بازدید 10509

راه فرار خوزستان از تشنگی، از تهران عبور می‌کند!

خوزستان سهم بسیار بزرگی در تأمین بودجه کشورمان دارد و دست کم به قدر محافظت ساکنانش از آسیب های همراه با استخراج و استحصال نفت و ترکیبات نفتی، باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. توجهی از جنس هزینه بخشی از درآمدهای استان برای رفع مشکلات خودش، به ویژه در این روزها که دمای هوا به مرزهای غیرقابل تحملی رسیده و زندگی در این دیار، سخت تر از همیشه است.
کد خبر: ۷۰۹۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹ 05 July 2017
زلزله، سیل یا توفان که به وقوع بپیوندد، کسی در ضرورت حمایت از مردمان گرفتار شده شک و تردید به خود راه نمی‌دهد؛ اما کافی است مصیبت وارده از جنس دیگری باشد تا همه چیز گره بخورد؛ درست مثل آتش سوزانی که چند روزی است بر سر هموطنانمان در خوزستان می‌بارد و با تدبیری در راستای کاهش رنج مردم همراه نشده است.
 
به گزارش «تابناک»، پس از اوج گیری بی سابقه دمای هوا در خوزستان و رکورد شکنی دمای اهواز در جهان، به نظر می‌رسید مسئولان سریع دست به کار شده و تدابیری بیندیشند که در سایه آن، اندکی از رنج اهالی این دیار کاسته شود، ولی هر چه زمان گذشت، انفعال مسئولان بیشتر به چشم آمد و امید اهالی خوزستان کمرنگ تر شد.

مردمانی که انتظار داشتند در این روزهای سخت و سوزان، بیش از پیش دولتمردان را کنار خود ببینند و از حمایت هایشان بهره مند شوند، ولی به جای آن، از عبور میزان اشعه ماورای بنفش از حد هشدار مطلع شدند و درباره دستگاه سنجش این اشعه خطرآفرین شنیدند که هنوز خریداری نشده و وجود ندارد؛ تکلیفی که در برنامه ششم توسعه مشخص شده و خدا می‌داند آیا محقق خواهد شد یا خیر.

وضعیتی که با توجه به بحران سن و سال دار گرد و غبار در این استان و مشکلاتی مانند کمبود و شوری آب، اسفناک جلوه می‌کند، به ویژه اگر به یاد آوریم، چندی پیش ترکیب گرد و غبار غلیظ و بارندگی در استان، چه وضعیت بغرنجی در این دیار رقم زد و قطع برق، قطع تلفن و اینترنت، از کار افتادن پمپ های آب، خودپردازها و انبوه مصیبت های دیگر را به رنج های پرشمار اهالی خوزستان افزود.

آن هم در حالی که می‌دانیم خوزستان سهم بسیار بزرگی در تأمین بودجه کشورمان دارد و دست کم به قدر محافظت ساکنانش از آسیب های همراه با استخراج و استحصال نفت و ترکیبات نفتی، باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. توجهی از جنس هزینه بخشی از درآمدهای استان برای رفع مشکلات خودش. به ویژه در این روزها که دمای هوا به مرزهای غیرقابل تحملی رسیده و زندگی در این دیار، سخت تر از همیشه است.
 
راه فرار خوزستان از تشنگی، از تهران عبور می‌کند! 
وضعیتی که اگر بشنویم کوچ شمار زیادی از خوزستانی ها را در پی داشته و یا به انبوه تقاضاهای انتقالی میان شاغلان این دیار منجر شده، عجیب نخواهد بود، مگر اینکه از هم اکنون دست به کار شده و تدبیری بیندیشیم که امید را در دل ساکنان این دیار تقویت کنیم؛ مردمانی که می‌دانند رفع مشکلاتی مانند گرد و غبار، زمان بر است و با مشکلات حل ناشدنی مانند گرمای سوزان نیز، ولو به قیمت سوختن، می‌سازند اما بیش از هر زمانی تشنه امید هستند.

امیدی که می‌توان با پیگیری پیشنهادهایی مانند هزینه کردن بخشی از درآمد خوزستان در این استان، در راستای تقویتش گام برداشت یا برای تقویتش، پیشنهادهای دیگر را مد نظر قرار داد. مثل پیشنهادهایی که دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از سفر اخیرش به خوزستان و بررسی اوضاع این استان داد.

وی که در پی انتشار خبر گرم شدن بي سابقه هوای خوزستان، راهی اهواز و دیگر شهرهای این استان شده بود، در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: «باید هزینه‌های زندگی در خوزستان را کاهش داد. برخی پیشنهاد می کنند هزینه‌های آب و برق خوزستانی‌ها در تابستان و شرایط خاص به یک سوم كاهش يابد. برخی دیگر پیشنهاد پرداخت «فوق‌العاده زندگی» برای مردم استان‌هایی همچون خوزستان را دارند. در شورای اداري استان از استاندار و ديگر اعضاي محترم خواستم كه اين راهكارها بررسي شود.»

پیشنهادهایی که جا دارد پس از گردآوری، در هیأت دولت مطرح و به اتخاذ تدابیری منجر شود که نتیجه آن، دلگرمی و امیدواری اهالی رنج کشیده خوزستان است. مردمانی که از گرد و غبار هوا تا خشکسالی و شور شدن آب گرفته تا گرمای سوزان این روزها، با همه مشکلات کنار خواهند آمد و شرط انصاف نیست که چون به بحرانی متفاوت از سیل و توفان مبتلا شده‌اند، به حال خود رهایشان کرده و در حمایتشان دریغ بورزیم.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۲۸
بوشهر که جنوبی تره چرا برا بوشهر فکری نمیشود
راه توسعه خوزستان در دست خود مردم خوزستان است. دولت منطقه آزاد را در آنجا توسعه داده اما متاسفانه منابع انسانی در خوزستان بسیار ضعیف است.
پیشرفت با تلاش و کوشش حاصل می شود نه با عینک ری بن زدن و سر کوچه ایستادن.
پاسخ ها
اردشیر
| United States of America |
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
عجب تحلیل پر محتوایی !
سلام . خدمت تمام دل سوزان ایران عرض کنم من قبلا هم پیام گذاشتم پنج سال پیش این وضعیت رو پیش بینی کردم که خوزستان خالی ازسکنه خواهد شد ولی مردم عام می دونند که افراد عادی هر پیش بینی هم که بکنند هیچ ارزشی نداره چون مسیولیت دولتی ندارند . حالا هم می گم دور شده خیلی هم دور شده وجب وجب این خاک واقعا خون نوجوانان وجوانان تمام استان های کشور ریخته شد که کسی تجاوز نکنه بهش ولی حیف صد حیف که داره نابود میشه . خیلی حرف دارم ولی حقیقت رو بخواهید از ناراحتی هیچ حوصله ای ندارم
پاسخ ها
مسعود
| United States of America |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
حرفتو تایید میکنم الان الان خیلی عرب زبان تو شهرمون اومدن که قصد دارن خانوادشون رو هم بیارن مازندران . متاسفانه مازندران زیبا رو با بستن رودخانه های از سرچشمه و بردن آب اون به سمنان و تهران دارند مثل خوزستان میکنند . باز ما شانس آوردیم از سمت غرب یه بارونی میاد وگرنه معلوم نبود چی میشد
سالهاست ما دیگر امیدی به وعده های دروغین مسولین نداریم
تنها راه ما مهاجرت و کوچ از خوزستان است و بس.....................
لبنان مهمتره!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
مگه دولت داره ب لبنان کمک میکنه ک داری از لبنان حرف میزنی به هرکی رای دادی ازون کمک بخواه
اردشیر
| United States of America |
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۶
مگه دولت داره ب لبنان کمک میکنه ک داری از لبنان حرف میزنی به هرکی رای دادی ازون کمک بخواه ! واقعا باید خجالت بکشی با این نوشته بی معنی که نوشتی !
عوض کار کردن فکر بچه درست کردن هستین بقیه مناطق دنیا چیکار میکنن خودتون ابادش کنید نگید پول نفتمون رو بدین ابادش میکنیم که حرف خنده داریه یکبار بختیاریها شرکت نفت بختیاری تاسیس کردن و تمام سهام ان را فروختند و اعراب منطقه هم مهاجر هستند
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
اره پول بره تو اصفهان و تهران و تبریز و شیراز انواع سرگرمیها و رفاهیات رو تهیه کنن برای خودشون خوبه
خود خوزستاني ها و مخصوصاً اهوازي ها مقصراند؛ وقتي تو اوج آلودگي و گرفتاري و قطع برق فريب مي خورن، بنفش مي پوشن و ميرن شعار مي دن: هوا نداريم، ولي هواتو داريم!
كاملاً واضحه دولتي كه تو چهارسال اولش كاري نكرده، تو چهار سال دومش هم هيچ كاري نخواهدكرد.
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
عزیزانی که منفی داده اند از چی این نظر ناراحتند ؟! آیا جز این است که ما خوزستانی ها مقصر اصلی هستیم ؟ این بلایا و مصائبی که توسط دولت ها بر سر ما می رود اگر در استان دیگری بود فکر می کنید مردم آن استان باز هم به چنین دولت هایی رأی می دادند ؟ این دولت هم دنباله رو همان دولت های قبلی است ، استان خوزستان با بیش از 80 % درآمدهای کشور متأسفانه مردم آن در مطالبه حقوق خود جدی رفتار نمی کنند و باید در مطالبه حقوق خود بیش از هر استان دیگری فعال باشیم
هدف از ارسال انبیا قسط بود وقسط یعنی عدالت اجتماعی. نه اینکه تهران تمام بودجه مملکت را ببلعد بدون اینکه گلی به سر کسی بزند .
تازه در گرمای 54درجه در سایه و67درجه در افتاب هم حق دودی کردن شیشه خودروهایشان را هم ندارن وبا انان مثل مناطق سردسیر اعمال قانون میکنند !!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عینک و این مزخرفات مال فیلماست خوزستان بودجه نود درصد کشور رو تامین میکنه ما تنها خواسته مون اینکه درآمد هر استان برا خودش باشه تا کی همه امکانات باید در مناطق فارس نشین باشه و اقوام لر و ترک و کرد و بلوچ مورد استعمار مرکز نشین ها قرار بگیرند، همین الان که دارم نظر میزارم نه برق داریم نه آب تو این گرما تو مرکز اهواز هستیم، یا همه باید به یک اندازه ایرانی باشند ادامه این سیاست ها منجر به تجزیه کشور میشه به تبع بیشترین ضرر رو شما مرکز نشین ها خواهید کرد که هیچی از خودتون ندارید تابناک منتشر کن خواهشا دیگه خسته شدیم از این وضع
بابا خدا پدرتون رو بیامرزه خوزستان کیلویی چند فقط تهران ظاهرا همه ایران موظف هستند کار کنند و درآمدشون خرج تهرون بشه خوزستان و دیگر استانهای مرزی فقط به درد روزهای جنگ میخورن از دید مسئولین مردم این استان فقط و فقط برای جنگیدن و دفاع از آسایش دولتی ها و تهرونیا آفریده شده اند و حق دیگری ندارن .چه توقعاتی شما دارین!،به حق چیزای ندیده و نشنیده!!،
بابا باکدام پول وبودجه ابادش کنند.بیرون ازگود نشستی واظهارنظرمیکنی.مردم با زجر انجازندگی میکنندوتنهاراه نجات مهاجرت ازخوزستان است.
والا چی عرض کنم...
متاسفم برای بعضی از نظرات که فکرشون در مورد خوزستانی ها فقط تا عینک ریبون سرکوچه ایستادن قد میده .تا وقتی که تهران اصفهان ......در ارامشند کسی کاری به خوزستان نداره .نه آب درستی نه هوای درستی نه امنیتی فقط گرونی ....برا چی مهاجرت نکنیم.
تو این هوا تو این گرما زیر آفتاب کار کنی بعد حقوقت ماهی 600 هزارتومن باشه،بعد اعتراض کنی و رییس سازمان تحقیقات بگه قراردادتون طبق قانون کار برقراره ینی باید ماهم یه معدن رو سرمون آوار بشه که یکی به دادمون برسه.حرف هم که بزنی سریع اخراجت میکنن. یکی به داد ما کارگران خوزستانی برسه داریم میمیریم،به فنا رفتیم. تا کی اون مرکزنشیان نشستن و واسه ما از این تصمیمات مسخره میگیرن ینی کارگران خودشون هم مثل ما هستن؟
اینجا خوزستان، مرکز تحقیقات صفی آباد
ان شخصي كه مي گويد بختياريها شركت نفت تشكيل دادند و سهامش را فروختند واقعا نمي دانم با چه اغراضي اين تهمت هاي دروغ و مضحك را مي نويسند شما يك سند بياور كه بختياريها سهام يك چاه نفت يا يك خط لوله نفت رافروختند الحمدولله كه وجود ندارد وگرنه انسانهاي بيماري مثل شما در اين كشور زيادند تا حالا انرا منتشر كرده بودند.
اگر شما ذره اي از تاريخ كشورت را مي دانستي نفت ١٠٩سال پيش در سرزمين بختياريها(مسجدسليمان)كشف شد تاريخ را بخوان ايا واقعا ان زمان دولت مركزي داشتيم بنابراين خود خوانين بختياري وارد عمل شدند و از نفتي كه داشت مفت به يغما مي رفت تا حدي جلوگيري كردند و قرار شد بابت استخراج نفت در زمين هايشان ١٤٪‏ ان ميزان توليد را به خوانين بختياري بدهند و كنسرسيوم نفت بختياري و انگليس تشكيل شد بعد از تشكيل دولت مركزي در ايران شركت نفت ايران و انگليس تاسيس شد و تا دهه ٣٠شمسي كه نفت ملي و شركت ملي نفت ايران تاسيس شد و همانها و فرزندانشان از ان زمان تاكنون سكان تخصصي (البته نه سياسي و رانتي) شركت ملي نفت را در دست دارند و دارند به اين كشور در زير شديدترين شرايط سخت و طاقت فرسا خدمت ميكنند. البته بر شما حرجي نيست نمي داني بله بر نادان حرجي نيست
پاسخ ها
خوزستانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۵
سسسلام

واقعا درسته نمیدانند یه تاریخ الکی به خوردشون دادند بی اطلاع هستند .

مثل حکایت مشروطه که اسم ستارخان و باقرخان بزرگ شد .

درحالی که تهران بوسیله قوای بختیاری سردار اسعد بختیاری فتح شد و ستار خان باقرخان در تبریز در محاصره بودند و هیچ کاری نتونستند انجام بدند.

واقعا تاسف . بعد اسم ستارخان باقرخان با مشروطیت گره خورده.
مردم خوزستان حق دارنند ...اولا باید تمام شرکتهای نفت و وزارت نفت در تهران منتقل خوزستان شود ...زیرا نباید از مردم خوزستان بیگاری کشید اقایان در هزاران شرکت چندین طبقه با هزاران کارمند بیکار زیر کلرخنک استراحت کنند سود ان را ببرند ..باید وزارت نفت و شرکتهای تابعه ان از تهران منتقل انجا شوند تا هم برای مردم خوزستان خوب شود هو قدر پولی کارگران بیچاره رد هوای 50 درجه بدست می اورنند و تهرانی ها راحت مثل اب خوردن خرج تفریح وگردش خود می کنند بدانند .این تنها ترین راه است کار می کنند و زحمت می کشند بدانند ه وزارت نفت وگاز از تهران بروند خوزستان تا هم خوزستان خالی نشوود هم یک بار هم شده درد مردم خوزستان را درک گنندوپولها ی نفت را خرج اعتینا نکنند......در تهران کارمندان این شرکتها ووزارتخانه ها با حقوق های نجومی و رفاهیات فراوان .زندگی میکنند انها جان می کنند .باید تمام شود این نابرابری ها .....مگر نه تمام کارگران اعتصاب خواهند کرد ..باید وزارت نفت از تهران برود
فقط مهاجرت
اون موقعی که باوجود این همه مناظرات انتخاباتی وبرملاشدن نالایقی دولت مردم مجداا رای دانند این مردم لایق این دولت هستنند
مشکل گرما راه حل داره . باید درختهای بیشمار کاشت تا جلوی گرما گرفته شود اگر الان دزفول یا اهواز 51 درجه باشن میشود با کاشتن درخت درجه گرما را از 51 درجه به 45 درجه رساند و خیلی تاثیر دارد
خوب دوستانی که میگید رای نمی دادن به این آقا به کی رای میدادمد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار