بازدید 3372

برجام را نباید صفر و صدی ارزیابی کرد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ساختار توافق برجام را بررسی و مورد نقد قرارداد.
کد خبر: ۷۰۸۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹ 03 July 2017
مجتبی ذوالنوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص بررسی وضعیت برجام و سیاست‌های دولت ایران و آمریکا در این زمینه، اظهار داشت: مقام معظم رهبری نسبت به کسانی که به تیم مذاکره کننده هسته‌ای اتهام خیانت وارد می‌کنند، موضع منفی دارند و فرمودند چنین سخنانی نباید گفته شود ولی در مورد نقد عملکرد تیم هسته‌ای، به دولتمردان توصیه کردند که این نقدها را بشنوند و به منتقد خود توهین نکنید و احترام قائل شوند.

نمی‌توانیم برجام را کاملا سیاه یا کاملا سفید ببینیم

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی‌توانیم برجام را کاملا سیاه یا کاملا سفید ببینیم، بیان کرد: ممکن است نقاط ضعف و قوتی در بعضی امور داشته باشیم، اگر فرض کنیم رهبری معظم انقلاب به تیم هسته‌ای خدا قوت می‌گوید به این معنا نیست که تیم هسته‌ای ایران خطا و اشتباهی نداشته است.

عدم اخذ تضمین‌های لازم زمینه نقض برجام را مهیا کرد

وی افزود: رهبری معظم انقلاب در دیدار روز 16 ماه رمضان که دولتمردان، مسئولان نظام و نمایندگان مجلس حضور داشتند، تاکید کردند و توضیح دادند که چون ما سفت و سخت نگرفتیم و تضمین‌های لازم را اخذ نکردیم امروز زمینه تعرض به برجام فراهم است.

"اعتماد کردن به دشمن" و "عدم اخذ تضمین‌های لازم" در برجام را می‌توان نقد کرد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اشتباه مسئولان ما اعتماد کردن به دشمن بود، ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز لفظ اعتماد به دشمن و آمریکا را در فرمایشات‌شان داشتند، "اعتماد کردن به دشمن" و "عدم اخذ تضمین‌های لازم" را می‌توان نقد کرد و علت تعرض به برجام نیز همین موضوعات است.

ذوالنوری با بیان اینکه اگر قراردادی بین چند طرف محکم بسته شود، برای طرف نقض کننده هزینه‌هایی ایجاد می‌شود، متذکر شد: وقتی هزینه نقض  بالا باشد، طرفین چنین کار پر هزینه‌ای را انجام نمی‌دهند؛ اگر در برجام تضمین‌هایی می‌گرفتیم که سود و هزینه را بالانس می‌کرد، با نقض برجام ضرری متوجه کشور نمی‌شد.

نقض برجام از سوی ایران یا طرف مقابل هزینه‌های بسیار زیادی را بر کشور تحمیل می‌کند

رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه امروز چه بخواهیم ناقض برجام باشیم چه طرف مقابل بخواهد ناقض برجام باشد، هزینه‌هایی بسیار زیادی بر کشور تحمیل می‌شود، گفت: ما هر چه داشته‌ایم را داده‌ایم ولی اگر برجام را نقض کنیم، چیزی در دست نداریم.

وی افزود: اگر هزینه طرف مقابل برای نقض را بالاتر می‌بردیم نه حتی به حد تساوی، در صورت نقض برجام از سوی طرف مقابل، خسارت چنین کاری برای آن‌ها قابل قبول نبود زیرا سود و هزینه آن تناسب ندارد.

قراردادهایی که برای آمریکا هزینه ایجاد نکند، توسط ترامپ نقض می‌شوند

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نه تنها هزینه طرف مقابل را برای نقض برجام بالا نبردیم، تساوی را نیز در قرارداد رعایت نکردیم، یعنی به شکلی نیست که اگر ما یا طرف مقابل بر هم زدیم، ما متضرر نشویم، گفت: اگر ترامپ بخواهد قراردادهای دو یا چند جانبه بین آمریکا و دیگران را تجدید نظر یا نقض کند، در قراردادهایی که نقض و تجدید نظر آن هزینه ندارد، قطعا این کار را انجام می‌دهد.

ذوالنوری با بیان اینکه اگر هزنیه و نفع متناسب باشد، ترامپ در این موارد آینده را می‌بیند که برهم زدن قرارداد یا پاینبدی به آن منافعش را تامین می‌کند یا خیر، ادامه داد: ترامپ اگر بداند برهم زدن قراردادی به ضررش است، در این شرایط مگرجنون دارد که چنین کاری کند و قطعا آن قرارداد را برهم نخواهد زد.

اجرای برجام شاید سودی برای کشور داشته باشد ولی نقض برجام به ضرر ایران است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ما نه تساوی سود و هزینه را در برجام ایجاد کردیم نه هزینه طرف مقابل را بالا بردیم، بلکه برجام را به شکلی اجرایی کردیم که اگر اجرا بشود، شاید سود برای ما داشته باشد ولی اگر اجرا نشود برای ما ضرر دارد و این در این موضوع جای نقد وجود دارد و باید حواسمان باشد از اینم به بعد در تقابل با طرف مقابل، حکیمانه و با در نظر گرفتن منافع ملی عمل کنیم و نه اینکه احساساتی برخورد کنیم و نه اینکه ساده لوحانه بخشی نگری داشته باشیم، بلکه باید متناسب با منافع ملی کشور با طرف مقابل برخورد کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی