بازدید 22545
۱

مالیات چیست و چرا باید مالیات بپردازیم؟

کد خبر: ۷۱۰۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷ 09 July 2017
بسیاری از افراد نمی‌دانند هدف از دریافت مالیات چیست و آیا مالیاتی که از آنها گرفته می‌شود، منصفانه است یا نه؟ مالیات از جمله مهم‌ترین منابع تأمین سرمایه‌ی لازم جهت عمران و آبادانی کشور به‌شمار می‌رود، اما چنانچه مبلغی که به‌‌عنوان مالیات بر اشخاص یا کسب‌و‌کارها تحمیل می‌گردد از درآمد و توان مالیات‌دهنده فراتر باشد، شکی نیست که مشمولان پرداخت مالیات به‌علت احساس خسارت، از تسویه‌ی بدهی‌های مالیاتی خود شانه خالی خواهند کرد. در ادامه قصد داریم توضیح بدهیم مالیات چیست و بر چه مبنایی محاسبه می‌شود. همچنین به‌طور مختصر به بررسی ویژگی‌های نظام‌های مالیاتی کارآمد می‌پردازیم.

مالیات چیست و چرا باید مالیات بپردازیم؟

مالیات هزینه‌ای اجباری است که توسط یک نهاد دولتی (در سطح محلی، منطقه‌ای یا ملی) به‌منظور تأمین هزینه‌های مالی فعالیت‌های دولت، تعیین و دریافت می‌شود. در علم اقتصاد، مالیات به هر نهاد یا شخصی که بارِ مالیاتی پرداخت می‌کند، از کسب‌وکارهای مشمول پرداخت مالیات گرفته تا مصرف‌کنندگان نهایی محصولات یک کسب‌وکار، تعلق می‌گیرد. همان‌طور که گفته شد، هدف دولت‌ها از دریافت مالیات، تأمین سرمایه‌ی لازم جهت تحقق پروژه‌ها و خدمات عمومی است. پرداخت مالیاتِ تعیین‌شده، یک وظیفه‌ی اجباری محسوب می‌شود و چنانچه نهاد یا شخصِ مشمول به‌عمد از پرداخت بدهی‌های مالیاتی خود شانه خالی کند، از سوی مراجع قانونی مجازات خواهد شد. جمع‌آوری مالیات نیز توسط مراکزِ تحت نظارت دولت صورت می‌گیرد.

نرخ مالیات چیست و چه کسی آن را تعیین می‌کند؟

نرخ مالیات عبارت است از مبلغی که شخص یا شرکت ملزم به پرداخت آن است. این مبلغ توسط دولت و برمبنای درآمدِ مشمول مالیات اشخاص یا شرکت‌ها تعیین می‌شود.

مالیات بر درآمد چیست؟

مالیات بر درآمد به مالیاتی گفته می‌شود که دولت برای درآمد مالیِ حاصل از فعالیت‌های اقتصادی هر شخص یا کسب‌و‌کاری تعیین می‌کند. طبق قانون، مشمولان پرداخت مالیات باید سالانه فرم بازگشت مالیات بر درآمد را تکمیل کنند تا دولت به استناد این فرم تصمیم بگیرد که آیا شخص یا کسب‌و‌کار مذکور بدهی مالیاتی دارد؟ یا مشمول حق استفاده از استرداد مالیات می‌شود؟ مالیات بر درآمد از جمله منابع کلیدی تأمین سرمایه‌های موردِنیاز دولت جهت تأمین بودجه‌ی پروژه‌ها و خدمات عمومی به‌‌شمار می‌رود.



به نقل از chetor.com


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
با سلام و سپاس از ارائه مطلب آگاهی بخش شما

منتها برای اینجانب سوالاتی پیش آمده که جوابی برای آن نمی‌یابم. اگر پاسخ بدهید از لطف و بزرگواری شماست.
1. شنیدیم اگر مالیات را به موقع پرداخت کنیم پاداش داده می‌شود مثل بخشودگی مالیات. سالهاست کسانیکه حقوق می‌گیرند و حتی حقوشان از 2 میلیون تومان بالاتر نرفته چرا باز هم در فیش حقوقی شان سطری به عنوان مالیات هست که هیچ وقت بخشیده نمی‌شود. و همین حال برای افراد دیگر در ادارات دیگر وجود دارد. ایا بخشودگی مالیات شامل حقوق بگیران نمی‌شود؟
2. مسئله دیگر اینکه اصول گرفتن مالیات مگر نه اینست که باید بر مبنای عدالت باشد؟ پس چرا اقشار ضعیف هم مالیات می‌دهند؟ کسانی که حتی نانی برای خوردن ندارند، برای خرید همان نان، مبلغی ناچیز باید مالیات پرداخت کنند؟
3. درست است که در قبال دریافت مزایایی باید مبلغی بعنوان مالیات پرداخت بشود. مگر همه مثل هم و به اندازه هم از مزایا استفاده می‌کنند که همه به یک سان باید پرداخت کنند؟ و مدام باید انواع مالیات‌ها با اسامی متفاوت پشت انواع قبض‌ها ازشان کسر شود؟
4.مالیات باید باشد با اصل آن مشکلی نداریم. اما بی‌عدالتی به‌شدت به اسم قانون در زندگی ما اقشار نسبتا ضعیف جولان می‌دهد. از اقشار ضعیف تحت هیچ عنوانی نباید مالیات گرفته شود حتی مبلغ ناچیز پشت یک بسته پفک.
اگر به جیب دولت مال حرام رفت خدا آخر و عاقبت دولت را بخیر کند.

موفق باشید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی