بازدید 3973
گزارش

گم شدن ضعف هاي فدراسيون دورميداني پشت چندمدال باركورد حداقلي

کد خبر: ۷۱۵۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲ 24 July 2017
شهریور سال 94 بود که مجید کیهانی سکان ریاست فدراسیون دوومیدانی ایران را برعهده گرفت. کیهانی در طول این مدت حواشي زيادي را از سر گذرانده است و اغلب كارشناسان عملکرد او را منفی قلمداد كرده اند.

به گزارش تابناك ورزشي، حالا بعد از اينهمه نقاط ضعف ، كسب چند مدال در رقابت هاي قاره اي باعث شده تا انبوه معضلات دووميداني و حجم عظيم ناكامي ها و ضعف مديريتي پشت چند مدال قاره اي پنهان شود. 

سریال استعفای کادر فدراسیون
یکی از نکات قابل توجه، استعفاهایی است که در بدنه فدراسیون دوومیدانی رخ داد. در طول این دوسال نیروهای زیادی از مسئول روابط عمومی گرفته تا نایب رئیس از فعالیت در فدراسیون مجید کیهانی کناره‌گیری کرده‌اند. فرامز روستایی‌فر دبیر، علی گرزی نایب رئیس، شهرام نوروزی و رضا فراهانی مسئولان روابط عمومی، نعیما خواجوی و روح الله عسگری مسئولان کمیته آموزش و .... نفراتی هستند که از حضور در فدراسیون انصراف دادند.

وعده‌های عملی نشده
مجید کیهانی قبل از انتخابات ریاست فدراسیون وعده‌‌های زیادی داد که منجر به انتخاب شدنش شد اما این قول‌ها هیچ وقت عملی نشد. بحث نظام پرداخت حقوق ورزشکاران و مربیان یکی از قول‌های کیهانی بود که طبق آن قرار شد ملی‌پوشان در اردوهای متمرکز حضور داشته باشند و به ازای هر روز شرکت در اردو مبلغی دریافت کنند که این تنها در 2 ماه پرداخت شد. کیهانی در صحبت‌های قبل از انتخابات گفته بود برای بهبود درآمدزایی دوومیدانی‌کاران، باشگاه‌ها را برای حضور در لیگ دوومیدانی ترغیب خواهد کرد تا دوومیدانی‌کاران بتوانند بین 70 تا 40 میلیون تومان قرارداد ببندند اما این اتفاق نیفتاد و حتی الان علی رغم در پیش بودن مسابقات لیگ هنوز هیچ باشگاهی اعلام آمادگی نکرده است.
البته مدتی پیش طبق خبری که روی خروجی سایت فدراسیون قرارگرفت اسپانسر فدراسیون برای شرکت در لیگ اعلام آمادگی کرده اما شنیده‌ها حاکی از آن است که این شرکت فقط 100 تا 150 میلیون تومان قرار است هزینه کند که این مبلغ برای تشکیل یک تیم دوومیدانی بسیار ناچیز است. از دیگر وعده‌های عملی نشده این است که رئیس فدراسیون قبل از انتخابات به روسای هیئت استان‌ها گفته بود به هر هیئت 50 میلیون تومان بودجه می‌دهم اما این وعده‌ هم همچنان اجرایی نشده است.

از وعده ناتمام تاسیس آکادمی ملی‌ تا به سرانجام نرسدن استعداد یابی 
استعدادیابی یکی از برنامه‌های اصلی مجید کیهانی در زمان انتخابات بود به طوری که وی گفته بود مهمترین هدفش در فدراسیون دوومیدانی، استعدادیابی خواهد بود، اما برنامه‌های استعدادیابی وی تاکنون هیچ خروجی‌ قابل توجهی مشخص نداشته و با رفتن علی گرزی نایب رئیس و مسئول استعدادیابی فدراسیون، برنامه‌های استعدادیابی لغو شده است. موضوع آکادمی ملی هم تا الان راه به جایی نبرده و با گذشت دوسال این آکادمی تاسیس نشده است.

به کارگیری نیروهای کارنابلد
استفاده از نیروهای خبره در هر جایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما مجید کیهانی از افرادی استفاده می‌کند که به نظر نمی‌رسد کاربلد باشند. در مسابقات نوجوانان قهرمانی آسیا رضایی سرپرست تیم اعزامی ایران بود و نکته جالب توجه این که تعدادی از ملی‌پوشان به دلیل عدم توجه سرپرست نتوانستند در مواد تخصصی خود مسابقه بدهند. مسئله مهم دیگر حضور روسای هیئت استان‌ها در بدنه فدراسیون است یعنی به جای اینکه رئیس یک هیئت به مشکلات ورزش استان خود برسد در فدراسیون فعالیت می‌کند، علی رضایی که ریاست هیئت قم را بر عهده دارد مسئول کمیته نوجوانان و جوانان شده و عباس فتحی، رئیس هیئت استان ایلام هم مسئولیت کمیته مسابقات فدراسیون را به عهده گرفته و این مسئله به هیچ عنوان نمی‌تواند به سود دوومیدانی کشور باشد.

برخوردهای نامناسب با ملی‌پوشان
شنیده می‌شود برخوردهای رئیس فدراسیون دوومیدانی با برخی ملی‌پوشان باعث شده آنها  انگیزه خود را کاملا از دست بدهند و حتی تعدادی از آنها دوومیدانی را کنار بگذارند. در حال حاضر خبری از محمدرضا وظیفه دوست ملی پوش مستعد کشورمان نیست، از طرفی شنیده شده مجید کیهانی بارها و بارها اعلام کرده سپیده توکلی و مریم طوسی دیگر در تیم ملی دوومیدانی جایی ندارند و هزینه‌ای برای آنها پرداخت نمی‌کند.

کسب بهترین نتیجه تاریخ دوومیدانی با رکورد‌های حداقلي!
تیم ملی دوومیدانی ایران در حالی بهترین نتایج خود در تاریخ دوومیدانی را در قهرمانی آسیا کسب کرد که این نتیجه با ثبت رکوردهای ضعیف همراه بوده است. تفتیان در حالی در این مسابقات با رکورد 10:25 مدال طلا را کسب کرد که قهرمان دوره قبل این رقابت‌ها رکورد 9:9 ثانیه را به ثبت رسانده بود. حسین کیهانی دونده استقامتی ایران در دوی ۳۰۰۰ متر با مانع با زمان ۸:۴۳.۸۲ از خط پایان گذشت در حالی که رکورد قهرمان دوره قبلی این رقابت ها ۸:۲۷.۰۳ بود.  مسلم نیادوست در دوی ۱۵۰۰ متر با رکورد ۳:۴۸.۵۳ سوم شد و مدال برنز را کسب کرد و این در حالی است که در رقابت های قهرمانی آسیا ۲۰۱۵ ورزشکار بحرینی با رکورد ۳:۴۳.۶۷ به عنوان سومی دست یافت.

فدراسیون دوومیدانی فقط به مدال فکر نکند
بیژن شادمهر کارشناس دوومیدانی ایران در خصوص وضعیت فعلی دوومیدانی ایران اظهار داشت: آنچه مسلم است نباید به کسب چند مدال توجه کرد و باید به  مسائل مهم دیگری مثل توجه به بهبود زیرساخت‌ها، میزان بازدهی دوومیدانی‌کاران و رسیدگی به آنها اهمیت داد. مشکلات برگزاری مسابقات باید حل شود. ضمن اینکه ما باید داشته‌های‌ دوومیدانی ایران را حفظ کنیم ، خیلی از ورزشکاران ما کنار کشیده‌اند یا فعالیت آنها خیلی کمرنگ شده است، به عنوان مثال وظیفه دوست دو ماه تمرین نیامد در حالی که نفر دوم پرش ارتفاع کشور است چرا باید این اتفاق رخ دهد؟ سپیده توکلی هم حضور کمرنگی در تمرینات دارد، البته این طرف قضیه را هم باید دید که هر کسی شیوه و روش خاص خود را در مدیریت دارد اما این که این جنبه‌ها را در نظر نگیریم خوب نیست.

مشکلاتی که باید حل شود
با توجه به موارد ذکر شده به نظر می‌رسد دوومیدانی ایران برای این که بتواند روزهای موفق‌آمیزی را تجربه کند کار سختی خواهد داشت. اینکه فدراسیون دوومیدانی تنها به مدال‌هایی که در مسابقات قهرمانی آسیا کسب شده است توجه کند هیچ سودی نخواهد داشت چون این مدال‌ها در شرایطی به دست آمد که رکوردهای پایینی در این مسابقات به ثبت رسید و حتی اگر این گونه هم نبود نباید ضعف‌های موجود را پشت این موفقیت‌های مقطعی پنهان کنیم. شاید موثرترین راه حل برای مشکلات دوومیدانی کشور، تغییر در نوع مدیریت کیهانی باشد، مدیریتی که تا الان هم انتقادهای زیادی به آن شده و باید دیدی در نهایت کیهانی برای رفع ضعف‌ها و مشکلاتی مدیریتی خود در فدراسیون دوومیدانی چه راهکارهایی در پیش خواهد گرفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار