بازدید 3904
اقتصاد در گذر زمان

از میانجیگری آمریکا در مسئله ملی شدن صنعت نفت تا اکتشاف آثار باستانی مربوط به 800 سال پیش

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۱۰۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 08 July 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

17 تیر 1330، هاري ترومن رئيس جمهور امريكا، «اورل هريمن‌» رامامور ميانجيگري بين ايران و انگليس در مسأله ملي شدن صنعت نفت ايران كرد.

17 تیر 1343، روزنامه اطلاعات در این تاریخ نوشت: امروز در شهرداری اعلام شد که موش ‌ها قسمتی از بایگانی شهرداری را خورده ‌اند. شایع بود که در این بایگانی اوراق و اسناد بهادار موجود بوده و موش ‌ها اسنادی را که در حدود ششصد هزار تومان ارزش داشته جویده ‌اند. بایگانی شهرداری مربوط به سال‌ های پیش است و دستبرد موش ‌ها نیز از همان سال ‌های قبل آغاز شده و چون انبار اسناد زیاد مورد توجه و احتیاج نبوده، جولانگاه موش ‌ها شده است. ماموران وقتی متوجه این مطلب شدند که به دستور شهردار قرار شد شکل بایگانی در شهرداری تغییر یابد و اسناد و اوراق بایگانی بیست سال گذشته بر طبق اصول تنظیم شود. ساختمان شهرداری کهنه و قدیمی است و در طبقه زیرین آن موش ‌ها رخنه کرده ‌اند. هنگامی که ماموران مشغول جابه ‌جا کردن پرونده‌ ها بودند ناگهان متوجه شدند که موش ‌ها گوشه‌ های اسناد و اوراق بهادار را جویده ‌اند. عقیلی مدیرکل شهرداری به خبرنگار اطلاعات گفت: اداره بایگانی پرونده ‌های راکد، درخواست تبدیل قفسه‌ های چوبی را به قفسه ‌های آهنی کرده بود و متصدیان بایگانی در جواب نوشته بودند که موش ‌ها پرونده ‌ها را مورد حمله قرار داده ‌اند. مدیرکل مالی شهرداری گفت: دستور داده شد که تعدادی تله موش و مقداری مرگ موش نیز خریداری و برای ریشه ‌کن ساختن نسل موش در انبارها و زیرزمین‌ ها گذاشته شود.

17 تیر 1351، در پي آغاز مذاكرات سياسي و اقتصادي ايران و آمريكا اعلام شد كه ايران فروش نفت در بازارهاي آمريكا را در ازاي خريد كالاهاي آن كشور همچنان ادامه خواهد داد.

17 تیر 1356، فرح پهلوي كه در آمريكا به سر مي برد در مصاحبه با آسوشيتدپرس درباره تظاهرات ضدشاه در آمريكا گفت حكومت همسرش همواره مورد حمله سوسياليست ها و كمونيست ها بوده است. زيرا شاه ايران اصلاحاتي را در كشور انجام داده كه حكومت هاي چپگرا فقط وعده انجام آن را به مردم خود داده اند.

همچنین در این روز  شاه در كاخ سعدآباد، با «موشه‌دايان» وزير خارجه رژيم صهيونيستي ديدار كرد.

17 تیر 1357، دبيركل سازمان كشورهاي عضو پيمان سنتو وارد تهران شد.

17 تیر 1377، يك گروه باستان شناسي پس از دو سال كاوش در منطقه واوان در حومه تهران آثاري از بناها و اشياي مربوط به 800 سال پيش را كشف كردند.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار