«چند همسری مردان» چه شرایط قانونی دارد؟
مطمئنا در دنیای پرتلاطم امروزی، یکی از موضوعاتی که می تواند جوامع بشری را از اختلافات شخصی و جمعی در امان بدارد، «آشنایی با حقوق متقابل افراد با یکدیگر و قانون» است که مهمترین اثر این آشنایی و آگاهی را می توان در پیشگیری از وقوع بسیاری از مشکلات حقوقی دانست؛ بنابراین، امروز تلاش داریم تا موضوع «چندهمسری» را بررسی کنیم.
هرچند خداوند متعال در آیه سوم سوره شریفه نساء، اجازه داده که مردان تا چهار همسر را با ازدواج دائم به عقد خود در بیاورند، در ادامه میفرماید: «اما اگر مىترسید عدالت را رعایت نکنید تنها به یک همسر اکتفا کنید.» این حکم الهی در متون شرعی و حقوقی اسلام هم آمده است و چند همسری اگرچه مجاز شناخته شده، ولی شرایطی برای آن در نظر گرفته شده است.
تا پیش از تصویب قانون حمایت از خانواده در سال ۱۳۴۶ منعی برای چند همسری مردان وجود نداشت، اما برای اولین بار در ماده ۱۴ این قانون، ازدواج مجدد مردان منوط به اجازه دادگاه شد و دادگاه هم باید با تحقیق از زن فعلی مرد و احراز تمکن مالی و احراز اجرای عدالت بین همسران توسط وی، میتوانست به مرد اجازه ازدواج مجدد دهد؛ البته ازدواج بدون اجازه دادگاه هم برای مرد میتوانست مجازات در پی داشته باشد.
این مقررات با تصویب قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۵۳ هم ادامه پیدا کرد و در ماده ۱۶ این قانون، ازدواج مجدد مردان را منوط به شرایطی کرد که در ادامه به آن اشاره خواهد شد. نکته مهم این بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هرچند لایحه قانونی تشکیل دادگاههای مدنی خاص در اول مهرماه ۱۳۵۸ به تصویب رسید و در آن بر اجرای مقررات شرعی در خصوص ازدواج و طلاق، تاکید شد، اما هیچگاه قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۵۳ نه در لایحه سال ۵۸ و نه در نظریات بعدی شورای نگهبان خلاف شرع اعلام نشد و اعتبار آن باقی ماند.
با وجود این، در بازنگری قانون حمایت از خانواده در سال ۹۱، عدهای در تلاش بودند تا شرط رضایت همسر اول و اجازه دادگاه را از قانون حذف کنند تا مسیر برای ازدواج مجدد هموارتر شود؛ البته این بار وقتی در ماده ۲۳ لایحه پیشنهادی، نمایندگان مجلس شرط اجازه دادگاه را لحاظ کردند، شورای نگهبان با آن مخالفت کرد و آن را خلاف شرع دانست. رفت و آمدهای لایحه حمایت از خانواده بین مجلس و شورای نگهبان در نهایت به حذف ماده ۲۳ جنجالی در این قانون منجر شد تا همان قانون سال ۱۳۵۳ در خصوص ازدواج دوم پا برجا بماند. اما مردان در چه صورتی میتوانند تجدید فراش کنند؟
شرایط ازدواج دوم در قوانین فعلی
با اینکه در فقه اسلامی محدودیتی بجز شرط عدالت برای ازدواج مجدد تا چهار همسر، برای مردان دیده نشده است، در سال ۵۳ و با تصویب ماده ۱۶ قانون حمایت از خانواده، این موضوع به کلی دگرگون شد به طوریکه قانون، اصل را بر ممنوعیت ازدواج مجدد مردان قرار داده و مقرر کرده است که «مرد نمیتواند با داشتن زن، همسر دوم اختیار کند مگر در موارد زیر؛
۱ - رضایت همسر اول. ۲ - عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی. ۳ - عدم تمکین زن از شوهر. ۴ - ابتلاء زن به جنون یا امراض صعبالعلاج. ۵ - محکومیت زن به حبس بیش از شش ماه. ۶ - ابتلاء زن به هر گونه اعتیاد مضر. ۷ - ترک زندگی خانوادگی از طرف زن. ۸ - عقیم بودن زن. ۹ - غایب مفقودالاثر شدن زن».
در بندهای دوم تا نهم این ماده قانونی، موضوعاتی مطرح شده که ازدواج مجدد مرد به واسطه آن طبیعی به نظر میرسد، اما اگر زوجه مشکلی نداشته باشد، بیمار نباشد، محبوس و مجنون هم نباشد، بچهدار هم شده باشد، در این صورت، تنها راه مرد برای ازدواج مجدد اخذ رضایت همسر اول و کسب اجازه از دادگاه است. البته احراز تحقق بندهای دوم تا نهم هم با دادگاه است و اگر دادگاه آن را احراز نکند، اجازه ازدواج مجدد را به مرد نخواهد داد.
ازدواج مخفیانه ممنوع است!
مردی که میخواهد مجدد ازدواج کند باید برای تجدید فراش، دادخواستی به طرفیت همسر اول خود تنظیم و در آن خطاب به دادگاه دلایل و علل تقاضای خود را بیان کند.
دادگاه نیز با تعیین وقت رسیدگی، یک نسخه از دادخواست را برای همسر اول ارسال میکند تا به آن پاسخ دهد یا برای جلسه دادگاه خود را آماده کند، پس از آن دادگاه با انجام اقدامات ضروری و تحقیق از زن اول و پس از احراز توانایی مالی مرد و اجرای عدالت بین همسران، به شوهر اجازه ازدواج مجدد میدهد و چنانچه مرد شرایط و اوضاع مالی مساعدی نداشته باشد و زن نیز حاضر به تمکین و ایفای وظایف زناشویی باشد با درخواست او مخالفت خواهد کرد.
بر اساس ماده ۵۶ قانون حمایت از خانواده، سردفتران ازدواج حق ندارند بدون اجازه دادگاه اقدام به ثبت ازدواج مجدد مرد کنند و بر این اساس «هر سردفتر رسمی که بدون اخذ گواهی، بدون اخذ اجازه نامه یا حکم صادرشده درمورد تجویز ازدواج مجدد یا برخلاف مقررات به ثبت ازدواج اقدام کند، به محرومیت و مجازات اسلامی از اشتغال به سردفتری محکوم میشود.»
از آنجاییکه ثبت رسمی ازدواج مجدد مردان، نیاز به اخذ مجوز دادگاه دارد، بسیاری از مردان ترجیح میدهند تا در خفا و دور از چشم همسر اول خود، همسر دوم را تنها عقد شرعی کنند.
در واقع مردان بدون ثبت رسمی ازدواج، تنها صیغه شرعی نکاح دائم را جاری میکنند تا از عواقب ثبت رسمی آن در امان باشند.
هرچند مطابق با ماده ۴۹ قانون حمایت از خانواده، ثبت واقعه ازدواج الزامی است و چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی مبادرت به ازدواج دائم کند، به جزای نقدی بین ۸۰ تا ۱۸۰ میلیون ریال یا حبس بین ۹۱ روز تا شش ماه محکوم خواهد شد، اما بسیاری از مردان هم هستند که یا ازدواج خود را ثبت نمیکنند یا اقدام به ازدواج موقت میکنند تا دیگر مجبور به ثبت رسمی آن نباشند.
حالا فهمیدن چه کردن می خوان یه جوری درستش کنند به گندی که تو جامعه زدن بایت فحشا و به نام ازدواج موقت
ای اطلاع ندارین؟
البته اگه مشکلتون فقط همین باشه!
1- نکته جالب اینجاست که خداوند دستور میدهد 2 - 3 یا 4 زن بگیرید و نه بیشتر... و عدد یک جایی در این آیه ندارد و اشاره ای به آن نشده!! سپس تبصره آورده میشود که اگر در اجرای عدالت مشکل دارید یکی بگیرید.
نکته دوم اینکه مرد در عقد دائم نیاز به اجازه همسر اول یا قبلی دارد و نه در ازدواج موقت.
نکته سوم اینکه متأسفانه با اینکه این موضوع دستور صریح و روشن خداوند است ولی به شکل عجیبی از سوی بانوان و بخشی از جامعه به تمسخر گرفته میشود و به مخالفت با آن مشغول هستند!!! حتی در قریب به اتفاق فیلمهای سینمایی و یا سریالهای مرتبط با این موضوع این ماجرا با کراهت و اشکال نمایان میگردد!!!
خداوند به خاطر مسئله ای مشابه که زنان پیامبر او را مورد نکوهش قرار میدهند آیه 1 سوره تحریم را نازل میکند که به خاطر خشنودی زنانش حق ندارد حلال خدا را بر خود حرام کند.. و حتی زنان پیامبر را بر سر این موضوع تهدید میکند که اگر فرامین خدا را قبول ندارند آنان را مورد عذاب قرار میدهد و زنانی بهتر به پیامبر خواهد داد! (تفسیر دکتر قمشه ای) پس باید تکلیف خودمان را با دین روشن کنیم و به دنبال توجیهات غریب نباشیم.
ب-جز ازدواج دائم می شود زنا. و برای ازدواج دائم هم مرد نیاز به اجازه از احدالناسی ندارد ولو همسر اول. ازدواج موقت مطابق آیه 33 نور حرام است.
ج-حلال خدا با مخالفت قانون و اکثریت جامعه حرام نمی شود.
قرآن فرامین زندگی برای همه است و ربطی به پیامبر و امام ندارد.. پیامبر طبق فرمایش صریح خداوند فقط آورنده و ناقل آن پیام است.
در خانواده هایی که دارای فرزند هستند سخت تر هم می شود .اختیار همسر دوم همچون پلکان اضطراری است ، یعنی اول در شرایط اصطراری و دوم به شرط رعایت عدالت بین همسران.
اينكه از نظر فرهنگي امثال شما و متوليان فرهنگي نتونستن فضا رو براي اين حلال خدا آماده كنن شكي توش نيست ولي آيا شما آمار زنان بدون همسر و دختران پا به سن گذاشته اي رو كه دچار تنش عصبي هستن و نيازمندي شدي به روابط عاطفي و
جنسي با جنس مخالف دارند رو ميدونيد
آيا ميدونيد چه تعداد از مردان به خاطر سد مزاجي و مشكلات جنسي با همسر خود و ترس از ازدواج مجدد چه دايم و چه موقت به دنبال اعمال خلاف شئون هستن
مطئنا" شما بهتر ميدوني كه با افزايش سن زنها نسبت به مردان كشش كمتري به مسائل جنسي دارن و برعكس آقايان نياز بيشتري پيداميكنن
هيچ يك از قوانين اسلام بدون فلسفه نيست و هركجا بشر اين قوانين رو اجرا نكرده دچار اختلال شده دقيقا مثل جامعه فعلي ايران
براستي اگر قانون چند همسري اسلام واكاوي بشه خواهيد ديد باز هم برنده اصلي اين قانون خانومها هستند و آقايان فقط بايد در ازاي يك لذت جنسي مسئوليت يك فرد ويا خانواده جديد رو بپذيرن و اونرو حمايت كنن از هر حيث
كه البته رابطه نامشروع در حال حاضر سهل الوصول تر و ارزان و بي دردسر تره
ما زنها اگر نخوابم برنده اصلی همچین رسم بدوی و بیخودی بشیم باید چکار کنیم؟ دقیقا موضوع همان جمله آخر شماست پذیرفتن مسئولیت یک خانواده جدید و بچه های بیگناه واسه حداکثر یک ماه لذت جنسی یعنی اوج حیوانیت
شما به قول دوستمون یک خانواده دو زنه نشان من بدین که گرفتار انواع و اقسام تنش ها و حسادت ها و بحرانهای عصبی نباشن
از لحاظ انسانیت هم کار به شدت مشمئز کننده ای هست
فرق انسان و حیوان پس در چیه
نمونه بارز و خوب این خانمها برنده اصلی چند همسری را به خوبی در اطرافین خودمام و جوامع عرب دیده ایم و می بینیم
شما هم برین جایی که بتوانید از این مواهب بهرهمند بشید و خانمهای بیشتری را خوشبخت کنید
حرامسرای اعرا ب جای خوبی برو اونجا
اماواگرتجدیدفراش راخود مرد میداند .ومعنای عدالت ثروت نیست .یک نان رادوقسمت کنند .
ازنظرروانشناسی جنسیتی هم تفاوت اساسی وجود دارد.
ازدواج دوم هم به همان میزان منفور هست ضمنا از نظر روانشناسی جنسی و نه جنسیتی نیاز زن بالاتر و فعال تر از مرد هست به دلیل تغییرات زیاد هورمونی پس طبق قانون شما زنها هم میباید چهار تا شوهر میکردند زن نان نیست که قسمتش کنید و نکته دیگه اینکه فرمودید اما و اگر تجدید فراش را خود مرد می داند پس لطفا مردانی که مثل شما قصد تجدید فراش دارند این رو همان جلسه خواستگاری از زن اول مطرح کنن تا ببینیم که تا شونصد سالگی عزب اوقلی خواهند موند و همون اولی هم گیرشون نمیاد و کار دیگه به زن دوم نمیکشه خخخخخخ
بااین افکار عقب مانده عصر حجریت
همون بهتر تا ابد مجرد بمونیو نسلتو زیاد نکنی
دین (سوره مومنون) کنیز داشتن و بردگی جنسی زنان را نیز مجاز میداند.
از شما میپرسم اگر امروز اعراب به کشور ما حمله کنند و دختر و خواهر و مادرت را به کنیزی ببرند به نظر شما به بردگی جنسی کشیدن دختر بچه 12 ساله ات اشکال ندارد، درسته؟؟؟؟؟؟
آیا آن زمان هم میگویی دستور شرع است و کودک معصوم من راببر و ...
آقا یک آدم اصیل خانواده دار درست حسابی و نه این تازه به دوران رسیده های یک شبه نشون من بده که دنبال این مسائل باشه







