بازدید 11158
۷

چراغ سبز مسئولان و دست اندازی غیر قانونی به حریم آب شرب کازرون + سند

این روزها، دست اندازی به حریم قانونی منابع آب شرب شهر کازرون با نزدیک به صد هزار جمعیت، به یکی از مهم ترین دغدغه های اهالی این شهر تبدیل شده است و مردم شهر کازرون تلاش می کنند با اعتراضات میدانی خود، راهی برای جلوگیری از این تهدید زیست محیطی بیابند؛ تهدیدی که هرچند با چراغ سبز مسئولان لحظه به لحظه جدی تر می شود، بر پایه بررسی ها، از غیر قانونی بودن این اقدام حکایت دارد.
کد خبر: ۷۰۸۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱ 04 July 2017
چراغ سبز مسئولان و دست اندازی غیر قانونی به حریم آب شرب کازرون + سند
این روزها، دست اندازی به حریم قانونی منابع آب شرب شهر کازرون با نزدیک به صد هزار جمعیت، به یکی از مهم ترین دغدغه های اهالی این شهر تبدیل شده است و مردم شهر کازرون تلاش می کنند با اعتراضات میدانی خود، راهی برای جلوگیری از این تهدید زیست محیطی بیابند؛ تهدیدی که هرچند با چراغ سبز مسئولان لحظه به لحظه جدی تر می شود، بر پایه بررسی ها، از غیر قانونی بودن این اقدام حکایت دارد.

به گزارش «تابناک»، در روزهای گذشته، جمع بسیاری از دوستداران محیط زیست در شهر کازرون از توابع استان فارس، با اجتماع در مقابل نهادهای دولتی این شهرستان از جمله فرمانداری تلاش کردند تا اعتراض خود را به روند ساخت و ساز غیر قانونی در حریم قانونی منابع آب شرب این شهر اعلام کنند؛ اعتراضی که هرچند از  یک سال پیش، شکل گرفته، تا کنون نتایج توفیق آمیزی نداشته است.

سال هاست، آب شرب شهر کازرون از طریق هجده حلقه چاهی که در دامنه کوه های شمالی شهر حفر شده است، تأمین می شود و این منابع آب دارای حریمی 300 متری برای حفظ امنیت و سلامت آب شرب است؛ حریمی که تا همین یک سال پیش رعایت شد، ولی در این سال ها حرف و حدیث هایی از دست اندازی به آن مطرح شده است.

دو سال پیش فردی زمینی به مساحت ۲۷ هزار متر مربع در حریم ۲۵ ساله منابع آب شرب ـ که کاربری آن در اسناد موجود فضای سبز و پارکینگ بود، خرید و از همین زمان به بعد، تلاش های خود را برای تغییر کاربری این زمین از فضای سبز به کاربری مسکونی آغاز کرد.

کارشناسان محلی شهر کازرون عقیده دارند، فرایند تغییر کاربری این 27 هزار متر اراضی طی پروسه ای مغایر با قوانین و بدون استعلام از کمیته تعیین حریم منابع آب شرب استان و کمیسیون ماده ۵ استانداری  و با موافقت حداکثری مسئولان محلی و استانی انجام شدi و در حال اعتراض مردم شهر کازرون به دست اندازی هایی است که بر اساس مجوزهای جدید به حریم آب شرب شهر وارد شده است.

در سال گذشته، مسئولان محلی با اعلام موافقت خود مبنی بر کاهش حریم قانونی منابع آب از 300 متر به 150 شرایط را آزاد شدن این اراضی از ممنوعیت های قانونی و تغییر کاربری آماده می کنند و در ادامه با صدور مجوز کاربری مسکونی، اجازه کامل خود را برای این دست اندازی می دهند.



مروری بر اسناد بالا به خوبی فرایند تغییر کاربری زمین های مشرف به حریم منابع آب شرب شهر کازرون را نشان می دهد؛ فرایندی که در چند سال اخیر، نخست زمین های بایر را به پارکینگ و فضای سبز و در ادامه به کاربری مسکونی تبدیل می كند.

اصغر فخاری  عضو مؤسسه زیست محیطی شهر کازرون در مورد جزئیات بیشتر این تخلف به «تابناک»، گفت: فعالان محیط زیست پس از مصوبه کمیسیون ماده ۵ از روند ماجرا اطلاع پیدا کردند و در نهایت با رایزنی هایی مدارک این روند را یکی پس از دیگری تهیه کردند. از دستور فرماندار وقت مبنی بر انعقاد قرارداد با مالک بدون ارجاع به شورای شهر گرفته تا نامه های بدون توجه و رعایت حریم توسط دفتر فنی استانداری و دفعات متعدد مخالفت کمیته تعیین حریم با هرگونه کاهش حریم از ۳۰۰ متر که تهیه شد.

وی ادامه داد: در سفری که سال گذشته استاندار فارس به کازرون داشت، صدای اعتراض خود را به گوش ایشان رساندیم و استاندار دستور توقف روند صدور پروانه را داد؛ اما در ماه هاي اخیر و بنا به دلايل نامعلومي، بار دیگر فرايند صدور مجوز ساخت و ساز در حریم ممنوعه آب آشاميدني شهر ادامه يافت و اكنون نيز عملیات ساخت و ساز با قرار دادن ماشین آلات مربوطه در منطقه آغاز شده است.
 
برخي ادعاهاي محلي گویای این است که ارزش زمین خریداری شده در سال گذشته با کاربری فضای سبز، چیزی حدود یک میلیارد تومان بوده است، اما اکنون که روند تغییر کاربری این زمین به مسکونی نهایی شده، ارزش این زمین از 20 میلیارد تومان نیز گذشته است.

حالا ابهام جدی و اصلی مردم شهر کازرون از مسئولان پیشین و کنونی شهرستان و شهر کازرون این است که چه عامل و توجیهی در پس این نقل و انتقال پرمنفعت وجود دارد؟

ابهام دیگر مردم اینکه اگر بر اساس قانون برای منابع آب شرب شهر کازرون 300 متر حریم تعیین شده و این حریم ضامن تأمین سلامت و امنیت آب شرب شهر است، چه تضميني وجود دارد كه اين کاهش حریم به آلوده شدن اين منابع منجر نشود؟

نکته دیگر که مطالبه مردم معترض کازرون است، اینکه بر اساس اسناد بالادستی تغییر کاربری زمین های فضای سبز به مسکونی جز موارد اضطرار و آن هم در شرایطی که تهدید زیست محیطی وجود نداشته باشد، اشکال ندارد، ولی در این مورد به خصوص کدام یک از این نکات وجود داشت که اینچنین تغییری در کاربری آن هم بدون توجه به منابع آب شرب کازرون رخ داد؟



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷
خوب است مسولان بررسی نمایند که کدام یک از روسای تصمیم گیرنده در کازرون از قبل این رابطه بازیها صاحب نون و نوایی شده اند و مجانی آپارتمان لوکس با دکوراسیون داخلی 300 میلیون تومانی در بهترین نقطه شیرازگرفته اند تا مهر تاییدی بر حراج آلوده کردن آب شرب مردم بزنند
آتش ! هر جا حقتان خورده شد آتش کنید .
با سلام و تشکر از اطلاع رسانی شما، به عنوان یک شهروند کازرونی از شما خواهش دارم تا اتخاذ اقدام عملی مراجع ذیصلاح و مسئول این خبر را پیگیری و حتی الامکان تا حصول نتیجه بازنشر فرمایید، باشد که این ظلم آشکار از سر مردم بی دفاع کازرون که داشتن آب شرب سالم از اولیه ترین حقوق انسانی آنهاست محروم نگردند. انشاالله
واقعا ناراحت کننده س...این اتفاقات جز در کشورهای جهان سوم جای دیگه ای رخ نمیده...
وقتی منابع آب ، شهری با 20 کیلومتر طول و عرض را مسئولین اینگونه چوب حراج میزنند .

و هیچ شرم و حیائی ندارند . از دیگر بی توجهیها چه انتظار.
قدرت چه کارها که نمی کند؟ اینها همه نشانۀ بارز اعمال نفوذ و استفاده از رانت دولتی است. نمایندۀ کازرون چه نقشی در این کاربری داشته است؟ نکند پس پرده ایشان مصدر این زورمداری باشند؟
جمعیت شهر کازرون حدود صد و پنجاه هزار نفر و جمعیت منطقه شهرستان کازرون حدود دویست و هفتاد هزار نفر است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار