بازدید 3411
قیمت نفت:

بدبینی تجار به بازار نفت

روز سه شنبه قیمت نفت اندکی کاهش یافت. به عقیده تحلیلگران هنوز نگرانی از افزایش مستمر تولید آمریکا و هم چنین برخی از تولید کنندگان اوپک،به رغم تلاش اوپک برای کاهش تولید نفت و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، موجب نگرانی تجار بوده است. در این میان تقلیل پیش بینی قیمت نفت توسط چندین بانک، بر این نگرانی ها افزوده است.
کد خبر: ۷۱۱۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴ 11 July 2017
روز سه شنبه قیمت نفت اندکی کاهش یافت. به عقیده تحلیلگران هنوز نگرانی از افزایش مستمر تولید آمریکا و هم چنین برخی از تولید کنندگان اوپک،به رغم تلاش اوپک برای کاهش تولید نفت و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، موجب نگرانی تجار بوده است. در این میان تقلیل پیش بینی قیمت نفت توسط چندین بانک، بر این نگرانی ها افزوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۱۰ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۶.۷۸ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۴.۳۵ دلار صورت گرفت.

بدبینی تجار به بازار نفت

از ابتدای سال ۲۰۱۷ تا کنون قیمت نفت خام حدود ۱۸ درصد کاهش یافته است. این در حالی ست که از ماه ژانویه تولید کنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) در تلاش اند تا با کاهش تولید نفت میان عرضه و تقاضا ایجاد کنند و به این طریق موجب افزایش قیمت نفت شودند.

در تاریخ ۲۵ می  سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) و ۱۱ کشور دیگر توافق کردند تا قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸، تولید جهانی نفت را روزانه ۱.۸ میلیون بشکه نفت کاهش دهند. اما با این حال قیمت هردو شاخص نفتی برنت و وست تگزاس اینترمدیت از آن تاریخ به بعد سقوط بیشتری داشته است.

تحلیلگران می گویند که افزایش مستمر تولید نفت توسط آمریکا و همچنین افزایش تولید کشور هایی که از توافق کاهش تولید نفت معاف شده اند، یعنی لیبی و نیجریه، موجب شده است که تلاش اوپک برای تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، دست کم تا این لحظه، با شکست روبه رو باشد.

همان طور که ذکر شد یکی از دلایل کاهش قیمت نفت افزایش تولید نیجریه و لیبی، بوده است. هر دو کشور لیبی و نیجریه در ماه های اخیر تولید نفت خود را افزایش داده اند. علت این امر معاف بودن این کشور ها از قرارداد کاهش تولید به رهبری اوپک است. این امر موجب شده است بحث راجع به داخل کردن این دو کشور در قرارداد کاهش تولید، میان تولیدکنندگان بیشتر شود.

آن طور که به نقل از بانک گلدمن ذکر شده است، اگر اوپک میزان کاهش تولید نفت را شدت نبخشد، قیمت نفت به بشکه ای ۴۰ دلار نیز خواهد رسید.

گزارش های هفتگی دولت آمریکا نشان می دهد که تولید نفت این کشور در هفته گذشته  ۱ درصد افزایش داشته و به ۹.۳۴ میلیون بشکه در روز رسیده است. افزایش تولید این هفته هر آن چه که از کاهش تولید آمریکا در هفته گذشته به دست آمد بود را نابود کرد.

این در حالی ست که گزارش های منتشر شده در آخرین ساعات روز چهارشنبه و از سوی موسسه نفت آمریکا نشان دادا که موجودی نفت آمریکا بیش از پیش بینی تحلیل گران کاهش یافته است. این گزارش نشان می دهد که در هفته منتهی به ۳۰ ژوئن موجودی نفت آمریکا ۵.۸ میلیون بشکه کاهش یافته است. این در حالی ست که پیش بینی تحلیل گران کاهش ۲.۳ میلیون بشکه بود.

تحقیقات برنشتاین پیش بینی اش از میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ را به ۵۰ دلار تقلیل داده است. این در حالی ست که پیش تر قیمت ۶۰ - ۷۰ دلار را پیشبینی کرده بود.

تاماس وارگا، تحلیل گر ارشد نفت در لندن گفته است: «تولید زیاد اوپک در ماه ژوئن و رشد اخیر شاخص دلار مانع از هر تلاشی برای افزایش قیمت نفت خواهد شد.»

بنا بر گزارش رویترز، نفت صادر شده به وسیله سازمان کشور های صادر کننده نفت (اوپک) در ماه ژوئن برای دومین ماه افزایش داشته است.

بر اساس گزارش رویترز، صادرات اوپک در ماه ژوئن برای دومین ماه متوالی به ۲۵.۹۲ میلیون بشکه در روز رسیده است که ۱.۹ میلیون بشکه در روز بیشتر از میزان صادرات در زمان مشابه نسبت به سال گذشته بوده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر