنگ و تمدن ماست که باید به آن افتخار کنیم. در این میان عده‌ای باقی مانده‌اند که سعی دارند این فرهنگ را حفظ کنند و به جوانان انتقال دهند. باید خوشحال باشند که هزاران هزار نفر، بخصوص جوانان زیر ۲۰ سال را در کنسرت‌های «ناگفته» با موسیقی ایرانی آشتی دادیم.‌ باید تشویق کنند نه اینکه در را پلمب کنند.
 
حافظ ناظری همچنین به ایسنا گفت: هنرمندان که هیچ، اما این چه رفتاری است که با مردم می‌کنند؟! چه کسی مسئول و جوابگو است؟ مردم باید بپرسند و جواب بخواهند. من همه دنیا را گشته‌ام. هم با کم‌ترین امکانات به اجرای موسیقی پرداخته‌ام و هم در بهترین سالن‌های جهان کنسرت برگزار کرده‌ام، با نوازنده‌های آماتور، بزرگان موسیقی جهان، برندگان ۵۰ جایزه اسکار موسیقی کار کرده‌ام، اما تا امروز این مورد را در زندگی ندیده بودم.
 
این نوازنده و آهنگساز با بیان اینکه مانند آدم‌های جانی و در حالی که مشخص نیست چه خطایی مرتکب شدیم، با ما این رفتار می‌شود، گفت: موسیقی‌ای که قرار بود برای شما اجرا کنیم، دربرگیرنده اشعار فردوسی است، چراکه اینجا خانه حضرت فردوسی است. من می‌توانم بپذیرم که این شهر فضای مذهبی دارد و برای همه ما قابل احترام است، حتی اگر یکی از جوانان تازه‌کار موسیقی به این شهر بیاید و برایش مشکلی ایجاد شود، طبیعی است، اما پدر من، مردی است که جوانان و رزمندگان ایران با صدایش شهید شدند، چطور ممکن است با این برخورد مواجه شود؟
 ناظری با بیان اینکه در را روی کسی که صدایش در خون مردم ایران جاری است، پلمب می‌کنند، گفت: استاد شهرام ناظری کسی است که تمام موقعیت‌های دنیا را رها کرد و با همه سختی‌ها در ایران ماند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۱۴
قوچان جای مطرب بازی نیست.
مشهد خودمختار شده. مگه خبر ندارى تابى جون!
ممکلتک هر کی هر کیه هست دیگه
هزار جور قانون گذار داریم
شرم آوره
آیا این نوع حرکت های غیر قانونی خدمت به اسلام است فکر نمی کنید به خاطر موضع گیری غیر اصولی یک مقام استانی وتبعیت بی دلیل از او باعث تنفر مردم از دین می شوید به خاطر خدا بزرگان اصولگرا جمع شوند نتایج سخنان ورفتارشان را ارزیابی کنند وبعد یک تصمیم اصولی که منافع دین وملت را تامین کند را در دستور کار خویش قرار دهند
متاسفم برای خودم و مردم این ممکلت با این طرز تفکر
انشاالله که حال استاد خوب باشه و من منتظر دیدار ایشان در تهران هستم
پاسخ ها
محمد از مشهد
| Mauritius |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
من به شما مثبت دادم اما تهران و مشهد چه تفاوتی دارد که ما مشهدی ها محروم و شما تهرانیها بهرمند باشید؟
تعطیل کنید...
فضاهای امن را که یک جوان میتواند با خانواده اش برای سرگرمی و تخلیه انرژی استفاده کند تعطیل کنید تا جوان ما به اعتیاد و بزهکاری رو بیاورد و آخرش بشود قتل ستایش و آتنا و بنیتا...
مرحبا به این مسئولین
پیشنهاد میکنم تتلو کنسرت بدهد تا شاهد این اتفاقات نباشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
موافقم.حتما مسیولین مربوطه هم با سلام و صلوات کنسرت ایشان را افتتاح خواهند کرد و صدا و سیمای میلی هم آن را به نمایش خواهد گذاشت.
کجای دنیا اینگونه با بزرگان و هنرمندانش رفتار می کند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
ایرانننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننن
ببندید در اماکن فرهنگی را ،تا در خانه های در بسته دود غوغا کند، این افراط کاری‌ها عوارضی دارد،زمانیکه قدرت را از دست دادید و شاهد تفریط ها شدید ، فقط آه حسرت خواهید کشید.
اگر بدانیم که در ده سال اول انقلاب برای حمل و نقل ساز مثلا یک سه تار احتیاج به مجوز کتبی از وزرارت ارشاد بوده است در غیر اینصورت ساز را ضبط میکرده اند باید خوشحال باشیم که اینقدر پیشرفت کردیم که بعضی مواقع و در بعضی شهرها میتوانیم کنسرت ببینیم. نباید فکر کنیم افرادی که قبلا قوانین آنچنانی وضع کرده اند حالا صاحب قدرت نیستند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان