بازدید 3200
سنگ تمام مرکز آمار برای دولت

رکورد تاریخی ایجاد شغل روی کاغذ جابجا شد

وعده ایجاد یک میلیون شغل برای مبارزه با ابرچالش بیکاری به لطف آمارهای مرکز آمار دولت نه در یک سال بلکه در یک فصل بدون اتفاق تازه‌ای در اقتصاد تحقق یافت.
کد خبر: ۷۰۹۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰ 05 July 2017
وعده ایجاد یک میلیون شغل برای مبارزه با ابرچالش بیکاری به لطف آمارهای مرکز آمار دولت نه در یک سال بلکه در یک فصل بدون اتفاق تازه‌ای در اقتصاد تحقق یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس، با افزایش 0.4 درصدی نرخ بیکاری بهار سال 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل زنگ هشدار افزایش و آژیر خطر تعطیلی بنگاه‌ها و اشتغال باز هم به صدا درآمد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که مسئولان دولت، وزارت صنعت و نظام بانکی می‌گویند حدود 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تولید و حفظ اشتغال موجود و سرمایه در گردش واحدهای کسب و کار سال 95 پرداخت شده است.

سوال اینجاست که اگر چنین حجم از تسهیلات پرداخت شده چرا آمار بیکاری افزایش یافته است. اساسا چنین رقم تسهیلاتی در کار است یا صرفا این رقم روی کاغذ پرداخت شده است؟ با فرض صحت سخن مسئولان به کدام واحدها و در چه بخش‌هایی با چه منظوری پرداخت شده که خود را در آمار بیکاری نشان داده است.

نرخ مشارکت اقتصادی از 38.9 درصد سال 95 به 40.6 درصد در بهار امسال رسیده که افزایش حدود 2 درصدی دارد. این نرخ از تقسیم جمعیت فعال (شاغل و بیکار) جمعیت 10 ساله و بیشتر بدست می‌آید بنابراین در این مدت به تعداد شاغلان و بیکاران یا یکی از این دو بخش افزوده یا کم شده است. با توجه به وضعیت رکود حاکم به جامعه  افزایش تعداد بیکاران محمل‌تر است.

با نگاهی به وضعیت بیکاری در بهار 95، به وضوح می‌توان مشاهده کرد و تعداد استان‌هایی که نرخ بیکاری آنها تک رقمی بوده نسبت به بهار 96 کاسته شده است. بهار 95 بالغ بر 12 استان بیکاری تک رقمی داشته که در بهار 95 به 6 استان تقلیل یافته است.

همچنین بهار سال 95 هیچ کدام از استان‌های کشور بیکاری بالای 20 را تجربه نکردند اما وضعیت در بهار امسال برای 3 استان به مرحله هشدار و بحران رسید. در این بین به ترتیب البرز، چهار محال و بختیاری و کرمانشاه نرخ بیکاری بالای 20 را داشته‌اند.

علاوه بر این مباحث کف نرخ بیکاری از 6.3 درصد در بهار 95 رشد کرده و در بهار 95 رشد کرده و در بهار 96 به 7.4 درصد رسیده ا ست که نشان از افزایش تدریج به جهت بیکاران دارد.

بیشترین تغییرات محسوس بیکاری استان‌های آذربایجان شرقی، بوشهر، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان و زنجان بازمی‌‌گردد که نرخ بیکاری تک رقمی آنها دو رقمی شده و حکایت از تعطیلی و پابرجا نماندن اشتغال‌های موجود واحدها و بنگاه‌های اقتصادی دارد.

واحد شمارش نفر

مقایسه شاغل، بیکار و مشارکت اقتصادی زمستان 95 با بهار 96
عنوان بهار 96زمستان 95تغییر
شاغل23.308.35522.342.429965.926 نفر
بیکار3.366.9733.198.757168.216 نفر
مشارکت اقتصادی26.675.32825.541.1871.134.141 نفر


بنابراین آمار در فصلی که مسئولان و جامعه درگیر و دار مباحث سیاسی و انتخاباتی بودند و اخبار دومینو وار تعطیلی کارخانه ها و بیکاری کارگران در گوشه و کنار کشور به گوش میرسید بدون هیچ اقدام موثری یک میلیون شغل به حساب دولت ثبت شد.

رکورد بی‌نظیرترین ایجاد اشتغال در تاریخ حالا به نام دولت و به لطف مرکز آمار ثبت شده است تا با رونق مشاغل فصلی پز آن برای دولتی های باقی بماند. اگرچه نباید از آمار ایجاد 700 هزار شغل در فصل بهار نیز که به تازگی از سوی رئیس‌جمهور ارائه شده است به سادگی گذشت.

هنوز یادمان نرفته است مسئولان که در ایام انتخابات با شعار ایجاد یک میلیون شغل ارائه شده توسط رقبا با دیده انکار و شک و شبهه می نگریستند و تحقق آن را مستلزم سرمایه گذاری سنگین و هزینه های گزاف می دانستند به یکباره و به لطف آمارهای مرکز آمار دولت این وعده نه در یک سال بلکه در یک فصل برآورده شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر