بازدید 11528
تأملی بر انتشار سیل اخبار نومیدکننده برای اهالی خوزستان و استان‌های مشابه؛

خوزستانی‌ها اگر از خاک و گرما جان به در ببرند، سرطان اسیرشان خواهد کرد!

کشورمان در مدار آب‌مروارید دنیاست و در بخش درمان، اعتبارات فراوانی به منظور درمان این عارضه دردناک هزینه می‌شود؛ اما اگر مسئولان وزارت بهداشت اندکی «پیشگیری» و مقوله سلامت را جدی گرفته بودند، نه تنها اهواز، که بسیاری دیگر از شهرهای کشورمان به سامانه سنجش UV تجهیز شده و دست کم مردم از خطراتی که تهدیدشان می‌کند، آگاه می شدند.
کد خبر: ۷۰۸۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷ 03 July 2017
هنوز زمان زیادی از انتشار خبر رکوردشکنی دمای هوای اهواز در جهان نگذشته، خبر می‌رسد یکی از پارامترهای موثر در سلامت ساکنان این دیار مرزها را پشت سر گذاشته و به محدوده هشدار رسیده است؛ گویی قرار نیست اهالی این دیار، آرامش را برای لحظه‌ای تجربه کنند.
 
به گزارش «تابناک»؛ در روزهای اخیر، خطری متوجه جان هموطنانمان در خوزستان شده که هرچند به نظر از دیرباز وجود داشته، به شکلی عجیب، جدید جلوه می‌کند؛ احتمال ابتلا به سرطان پوست و مشکلات بینایی، در نتیجه قرار گرفتن در معرض تابش شدید نور خورشید و میزان بالای اشعه UV یا همان ماورای بنفش!

آن گونه که روزبه کردونی، مدیر کل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی به ایلنا خبر داد، همزمان با رسیدن دمای هوا در اهواز در سی ژوئن 2017 به ۵۳.۷ سانتیگراد و قرار گرفتن این شهر در رتبه نخست گرمترین شهر روی زمین، میزان اشعه فرابنفش نیز (UV Index) در این شهر به عدد 10 رسید که بیانگر "وضعیت هشدار" است. وضعیتی که در آن میزان اثرات نامطلوب اشعه فرابنفش بسیار زیاد خواهد شد و موجب تأثیرات نامطلوب فراوانی بر پوست و چشم شهروندان خواهد شد.

خطری که علی گورانی، مسئول بهداشت، پرتوهای وزارت بهداشت درباره آن این گونه توضیح می‌دهد: «جزو کشورهایی هستیم که مقدار پرتوگیری پرتوهای فرابنفش خورشیدی به صورت طبیعی زیاد است؛ اما متأسفانه این موضوع به عنوان یک پارامتر پرخطر کمتر اطلاع‌رسانی شده است. شاخص پرتوهای فرابنفش دارای ۵ سطح است که از کم‌خطر تا پرخطر مشخص شده است؛ این شاخص‌ها از ۱تا ۳، ۳ تا ۵، ۵ تا ۸، ۸ تا ۱۱ و ۱۱ به بالا تقسیم بندی شده و از سطح دوم (یعنی عدد ۳ به بعد)، افراد نیازمند حفاظت در مقابل آن هستند و هر چقدر این عدد بیشتر شود، باید جدی‌تری حفاظت انجام شود.»

وی می‌افزاید: «پرتوهای فرابنفش خورشیدی یا UV به اعضای سطحی بدن مانند پوست و چشم آسیب می‌رساند؛ این پرتوها تقریبا اولین و شایع‌ترین عامل آسیب‌های پوستی و سرطان پوست هستند و همچنین باعث بروز آب‌مروارید در افراد می‌شوند و عامل پیر پوستی زودرس نیز هستند.» موضوعاتی به شدت نگران کننده به باور این مقام، بهترین راه مقابله با آنها، اطلاع رسانی و بالا بردن سطح بهداشت مردم است؛ اینکه مردم بیاموزند چگونه خود را از این خطر مصون بدارند و البته در این مسیر به ایشان کمک شود.

اما به راستی چه کسی غیر از گوینده این سخنان متولی آموزش به مردم در این زمینه است و چگونه می‌توان به مردم در مسیر حفاظت از این پرتوهای آسیب زا یاری رساند؟ بیایید کمی در پاسخ های ارائه شده و یا محتمل به این پرسش ها دقیق شده و پیرامونشان کنکاش کنیم تا بهتر متوجه اوضاع و بلایی که در روزهای اخیر، ناگهانی بر سر اهالی خوزستان و استان های مشابه آوار شده شویم.

برای شروع بد نیست از اینجا شروع کنیم که چه کسی میزان اشعه ماورای بنفش را در اهواز مشخص کرده و درست بعد از اوج گیری بی سابقه دمای هوا در این شهر، درباره آن اطلاع رسانی کرده است؟ آن گونه که کوروش بهادری، مدیر کل هواشناسی خوزستان می‌گوید، هیچ دستگاه UVسنجی در این استان وجود ندارد و «اطلاعاتی که در خصوص اندازه گیری این اشعه در مدت اخیر ارائه شده پایه علمی ندارد و با استفاده از محاسبات ریاضی و تصاویر ماهواره ای انجام شده است.»

نکته‌ای بسیار عجیب که پیرو آن جا دارد از مسئولان، به ویژه «مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت» پرسید در همه سال های گذشته، چگونه میزان این اشعه مضر سنجیده می شده است؟ مگر نه اینکه یکی از وظایف ایشان و نهاد بالادستی شان، پایش مداوم میزان این اشعه در راستای حفظ سلامت شهروندان بوده و مخاطرات بی توجهی به آن، بسیار آشکار بوده است؟

ابهامی بزرگ که اگر بدانیم خرید دستگاه سنجش میزان اشعه ماوراء بنفش برای هواشناسی استان در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده، به نوعی دردناک هم به نظر می‌رسد؛ چیزی شبیه عرضه نوشدارو به شهروندانی که سال هاست در معرض میزان خطرآفرینی از اشعه ماوراء بنفش هستند و مسئولان با علم به این موضوع، حتی تأمین سامانه رصد و پایش آنلاین و ارائه آمار و ارقام آن به مردم را هم به برنامه ششم توسعه و اما و اگرهای احتمالی تأمین بودجه موکول کرده‌اند.

این در حالی است که می‌دانیم کشورمان در مدار آب‌مروارید دنیاست و در بخش درمان، اعتبارات فراوانی به منظور درمان این عارضه دردناک هزینه می‌شود که اگر مسئولان وزارت بهداشت اندکی «پیشگیری» و مقوله سلامت را جدی گرفته بودند، نه تنها اهواز، که بسیاری دیگر از شهرهای کشورمان را به سامانه سنجش اشعه ماوراءبنفش تجهیز نموده و در مواقع اوج گرفتن میزان این اشعه، به مردم در این خصوص هشدار می‌دادند؛ هشداری که کمترین حق مردمی است که تا چند روز اخیر، حتی از وجود این خطر بزرگ بی اطلاع بودند!

گویی تنها وظیفه مسئولان، ایجاد ترس در دل مردم و کاشتن بذر تفکرات نامطلوب در ذهن ایشان است. مردمی که در زمان ابتلایشان به بالاترین میزان گرد و غبار و به شماره افتادن تنفسشان، در معرض اخباری قرار می‌گیرند که وجود ذرات رادیواکتیو در هوا را گوشزد می‌کند و در زمان رکورد شکنی دمای هوا، به خطر بزرگ اشعه ماوراءبنفش پی می‌برند تا به این نتیجه برسند که کسی هوادارشان نیست و تنها خودشان هستند و مصیبت هایی که در انتظارشان نشسته است؛ پیامی که به وضوح در روزهای اخیر برخی مسئولان مخابره کردند!  


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۱
یکی از رههای پیشگیری از مخاطرات اشعۀ فرابنفش، دعوت مردم به استفاده از چتر آفتابی، کلاه و عینک است. بدبختانه برسرگذاشتن کلاه در خوزستان مستمسک تمسخر است، حال آنکه در تمام شهرهای آذربایجان مردم چه پیر و چه جوان از کودکی کلاه بر سر دارند. باید فرهنگ سازی شود.در برنامۀ اخبار هوای کشورهای اروپائی و کانادا و آمریکا علاوه بر میزان دما، میزان تابش اشعۀ فرابنفش را نیز گزارش میدهند.ته چشم تمام مردم خوزستان بعلت سوختگی قهوه ای است که نشان از تابش شدید نور خورشید و عدم استفاده از عینک آفتابی است.در گذشته مردم یکجا نشین نبودند و سالی دوبار کوچ میکردند ولی الان دیگر زندگی کوچی منسوخ است و مردم مجبور به زندگی با شرایط نامساعد هستند.طبیعت را که نمی شود تغییرداد اما خودمان را می توانیم با شرایط تطبیق دهیم.
انگار استان خوزستان ،وشهر اهواز ،وشهرهای دیگر آن جدیدالتأسیس هستند ،ومردم آنجا بی تجربه از اوضاع ،واحوال جغرافیایی آنند؟ چرا هنگامی که درآمد سالانه کشور حدود صد میلیارد دلار بود خفه قان گرفته بودیم؟ واز اوضاع ،واحوال چیزی نمیگفتیم؟ چرا،،؟،،؟
اگر هوا شناسي بودجه خريد يو وي سنج نداره ميتونه از اطلاعات ساير كشورها كه ماهواره فرستادن و مجاني در سايت هايشان اعلام ميكنند اطلاع رساني كنند .به مردم هم بگن كه يك قانون كلي هست اينكه آفتاب بيشتر دماي بالاتر و اشعه فرا بنفش بيشتر در اين مواقع كلاه وامامه ولباس با پارچه بيشتر و عينك استفاده كنن .ضمنا مردم هم ياد بگيرن كه استفاده از عينك و كلاه و امامه سوسول بازي نيست
تخریب محیط زیست در ایران به صورت گسترده در حال گسترش است دریاچه ارومیه جنگل های زاگرس تالاب هامون ...همه در حال نابودی کامل هستند و متاسفانه قانونی برای مقابله ا تخریب وجود ندارد. اگر هم هست قابل اجرا نیست
نمی دانم چرا نظرات ما یکبار هم تا به حال در تابناک چاپ نشده... اقای دکتر انتظار مردم اینست که شما استاندار استان مظلوم خورستان شوید و هرچه زودتر مشکلات این بندگان خدا را حل و فصل کنید.....به جای اینکه اینقدر دلسوزی بی فایده نمایید....
در وضعیت فعلی که گرما و دما کار دولت نیست و اگر رییسی هم رییس جمهور میشد کاری از دستش بر نمی آمد. وقتی پول نفت 125 دلار بود سهم این استان نفتی رفت تو چیب زنجانی ها. مسئولیت اجتماعی شرکتها فراموش شد. اما نکته مهم اینه که در وضعیت تغییر اقلیم مهمترین راه حل کوتاه مدت آموزش تطبیق هست. تطبیق یعنی تغییر در سبک زندگی. ساعات خروج از منزل ، استفاده از وسایل ایمنی مثل عینک و کلاه. استفاده از برق خورشیدی و ..
شاید بسیاری این ادعا را فرضیه توطئه بدانند. اما همین که میزان تشعشع با دمای هوا رابطه پیدا کرده تنها چیزی که متصور هست همان تئوری هارپ هست که من فکر می کنم محتملترین و بهترین توجیه برای وضعیت فاجعه بار خوزستان و حتی مابقی ایران است.
بسمه تعالی
با سلام تا اگوی توسعه ای استان خوزستان اصلاح نگردد این قصه فاجعه با ادامه خواهد یافت تو سعه لجام گسیخه صنعت نفت و عدم توجه به ملزومات وهزینه کرد تولید سبز و نیز توسعه لجام گسیخته خطر ناک ترین صنعت یعنی پتروشیمی در استان خوزستان و عدم توجه و الزامات زیست محیطی این توسعه با سرعت هرچه تمام تر در جهت تخریب خاک و آب استان انجامیده که الان شاهد گرما های بی سابقه و بلکه پیوسته در سطح استان هستیم این آلودگی ها بی حد وحصر تاثیر بر افزایش گاز های گلخانه ای و نهایتا افزایش تشعشعات خورشیدی نا سالم و در نهایت سلامت مردم و افزایش بیماری ها در استان خوزستان را ایجاد نمود.
چرا در حالیکه خوزستان دچار انواع بحرانهای زیست محیطی است از راه حلها کسی صحبت نمی کند
ایجاد سرمای فوری و اظطراری:
آزمایش شده در تابستان ۱۳۶۲ بیابان های اهواز، جفیر ... در دمای بالای °۵۰ سانتیگراد.
نتیجه آزمایش: شگفت انگیز و بسیار رضایت‌بخش
یک ملحفه سفید را برداشته، آن را کاملاً خیس کرده و به آرامی بِچّلانید، یک یا دو بار آن را بتکانید، لباسهای شخص گرمازده را از تن درآورده و در حالیکه ایستاده است، وسط یا مرکز ملحفه را بر سر او قرار داده و طرفین ملحفه را به پشت و روی گرمازده رها یا آویخته کنید (بنحویکه پشت و روی او تا پا یا زانو ها را دربر بگیرد گر ملحفه ی تان کوتاه هم بود ایرادی ندارد.) سپس او را در معرض باد پنکه، بادبزن و غیره یا حتی باد گرم یا داغ محیط بیرون قرار دهید. او از فرط خنکی احساس خواهد کرد درون یخچال قرار گرفته است و تا زمانیکه ملحفه مرطوب است هوا خیلی خنک بین بدن و ملحفه وجود خواهد داشت‌.
تبخیر سریع رطوبت موجود در ملحفه ناشی از وزش باد و گرما یا داغی هوا و یا آفتاب، سبب ایجاد خنکی شدید یا سرمای تخمینی بین °۲ تا °۶ سانتیگراد میشود و باد حتی بادِ داغ °۵۵ تا °۶۰ سانتیگراد در زیر نور خورشید نیز سبب تسریع در تبخیر رطوبت ملحفه و در نتیجه خنکی بیشتر میشود.
توصیه میکنم قبل اینکه خدای ناکرده شما یا عزیزانتان در مناطق گرم دچار گرمازدگی شوید، راهکار فوق الذکر را عملاً و شخصاً آزمایش کنید تا هم لِمِ آن بدست تان بیاید و هم در صورت رخداد گرمازدگی سرعتِ عمل و اعتماد بنفس تان در بکار گرفتن این توصیه اظطراری و نجات بخش، افزایش یابد.
اهواز فضای سبز و درختی ندارد مگر به ندرت در منطقه هایی از شهر مثل امانیه و محل هایی که یک نهاد و ارگان مرگزی وجود داشته باشد...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل