بازدید 13898
پیمانه اقتصادی؛

از «ممنوعیت خرید خارجی ۱۱۴ کالای مشابه تولید داخل» تا «افزایش ۵۰ درصدی دستمزد در کشوری با تورم ۷۲۰ درصد»

این پیمانه موضوعاتی همچون ادامه ریزش شاخص کل بورس، گرانی دلار آمریکا و افت یورو در بازار آزاد و هدیه بازار سکه به دلار، کاهش قیمت نفت و افزایش صادرات گاز قطر، ماست و پنیر ایرانی سر سفره آمریکایی ها، درستی و نادرستی دریافت مالیات برارزش افزوده از کارتخوان‌ها، ارسال پرونده کاسپین به قوه قضائیه، ادامه بن بست بودجه ای در نیوجرسی آمریکا و جزئیات آمار گشایش اعتبارات اسنادی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۰۹۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴ 05 July 2017
از «ممنوعیت خرید خارجی ۱۱۴ کالای مشابه تولید داخل» تا «افزایش ۵۰ درصدی دستمزد در کشوری با تورم ۷۲۰ درصد»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون ادامه ریزش شاخص کل بورس، گرانی دلار آمریکا و افت یورو در بازار آزاد و هدیه بازار سکه به دلار، کاهش قیمت نفت و افزایش صادرات گاز قطر، ماست و پنیر ایرانی سر سفره آمریکایی ها، درستی و نادرستی دریافت مالیات برارزش افزوده از کارتخوان‌ها، ارسال پرونده کاسپین به قوه قضائیه، ادامه بن بست بودجه ای در نیوجرسی آمریکا و جزئیات آمار گشایش اعتبارات اسنادی را در بر دارد.


شاخص کل بورس باز هم به ریزش خود ادامه داد 

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه 13 تیرماه 96 با کاهش 26 واحدی به رقم 78 هزار و 632 واحد رسید. تالار شیشه ای در چهارمین روز کاری بازار سرمایه در هفته جاری، شاهد فراز و فرود شاخص های منتخب بود، به طوری که  شاخص قیمت (وزنی ـ ارزشی) با افت 8.9 واحدی به رقم 26 هزار و 400 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با 3.6 واحد افزایش، عدد 17 هزار و 166 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 2.8 واحد رشد داشت و به عدد 13 هزار و 195 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 18.96 واحدی به رقم 85 هزار و 767 واحد دست یافت. شاخص بازار اول با افت 31.7 واحدی به رقم 54 هزار و 252 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با افزایش 15.3 واحدی، عدد 176 هزار و 82 واحد را به نمایش گذاشت.

از «ممنوعیت خرید خارجی ۱۱۴ کالای مشابه تولید داخل» تا «افزایش ۵۰ درصدی دستمزد در کشوری با تورم ۷۲۰ درصد»

بهای انواع سکه کاهش یافت

در جریان معاملات امروز (سه شنبه) بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۴۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۲۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان رسید. در عین حال، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و ۱۸۲ هزار تومان، نیم سکه ۶۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان، ربع سکه ۳۸۰ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی ۲۵۱ هزار تومان است. 

گرانی دلار آمریکا و افت یورو در بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با افزایش 37 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 727 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش 61 ریال همراه بود و به رقم فروش 43 هزار و 406 ریال اکتفا کرد. همچنین هر درهم امارات، 10 هزار و 365 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، 7 ریال گران تر فروخته شد.

هدیه بازار سکه به دلار

روز گذشته، هر دلار آمریکا با رشد قیمت معامله شد. هرچند عوامل بنیادی تغییر محسوسی را تجربه نمی‌کنند، اما حضور معامله‌گران سکه در بازار ارز را می‌توان مهم‌ترین دلیل رشد نرخ دلار ارزیابی کرد. به‌ طور سنتی و در شرایط ثبات شرایط عمومی، نرخ دلار و قیمت سکه رابطه معکوس یا به اصطلاح الاکلنگی دارند. دیروز نیز با توجه به افت اخیر قیمت اونس طلای جهانی، فعالان بازار سکه با خرید دلار سعی کردند افت قیمت سکه را محدود کنند. این الگوی تکراری، عموما با چاشنی تغییرات بیش از انتظار قیمت جهانی طلا رخ می‌دهد و ابتدا شوکی سریع به نرخ دلار وارد کرده و در ادامه تعدیل می‌شود. به نقل از دنیای اقتصاد، در معاملات روز گذشته نیز، دلار تحت تأثیر این رفتار الاکلنگی تا 3787 تومان بالا رفت، اما دوباره تعدیل شد.

کاهش بهای نفت پیش از تعطیلی در آمریکا

روز سه شنبه بهای نفت، پس از هشت روز متوالی افزایش، کاهش یافت. علت این امر افزایش تولید اوپک گزارش شده است. این در حالی ست که تولید نفت آمریکا پس از ماه ها افزایش مستمر کاهش یافته است و تولید بالای برخی از تولید کنندگان، به رغم تلاش اوپک برای کاهش تولید نفت و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضاست. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته،  ۱۵ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۹.۵۳ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۲ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۶.۹۵ دلار صورت گرفت.

صادرات گاز قطر به ۱۰۰ میلیون تن افزایش می یابد

دیر عامل شرکت نفت قطر، سعد الكابی، گفته است که قطر به عنوان بزرگترین صادر كننده گاز طبیعی مایع در جهان، قصد دارد به رغم تنش های دیپلماتیکش با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در چند سال آینده تولید خود را 30 درصد افزایش دهد. الکابی به خبرنگاران گفته است که قطر قصد دارد تا سال 2024 تولید خود را افزایش دهد و به تولید سالانه 100 میلیون تن گاز طبیعی برسد.

ممنوعیت خرید خارجی 114 کالای مشابه تولید داخل

مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت با بیان ممنوعیت خرید خارجی کالاهای دارای تولید مشابه خارجی برای دستگاه های دولتی افزود: پیش از این در سال 1393 مصوبه مربوطه برای 183 قلم کالا بود و در سال  نیز94 این مصوبه 181 قلم کالا را در بر می گرفت. علی آبادی فراهانی در گفت و گو با شاتا با اشاره به نشست  هیأت وزیران افزود: در این جلسه با اضافه شدن تعداد ۱۱۴ قلم کالا به فهرست کالاهای خارجی مشابه تولید داخلی دارای ممنوعیت خرید توسط دستگاه های دولتی موافقت شد. وی همچنین در ادامه گفت: امسال فهرست اقلام وارداتی که دارای تولید داخلی مشابه ‌باشند توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت احصاء و ممنوعیت ثبت سفارش این کالاها به مراجع ذیصلاح ارسال شد. علی آبادی فراهانی اظهار کرد: به استناد احکام دائمی قانون برنامه‌های توسعه کشور  مبنی بر عدم وضع موانع غیرفنی و غیرتعرفه‌ای از تولیدات داخلی با تعیین حقوق ورودی مناسب حمایت لازم از تولیدات داخلی به عمل آمده است. وی با اشاره به پایش مستمر و هر ساله فهرست اقلام وارداتی که دارای تولید داخلی مشابه ‌باشند، افزود: توسط هیأت وزیران مراحل تصویب ممنوعیت ثبت سفارش و محدودیت در واردات تصویب و ابلاغ گردید. علی آبادی فراهانی تصریح کرد: در راستای اجرای ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان،‌ واردات بسیاری از کالاها با اخذ نمایندگی از شرکت خارجی امکان‌پذیر شده است.

لبنیات ایران به آمریکا صادر شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت: دو کانتینر از محصولات لبنی ایران به دو ایالت آمریکا صادر شده و اکنون سفارش جدید برای صادرات محصولات لبنی متنوع به آمریکا دریافت کرده‌ایم. منبع: تسنیم

صحت و سقم دریافت مالیات برارزش افزوده ازکارتخوان‌ها

مدیر کل دفتر روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: انتشار متن دریافت ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده از کارتخوان ها در فضای مجازی، صحت ندارد. وی گفت: این شایعه در حالی مجددا مطرح شده که متن آن عینا در سال ۱۳۹۴ و اواخر تیرماه سال ۱۳۹۵ در فضای مجازی منتشر شده بود و هر بار توسط سازمان امور مالیاتی کشور تکذیب شد.

موافقت کمیسیون اقتصادی مجلس با ارسال پرونده کاسپین به قوه قضائیه

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص نشست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مسائل مربوط به مؤسسه مالی و اعتباری در جلسه امروز کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شد. رحیم زارع در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت از موافقت اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با ارسال پرونده کاسپین به قوه قضائیه خبر داد و افزود: با توجه به رای گیری اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس پرونده مؤسسه مالی اعتباری کاسپین براساس ماده 236 آیین نامه داخلی بررسی می شود و با توجه به این موضوع در صورتیکه که نمایندگان در صحن علنی موافقت کنند پرونده مؤسسه کاسپین جهت رسیدگی به قوه قضاییه ارسال می شود. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:تلاش می شود مسائل سپرده گذاران مؤسسات مالی و اعتباری رفع شود.

ادامه بن بست بودجه ای در نیوجرسی آمریکا

نهادهای دولتی در ایالت نیوجرسی آمریکا به علت نبود بودجه همچنان تعطیل هستند. به گزارش شبکه خبر، در حالی که ده ها هزار نفر از مردم ایالت نیوجرسی آمریکا به دلیل بن بست بودجه به مرخصی اجباری فرستاده شده اند، تصاویری از کریس کریستی فرماندار این ایالت منتشر شده که او را در استراحتگاه اختصاصی در ساحل نشان می دهد. این تصاویر زمانی منتشر شده که تا این بحران پایان نیابد، بسیاری از کارکنان ادارات دولتی همچنان در مرخصی اجباری به سر خواهند برد. بن بست بودجه ای باعث شده که پارک های نیوجرسی و بسیاری دیگر از خدمات ایالتی، از جمله دادگاه ها و مراکز صدور گواهینامه رانندگی به حالت تعطیلی در آمده است. این بن بست، که سه روز است ایالت نیوجرسی را فلج کرده، در نتیجه اختلافات میان قانونگذاران جمهوری خواه و دموکرات ایجاد شده است.

جزئیات آمار گشایش اعتبارات اسنادی

بر اساس اعلام بانک مرکزی، تعداد گشایش اعتبارات اسنادی در بخش واردات در سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۷۴۹۴ فقره جمعاً به مبلغ ۱۹.۲ میلیارد دلار بوده است. همچنین در سه ماهه اول سال جاری تعداد ۳۴۷۷ فقره مجموعاً بالغ بر ۳ میلیارد دلار است. همچنین در سال ۱۳۹۵ مجموع اعتبارات اسنادی صادراتی دریافتی بالغ بر ۲.۷ میلیارد دلار بوده است.

افزایش ۵۰ درصدی دستمزد در کشوری با تورم ۷۲۰ درصد

نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا دستور داده است تا حداقل دستمزد این کشور ۵۰ درصد افزایش پیدا کند که این رقم ۹۷ بولیوار، معادل تقریبا ۳۷ دلار است. در همین حال این برای سومین بار در سال جاری میلادی است که حداقل دستمزد در ونزوئلا افزایش پیدا می کند و پیش از این حداقل دستمزد در ژانویه و آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی به ترتیب ۵۰ درصد و ۶۰ درصد افزایش داشت. این مقدار از افزایش قابل توجه در دستمزد ونزوئلایی ها، همچنان آنها را با روند صعودی نرخ تورم درگیر کرده است و صندوق بین المللی پول پیش بینی خود از رشد نرخ تورم ونزوئلا را در سال جاری میلادی ۷۲۰ درصد اعلام کرده است، حال آنکه ونزوئلا بزرگ ترین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد؛ اما سقوط بهای نفت و نیز کاهش چشمگیر درآمد دولت  و نیز کمبود مواد غذایی در ونزوئلا، این کشور را به یکی از بحران زده ترین ملت های جهان در حوزه اقتصاد تبدیل کرده است. به گزارش مهر، نرخ ارز در ونزوئلا بیش از ارزش واقعی خود است و این مقدار از افزایش دستمزد ماهانه معادل ۱۲.۵۳ دلار است.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار