بازدید 12690

به دختربچه‌ها بگوییم در موقعیت تعرض چه کار کنند

کد خبر: ۷۱۳۰۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۱ 17 July 2017
آتناها و ستایش ها واقعیت های تلخ جامعه ما هستند که هر از گاهی دل مارا بدرد می آورند .واقعیتی که خیلی زود فراموش می شوند واز ذهن ها می روند غافل از آنکه این اتفاق باز هم در کمین ما نشسته و خود را برای گرفتن دامی دیگر آماده می سازد. همه ما مادران و پدران فکر می کنیم این حادثه ممکن است دیگر رخ ندهد حداقل برای فرزندمان. اما روانشناسان معتقدند تا زمانی که مهارت های زندگی را به طور کامل به کودکانمان یاد نداده ایم و خودمان هم از آن مهارتها بی بهره هستیم ، مسلما خطر بیخ گوش ما هست و خواهد بود .پس باید هوشیار بود و بروز هرگونه خطری را احتمال داد.

به گزارش جام جم، دکتر مهرداد کاظم‌زاده عطوفی معاون دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران، پیشگیری را مهمترین اصل برای جلوگیری از این گونه اتفاقات دانست و گفت: در حوزه پیشگیری آموزش نقش مهمی دارد یکی از این آموزش ها ،آموزش هدفمند نظام آموزشی است که نیاز است به صورت کلیدی روی آن کار وبرنامه ریزی شود هرچند که در دوره های مختلف روی آن بحث شده ولی متاسفانه هیچگاه عملیاتی نشده است.

وی افزود: براساس مدل های آموزش پیشگیری بحثی تحت عنوان مهارتهای زندگی وجود دارد. که براساس آن کودک با یکسری الگوهای ارتباطی ،اجتماعی ،ذهنی و شناختی آشنا می شود .البته این آموزش ها متناسب با سن طراحی شده است به همین خاطربرخی از همکاران روانشناس ما بسته های آموزشی مهارت های زندگی را به ویژه برای کودکان نوشته اند حتی برخی از کشورهای توسعه یافته نیز این آموزش ها را از قبل از دبستان یعنی پیش دبستان در دستور کار برنامه آموزش خود قرار داده اند .

وی ادامه داد: در این دوره ها به کودکان آموزش داده می شود هرچیزی که به شما می دهند قبول نکنید هرچیزی حتی مثل یک سیب خوشمزه یا یک فیلم جالب و دیدنی .قبل از اینکه آن را بپذیرید خوب فکر کنید برای این کار لازم است شما ابزارهایی داشته باشید واز طریق آن ابزارها صحت آنچه را که به شما می دهند بررسی کنید که آیا می تونید از آن استفاده کنید یا نه . به این نوع رفتار، تفکر نقاد می گویند. البته تفکر نقاد در حال حاضر در بزرگسالان ما مغفول است چه برسد به کودکان. از این رو فرقی نمی کند این آموزش ها از پیش دبستانی شروع شود یا در دوره های بالاتر. طبیعتا این آموزش ها برای خانواده ها نیز ضرورت دارد.از آنجا که ما در آموزش های رسمی خود به این نوع آموزش ها نپرداخته ایم قطعا بسیاری از خانواده ها وافراد از آگاهی بسیار پایینی برخوردارند. نظیر خانواده آتنا که از آگاهی لازم برای مراقبت از فرزندشان برخوردار نبودند.

دکتر کاظم زاده با اشاره به اینکه همواره یک فرد هوشمند احتمال هرگونه خطر را درنظر می گیرد گفت: باید به کودکانمان یاد بدهیم باوجود اعتماد همیشه ملاحظات را نیز درنظر داشته باشند واین همان تفکر نقاد است. بنابراین ابتدا آموزش خود مراقبتی به صورت عام و سپس آموزش خود مراقبتی در حوزه مسائل جنسی باید همواره مورد توجه نظام اموزشی و خانواده ها باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ابعاد حادثه آتنا ،توجه به بعد روانشناخی عامل جرم است. مسلما فردی که چنین جرمی را مرتکب می شود به لحاظ روانشناختی فرد سالمی نیست. لذا جامعه باید همواره مراقب یکسری علائم در افراد دور وبر خود باشد. مسلما اگر روی سازه های رفتاری این افراد دقت شود می توان به اختلالات رفتاری آنها پی برد. لذا این آگاهی می تواند مانع بروز یکسری اتفاقات شود.

این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه در این اتفاق چندین عمل توام رخ داده است گفت: ابتدا ربایش، دوم آسیب جسمی و سوم قتل. دلیلش نیز این است وقتی آدم ها وارد مدارهای هیجانی می شوند دیگر نمی توانند هیجانات خود را کنترل کنند لذا وارد فرآیندهای آسیب رسانی می شوند. فراموش نکنیم این ماجرا فقط داستان آتنا نیست بلکه داستان جامعه ماست و مسئولین سلامت کشور باید برای این موضوع برنامه ریزی داشته باشند.

دکترکاظم زاده با اشاره به اینکه والدین نیز باید مهارت های زندگی را آموزش بینند افزود:البته این آموزش ها نافی آموزش به کودک نیست کودکی که وارد مغازه می شود باید ذهنش آگاه باشد وقتی تغییراتی را می بیند چه رفتاری باید انجام دهد. یعنی وقتی دستش رامی گیرند چه رفتاری باید انجام دهد و چگونه مقابله کند. معمولا ما فقط ترس را به کودک القا می کنیم اما آموزش نمی دهیم .درحالیکه باید با کودکانمان بازی کنیم وبگوییم مثلا من دزدم وتو باید از دست من خلاص شوی .ببینم توچکار می توانی بکنی.باید ذهن خلاق بچه ها را فعال کرد.

وی با اشاره به اینکه آموزش فرزند در مقابله با خطرات بسیار مهم است گفت: آموزش و پرورش سالهاست با موضوع مهارت های زندگی درگیر است و هر مدیری برای خود یک تصمیمی می گیرند ولی هیچگاه یک برنامه جامع در این خصوص وجود ندارد. این توانمندی ها باید از پیش دبستانی شروع شود و تا دبیرستان هم ادامه دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۱۸
تا آموزش و پرورش درگیری هایش را برطرف کند هزاران جنایت رخ داده است . الگو برداری از غرب هم که حتماً درست نیست!
ما که آدم بزرگیم وقتی یه زور گیر با چاقو میبینیم کم میاریم. آخه یه دختر بچه که تجربه زندگی و دفاع نداره ، جثه اش نحیف، وزنی نداره و حتی به سوسگ هم جیغشو در میاره چه جوری میتونه مقابله کنه
"برخی از کشورهای توسعه یافته نیز این آموزش ها را از قبل از دبستان یعنی پیش دبستان در دستور کار برنامه آموزش خود قرار داده اند ."
اين دقيقا رويکردي است که صدا و سيماي ايران و آموزش و پرورش کشور ما بايد در برنامه هاي خود براي بچه هاي اين مرز و بوم لحاظ کنند.
متاسفانه در ايران والدين خود آموزش درستي در اين زمينه نديده اند که بخواهند انتقال دهنده آن باشند.
و حتي بسياري از روانشناسان و روانپزشکان !
همه مي گويند بايد آموزش دهيد، خوب در چه سطحي ؟ با چه ادبياتي ؟ با چه الگويي؟ با چه نوع و گونه بازي ؟ راجع به چه موضوعاتي ؟ ... اينها همه مسايلي است که از نظر والدين گنگ است و متاسفانه کارشناسان هم فقط کلي گويي مي کنند. توي کتابها هم که متاسفانه دوباره کلي و سربسته نوشته شده ! والدين ناآگاه مي مانند و ذهن خلاق خودشان و روش خودشان !!!!!!!!!!!!!
خيلي کار بلد باشند رجوع مي کنند به منابع خارجي ، يا از کتب آموزش و پرورش آلمان و کانادا و ... به دنبال الگويي و مثالي بگردند و يا از ويدئوهاي تهيه شده ساير کشورها در اين زمينه منبعي بيابند.
در واقع اين وظيفه صدا و سيماي ايران و اموزش و پرورش است. که در اين زمينه به بچه ها آموزش لازم را بدهند. به جامعه روش صحيح اين آموزش را منتقل کنند. بايد براي والدين کلاسهاي نگهداري از بچه ها گذاشته شود
باید کودکان را بصورت کارشناسانه از خطراتی که ممکن است با آن روبرو شوند آگاه کرد و همچنین راههای پیشگیری و مقابله با آن خطرات را به آنها آموخت.
باید به کودکان آموخت اگر به هر دلیلی از پدر و یا مادر دور یا جدا می شوند آنان را در جریان علت دور شدن و زمان تقریبی بازگشت خود قرار دهند و متقابلاً پدر و مادر پیوسته اوضاع و احوال کودک شان را چه در نزد خود و چه دور از خود رصد کرده و بسنجند.
من ضمن عرض تسلیت به این پدر و مادر داغدار و طلب آمورزش برای این کودک مظلوم، برای تجربه اندوزی و درس گرفتن از این فاجعه تأسفبار در راستای کنترل و پیشگیری اینگونه اعمال خباثتها توسط جانیان پست تر از حیوان بعرض میرساند:
در هر جامعه یا کشور میلیونی همه جور انسان یافت میشود از انسانی که برتر از فرشته است تا انسانی که پست تر از هر حیوان وحشی است و هر آن نیز ممکن است انسان، از کودگان و زنان گرفته تا افراد مسن و ناتوان با آنها مواجه شود اما مشکل در شناسایی افراد جنایتکار و یا رذل است لذا افراد بویژه کودکان باید از قبل آموزشها و هشدارهایی به اندازه و کافی را در اینباره دریافت دارند که در جامعه متناسب با خطراتی که ممکن است با آن مواجه شوند چه راهکارها و ترفندهایی در پیشگیری، حین مواجهه و پس از مواجهه را بکار بگیرند ...
در مورد این جنایت فجیع اگر این پدر و اصولاً هر پدر و مادری از قبل به کودک خود می آموخت هر وقت خواست او را ترک کند او را و علت ترک کردن را به اطلاع او برساند، پدر بلافاصله با چند دقیقه تأخیر کودک می توانست تاخیر غیر عادی را دریابد و پیگیر این تأخیر گردد و احتمالاً او را از چنگال جنایتکار بِرَهاند.
- کودکان نباید در مکانهای خلوت بدون نظارت پدر یا مادر قرار بگیرند.
- حتی المقدور کودکان نباید در مجامع بویژه در کوچه و خیابان طلا، جواهر و یا سایر اشیای گرانبهاء حمل کنند.
- پدر و مادر و سایر اعضای خانواده باید همواره رفتار و تعاملات افراد دور و نزدیک کودک را نسبت به کودک زیر نظر داشته و آن رفتارها را تجزیه و تحلیل نماید و به هر گونه ”رفتار عجیبی“ حساس باشند زیرا هر چیز عجیبی حاوی دستگم سه اطلاعات است:
- هشدار است (که این هشدار ممکن است اعلام خطر باشد) - مبنی بر اینکه رویداد یا رویدادهای ناشناخته یا پنهان یا مستتر در رویداد(های) دیگر در حال وقوع است یا بوقوع پیوسته است.
- هر چیز عجیبی (از کم اهمیت ترین تا پُر اهمیت ترین چیزهای عجیب) یک قطعه اطلاعات بسیار ارزشمند همچون یک قطعه از پازلِ آنسوی پرده زندگی تان است با جمع آوری این قطعات وقتیکه آنها به تعداد مناسب رسید با تأمل عمیق و آنالیز موفقیت آمیز آنها شما به پنجره ای دسترسی خواهید یافت که از درون این پنجره بسیاری از امور پنهان پیرامون زندگی خود و دیگران را روئیت خواهید کرد.
کاش قبل از اعدام قاتل از او بپرسند که در چه صورت بچه را نمی کشتی ؟
شاید بدین ترتیب راههایی پیدا شود که بتوان به کودکان آموزش داد که علاوه بر پیشگیری ، حتی در صورت تعرض ، رفتاری نکنند که باعث مرگشان شود
هرچند که خودم از گفتن این مطلب چندشم میشود اما به هرحال شاید بازگرداندن کودک آسیب دیده و ترمیم روحیه تخریب شده او بهتر از مرگش باشد !
و به پسربچه ها
به کجا رسیدیم که دیگه از ترس تعرض به دختران خردسالامون باید آموزش ببینیم
خدایا
2030 رو حذف کردید درست میشه
اولین معلمین فرزندان ، والدین آنها هستند و لذا لازمست خود والدین آموزش ببینند و آگاهی های اجتماعی خودشون رو بالا ببرند.
برخی آموزشهای رفتاری به کودکان در ادامه خوبیهایی که دارند باعث انزوای آنها و عدم اعتماد به جامعه رو به همراه داره.
رفتار شناسان و روانشناسان در این زمینه هم راه حلی به مردم ارائه بدن که این حوادث دیگه برای هیچ خانواده ای اتفاق نیفته.
اما این افراد مریض که آرامش جامعه رو به هم میزنن و خانواده ها رو داغدار عزیزان و دلبندان خودشون میکنن نباید با نفس کثیفشون هوای جامعه رو آلوده کنن و هر چه سریعتر باید از بین برن .
ابتدا لازم است بزرگسالان و والدین مورد آموزش قرار گیرند تا قادر به آموزش فرزندان خود و جامعه باشند. رساناهای عمومی مهم ترین نفش را در آموزش دارند رادیو تلویزیون روزنامه مجله اینترنت آتیزرهای تبلیغاتی و حتی تبلیغات بر روی اجناسی که می خریم ........
بسیار عالی است اما آیا فقط باید این آموزشها رو به دختران داد؟ کم نیستند پسرانی که دچار این معضل بوده اند. به نظر بنده، این موضوع تعرض جنسی به پسران بسیار بیشتر از دختران بوده و هست...
فقط به دختر بچه ها بگید!!!! پسر بچه ها در خطر نیستند؟؟؟ چقدر خوب شده که در کشور ما اصلا تبعیض جنسیتی نیست؟؟؟
فقط زن ها حقشون خورده میشه، فقط دختر بچه ها در معرض خطر هستند، فقط زن ها آسیب می بینند،
به کجا داریم میریم ما خدا می دونه
لازم نیست به دختران آموزش دهیم موقع تعرض چکار کنن - جلوی تعرض را بگیریم .
توی پرونده متجاوز آتنا و سوابق اون برمیخوریم به ماجرای تعرض همین هیولا به دختر بچه دیگیری در سالیان گذشته - که هنگامی که دختر بچه دیگری را دزدیده بود و برای تعرض به منزل آورده بود پدر دختر میفهمد و باقی ماجرا ....
اما جالب اینجاست که در کلانتری شاکی اعلام گذشت میکند و پرونده مختومه میگردد .
اگر نیروی انتظامی و قانون در این مورد با گذشت شاکی پرونده را حداقل به روانپزشک ارجاع داده بودن و اسم این هیولا رو در لیست مجرمین خطرناک تحت نظر قرار میدادن - این اتفاق نمی افتاد .
باور کنیم که 99 درصد جرایم خطرناک در این مورد یا حتی قتل و چاقوکشی و دزدی مسلحانه و غیره از طرف مجرمین سابقه دار انجام میشود و متاسفانه قانونی در مورد تحت نظر قرار داشتن مجرمین سابقه دار ضعیف عمل میکند .
بجای اینکه به دختر بچه ها بیاموزیم - به خانواده ها بیاموزیم که اگر مساله شبه تجاوز برای فرزندانشان بوجود آمد بخاطر ترس از آبرو گذشت نکنن و سریعا با نیروی انتظامی هماهنگ کنند تا اتفاق بعدی روی ندهد
نه آقای روانشناس با این تفکر کودکمان را با یکسری تفکر سوظننانه مواجه می کنیم آیا رواست که به خاطر 2 مورد خیانت میلیونها کودک را پلیسی تربیت کنیم به جاش کسانیکه مثل مورد پارساباد روانی هستند غربالگری و اونا را پیشگیری کنیم
خوب چکار کنند؟
متاسفانه افراد بذهکار مثل مردم عادی در بین مردم زندگی می کنند بدون اینکه به دیگران درباره آنها اطلاع رسانی شود.در کشورهای پیشرفته این افراد بعد از آزادی از زندان در محل سکونت به سایر همسایه در خصوص جرم او اطلاع رسانی میشود.
این همه نوشتید ولی چیزی راجع به اینکه چی باید آموزش بدن نوشتید.
وقتی که دستی قدرتمند جلوی دهان کودک خردسال هفت ساله ای را می بندد از او چه کاری ساخته است؟ انسان های بی خردی که دست به این کارها می زنند در کار خود خبره اند به تعبیری آموزش های لازم را تمرین کرده اند. باید به کودکانمان بیاموزیم که از سنینی دیگر با هیچ مرد غریبه ای در تماس نباشند و به محبت یا لبخند آنان توجهی نکنند. خانواده ها آنان را به خود وانگذارند شخص پدر باید نیاز کودک را برآورده می کرد تا مجبور نشود به تنهایی سراغ آب برود. هر چند این نوع نگاه بدبینانه است اما در جامعه ای با گرگ هایی از این دست لازم است که تدابیر لازم اندیشیده شود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان