بازدید 4614

جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور می‎ماند

کد خبر: ۷۱۵۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵ 24 July 2017
عیسی کلانتری مشاور معاون اول رئیس جمهور از ابقای اسحاق جهانگیری به عنوان معاون اول در دولت دوازدهم خبر داد.

به گزارش تسنیم، عیسی کلانتری در یادداشتی که در سایت اتاق بازرگانی تهران نوشت، اعلام کرد: متولی اصلی احیای دریاچه ارومیه معاون اول رئیس‌جمهور است. اگر معاون اول تغییر کند، متولی احیا هم تغییر خواهد کرد.

وی در عین حال تصریح کرد: به نظر می‌رسد که آقای جهانگیری در این سمت ابقا شود.

متن یادداشت عیسی کلانتری که به موضوع دلایل افت سطح آب دریاچه ارومیه پرداخته است، به شرح زیر است:

1.کاهش سطح آب دریاچه ارومیه در تیرماه سال جاری نسبت به همین ماه در سال گذشته به دلیل کاهش میزان بارندگی است. کاهش 40 درصدی بارندگی در سال جاری باعث شد تراز دریاچه ارومیه کاهش پیدا کند. در حوزه آبریز دریاچه ارومیه میزان بارش در سال آبی 94-95، به ارتفاع 330 میلی‌متر محاسبه شده درحالی‌که این میزان در سال آبی 95-96 به 205 میلی‌متر رسیده است. آب دریاچه از آب‌های جاری تأمین می‌شود و کاهش بارندگی، کاهش سطح آب‌های جاری و درنهایت کاهش سطح آب دریاچه ارومیه را به همراه خواهد داشت. در حال حاضر سطح آب دریاچه ارومیه 17 سانت نسبت به تیرماه سال گذشته کاهش پیدا کرده است و البته به نظر من این میزان کاهش نگران‌کننده نیست.

 کاهش بارندگی اتفاقی است که به‌هرحال رخ می‌دهد. بارندگی نسبت به سال گذشته 120 میلی‌متر کمتر شده و نسبت به دو سال گذشته 110 میلی‌متر کاهش پیداکرده است. بحث اصلی ما بحث بارش‌هاست که در تمام حوزه‌های اصلی کمتر شده است. این کاهش بارندگی باعث شده گرمای هوا 1.5 درجه افزایش پیدا کند و تبخیر آب دریاچه بیشتر شود. الآن در کل دریاچه 2 هزار و 100 کیلومترمربع آب داریم که ارتفاع آن نسبت به سال قبل 17 سانت کمتر است.

2.برای احیای دریاچه ارومیه پروژه‌های متعددی در نظر گرفته شده است. اگر این پروژه‌ها که براساس نقشه راه احیا تعریف‌شده عملیاتی شود، احیای رودخانه ارومیه در زمان کمتر ممکن است. امیدواریم ان‌شاءالله با حمایتی که از انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه انجام شده، فرایند احیا سرعت بگیرد. مسئله ما در حال حاضر این است که احیا در پنج سال یا ده سال انجام می‌شود. بحث زمان است وگرنه در مسیر احیا قرار داریم و پیش می‌رویم.

3.متولی اصلی احیای دریاچه ارومیه معاون اول رئیس‌جمهور است. اگر معاون اول تغییر کند، متولی احیا هم تغییر خواهد کرد. به نظر می‌رسد که آقای جهانگیری در این سمت ابقا شود. نقشه راه ما در احیای دریاچه ارومیه مشخص است. برای احیای دریاچه ارومیه به پول نیاز داریم. اگر پول اجرای پروژه‌ها تأمین شود، احیای دریاچه سرعت می‌گیرد و اگر بودجه اجرایی شدن طرح‌ها تأمین نشود، احیای دریاچه در مدت‌زمان طولانی‌تری انجام می‌پذیرد.

توضیح: بارندگی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به درازمدت 22 درصد و نسبت به سال گذشته 32 درصد کاهش یافته است. به نظر می‌رسد که شرایط دریاچه نامطلوب است. اگر دریاچه ارومیه احیا نشود، جان بیش از 14 میلیون نفر در خطر است. کاهش آب دریاچه در تیرماه چه دلایلی دارد؟ این میزان کاهش چقدر نگران‌کننده است؟ دولت دوازدهم سیاست متفاوتی از دولت یازدهم در قبال دریاچه ارومیه در پیش می‌گیرد؟ عیسی کلانتری به این سؤالات پاسخ می‌دهد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان